Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Kald potet!

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 27-01-05, 08:38   #26
elian
Stressa 4-barns mor
 
elian sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Hvor: Sarpsborg
Alder: 45
Innlegg: 2.216
elian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastisk

Jeg lurer på om dette med "koke-avkjøle-varmeoppigjen" gjelder for ris og pasta også..... Riskrem?? Salat med kald pasta i.....

__________________

elian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon (frem til p-hormonene har forlatt kroppen) Svar med sitat
Gammel 27-01-05, 08:43   #27
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av elian

Jeg lurer på om dette med "koke-avkjøle-varmeoppigjen" gjelder for ris og pasta også..... Riskrem?? Salat med kald pasta i.....

Har lurt på det samme, for det høres jo egentlig logisk ut....

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 27-01-05, 09:13   #28
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

åååh! det hadde vært fint for en student lommebok!!! *drømme* men først må jeg komme meg ned dit jeg vil!!

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 27-01-05, 09:33   #29
Tiril77
Seniormedlem
 
Tiril77 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Østfold
Alder: 46
Innlegg: 573
Tiril77 er virkelig snillTiril77 er virkelig snillTiril77 er virkelig snillTiril77 er virkelig snill

Opprinnelig lagt inn av aline

åååh! det hadde vært fint for en student lommebok!!! *drømme* men først må jeg komme meg ned dit jeg vil!!

Ja for at det er ikke til å komme fra at denne livsstilen svir mye hardere i lommeboka en da det var Cola og grandis på menyen!! *HRMF...* men det er nok leeeenge til jeg kan unne meg noe slik.. Alt for mange kilo igjen!

__________________


Tiril77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Pluss size Atkins... Eller noe sånn :P Svar med sitat
Gammel 14-09-11, 19:56   #30
David
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2005
Alder: 48
Innlegg: 207
David er ny på veien

Sv: Kald potet!!

At kald potet har lavere GI enn varm, har vel stått i Fedons bøker en stund. Men karbonivået er vel likevel for høyt for de av oss som spiser <30 ? Kommer jo an på mengden potet, selvfølgelig, men jeg ville vel uansett tro at det er bedre med grønnsaker.

Men, som en liten smak av og til er det vel ok :-)

__________________
David er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-09-11, 20:20   #31
Fluke83
Medlem
 
Fluke83 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Røyken
Alder: 40
Innlegg: 81
Fluke83 er på en erverdig vei

Sv: Kald potet!!

Opprinnelig lagt inn av David, her.

At kald potet har lavere GI enn varm, har vel stått i Fedons bøker en stund. Men karbonivået er vel likevel for høyt for de av oss som spiser <30 ? Kommer jo an på mengden potet, selvfølgelig, men jeg ville vel uansett tro at det er bedre med grønnsaker.

Men, som en liten smak av og til er det vel ok :-)

Jeg lurer også på hvordan dette evt. kan passe inn i et ketogent kosthold, nå har jeg søkt litt sånn kjapt rundt, men finner ingen konkrete svar på den eksakte effekten kald potet har på blodsukkeret, også må man jo også ta med at om man spiser det sammen med fett (som f.eks i potetsalat) så vil jo også det senke GI'en ytterligere.. Men ingen sier HVOR mye..!

Leste også et par steder at inntak av eddik (hvit eller eplecider) før inntat av kald potet også ville bidra til å senke GI.

Men GI er jo bare halve historien, karbonivået er en annen sak...

Eller kanskje jeg bare hang meg så opp i dette med kald potet akkurat nå fordi jeg fikk så svinaktig lyst på potetsalat og spekeskinke, som er noe av det beste jeg vet..... *sikle*

Fluke83 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent LCHF, stort sett ;) Svar med sitat
Gammel 14-09-11, 20:59   #32
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Kald potet!!

Jeg har også lest et sted at avkjølt og gjenoppvarmet potet har lavere GI. Man må jo ikke spise mye. En liten potet. Og om det er nypotet er det best, enten i forhold til GI eller karbo-innhold. Husker ikke.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-09-11, 21:04   #33
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Kald potet!!

Det burde gjelde kålrabi og gulrot også,da vel? Gjenoppvarmet, altså. Jeg spiser dog bare rå grønnsaker pga GI, det også. Noen som kjenner noen de kan spørre? Kompis med Fedon eller noe?

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kald potet er greit? Noola Lavkarbo generelt 10 14-09-11 18:20
Tørr og kald niste Eris Spørsmål om matvarer og oppskrifter 7 12-09-11 19:36
Potet bevaremegvel Spørsmål og svar 4 04-04-11 18:29
Kald mat a-slbakk Atkins kosthold 15 24-06-04 23:49


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no