Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Mitt kosthold vs vekttap

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 10-06-11, 14:41   #26
Matglad
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 307
Matglad har en fantastisk aura rundt segMatglad har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Mitt kosthold vs vekttap

Opprinnelig lagt inn av Frøken Scott, her.

En annen ting - hvis det ikke er noe særlig forskjell på ketolyse og LCHF....da har jeg misforstått. Trodde sprikene var store der. Jeg fungerer ikke i ketose, men på 50-70 g kh går det helt fint. Da spes i fht min diabetes, som er førsteprioritet.

Hei Førken Scott

LCHF står jo for lite karbo og mye fett. Dette er en samlebetegnelse på lik linje som lavkarbo. Uttrykket oppstod i Sverige som en bedre beskrivelse enn lavkarbo. Lavkarbo sier jo bare noe om at man kutter karbo, men ikke noe om fettet som jo må (bør) høynes når man spiser lite karbo. Så både lavkarbo og LCHF er fellesbetegnelser.

Ketolyse er bare et navn som er oppfunnet av forfatteren av ketolyseboka. Poenget er at han har laget et system for de som trenger det, og som ønsker å være i ketose. Kostholdet består av lite karbo og mye mett.

Man kan både være i ketose og ikke være i ketose på LCHF kosthold. Så det er egentlig ikke noe forskjell på Ketolyse og LCHF. Det er mer som at å snakke om LCHF er som å snakke om frukt, mens ketolyse er som å snakke om epler.

__________________



Blitt ketolikk
Matglad er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose/LCHF Svar med sitat
Gammel 10-06-11, 15:24   #27
Frøken Scott
Medlem
 
Frøken Scott sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Buskerud
Innlegg: 150
Frøken Scott har en fantastisk aura rundt segFrøken Scott har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Mitt kosthold vs vekttap

Aha. Da snakker jeg om jordbær, da

Men jeg kan si at jeg spiser LCHF selv om jeg aldri er i ketose mer?

__________________



Frøken Scott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Teller kh og kalorier Svar med sitat
Gammel 10-06-11, 15:44   #28
Annne
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 134
Annne er på en erverdig vei

Sv: Mitt kosthold vs vekttap

Jeg sliter også med å gå ned noe i vekt, men så er jeg også normalvektig. Ble litt interessert i dette med udos choice og cocosa. Har du noen kilder å vise til så jeg kan lese meg litt opp på effektene? Er det virkelig sånn at det vil gjøre en markant forskjell? Hvordan kan disse ojlene gjøre så mye annet enn for eksempel tran eller olivenojle? Har lest andre steder her inne at folk har fått penere hud,hår og negler av Udos, og bare det høres jo herlig ut

__________________
~Min Journal~


Annne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-06-11, 15:44   #29
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Mitt kosthold vs vekttap

Opprinnelig lagt inn av Regret, her.

Jeg lurer litt på om jeg gjør noe galt når det kommer til kostholdet mitt...

Jeg har gått på ketolyse siden 24.mars og har gått ned 3,4 kg på denne tiden. Jeg har hatt en del sprekker og har ikke vært i ketose konstant. Vekta har gått tregt siden starten, men nå går det selvsagt enda tregere enn før.

Jeg er 20 år, jente, og startet med en bmi på ca 24 og har nå karret meg ned til 23,6. Det vil si jeg har gått fra en vekt på 73,1 til nå 69,7 kg og er ca 172 cm høy. Jeg ønsker å gå ned til 55kg, men jeg vet igrunn at det er for mye å håpe på, så dersom jeg kommer meg til 62kg er jeg strålende fornøyd. Kommer til å begynne med styrketrening så snart målvekten er nådd, og vil da gå over til en mer generell lavkarbo.
Jeg har forsøkt periodevis fasting men måtte slutte så en 15 timers faste er i såfall utelukket framover.

Som andre har nevnt, du er ikke innenfor overvektig lengre, og da er det vanskeligere og gå ned i vekt. Det VIL gå saktere, og enda saktere vil det gå når du sprekker jevnlig...

Sitat:

På en normal dag ser måltidene f.eks slik ut:

Frokost: 0,4g karbo
2 osteknekkis av kavli skivet ost med jalapenos med 2g vita hjerte'go lettsmør pr osteskive.
1 kopp grønn mint te med 3 suketter.

Hvorfor lettsmør? Kroppen din trenger som andre nevner fettet som energi nå når du har såpass lite igjen å ta av på kroppen. Jeg er forsåvidt helt enig når det gjelder vita hjertego produktene, google litt selv og les. Temaet har også vært oppe her inne tidligere. Liker du ikke meierismør, bruk heller bremykt som er olje+smør. Frokosten din er ekstremt beskjeden etter min mening

Sitat:

Lunsj: 1,1g karbo
Omelett av 2 egg, 2ss fløte, ca 20g fetaost og en liten drøss med gressløk.
3 skiver bacon uten hud/fettrand.

Bedre, men hvorfor fjernes hud/fettrand på baconet? Det er jo det som gir den gode smaken

Sitat:

Middag: 8,29g karbo
Kyllingsalat av 1 kylling filet, grønn salat, ca 3 skiver squash, ca 45g peanøtter, 67g fetaost, 22g ananas og 2ss peppesrømmedressing.

Salat er ikke middag etter min mening, forhåpentligvis spiser du mer "fast" mat ellers som laks, entrecote, nakkekotelett osv med mye grønnsaker til. Ketolyse sier at mesteparten av karbohydratene bør komme fra grønnsaker. Salat er ikke å anse for grønnsak, den er svært mager på næring. Jeg ville byttet ut ananasen med grønnsaker for en periode, så kan du heller innføre den igjen når du er nærmere målvekten din.

Sitat:

Ellers: 0,1g karbo
Jeg drikker en del pepsi max, gjerne 2 glass om dagen.
Jeg prøver å drikke minst 1,5L vann, men liker det ikke så det blir ikke hver dag.
Jeg spiser av og til litt middagsrester eller baconsnacks til kvelden.

Total: 9,55g karbo
Fett: 71%
Protein: 27%
Karbo: 2%

Vann er alfa og omega for fettforbrenningen på lavkarbo, så om du kan bruke motivasjonen for å gå ned i vekt til å drikke mer vann så hadde det vært kjempebra. Du spiser også veldig lite karbohydrater til å spise ketolyse - den bør jo ligge på rundt 15 gram hver dag, og da som sagt i hovedsak fra grønnsaker.

Sitat:

Det var da litt info om meg og mitt kosthold, så om noen har noen synspunkter til hvorfor vekttapet uteblir? Nå er jeg heldig om jeg får et tap på 100g i uka. Jeg har også testet om brusen kan ha skylden, men den har visst ingenting å si.. Etter jeg kuttet ut fasten så er jeg ikke stresset i hverdagen heller. Ellers er jeg ofte sliten i kroppen og løper etter 2 små barn hele dagen, nok til å telle som trening. Jeg prøver å komme meg på treningssenteret relativt ofte også, men det er i grunn dårlig med trening. Liker ikke å gå turer, men om det kan løsne noe så er jeg villig til å prøve en runde hver dag.

Synspunkter på hvorfor vekttap uteblir, listet opp:
1. Du er normalvektig
2. Du sprekker jevnlig
3. Du spiser for lite karbohydrater
4. Du spiser for lite grønnsaker
5. Du drikker for lite vann

Jo nærmere normalvekt man er - jo strengere må man være på å følge i dette tilfellet ketolysereglene Så da kan du jo tenke litt gjennom om du har motivasjon til å presse deg ned flere kilo, eller om du skal forsøke og stramme opp en del med trening.

Det viktigste er at du finner etterhvert et kosthold du kan LEVE med til daglig - der du beholder vekta og har overskudd til hverdagens oppgaver

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 10-06-11, 15:49   #30
jenta26
Medlem
 
jenta26 sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 347
jenta26 er ny på veien

Sv: Mitt kosthold vs vekttap

ehm, ikke alle klarer å ligge over 10 gram karbo hver dag da, mange ligger på 5 karbo og på ketolyse

jenta26 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-06-11, 15:51   #31
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Mitt kosthold vs vekttap

Opprinnelig lagt inn av jenta26, her.

ehm, ikke alle klarer å ligge over 10 gram karbo hver dag da, mange ligger på 5 karbo og på ketolyse

Men, som vi har diskutert tidligere, da er man IKKE på Ketolyse

Er man på Ketolysekuren ligger man på 15 gr karber pr dag om man er kvinne og 20 om man er mann

Man spiser fortsatt ketogent dog

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-06-11, 15:53   #32
Regret
Seniormedlem
 
Regret sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Alder: 33
Innlegg: 1.348
Regret er virkelig snillRegret er virkelig snillRegret er virkelig snillRegret er virkelig snill

Sv: Mitt kosthold vs vekttap

Jeg spiser lettsmør fordi dette smøret er hva de andre i huset spiser og jeg spiser lite med smør, så vi kjøper ikke noe annet for min del. Jeg spiser heller av deres.

Jeg fjernet huden / fettranden fra baconet fordi jeg ikke takler tanken på hva det er da gris og menneske er veldig likt, og jeg liker heller ikke smaken og konsistensen. Mye bedre uten!

Jeg spiser mer fast mat ellers ja, ikke salat hver dag. Går mye i kylling, svin og rødt kjøtt her som nevn litt lengere oppe.

Du har noen gode punkter her, og jeg tror det er denne listen som er grunnen til det hele.. Heldigvis så gjør jeg jo ikke noen direkte feil annet enn hva jeg mangler i kosten, så det skal jeg prøve å rette opp på!
Takk for tilbakemelding!

__________________

Regrets nye dagbok!
Regret er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 10-06-11, 15:54   #33
Regret
Seniormedlem
 
Regret sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Alder: 33
Innlegg: 1.348
Regret er virkelig snillRegret er virkelig snillRegret er virkelig snillRegret er virkelig snill

Sv: Mitt kosthold vs vekttap

Opprinnelig lagt inn av Charlott, her.

Men, som vi har diskutert tidligere, da er man IKKE på Ketolyse

Er man på Ketolysekuren ligger man på 15 gr karber pr dag om man er kvinne og 20 om man er mann

Man spiser fortsatt ketogent dog

Dette er feil. ketolyse er MAKS 15g (for kvinner) man kan fint spise 5g og fortsatt være på ketolyse.

__________________

Regrets nye dagbok!
Regret er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 10-06-11, 15:57   #34
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Mitt kosthold vs vekttap

Opprinnelig lagt inn av jenta26, her.

ehm, ikke alle klarer å ligge over 10 gram karbo hver dag da, mange ligger på 5 karbo og på ketolyse

Ketolyse anbefaler et kosthold med rundt 15 gram karbohydrater, i hovedsak fra grønnsaker. Spiser man ikke etter reglene for ketolyse, er det heller ikke sikkert man oppnår det resultatet man håper på...

Har man problemer med og få i seg nok karbo på ketolyse, finnes det et uttall tråder med dette temaet. Kokte grønnsaker til middag pleier og avhjelpe godt på karboinntaket, i tillegg til at man får i seg verdifulle næringsstoffer.

Ligger man helt nede på 5 gram karbo pr dag, bør man heller vurdere og sette seg inn i skaldemans, siden det er andre faktorer som bør endres på om man spiser så enormt lite karbohydrater, spesielt blir det da veldig viktig og øke på med fettinntaket.

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 10-06-11, 16:01   #35
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Mitt kosthold vs vekttap

Opprinnelig lagt inn av Regret, her.

Jeg spiser lettsmør fordi dette smøret er hva de andre i huset spiser og jeg spiser lite med smør, så vi kjøper ikke noe annet for min del. Jeg spiser heller av deres.

Jeg fjernet huden / fettranden fra baconet fordi jeg ikke takler tanken på hva det er da gris og menneske er veldig likt, og jeg liker heller ikke smaken og konsistensen. Mye bedre uten!

Jeg spiser mer fast mat ellers ja, ikke salat hver dag. Går mye i kylling, svin og rødt kjøtt her som nevn litt lengere oppe.

Du har noen gode punkter her, og jeg tror det er denne listen som er grunnen til det hele.. Heldigvis så gjør jeg jo ikke noen direkte feil annet enn hva jeg mangler i kosten, så det skal jeg prøve å rette opp på!
Takk for tilbakemelding!

Bare hyggelig Som du ser er det småting, og det har nok mye med motivasjonen og gjøre også når det er såpass nært målet. Dessverre er det da som jeg sier ofte mye viktigere at man følger retningslinjene strengt, siden kroppen nødig slipper når den mener vekten din er fin som den er

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 10-06-11, 16:03   #36
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Mitt kosthold vs vekttap

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Ser jo ut som om det er den samme, den du linka til heter Udo's Choise omega 3-6-9, og den jeg linka til heter Udo's Choise, High Lignan, 3-6-9 blend. Mener high lignan betyr at det er mye antisoksidanter i olja. Ingrediensene ser også identiske ut. I så fall, hurra! For dette sparer jeg jo en del penger på.

Men, jeg er også litt nysgjerrig på hva du baserer påstanden på, altså. Er dette noe du kun har erfart på egen kropp (har forstått det sånn at du aldri egentlig har vært overvektig), eller er det noe du har fra et sikkert sted, eventuelt andre påfallende anektotiske bevis, f.eks?

Det er mange forsøk (jeg gidder ikke skrive opp referansene akkurat nå), men det er amerikanske, danske og engelske forsøk og studier som viser at essensielle fettsyrer, har en unik evne til å binde seg til en reseptor innerst i cellene som styrer den aerobe energiproduksjonen. Den kalles PPAR. Vi har kun to typer essensielle fettsyrer, Alfalinolesyren, som er starten til omega 3 familine, og linolensyre, som er starten til omega 6 familien. Det viste seg at ved forsøk på både dyr og mennesker, så økte forbrenningen av fett og utholdenheten steg kraftig ved stort nok inntak. Dette ble testet på idrettsfolk som tok 15 ml pr 25 kg kroppsvekt, slik at de fleste tok 45 ml pr dag. Cocosa vil gi en lignende effekt, den forbrennes veldig lett, og gir en slags triggereffekt for forbrenningsovnene.
Jeg tenkte med meg selv at studier sier ditt og datt, men hva skjer EGENTLIG om jeg prøver dette? Jeg har alltid hatt en pudding på magen, godt å ha noe å ta av når en skal løpe time etter time. Og kroppen vil ikke kvitte seg med den. Til nå.
Jeg har tatt Udo`s Choice og cocosa en uke, 45 ml av hver, hver dag, pluss en boks makrell i tomat, siden menn har litt problemer med å omdanne alfalinolensyre til DHA og EPA, og den marine oljen er mer potent enn den fra alfa syren. Men den oksiderer også langt raskere.
Og magen skrumper skikkelig raskt. På bare 9 dager har jeg begynt å få ruter, noe jeg ikke har hatt siden 20 årene. Fortsetter det sånn er jeg jo nesten rippet når sommeren er over. Så det virker som om det har noe for seg. Essesielle fettsyrer kan skru på knappen på gennivå som setter igang forbrenningen inne i cellene. Derav bedre utholdenhet (som også stemmer iflg pulsklokka mi, enda et bevis på at studiene faktisk holder vann). Men det er dette med doser da, jeg tror man bør opp i mellom 15 og 30 ml pr dag for å få effekt. Som sagt tar jeg selv 45 ml pr dag av hver, men det er veldig viktig å starte forsiktig. Sist gang gjorde jeg ikke det, med den følgen at jeg ble syk, leveren klarte ikke å behandle all gallen som fulgte med.

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-06-11, 16:04   #37
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Mitt kosthold vs vekttap

Opprinnelig lagt inn av Regret, her.

Dette er jo litt spennende. Du sier ny forbrenning, men hva vil det si?
Spiller det noen rolle hvilken cocosa man bruker?
Jeg ser også at det finnes en sjokolade med Udo's, kan det være noe jeg kan spise for at det skal bli lettere å få i seg? er ikke så glad i 'drikke' oljer as is forstår du..


Jeg aner ikke om sjokoladen er like bra. Det er godt mulig. Selv hater jeg oljer som pesten, men motivasjonen er sterkere enn motviljen, fordi effekten er så utrolig, iallefall på min kropp.

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-06-11, 16:09   #38
jenta26
Medlem
 
jenta26 sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 347
jenta26 er ny på veien

Sv: Mitt kosthold vs vekttap

så jeg som ligger på 12-13 gram karbo går altså ikke på ketolyse?

jenta26 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-06-11, 16:10   #39
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Mitt kosthold vs vekttap

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.


Ligger man helt nede på 5 gram karbo pr dag, bør man heller vurdere og sette seg inn i skaldemans, siden det er andre faktorer som bør endres på om man spiser så enormt lite karbohydrater, spesielt blir det da veldig viktig og øke på med fettinntaket.

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-06-11, 16:17   #40
Bravo
Medlem
 
Bravo sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 262
Bravo er ny på veien

Sv: Mitt kosthold vs vekttap

Leser, som flere i tråden her, med stor interesse dette om kombinasjonen Udo's og cocosa.
Cocosa har jeg begge typene av i skapet her, har ikke vært flink nok til å bruke det, men tok en teskje i kaffen min nå, og det skal jeg jaggu prøve ut en stund. Udo's choice får bli neste på listen, intet skal være uprøvd, tenker jeg. Takker m.a.o for tipset

Men jeg er dårlig på å ta sånne oljer i bar form, blir litt tranaktig og guffent.. tar dere andre den bar? (snakker om Udo's nå) Blander den i noe? Og smaker det noe særlig av denne oljen?

Bravo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-06-11, 16:18   #41
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Mitt kosthold vs vekttap

Opprinnelig lagt inn av Frøken Scott, her.

Jeg føler ikke noe behov for å motbevise noe som helst, jeg - det var da en defensiv måte å svare på...?

Du kommer med rimelig bastante utsagn, så jeg er nysgjerrig på hva du begrunner dem med. Det er jo kraftig kost å si at Vitaproduktene kan gi deg hjerte/kar/kreftsykdom. Og aldri gi unga margarin - mine unger vil ikke ha annet, de klarer ikke smørsmaken. Nettopp derfor var jeg interessert i mer vitenskapelig dokumentasjon på det du sier. Sånn før unga mine går ned for telling... Synes ikke du svarer så godt for deg - blir mest mer påstander, og mail andre, liksom.

Og om det tar så lang tid før vi ser skadene, hvorfor viste det seg hos grisene i forsøket du nevner? (Link?)

En annen ting - hvis det ikke er noe særlig forskjell på ketolyse og LCHF....da har jeg misforstått. Trodde sprikene var store der. Jeg fungerer ikke i ketose, men på 50-70 g kh går det helt fint. Da spes i fht min diabetes, som er førsteprioritet.

Jeg kommer med påstander, så kan man jo bruke samme metode som jeg gjorde når jeg hørte påstanden første gang - jeg snudde opp ned på verden for å finne ut hva som var sant, istedet for å tro på andres ord. Jeg har den driven at jeg må liksom finne ut for meg selv om ting stemmer.
Men det er masse vitenskaplig dokumentasjon for eksempel hos kostdoktorn.se
Har du vært på foredrag med Annika Dahlquist så har du kanskje hørt hennes mening.
Margariner inneholder blant annet benzen. Det kommer av raffineringen av oljen. Oljen som er varmpresset, blir fraktet hit i tankskip, som faktisk kan ha fraktet vanlig råolje først uten å rense tankene, for det kravet finnes ikke. Oljen som er varmpresset, betyr at alle de flerumettede fettysrene, stort sett omega 6, er ødelagt. Men de tas likevel opp i kroppen og brukes på samme måten som de friske. Men tenk på cellene dine som et hus. Det blir som om du bygger et hus med knuste vinduer og sprukne, morkne bord. Cellene fungerer ikke som de skal, og energiproduksjonen svikter etter en stund, fordi fettsyrene ikke klarer jobben med riktig innføring av næringsstoffer og oksygen inn i cellene. Enten for mye eller for lite. Når energiproduksjonen svikter, er starten på en celle som "klikker". Den begynner å dele seg vilt, eller dør. Dør den, så kan den ersattes av en ny celle, deler den seg vilt, er det starten på en kreftcelle. Alzheimer er også antagelig resultat av samme energisvikt, man har sett kraftige forbedringer på eldre, demente som har fått friske ferske fettsyrer, som gjenoppretter energiproduksjonen i cellene.

Linken du spurte etter finnes ikke på nettet, men dette er studien: Innis SM; Dyer R; Quinlan PT; Diersen-Schade D, Dietary triacylglycerol structure and saturated fat alter plasma and tissue fatty acids in piglets.
Lipids 1996 May; 31 (5):497-505

Kanskje denne er grei også: http://www.konsumentsamverkan.se/11v...aker/Becel.pdf

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-06-11, 16:21   #42
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Mitt kosthold vs vekttap

Opprinnelig lagt inn av jenta26, her.

så jeg som ligger på 12-13 gram karbo går altså ikke på ketolyse?

Det er stor forskjell på 5 gram og 12-13 gram. 13 gram er så nære 15 at det anses for greit.

Det er flere årsaker til at det er greit og ligge på rundt 15 gram for kvinner, blant annet avhjelper det kroppen med produksjon av glukose til hjernen, som i tillegg til disse 15 gram må "lage" over 100 gram glukose av andre næringsstoffer man inntar. Noen går også saktere ned i vekt med så lite karbo, uten at man direkte kan forklare det.
Grønnsaker inneholder i tillegg mye god næring (vitaminer og mineraler), i motsetning til feks ananas som i hovedsak inneholder fruktsukker.

Du må selvfølgelig spise slik du ønsker selv - men avviker det i stor grad fra ketolyseboka, er det strengt tatt et ketogent kosthold man følger, ikke direkte ketolyse. I tillegg som sagt - noen får redusert vektnedgang med så lite karbo, så istedet for å skylde på at ketolyse ikke "virker" i slike tilfeller, bør man enten øke på med karbo, eller velge et kosthold hvis retningslinjer passer bedre med karboinntaket.

Ketolyseboka anbefaler og redusere fra 15 gram karbo om man ikke kommer i ketose, eller ikke oppnår ønsket vektnedgang. Dette betinger at man ellers følger retningslinjene og ikke skeier ut, drikker for lite vann, spiser frukt, spiser for lite fett eller altfor mye protein osv.

Boka er ikke entydig i karboinntaket, annet enn at den anbefaler maks 15 gram karbo pr dag for kvinner, og som jeg sier redusere om man ikke kommer i ketose eller ikke har vektnedgang. Man står jo selvfølgelig fritt til å tolke selv - men da må man ta med at andre kan ha andre tolkninger/meninger om samme tema.
Temaet er diskutert flere ganger på forumet, er man interessert kan man jo søke opp andre tråder og se hva som sies der

Personlig mener jeg det viktigste er at man har funnet et kosthold som er optimalt for en selv, man får i seg nok næring (les her fett), tar vitaminer i tillegg (viktig når man spiser så veldig lite karbo), går ned i vekt og har det ellers fint og komfortabelt med maten man spiser

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 10-06-11, 16:23   #43
knh
Seniormedlem
 
knh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Drammen
Alder: 37
Innlegg: 1.152
knh er en juvelknh er en juvelknh er en juvel

Sv: Mitt kosthold vs vekttap

Har et kjapt spm angående udos choice..
Har en flaske i kjøleskapet som jeg har glemt litt av de siste månedene, og etter å ha lest denne tråden bestemte jeg meg for å begynne å ta det igjen.
Etter jeg hadde tatt en spiseskje så¨jeg på flaska at den gikk ut i mai, trur du dette har mye å si, eller kan jeg ta den uansett Synes ikke den smakte dårlig (veit ikke hvordan den skal smake for har kun brukt den i smoothies før), og har ikke blitt kvalm. Er det trygt å fortsette å ta, eller blir fettsyrene ødelagt når den har stått forlenge?

Noen som har prøvd cocosa i grønn te (med sitronsmak)? Er det godt ?

knh er avlogget   Min kostholdsfilosofi: "Bedre uten brød" Svar med sitat
Gammel 10-06-11, 16:24   #44
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Mitt kosthold vs vekttap

Opprinnelig lagt inn av BitTorres, her.

Det er mange forsøk (jeg gidder ikke skrive opp referansene akkurat nå), men det er amerikanske, danske og engelske forsøk og studier som viser at essensielle fettsyrer, har en unik evne til å binde seg til en reseptor innerst i cellene som styrer den aerobe energiproduksjonen. Den kalles PPAR. Vi har kun to typer essensielle fettsyrer, Alfalinolesyren, som er starten til omega 3 familine, og linolensyre, som er starten til omega 6 familien. Det viste seg at ved forsøk på både dyr og mennesker, så økte forbrenningen av fett og utholdenheten steg kraftig ved stort nok inntak. Dette ble testet på idrettsfolk som tok 15 ml pr 25 kg kroppsvekt, slik at de fleste tok 45 ml pr dag. Cocosa vil gi en lignende effekt, den forbrennes veldig lett, og gir en slags triggereffekt for forbrenningsovnene.
Jeg tenkte med meg selv at studier sier ditt og datt, men hva skjer EGENTLIG om jeg prøver dette? Jeg har alltid hatt en pudding på magen, godt å ha noe å ta av når en skal løpe time etter time. Og kroppen vil ikke kvitte seg med den. Til nå.
Jeg har tatt Udo`s Choice og cocosa en uke, 45 ml av hver, hver dag, pluss en boks makrell i tomat, siden menn har litt problemer med å omdanne alfalinolensyre til DHA og EPA, og den marine oljen er mer potent enn den fra alfa syren. Men den oksiderer også langt raskere.
Og magen skrumper skikkelig raskt. På bare 9 dager har jeg begynt å få ruter, noe jeg ikke har hatt siden 20 årene. Fortsetter det sånn er jeg jo nesten rippet når sommeren er over. Så det virker som om det har noe for seg. Essesielle fettsyrer kan skru på knappen på gennivå som setter igang forbrenningen inne i cellene. Derav bedre utholdenhet (som også stemmer iflg pulsklokka mi, enda et bevis på at studiene faktisk holder vann). Men det er dette med doser da, jeg tror man bør opp i mellom 15 og 30 ml pr dag for å få effekt. Som sagt tar jeg selv 45 ml pr dag av hver, men det er veldig viktig å starte forsiktig. Sist gang gjorde jeg ikke det, med den følgen at jeg ble syk, leveren klarte ikke å behandle all gallen som fulgte med.

Hjertelig takk for utfyllende og interessant svar! Jeg har jo holdt på med vektnedgangen i fem år snart, og har etter nesten tjuefem kiloe ned fortsatt pluss minus sju kilo jeg kunne tenke meg å gå ned. Jeg har både livslang historie med overvekt samt et godt knippe metabolske sykdommer/tilstander som har lagt sin brems på det hele (regna faktisk på det for noen måneder siden, at snittet på vektnedgangen min var ti gram i uka. Sikkert enda lavere nå, som jeg har stått stille i noen måneder igjen). Jeg har fortsatt mye fett på mage, midje og rygg, så jeg er villig til å prøve noe nytt, så lenge det er forsvarlig.
Jeg tok coocsa en periode, men økte dosen veldig fort (smaker jo så godt, vettu), at jeg fikk det helt opp i halsen. Fikk noen prøveglass i vinter på en helskostbutikk, og kjente at jeg likte det igjen, så da skal jeg jammen meg prøve meg på dette når jeg får penger! Det er i hvert fall verdt et forsøk!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 10-06-11, 16:39   #45
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Mitt kosthold vs vekttap

Ser da ingen problemer med å gå over til generell lavkarbo når man er ferdig slanket, hvis ikke det er sykdom som gjør at man må ned på minimalt med karber, for å være sunn og frisk?

Du går nok bare treigt ned fordi at du er slank, Regret Be patient.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-06-11, 17:12   #46
Annne
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 134
Annne er på en erverdig vei

Sv: Mitt kosthold vs vekttap

knh: JEg vet ikke om dette gjelder for Udos choice også, men min kjemilærer på vgs (det er ikke så mange år siden) hadde tidligere forsket på tran og hvalolje og sånt, og hun hadde kommet fram til at når disse oljene blir gamle eller utsatt for lys så kan de produsere frie radikaler, og dermed fungere mot sin hensikt.. Så akkurat der ville iallefall jeg vært forsiktig.. Og så står det vel på flasken at den skal brukes 4-6uker etter åpning..

__________________
~Min Journal~


Annne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-06-11, 17:19   #47
jenta26
Medlem
 
jenta26 sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 347
jenta26 er ny på veien

Sv: Mitt kosthold vs vekttap

jeg spiser en del cherrytomater+ jeg spiser og kremfløte, og brokkoli og usalta cashewnøtter og da, men vektoppgangen jeg har hatt siden onsdag på 300 gram er nok mensen og redusert vektnedgang er vel pga jeg ikke drikker vann. har gått ned fra 76,7-72,6 på 3 uker da

jenta26 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-06-11, 17:28   #48
fiffi
Medlem
 
fiffi sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 70
Innlegg: 145
fiffi har en fantastisk aura rundt segfiffi har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Mitt kosthold vs vekttap

BitTorres: I den perioden du har inntatt Udo's og cocosa, har du minsket inntaket av mat, eller kommer oljen på toppen av ditt normale inntak?

fiffi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-06-11, 17:47   #49
Nnem
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 456
Nnem er ny på veien

Sv: Mitt kosthold vs vekttap

Opprinnelig lagt inn av knh, her.

Noen som har prøvd cocosa i grønn te (med sitronsmak)? Er det godt ?

Er det jeg drikker og synes det er godt. Nå har jeg i litt kremfløte også.

__________________




Motto: This is my year to shine
Nnem er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo - mellom 20-30 karbs Svar med sitat
Gammel 10-06-11, 17:52   #50
Frøken Scott
Medlem
 
Frøken Scott sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Buskerud
Innlegg: 150
Frøken Scott har en fantastisk aura rundt segFrøken Scott har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Mitt kosthold vs vekttap

Opprinnelig lagt inn av BitTorres, her.

Cellene fungerer ikke som de skal, og energiproduksjonen svikter etter en stund, fordi fettsyrene ikke klarer jobben med riktig innføring av næringsstoffer og oksygen inn i cellene. Enten for mye eller for lite. Når energiproduksjonen svikter, er starten på en celle som "klikker". Den begynner å dele seg vilt, eller dør. Dør den, så kan den ersattes av en ny celle, deler den seg vilt, er det starten på en kreftcelle.

Nå er jeg nok i overkant interessert, siden jeg har hatt kreft i noen år, det har blitt en del prat med onkologer gjennom tida.

Det er mulig jeg ikke forstår deg riktig når du snakker om dannelse av kreftceller, energisvikt?? En kreftcelle dannes altså når den ikke tar "selvmord" slik vanlige celler gjør etter et visst antall delinger. (Apoptose - som igjen styres av en mekanisme, en dnabit, som sitter ytterst på våre kromosomer, kalt telomer). Cellen blir da i prinsippet udødelig. Og begynner å dele seg hurtigere enn vanlige celler. Og det er ikke energisvikt som er problemet i kreftceller, de har et enormt stoffskifte, og danner mye energi. Årsakene til at disse genmutasjonene som stanser apoptosen er trolig mange, men i de fleste tilfeller av kreft kan man ikke peke på en direkte årsak. Vi vet dessverre altfor lite.

__________________



Frøken Scott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Teller kh og kalorier Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Trenger noen input på mitt "normale" kosthold fjoerto Spørsmål og svar 15 16-03-11 12:59
Hvordan fortelle andre om mitt nye kosthold? benam Generell ernæringsdebatt 2 10-02-09 13:31
Vekttap Liiiz Ketolysekuren 6 31-12-07 18:46
Vekttap på SB Arildo South Beach 5 08-04-07 16:41
Vekttap! LilNoor Ketolysekuren 1 19-02-05 09:42


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no