Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Sykdom og lavkarbo

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 24-10-11, 19:17   #1
trineoev
Juniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Sauda
Alder: 54
Innlegg: 12
trineoev er på en erverdig vei

Sykdom og lavkarbo

Min søster og jeg diskuterte kosthold i dag...
Jeg har vært på lavkarbo i 9 dager nå å har hatt utbytte av det. Jeg har gått ned to kilo, fått mer energi og har blitt kvitt det meste av mitt "skapsniker-mellom-måltidene-syndrom!
Vi undret på om det i det hele tatt lot seg gjøre for henne å innføre lakvarbo?
Hun har en del fysiske problemer:
Gallen er tatt vekk pga gallestein- Kan det da være gunstig med mye fett?
Bukspyttkjertelen er ikke 100 % funksjonabel
Hun har mest sannsynlig utviklet laktoseintoleranse
Hun er født med ulcurøs colitt
Hun har også fibromyalgi! Et lavkarbokosthold hadde uten tvil vært gunstig i forhold til det, men......

Er det noen som har noe opplysende å fortelle oss?

Jeg lurer også på: Er de karbohydratene som finnes i melk ikke farlig?
Jeg la merke til at i lettmelk er det 4,9 kh (tror jeg) men så står det, herav sukkerarter 4,9 ? Er jeg dum eller....? Jeg drikker jo melk, å det er jo liksom lov da..?
Hvilken karbohydrater blir ikke tatt opp i kroppen? Jeg vet at det er slik med linfrø....
Blir glad om noen kan opplyse meg!

trineoev er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 24-10-11, 19:19   #2
Ignite
Seniormedlem
 
Ignite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Østfold
Alder: 57
Innlegg: 3.205
Ignite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastisk

Sv: Sykdom og lavkarbo

Sitat:

Gallen er tatt vekk pga gallestein- Kan det da være gunstig med mye fett?

Min umiddelbare kommentar må da bli at det slett ikke er nødvendig å pøse på med fett for å ha en livsstil med redusert karbohydratinntak. Ta en titt på Fedon.

__________________

Ignite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbolivsstil Svar med sitat
Gammel 24-10-11, 20:13   #3
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Sykdom og lavkarbo

Tråder om andre uten galleblære på lavkarbo:

http://forum.lavkarbo.no/archive/index.php/t-47850.html
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=21822
http://forum.lavkarbo.no/archive/index.php/t-35330.html

Ulcerøs Colitt kan man bli symptomfri fra på lavkarbo, men i motsetningen til chrons - kan det faktisk ta opp til et år. Jfr boka "Bedre uten brød" av Lutz som jeg uansett anbefaler som bibliotekslån eller innkjøp.

Vedrørende bukspyttkjertelen: (denne tråden omhandler betennelse i bukspyttkjertel, så kanskje litt spesielt tilfelle)
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29298

Er det insulinproduksjonen som er dårlig, vil jo lavkarbo avlaste kroppen ved at blodsukkeret ikke blir særlig forhøyet

Med alle problemene nevnt ovenfor er det ikke sikkert at hun har utviklet laktoseintoleranse, men dette mener jeg kan sjekkes hos lege? Det er flere her inne som lever lavkarbo "melkefritt" så det går fint. Etter et par måneder kan hun jo teste ut forskjellige melkevarer for å se om det går bra eller ikke.

Bruk søkefunksjonen øverst til venstre på siden, så kan du søke etter de forskjellige stikkordene og se hva som er diskutert tidligere

Tilslutt: Jeg har chrons, og ble en del dårligere de første 2-3 ukene på lavkarbo. Da er det viktig og holde ut noen uker til, fordi en effekt på slike plager kan ta litt tid. Jeg var symptomfri så godt som etter bare 4 uker på lavkarbo. Altså, vær obs på de "vanlige" bivirkningene ved starten av et lavkarbokosthold, men ikke overse symptomer som lege bør sjekke i dette tilfellet

Les gjerne nybegynnertråden til arnakristin som jeg linker til i signaturen min - der står det masse god info!

Du har kostholdsfilosofi "egenkomponert" - så det er litt avhengig av kh-inntak om du kan drikke melk eller ikke. De aller fleste her inne drikker ikke melk

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 24-10-11, 20:19   #4
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Sykdom og lavkarbo

Skal man drikke melk bør det være maks et glass helmelk pr dag.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Svar

Emneord
sykdom og lavkarbo


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Dere som ikke har en underliggende sykdom el overvekt: Hvorfor lavkarbo? karbofrøken Lavkarbo generelt 4 05-04-11 19:05
Lavkarbo og sykdom remern Livets lyse side 17 08-02-11 14:42
Organisert tur, trenger a lyve paa meg sykdom for aa kunne spise lavkarbo! Hjelp! cillia Lavkarbo generelt 7 18-01-10 21:18
En liten advarsel: Lavkarbo & Sykdom Lotusia Lavkarbo generelt 6 14-09-08 14:19
Lavkarbo og sykdom Albertine Lavkarbo generelt 4 03-02-06 09:35


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no