Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Hjelp til rosebusk (totalt off topic)

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 04-07-11, 15:07   #1
kjerstiva
Medlem
 
kjerstiva sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Bodø
Alder: 44
Innlegg: 262
kjerstiva er på en erverdig vei

Hjelp til rosebusk (totalt off topic)

Jeg har kjøpt meg en "Hansaland" rosebusk. Det står beskrevet at denne trenger god drenering .

Hva vil det si at jeg må gjøre når jeg planter denne?

Jordtypen står bare oppført som "næringsrik". Vanlig jord da?


Totalt "grønn" når det kommer til plantevekster

kjerstiva er avlogget   Min kostholdsfilosofi: under 50 karber om dagen Svar med sitat
Gammel 04-07-11, 15:27   #2
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp til rosebusk (totalt off topic)

Det kommer an på hvilken jord du har i hagen. Det enkleste er:

Grav hull der hvor du vil ha rosen. (Minst dobbelt så stort som potta busken kommer i.) Tøm en bøtte vann i hullet. Forsvinner vannet i løpet av et minutt har du god drenering og trenger bare jord + gjødsel for å plante.

Forsvinner ikke vannet før etter 2 minutter så har du leirejord. Da bør du tilsette godt med grus/småstein i bunnen av hullet slik at rosa slipper å stå med beina i vann hver gang det regner. Plant så på samme måte som ellers.

Når du planter så setter du først rosa i ei bøtte med vann noen minutter før du graver den ned. Grav den så langt ned at podeklumpen er 10-15cm under jorda. Vann godt.
Om det blir en god og varm sommer må du vanne den innimellom. Da vanner du med en vaskebøtte vann. (Det verste planter vet er klatt-vanning... da begynner røttene å strekke seg opp for å finne vann i stedet for å gå nedover.) Og - det blir lettest å vanne dersom du lar det være en grop ned til rosa, ikke en haug...

Vent på blomster.


(Og - de aller fleste som har grønne fingre har oppnådd disse over utallige plantelik... )
Lykke til.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 04-07-11, 15:49   #3
Grand Dame
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Mar 2004
Innlegg: 4
Grand Dame er på en erverdig vei

Sv: Hjelp til rosebusk (totalt off topic)

Du har fått godt svar, men jeg legger til: Bruk gjerne kugjødselkompost rundt rosen!

Grand Dame er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Grete Roede Svar med sitat
Gammel 04-07-11, 16:13   #4
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp til rosebusk (totalt off topic)

Enig, gode råd - i tillegg til grus i bunn kan du blande inn lecakuler i jorda - det avhjelper også drenering

Pass på lus... jeg sliter enormt med lus på mine roser - og sprayer jevnlig med "insektssåpe" fra gartneriet. Ick... ekle dyr... de liker seg best på knoppene.... lurer på om man kan kjøpe marihøner??

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 04-07-11, 18:17   #5
kjerstiva
Medlem
 
kjerstiva sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Bodø
Alder: 44
Innlegg: 262
kjerstiva er på en erverdig vei

Sv: Hjelp til rosebusk (totalt off topic)

Tusen takk for gode råd!! Da var rosebusken trygt på plass i hagen.Jeg vet ikke hva jeg skulle gjort uten dere

Kjøpte ei jordblanding med lekakuler og litt smågrus i. Så nå krysser jeg fingrene for at den blir stor og fin med vakre blomster

Ble helt forelsket da jeg såg den på blomsterbutikken og bare MÅTTE ha den.

Her er et bilde FØR planting:

Vedlagte bilder
Filtype: jpg IMG_5134.jpg (747,1 KB, 17 visninger)
kjerstiva er avlogget   Min kostholdsfilosofi: under 50 karber om dagen Svar med sitat
Gammel 04-07-11, 18:20   #6
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp til rosebusk (totalt off topic)

Opprinnelig lagt inn av kjerstiva, her.

Tusen takk for gode råd!! Da var rosebusken trygt på plass i hagen.Jeg vet ikke hva jeg skulle gjort uten dere

Kjøpte ei jordblanding med lekakuler og litt smågrus i. Så nå krysser jeg fingrene for at den blir stor og fin med vakre blomster

Ble helt forelsket da jeg såg den på blomsterbutikken og bare MÅTTE ha den.

Her er et bilde FØR planting:


Hvis du sprayer rosentreet hver dag med grønnsåpevann vil du unngå lus.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 04-07-11, 18:24   #7
kjerstiva
Medlem
 
kjerstiva sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Bodø
Alder: 44
Innlegg: 262
kjerstiva er på en erverdig vei

Sv: Hjelp til rosebusk (totalt off topic)

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Hvis du sprayer rosentreet hver dag med grønnsåpevann vil du unngå lus.

Grønnsåpevann? Hvilket blandingsforhold?

kjerstiva er avlogget   Min kostholdsfilosofi: under 50 karber om dagen Svar med sitat
Gammel 04-07-11, 18:39   #8
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp til rosebusk (totalt off topic)

Opprinnelig lagt inn av kjerstiva, her.

Grønnsåpevann? Hvilket blandingsforhold?

En dæsj grønnsåpe og mange dæsjer vann?? Kanskje 1 til 6-7?

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 04-07-11, 19:10   #9
kjerstiva
Medlem
 
kjerstiva sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Bodø
Alder: 44
Innlegg: 262
kjerstiva er på en erverdig vei

Sv: Hjelp til rosebusk (totalt off topic)

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

En dæsj grønnsåpe og mange dæsjer vann?? Kanskje 1 til 6-7?

Takk for tipset. Det skal jeg prøve!!

kjerstiva er avlogget   Min kostholdsfilosofi: under 50 karber om dagen Svar med sitat
Gammel 04-07-11, 19:39   #10
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp til rosebusk (totalt off topic)

Trenger ikke grønnsåpe engang. Lus liker dårlig en hard, kald omgang med hageslangen. Men grønnsåpevann virker nok kanskje lenger.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 04-07-11, 19:43   #11
frkfräken
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Alder: 42
Innlegg: 27
frkfräken er på en erverdig vei

Sv: Hjelp til rosebusk (totalt off topic)

Jeg halvblander rødsprit og grønnsåpe og sprayer godt på rosene dersom det har kommet lus. Det holder som regel med et par ganger, så forsvinner de.

frkfräken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-07-11, 21:16   #12
Okie
Medlem
 
Okie sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: lite tettsted
Innlegg: 276
Okie er ny på veien

Sv: Hjelp til rosebusk (totalt off topic)

plant litt lavendel ved rosen mot lus anbefales (men det blir likevel noen her som jeg gjør kort prossess med de mellom fingrene)

__________________

Okie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse/ LCHF Svar med sitat
Gammel 04-07-11, 22:36   #13
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp til rosebusk (totalt off topic)

Kukompostgjødsel liker rosene og få
Har dårlig erfaring med grønnsåpevann mot lus, der må det sterkere lut til!
Lusgift i konsentrat må til!

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-07-11, 08:52   #14
kjerstiva
Medlem
 
kjerstiva sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Bodø
Alder: 44
Innlegg: 262
kjerstiva er på en erverdig vei

Sv: Hjelp til rosebusk (totalt off topic)

Har dere ellers tips til stell? F.eks hvor ofte gjødsel nå i starten?

OG ..... jeg har lest flere forklaringer på dette med beskjæring, men må innrømme at jeg forstår ikke hva de mener

kjerstiva er avlogget   Min kostholdsfilosofi: under 50 karber om dagen Svar med sitat
Gammel 05-07-11, 09:25   #15
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp til rosebusk (totalt off topic)

Opprinnelig lagt inn av kjerstiva, her.

Har dere ellers tips til stell? F.eks hvor ofte gjødsel nå i starten?

OG ..... jeg har lest flere forklaringer på dette med beskjæring, men må innrømme at jeg forstår ikke hva de mener

Gjødsel: Det kommer an på hva du gjødsler med. Har du ku på pose (kukompost) må du lese på posen om det er ren ku eller om det er ku+jord. Er det det siste er produktet mer jordforbedring enn gjødsel.

Er det ren ku kan du gi 1-2 store never i det øverste jordlaget 2-3 ganger i sesongen - det er iallfall ikke for mye. Er det kunstgjødsel så gi en neve 2-3 ganger i sesongen, siste gang nå i juli, første gang like etter at tælen og snøen går og ting begynner å spire - si engang mellom krokus og musører.

Beskjæring. Etter blomstring kniper du blomsterhamsen "ett blad bakover" fra blomsten. Om våren venter du til at bjørka har tydelige musører og da klipper du først bort alt som er dødt. Dette gjør du like over en bladknopp på de greinene som er halvdøde og helt ned ved bakken på de greinene som er heldøde.

Deretter kan du forme busken ved behov. Dvs at om du har greiner som peker helt vilt så fjerner du disse eller klipper dem tilbake til en knopp som peker i en bedre retning. Hansaland mener jeg er en busk som vokser godt der den trives, så den kan du beskjære hardere enn mer svaktvoksende roser.

Mine rugosa (i slekt med hansaland) blir stort sett beskåret av stylterotter (rådyr...) Det går bra det også.

På en gammel, velvoksen rose kan det nå lønne seg å ta 1/4 av antallet greiner. Dette kalles foryngelsesbeskjæring Da tar man bort de gamleste greinene helt ned. Dette er for at busken skal stimuleres til å sette nye greiner fra bunnen av. Dette trenger du nok ikke å tenke på før om 2-3 år. Foryngelsesbeskjæring gjør man de årene man synes det er nødvendig. Neppe hvert år for roser.

Ellers finner du mange flinke folk som vil besvare enda bedre på http://www.hagegal.no/hagefora/

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 05-07-11, 09:31   #16
Okie
Medlem
 
Okie sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: lite tettsted
Innlegg: 276
Okie er ny på veien

Sv: Hjelp til rosebusk (totalt off topic)

Hvis du planter den med litt kukompost og jord i bånn, så blande litt oppi jorden på toppdressingen. Når høsten kommer så kan du ta litt kompost opp og rundt stammen ( bare litt oppover, hjelper mot frosten). Når våren kommer raker du det ned og blander det nedi jorden. I mai/juni kan du blande litt mer kompost.

Beskjæring er etter frosten på våren. Hvor hardt er avhengig på hvilket slags rose du har kjøpt (klase, klatre, busk eller gammel hage rose).

__________________

Okie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse/ LCHF Svar med sitat
Gammel 05-07-11, 16:24   #17
Sweetflower
Medlem
 
Sweetflower sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 166
Sweetflower har en fantastisk aura rundt segSweetflower har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hjelp til rosebusk (totalt off topic)

Ekstra tips; plant gjerne fløyelsblomster (Tagetes) rundt / ved rosebusken, det liker visstnok lus dårlig.

__________________
- Sweetflower
Sweetflower er avlogget   Min kostholdsfilosofi: . Svar med sitat
Gammel 06-07-11, 10:56   #18
kjerstiva
Medlem
 
kjerstiva sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Bodø
Alder: 44
Innlegg: 262
kjerstiva er på en erverdig vei

Sv: Hjelp til rosebusk (totalt off topic)

Opprinnelig lagt inn av Sweetflower, her.

Ekstra tips; plant gjerne fløyelsblomster (Tagetes) rundt / ved rosebusken, det liker visstnok lus dårlig.

Tagates for jo nydelige !


Anng gjødsel, blomsterjorda jeg kjøpte sto at den var gjødsel i. Trenger jeg da å gjødsle mer denne sesongen?

Og hvor ofte trenger de vann?

kjerstiva er avlogget   Min kostholdsfilosofi: under 50 karber om dagen Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
GI vs totalt karboinnhold kjerstiva Generell ernæringsdebatt 1 01-07-11 14:33
Jeg trenger hjelp! Mangler totalt motivasjon! nyher Fysisk og mental helse 1 14-12-09 08:51
Off topic Adriane Generell diskusjon 1 14-11-08 22:04
Off topic Hege_ Generell diskusjon 4 19-03-07 18:26


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no