Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Dietter og kaloritelling er bare tull

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 04-10-10, 00:57   #1
MFUS
Sperret
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 28
MFUS ikke populær nei

Dietter og kaloritelling er bare tull

Om dem så gjør, ja så kan jeg si det med en gang, dem er dømt til å misslykkes!!

Kanskje blir noen provosert av at jeg kan hevde dette, det får dem så bli da dem i så fall har et standpunkt som går i mot bedre vitende.

Om noen mener at en diett eller det å telle kalorier er bra eller nødvendig i slankesammenheng, ja da vet dem ikke hva dem snakker om og rullegardinene foran øynene deres burde blitt slått opp så dem så galskapen en gang for alle.

For å forstå det hele må man nesten vite hva en diett og kaloritelling er.

En diett er et fast oppsatt kostholds-program, for slankere sin del med det mål at dem skal tape fettvev. Men en diett kan også være mer, et kostholds-program grunnet sykdom eller en spesiell "situasjon" før eller etter f.eks. en operasjon.

Kaloritelling er å ha en plan for hvor mye kalorier man inntar/forbruker, og man skal holde seg innenfor de rammene planen forutsetter.

-----

Hovedgrunnen til at alle burde være skeptisk til dietter og kaloritelling er fordi de aller færreste som gir seg ut på det vil lykkes.

De kan lykkes for en kortere periode ja, men i det lange løp er dietter og kaloritelling fullstendig dødfødt, all statistikk bekrefter dette. Så glem alt som heter dietter og kaloritelling her og nå, det er ikke bra løsninger hvordan man enn snur og vender på det og det er ikke en gang mulig å argumentere for hvorfor det skal være bra heller.

Dietter og kaloritelling er IKKE naturlig, grunnen er enkel, nemlig at det ikke spiller på lag med enkeltmennesket og strider fullstendig med hvordan kroppen reelt fungerer.

Vi er utstyrt med sult og metthetsfølelse av den grunn at kroppen skal kunne regulere matinntaket i henhold til forbruket og behovet vårt. Dietter og kaloritelling tar ikke hensyn til det i det hele tatt, da det står i en kostholsdplan hvor mye vi skal spise av det ene og det andre.

Det er ikke en plan som skal styre matinntaket, det er kroppen selv som er skapt til å styre dette. Vi er jo tross alt skapt for at kroppen skal regulere dette selv, hvorfor skal vi ikke da la den få det? Å frata kroppen den oppgaven og heller leve etter hva som står i en kostholdsplan er veldig unaturlig.

-----

Nå hevder mange sikkert at man må ha en plan, fordi om man lar kroppen styre det hele så blir man fet. Det stemmer dog IKKE!

Jo da, jeg vet at mange spiser det dem føler for og med det blir overvektig eller fet. Like fult er det ikke noen godt argument for at vi skal lage en plan over hvor mye vi skal spise av det ene eller det andre. Snarere tvert imot.

I alle de tilfellene kroppen ikke klarer å regulere seg, ja så handler det om feil livsstilsvaner heller enn mangel på en diett som sier at man skal spise så mye av ditt og så mye av datt.

Mange spiser helt feil matvarer og dem beveger seg for lite, da klarer ikke kroppen å regulere seg rundt en vekt som er sunn for den det gjelder, og resultatet er mer fettvev på kroppen enn det dem burde hatt.

Sukker er der et stort problem, mange spiser alt for mye sukker og med stort inntak av det så får kroppen problemer. Så kan også sies om fett, og spesielt feil fett. Til sist har man salt også, salt er også vesentlig i så måte. Det aller meste av hel- og halv-fabrikkert mat inneholder mye av alle tre tingene (både sukker, fett og salt), råvarebasert mat er i så måte langt å foretrekke. Hva gjelder sukker så har mange bare der et ekstrakosthold i seg selv, som dem strengt tatt ikke burde hatt da kroppen ikke har behov for ett eneste gram sukker i den form vi kjenner som Farin - sier ikke at man ikke skal kunne kose seg med snop og brus etc., men optimalt sett burde man ikke det og det har ingen kroppslig verdi.

Så også manglende fysisk aktivitet, det gjør det også vanskelig for kroppen å kunne styre inntaket etter forbruket og behovet rundt en sunn vekt/kroppsstørrelse.

-----

Løsningen ligger derfor ikke i å følge et gitt program (kostholdsregimer kaller jeg dem), men rett og slett om å la kroppen få styre seg selv med de riktige vanene.

Spiser man de riktige tingene og bruker kroppen, ja da trenger man strengt tatt ikke noen diett eller trenger å telle kalorier, man kan rett og slett spise hvor mye man føler for da kroppen med de riktige vanene kan ta kontroll og regulere det hele fint selv.

Se det for dere, at noen lever på diett og spiser det som står i deres plan, men så er dem fortsatt sultne og kroppen føler for og skriker etter mer - dem må så si nei til kroppen og hva dem ber om og si at det var det og nå får du ikke mer... Hvor naturlig er det, og hvor lenge kan slik vedvare?

Det er en grunn til at dem har bedre suksessrate dem som spiser etter kroppens behov, rett og slett fordi dem putter i seg de riktige matvanene og kroppens egne signaler får styre det hele. Det er eneste vei for kroppslig vellbehag og å kunne la metthets/sult-følelsen få styre det hele. Men selvfølgelig, det handler da om å handle de riktige matvarene på butikken samt ikke minst å vite hva man skal friste den med til hvert måltid - gjør man det riktig så fungerer måten vi er skapt på helt suverent og optimalt om man i tillegg bruker kroppen.

-----

Mer enn noe er overvekt kulturrelatert, det handler om livsstilen altså. Amerikanerne har der hatt en grotesk livsstilskultur, med desto overvekt og fedmeproblemer. Dessverre Amerikaniseres resten av verden også, og etter hvert som kulturen i forskjellige land endres sakte men sikkert, så kommer overvekten snikende der også. Innenfor ett og samme land kan forskjellene være store fra distrikt til distrikt også, å se på forskjellene og endringene som har skjedd lærer man mye om hva som er negativt og positivt.

To særskilte faktorer vil jeg dog påpeke, og det er hovedproblemene i den vestlige verden generelt. Høyt sukkerforbruk, som bare har øket og øket samt manglende fysisk aktivitet. Om man sitter på baken foran TV-apparatet og spiser karameller og drikker brus så glem det, da er kroppen sjanseløs og ikke pokker om den kan styre det hele annet enn mot overvekt og fedme.

-----

Konklusjon; Alt handler om vaner, skaff deg de riktige og kroppen en et fantastisk maskineri i den forstand at den vil la deg fremstå som sunn og med mye overskudd om du behandler den riktig - la kroppen ta kontroll ved at alt du trenger å være er bevisst.

I alle fall ikke gjør noe som ikke er naturlig for den. Dietter og kaloritelling f.eks.

MFUS er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Den eneste riktige Svar med sitat
Gammel 04-10-10, 01:05   #2
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Dietter og kaloritelling er bare tull

Det er rimelig tydelig at noen går på medikamenter de ikke burde gå på. *plystre*

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 04-10-10, 02:57   #3
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Dietter og kaloritelling er bare tull

Her har du faktisk ganske rett. Og det er det lavkarbo handler om faktisk - å følge kroppens signaler og endre kostholdet. Noen må telle kalorier for å nå målet sitt, men de fleste spiser seg mett på lovlige matvarer uten å tenke på det. Jeg har ingen kostholdsplan. Jeg kjøper inn masse lovlige råvarer og lager som regel minst en ekstra porsjon når jeg er i gang. Jeg spiser til jeg er behagelig mett, og så legger jeg resten i en boks til ett annet måltid. Lager f.eks. omelett av 20 egg i ildfast form.

Fett og proteiner metter godt mens karbohydrater ikke gjør det. Og fett er sunt så lenge det ikke er transfett, varmepressede oljer eller oljer som er varmeustabile som har blitt utsatt for varmebehandling og blitt ødelagt. Ingenting galt med naturlig mettet fett, det er så sunt så. Men karbohydrater metter forferdelig dårlig i forhold til kaloriene og stimulerer fettlagring.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 04-10-10, 09:58   #4
Georgine
Supermoderator
 
Georgine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 6.457
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Sv: Dietter og kaloritelling er bare tull

TS sitter jo bare og klipper og limer fra iform-innlegget sitt og bruker ikke en kalori på å underbygge påstandene sine.

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 04-10-10, 12:10   #5
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Dietter og kaloritelling er bare tull

MFUS var underholdende en liten stund som forumtroll.
Akkurat her sparker h*n inn åpne dører, men nå tror jeg at jeg ikke gidder å bli "spammet" mer.

Kontrollpanel, Innstillinger og valg, og inn på ignoreringslisten...

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 04-10-10, 12:23   #6
Tunrida
Medlem
 
Tunrida sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 37
Innlegg: 302
Tunrida er på en erverdig vei

Sv: Dietter og kaloritelling er bare tull

Har virkelig ikke folk bedre ting å finne på?

__________________


Tunrida er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-10-10, 12:25   #7
Ana
Medlem
 
Ana sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 394
Ana er på en erverdig vei

Sv: Dietter og kaloritelling er bare tull

Opprinnelig lagt inn av Georgine, her.

TS sitter jo bare og klipper og limer fra iform-innlegget sitt og bruker ikke en kalori på å underbygge påstandene sine.

Han har en egen webside der han klipper og limer fra også, bare ta en hel setning fra innlegget hans inni "" og google

__________________
Julemålet



Ana er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-10-10, 16:14   #8
Nannah
Seniormedlem
 
Nannah sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Akershus
Alder: 63
Innlegg: 3.126
Nannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastisk

Sv: Dietter og kaloritelling er bare tull

Ble bare irritert over bruken av DEM isteden for DE jeg....sa dyslektikern!

__________________
Oppskriftene mine finnes her:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=32614

Nye oppskrifter i matbloggen min !! http://hanseloggretel.blogspot.com/
Nannah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF... Svar med sitat
Gammel 04-10-10, 16:16   #9
Borghild
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 738
Borghild har en fantastisk aura rundt segBorghild har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Dietter og kaloritelling er bare tull

Opprinnelig lagt inn av Nannah, her.

Ble bare irritert over bruken av DEM isteden for DE jeg....sa dyslektikern!

He he.

__________________
Ned 21 og målet er nådd.
Jeg har god tid; resten av livet faktisk
Borghild er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/Eat Svar med sitat
Gammel 04-10-10, 16:48   #10
Bombus
Medlem
 
Bombus sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 74
Innlegg: 179
Bombus har en fantastisk aura rundt segBombus har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Dietter og kaloritelling er bare tull

Opprinnelig lagt inn av Nannah, her.

Ble bare irritert over bruken av DEM isteden for DE jeg....sa dyslektikern!

Æ å...sa trøndern!

__________________


Bombus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert, på en måte Svar med sitat
Gammel 04-10-10, 17:04   #11
Zillah
Seniormedlem
 
Zillah sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: sånn omtrent 62°47'7.85"N 7°31'26.92"Ø
Innlegg: 1.365
Zillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt likt

Sv: Dietter og kaloritelling er bare tull

/nikker

__________________

Zillah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mitt ideal: jeger- og sankerlivsstil. I praksis: det eg har råd til på butikken for å overleve. Svar med sitat
Gammel 04-10-10, 18:22   #12
Titania
Medlem
 
Titania sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 119
Titania er ny på veien

Sv: Dietter og kaloritelling er bare tull

Håpet på en interessant tråd og så er det bare ha derre gjøken igjen.

__________________


Titania er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lchf Svar med sitat
Gammel 05-10-10, 07:59   #13
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Dietter og kaloritelling er bare tull

Den gjøken her burde bli bannet - spamme lavkarboforumet med sånn søl hører ikke hjemme. Han (jeg går ut i fra at det er en han, for kvinner er for intelligente til å holde på sånn ) søpler til forumet og lager flere tråder om akkurat det samme.

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 05-10-10, 08:02   #14
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Dietter og kaloritelling er bare tull

Han holdt på sånn på slankenett.no i 2002 eller noe sånt og, akkurat samme typen innlegg og like mange av dem. Han må ha utrolig god tid og lite å gjøre med tiden, jeg skjønner ikke at han gidder. I hvert fall ikke her inne, det er jo ikke vits i det hele tatt.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 05-10-10, 08:11   #15
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Dietter og kaloritelling er bare tull

Opprinnelig lagt inn av Veggpryd, her.

Den gjøken her burde bli bannet - spamme lavkarboforumet med sånn søl hører ikke hjemme. Han (jeg går ut i fra at det er en han, for kvinner er for intelligente til å holde på sånn ) søpler til forumet og lager flere tråder om akkurat det samme.

Det er en mann, ja. Gjorde en kjapp googling og jeg fant navn, mobilnummer, adresse, fødselsdato, inntekt, skatt og sånt.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 05-10-10, 15:21   #16
Ana
Medlem
 
Ana sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 394
Ana er på en erverdig vei

Sv: Dietter og kaloritelling er bare tull

Opprinnelig lagt inn av Aeryth, her.

Det er en mann, ja. Gjorde en kjapp googling og jeg fant navn, mobilnummer, adresse, fødselsdato, inntekt, skatt og sånt.

I Google

__________________
Julemålet



Ana er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 05-10-10, 17:02   #17
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Dietter og kaloritelling er bare tull

Jeg har et forslag - vi bare ALLE SAMMEN lar være å kommentere en eneste tråd han starter! *fornøyd med seg selv*

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 05-10-10, 17:11   #18
Lill-B
Medlem
 
Lill-B sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Rogaland
Innlegg: 125
Lill-B er på en erverdig vei

Sv: Dietter og kaloritelling er bare tull

Har ikke sett på maken til kverulant!!!! Kan han ikke finne seg en annen plass å holde på??
Er nesten sikker på at han sitter og ler jo mer folk han kan egle på seg.
Jepp - ikke svar han på noe -det er nok tingen.

__________________


September trening: 540/750
Lill-B er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 05-10-10, 17:18   #19
Lisbeth
Seniormedlem
 
Lisbeth sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Oslo
Alder: 56
Innlegg: 11.149
Lisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastisk

Sv: Dietter og kaloritelling er bare tull

Helt enig med Nerthus og Lill-B

__________________



Lisbeth er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-10-10, 01:00   #20
Gange
Medlem
 
Gange sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: bergen
Innlegg: 79
Gange er ny på veien

Sv: Dietter og kaloritelling er bare tull

Mega-troll!

__________________


Gange er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse og trening Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lavkarbo er noe tull Lene:) Ketolysekuren 6 18-05-10 00:56
Frå kaloritelling til lavkarbo! Hjelp! Mikro Spørsmål og svar 14 15-07-09 00:36
Er dette tull? jente21 Lavkarbo generelt 4 13-08-08 10:28
Carbo Grabbers bare tull eller? Maz Kosttilskudd 3 26-01-04 19:02


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no