Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Hvor mye karbohydrater per dag? Hjelp!

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 03-01-12, 23:14   #1
Chunkymonkey
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 19
Chunkymonkey er på en erverdig vei
Question

Hvor mye karbohydrater per dag? Hjelp!

Hei!
Jeg er så nybegynner innen lavkarbo som det går an. Jeg startet i dag faktisk.
Men jeg tenkte jeg skulle spørre noen av dere vitende om hvor mye karbohydrater jeg bør spise per dag?
Jeg er inneforstått med at lavkarbo går så langt til 100 karbo per dag, men jeg vil ned i vekt.

Akkurat nå veier jeg 78 kilo og jeg er ca 1.66 høy. Så jeg er overvektig og vil ned til 65 kilo.
Er det sånn at jeg må helt ned til 25 karbohydrater, eller holder det hvis jeg spiser 40-50?
Det er litt vanskelig å vite hva som er riktig og ikke, når man ikke har vært borti dette her før

Og hvis dere har noen supre oppskrifter som dere bare MÅ dere, så skrik ut

Chunkymonkey er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 03-01-12, 23:29   #2
Marella77
Seniormedlem
 
Marella77 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.119
Marella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvor mye karbohydrater per dag? Hjelp!

Opprinnelig lagt inn av Chunkymonkey, her.

Hei!
Jeg er så nybegynner innen lavkarbo som det går an. Jeg startet i dag faktisk.
Men jeg tenkte jeg skulle spørre noen av dere vitende om hvor mye karbohydrater jeg bør spise per dag?
Jeg er inneforstått med at lavkarbo går så langt til 100 karbo per dag, men jeg vil ned i vekt.

Akkurat nå veier jeg 78 kilo og jeg er ca 1.66 høy. Så jeg er overvektig og vil ned til 65 kilo.
Er det sånn at jeg må helt ned til 25 karbohydrater, eller holder det hvis jeg spiser 40-50?
Det er litt vanskelig å vite hva som er riktig og ikke, når man ikke har vært borti dette her før

Og hvis dere har noen supre oppskrifter som dere bare MÅ dere, så skrik ut

Velkommen, og lykke til! Du må bare velge selv hva du vil prøve ut, for dette funker forskjellig for alle tror jeg. Jeg selv startet på 15kh pr dag, men nå teller jeg ikke på samme måte, men er likevel i ketose. Bare lær deg hva som har lite kh, så spiser du mest av det, og kutter ut alt med mye kh. Men lurt å velge en fast diett, så blir det lettere å velge maten. Ellers kan det fort skli ut tror jeg. Lykke til

__________________
Marella77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver å være i ketose hele tiden... Men skeier ut av og til. Har gått ned 33,2 kg på lavkarbo. Svar med sitat
Gammel 03-01-12, 23:39   #3
Kari Marita
Seniormedlem
 
Kari Marita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Nord-Trøndelag.
Innlegg: 883
Kari Marita er en juvelKari Marita er en juvelKari Marita er en juvel

Sv: Hvor mye karbohydrater per dag? Hjelp!

Opprinnelig lagt inn av Chunkymonkey, her.

Hei!
Jeg er så nybegynner innen lavkarbo som det går an. Jeg startet i dag faktisk.
Men jeg tenkte jeg skulle spørre noen av dere vitende om hvor mye karbohydrater jeg bør spise per dag?
Jeg er inneforstått med at lavkarbo går så langt til 100 karbo per dag, men jeg vil ned i vekt.

Akkurat nå veier jeg 78 kilo og jeg er ca 1.66 høy. Så jeg er overvektig og vil ned til 65 kilo.
Er det sånn at jeg må helt ned til 25 karbohydrater, eller holder det hvis jeg spiser 40-50?
Det er litt vanskelig å vite hva som er riktig og ikke, når man ikke har vært borti dette her før

Og hvis dere har noen supre oppskrifter som dere bare MÅ dere, så skrik ut

Velkommen. Lavkarbo er fra 0 til 150g karb pr dag. Det er mange ulike former for lavkarbo, det er Fedon Lindberg, lchf, ketolyse dietten, eurodietten osv. vil du spise så lite som 25g karber kommer du i ketose og må spise endel fett. Det er ca opp til 70g karber før du bør tenke på hvor høyt fett inntaket ditt er, ifølge Luts. Best å lese seg opp, finner mye tråder for nybegynnere på dette forumet. Lykke til.

Kari Marita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo. :) Svar med sitat
Gammel 03-01-12, 23:57   #4
Chunkymonkey
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 19
Chunkymonkey er på en erverdig vei

Sv: Hvor mye karbohydrater per dag? Hjelp!

Takk for svar Ja jeg vet at det er best å prøve ut selv, for jeg skjønner at alles kroppen reagerer forskjellig på livsstilendring
Men det hadde vært fint å vite hva som hadde vært ideelt å starte med. Jeg prøvde ketolysediett i fjor høst, men med lite kunnskap om hva jeg drev med, så sluttet jeg etter to uker.

Men jeg skal ta meg en titt rundt på forumet og se etter inspirasjon og svar.

Chunkymonkey er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 04-01-12, 00:11   #5
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 48
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mye karbohydrater per dag? Hjelp!

Regner med du har lest nybegynnertråden? http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-01-12, 00:14   #6
Chunkymonkey
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 19
Chunkymonkey er på en erverdig vei

Sv: Hvor mye karbohydrater per dag? Hjelp!

Ja, var innpå der for å finne ut hva jeg burde begynne med. Men er fortsatt ganske usikker. Men fin tråd, det er det

__________________
Delmål: 73 kilo



Chunkymonkey er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 04-01-12, 00:59   #7
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mye karbohydrater per dag? Hjelp!

Hvis du kutter ut matgarin, sukker, alle kornprodukter, ris og poteter, og velger og erstatte med grønnsaker som vokser over jorden + bruke kun fete meieriprodukter så er du langt på vei. Ig da kan du bruke litt tid på og lese deg opp før du velger.
Det finnes ingen fasitsvar som er ideelt for alle; du må velge deg en retning og jobbe ut fra det. Når jeg startet, valgte jeg og google og lese om de forskjellige retningene for og finne den JEG ville ha som livstil. Den retningen som lå nærmest mitt syn på ideell diett, var dr.Hexeberg.
Spør du andre vil de si f.eks. Fedon, ketolyse, south beach etc.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 04-01-12, 01:18   #8
Chunkymonkey
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 19
Chunkymonkey er på en erverdig vei

Sv: Hvor mye karbohydrater per dag? Hjelp!

Jeg har lest en del om Dr. Hexenberg sitt syn på LCHF, og det høres forsåvidt greit ut.
Men er det mange som har gått ned med 40-50 karbo hver dag, som hun har foreslått? For de fleste jeg har lest om som har gått ned med lavkarbo, har gått på ketolyse. Og der skal jenter helst ikke spise over 15-20 karbo. Lite :O

Jeg ser du har 40-50 karbo som signatur as well, så funker det vel fint på deg? Begynte du for å gå ned i vekt, eller bare som en endring i livsstil?

Jeg har kuttet ut all grønnsaker som vokser under bakken, og det samme med pasta og ris. Og egentlig alt som inneholder flust med karbo, som man ikke trenger.
Har også handlet inn masse matvarer med høyt fettinnhold. Jeg vil bare ned i vekt, da jeg gikk opp 20 kilo på under et år. Nå har jeg gått ned 13 kilo på lavkalori, men har stått stille en stund. Så da ville jeg prøve lavkarbo

__________________
Delmål: 73 kilo



Chunkymonkey er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 04-01-12, 04:07   #9
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mye karbohydrater per dag? Hjelp!

Jeg lever lavkarbo pga diabetes 1 og flere andre autoimmune sykdommer..
Lavkarbo hjelper kroppen og finne sin naturlige vekt, og min vekt har gått fra 54 kilo til 48 kilo.
Jeg spiser ikke masse fett slik som media ofte sier lavkarbere gjør. Mine fettkilder er hovedsaklig fet fisk, nøtter, olje (inkludert kokosolje), frø og fete meierivarer (brukes i matlaging). Jeg har heller ikke økt proteinmengden, men jeg har økt grønnsakmengden kraftig. Det er der mine karboer stort sett kommer kommer fra.

Hvis du leser dr.Hexebergs først bok vil du se at veldig mange går ned med hennes anbefalinger + de får helsegevinst. Anbefaler deg som sagt og lese, for og finne DIN livstil. Folk velger forskjellige dietter alt etter hva som føles rett for dem.
Ketolyse som du nevner krever nesten at du leser boka og følger den. Du skal ikke ha max 15-20 karbohydrater der, men maten skal daglig inneholde mellom 15 og 20 karbohydrater. Det anbefales også vitamin og mineraltilskudd når du går på ketolyse.
Alle urinprøver tatt siden jeg startet sist vår viser at jeg er i ketose selv om jeg spiser mye mer karbo. At jeg er i ketose betyr rett og slett at kroppen min omdanner fett til energi. Ikke unormalt og være i ketose selv om man spiser 40-50 karber pr dag, men enkelte må under det.
Alle som starter med lavkarbo sitter med samme spørsmål som deg, hvilken retning skal jeg velge. Og det er bare en person som kan si hva som er rett for deg; du.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 04-01-12, 08:10   #10
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.246
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Hvor mye karbohydrater per dag? Hjelp!

Jeg har gått ned 14 kg på 40-70g kh pr dag, så det funker det også! Fordelene er at du har litt mer fleksibilitet i forhold til hva du kan spise, jeg for min del hadde ikke klart å gå på ketolyse over lengre tid. Nå kan jeg også unne meg en frukt nå og da, uten frukten hadde jeg nok ligget på 20-30g kh.

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 04-01-12, 10:41   #11
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mye karbohydrater per dag? Hjelp!

Det er ingenting som tilsier at du ikke kan spise opp mot 150 gr. karbohydrater og likevel gå ned i vekt, mange har gjort det før deg. Det tar muligens litt lengre tid, men det skal jo være en livsstilsendring og ikke en kjapp kur?

Med ditt utgangspunkt vil jeg foreslå at du kikker litt inne i de klistrede trådene under de ulike filosofiene og tenker over hvilken av retningene du har størst mulighet til å kunne følge over tid. Rett og slett ta utgangspunkt i hvordan du har lyst til å spise og så velge retningen utifra det. Sett deg så grundigere inn i filosofien og sett i gang. Gi deg selv god tid og se hvordan det går. Ta en evaluering på om du er fornøyd med kostholdet, vekttapet og helsa generelt - og hvis du ikke er helt fornøyd kan du gjøre noen justeringer eller gå over til noe annet.

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 05-01-12, 14:30   #12
Chunkymonkey
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 19
Chunkymonkey er på en erverdig vei

Sv: Hvor mye karbohydrater per dag? Hjelp!

Tusen takk for svar, fra alle sammen

Angående ketolyse, så kjøpte jeg både boken "Slank med ketolysekuren" + tilhørende tabletter. Det som skjedde, når jeg gikk på den kuren, var kvalme og svimmelhet. Og det skal visst være en bivirkning den første tiden, men jeg som allerede er VELDIG sliten daglig, orket ikke.

Så derfor hørtes LCHF mer fornuftig ut.
Jeg tenkte å kjøpe å kjøpe den første boka til Dr. Hexenberg i dag, faktisk

Nå har jeg lest og lest på forumet, og jeg blir stadig klokere. Hehe

__________________
Delmål: 73 kilo



Chunkymonkey er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 05-01-12, 14:34   #13
Chunkymonkey
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 19
Chunkymonkey er på en erverdig vei

Sv: Hvor mye karbohydrater per dag? Hjelp!

Opprinnelig lagt inn av index, her.

Jeg har gått ned 14 kg på 40-70g kh pr dag, så det funker det også! Fordelene er at du har litt mer fleksibilitet i forhold til hva du kan spise, jeg for min del hadde ikke klart å gå på ketolyse over lengre tid. Nå kan jeg også unne meg en frukt nå og da, uten frukten hadde jeg nok ligget på 20-30g kh.

Ja, er godt å kunne spise en frukt i ny og ned
Og det er mye enklere med bursdager/feiringer og slike ting nå, enn da jeg gikk på ketolyse.
"Bakte" lavkarbo ostekake til bursdagselskap i morgen Mye bedre å ha litt å unne seg, enn å ikke kunne spise noe "godterier" i det hele tatt.

__________________
Delmål: 73 kilo



Chunkymonkey er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 05-01-12, 15:25   #14
Marina
Seniormedlem
 
Marina sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Bergen
Innlegg: 603
Marina har en fantastisk aura rundt segMarina har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvor mye karbohydrater per dag? Hjelp!

Hexeberg sier "ekstreme tiltak for ekstreme tilfeller", så i følge henne trenger du ikke nødvendigvis å være så streng på kh når du "bare" skal ned 13 kg. Men det er selvfølgelig veldig opp til deg Det viktigste er at du finner en balanse som passer for deg, og som du kan leve på resten av livet Lykke til! Jeg heier på deg!

__________________




Min journal
Marina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-01-12, 00:07   #15
Chunkymonkey
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 19
Chunkymonkey er på en erverdig vei

Sv: Hvor mye karbohydrater per dag? Hjelp!

Opprinnelig lagt inn av MieMari, her.

Hexeberg sier "ekstreme tiltak for ekstreme tilfeller", så i følge henne trenger du ikke nødvendigvis å være så streng på kh når du "bare" skal ned 13 kg. Men det er selvfølgelig veldig opp til deg Det viktigste er at du finner en balanse som passer for deg, og som du kan leve på resten av livet Lykke til! Jeg heier på deg!

Nei, det hadde nok hjulpet å bare kutte ut produkter med veldig mye karbo, som pasta, brød eller ris. Da hadde det sikkert tatt litt tid.
Men jeg vil ned igjen litt raskere, ikke superfort, men litt raskt. Hehe
Jeg gikk opp så masse på liten tid, så derfor prøver jeg å gjøre noe med det raskest mulig

Ja, må nok finne ut hva som passer best for meg
Tusen takk for det og i like måte !!

__________________
Delmål: 73 kilo



Chunkymonkey er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 06-01-12, 08:28   #16
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.246
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Hvor mye karbohydrater per dag? Hjelp!

Jeg har gått ned i snitt 750 gram i uka på Hexeberg. Kunne sikkert gått ned raskere, men det skal være til å leve med også. Kroppen har også best av at man ikke går ned mer enn en kg i uka, det er mye som skal omstille seg underveis. Så spis riktig, så tilpasser kroppen seg etter hvert. Husk at dette ikke er en slankekur, men en kostholdsfilosofi. Går du over til vanlig høykarbo igjen når målet er nådd så kommer kiloene fort på igjen...

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 06-01-12, 21:55   #17
Chunkymonkey
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 19
Chunkymonkey er på en erverdig vei

Sv: Hvor mye karbohydrater per dag? Hjelp!

Opprinnelig lagt inn av index, her.

Jeg har gått ned i snitt 750 gram i uka på Hexeberg. Kunne sikkert gått ned raskere, men det skal være til å leve med også. Kroppen har også best av at man ikke går ned mer enn en kg i uka, det er mye som skal omstille seg underveis. Så spis riktig, så tilpasser kroppen seg etter hvert. Husk at dette ikke er en slankekur, men en kostholdsfilosofi. Går du over til vanlig høykarbo igjen når målet er nådd så kommer kiloene fort på igjen...

Det er sant det, man bør helst ikke gå så mye over 1 kilo i uka.
Har gått veldig greit denne uka. Bare litt vanskelig i jobbtiden, da jeg ikke alltid får pause = spise.

Man kan starte å spise høykarbo igjen, men må starte i det små og "bygge seg oppover".
Men jeg har ikke behov for mye karbohydrater.
Når jeg er fornøyd med vekta, så kommer jeg uansett ikke til å spise mer enn 100 karbohydrater om dagen

__________________
Delmål: 73 kilo



Chunkymonkey er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Svar

Emneord
karbohydrater., nybegynner på lavkarbo


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvor mye karbohydrater pr. dag? Idamor Lavkarbokosthold for prøvere, gravide og ammende 9 23-06-11 12:32
Hvor mye karbohydrater? tmaria Ketolysekuren 18 11-06-10 21:00
Hvor mye karbohydrater? kamp Lavkarbo generelt 2 09-04-10 07:21
Hvor mye karbohydrater er det i ... nita58 Ketolysekuren 11 24-05-07 20:38


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no