Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Fedme kan ikke kureres

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 23-10-10, 22:36   #26
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Fedme kan ikke kureres

Opprinnelig lagt inn av Sjanten, her.

Signerer hele innlegget ditt, Nerthus.

Jeg kom til legen min etter at han forsøkte å følge meg opp over lengre tid for å se om jeg kunne gå ned i vekt på lite kalorier. Jeg lå på ca. 1200, gikk ikke ned i vekt og sa at jeg ikke skjønte hvordan det var mulig å ikke gå ned på så lite om 1 kalori inn er lik 1 kalori ut. "Du må nok ned i 1000 kalorier for å gå ned i vekt skjønner du, mange må leve på det for at kroppen skal ha det bra." Det sa legen min.... Jeg hadde BMI på over 40... Utrolig leit at det er alt en fagperson kunne bidra med...

Er så enig med deg - og så trist over at du også har blitt møtt med en sånn holdning. Hvis mindre inntak enn forbruk hadde vært løsningen burde jo alle vi som har holdt på alt for mange år med dette vært så smekre og lekre atte... "noen" burde ta inn over seg at den metoden vi har valgt ikke fungerer - hva om vi da leter etter en ANNEN forklaring?
Jeg synes vi lavkarbere burde klappe oss selv og alle andre på forumet på skuldra og si "godt jobba"! Gudene skal vite at det har vært en lang kamp for å komme hit - og en enda lengre jobb å lære seg nok til å utnytte kunnskapen om lavkarbo på egen kropp

Godt jobba folkens! ...sammen skal vi klare dette

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 23-10-10, 22:41   #27
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Fedme kan ikke kureres

Hvis jeg stapper i meg 500 gram linfrø har jeg fått sabla mange kcal I meg... Men de fleste kcal kommer ut igjen!

ER det forskning på hvor mye kcal som kommer UT igjen!!?
Kanskje det er slik med mange andre matvarer også?

Kanskje har helsefrikene hengt seg opp i HVA vi spiser av kcal, men ikke sjekket hva som kommer ut igjen?? Har noen sjekket antall kcal i avføringen??

Omsetningen av kcal er: kcal inn - kroppens forbruk av kcal - kcal i avvføring...

Har noen regnet på det da??? Kanskje avføringen avviker fra lavkarbofolk til høykarbofolk?

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 23-10-10, 22:46   #28
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Fedme kan ikke kureres

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Hvis jeg stapper i meg 500 gram linfrø har jeg fått sabla mange kcal I meg... Men de fleste kcal kommer ut igjen!

ER det forskning på hvor mye kcal som kommer UT igjen!!?
Kanskje det er slik med mange andre matvarer også?

Kanskje har helsefrikene hengt seg opp i HVA vi spiser av kcal, men ikke sjekket hva som kommer ut igjen?? Har noen sjekket antall kcal i avføringen??

Omsetningen av kcal er: kcal inn - kroppens forbruk av kcal - kcal i avvføring...

Har noen regnet på det da??? Kanskje avføringen avviker fra lavkarbofolk til høykarbofolk?

Det meste av næringen blir vel sugd opp i fordøyelseskanalen.
Og det har de vel forska litt på. Håper jeg.. Så ikke det er vranglære jeg får på skolen om dagen

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-10-10, 22:47   #29
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Fedme kan ikke kureres

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Det meste av næringen blir vel sugd opp i fordøyelseskanalen

Næringen ja, men ikke fettet og alle kcal...

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 23-10-10, 22:48   #30
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Fedme kan ikke kureres

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Det meste av næringen blir vel sugd opp i fordøyelseskanalen

Kanskje næringen ja, men ikke fettet og alle kcal... man driter jo alle linfrøene hele ut igjen!

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 23-10-10, 22:48   #31
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Fedme kan ikke kureres

Er ikke kcal = næringen, da?

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-10-10, 22:50   #32
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Fedme kan ikke kureres

Og fettet skal vel for det meste gå til fettforbenningsmotoren? Er det ikke derfor man skal "pøse på med fett" da? Fordi at den trenger mer og mer og mer fett for å brenne skikkelig. Da går man vel ut i fra at fettet brukes opp der?

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-10-10, 22:51   #33
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Fedme kan ikke kureres

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Er ikke kcal = næringen, da?

Det er skall på linfrøa som gjør at ikke alt fettet kommer ut... Er jeg blitt fortalt...

Jeg ser dessuten på vitaminer, fett og annet støff som næring.. ikke kcal spesifikt. Men jeg vet ikke hva som er klassifisert som næring.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 23-10-10, 22:52   #34
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Fedme kan ikke kureres

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Er så enig med deg - og så trist over at du også har blitt møtt med en sånn holdning. Hvis mindre inntak enn forbruk hadde vært løsningen burde jo alle vi som har holdt på alt for mange år med dette vært så smekre og lekre atte... "noen" burde ta inn over seg at den metoden vi har valgt ikke fungerer - hva om vi da leter etter en ANNEN forklaring?
Jeg synes vi lavkarbere burde klappe oss selv og alle andre på forumet på skuldra og si "godt jobba"! Gudene skal vite at det har vært en lang kamp for å komme hit - og en enda lengre jobb å lære seg nok til å utnytte kunnskapen om lavkarbo på egen kropp

Godt jobba folkens! ...sammen skal vi klare dette

Og la oss for all del ikke gi lavkarbo all æren, for det er faktisk VI som har gjort jobben, med hjelpemidlene vi har.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-10-10, 22:53   #35
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Fedme kan ikke kureres

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Det er skall på linfrøa som gjør at ikke alt fettet kommer ut...


Okei, jeg visste ikke at linfrø var selve nøkkelen

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-10-10, 22:56   #36
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Fedme kan ikke kureres

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Og fettet skal vel for det meste gå til fettforbenningsmotoren? Er det ikke derfor man skal "pøse på med fett" da? Fordi at den trenger mer og mer og mer fett for å brenne skikkelig. Da går man vel ut i fra at fettet brukes opp der?

Næring som i vitaminer og mineraler er jo medregnet i energien som da er kaloriene.. Kaloriene er jo igjen fett, proteiner og karbohydrater (og mineraler, vitaminer osvosv)

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-10-10, 22:57   #37
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Fedme kan ikke kureres

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Okei, jeg visste ikke at linfrø var selve nøkkelen


Det var jo for å bevise at kcal INN overhodet ikke trener være i samsvar med kcal UT!!! Kanskje fordi vi på lavkarbo driter ut flere kcal enn folk på høykarb!

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 23-10-10, 23:04   #38
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Fedme kan ikke kureres

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Det var jo for å bevise at kcal INN overhodet ikke trener være i samsvar med kcal UT!!! Kanskje fordi vi på lavkarbo driter ut flere kcal enn folk på høykarb!

Jeg skjønner bare ikke kanskje det er for seint
Tror det som skjer i de første stegene i fordøyelsen er temlig lik uansett hvordan man spiser. Næringen (karbohydrater, proteiner og fett) blir spaltet i tynntarmen. I anatomiboka mi står det at ALT av fett blir spaltet der, men det vet jeg ikke om er riktig da.. Det blir sugd opp, fordelt ut til kroppens diverse funksjoner/organer osv i løpet av fordøyelseskanalen og ut kommer noe.. Som jeg ikke vet hva er.

Innimellom så får man jo sånn fettdiarè, men hadde man kvittet seg med masse fett ut av avføringen, når man spiste lavkarbo, så hadde kanskje avføringen vært litt annerledes? Er jo vanlig å måtte på do veldig mye sjeldnere osv når man spiser mindre karbo og mer fett.

Linfrø stiller vel litt i klasse for segselv Er ikke mye som går igjennom fordøyelsen uten å bli tatt opp. Eneste jeg vet om er linfrø og skallene på mais. Finnes sikkert mye annet da..

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-10-10, 23:07   #39
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Fedme kan ikke kureres

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Jeg skjønner bare ikke kanskje det er for seint
Tror fordøyelsen er temlig lik uansett hvordan man spiser. Næringen (karbohydrater, proteiner og fett) blir spaltet i tynntarmen. I anatomiboka mi står det at ALT av fett blir spaltet der, men det vet jeg ikke om er riktig da.. Det blir sugd opp, fordelt ut til kroppens diverse funksjoner/organer osv i løpet av fordøyelseskanalen og ut kommer noe.. Som jeg ikke vet hva er.

Innimellom så får man jo sånn fettdiarè, men hadde man kvittet seg med masse fett ut av avføringen, når man spiste lavkarbo, så hadde kanskje avføringen vært litt annerledes? Er jo vanlig å måtte på do veldig mye sjeldnere osv når man spiser mindre karbo og mer fett.



Linfrø stiller vel litt i klasse for segselv Er ikke mye som går igjennom fordøyelsen uten å bli tatt opp. Eneste jeg vet om er linfrø og skallene på mais. Finnes sikkert mye annet da..

Linfrø er jo stort sett fett. MEN når frøet kommer helt ut igjen, hva er da fettet erstattet med??? Karbohydrater??? Man kan jo nesten bare skylle linfrøa og bruke dem en gang til!!! Det samme med mais....

Skallet på paprika.. Men hvis man regner på kcal inn og kcal ut når det gjelder linfrø, ja da vil det regnestykket lage trøbbel..

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 23-10-10, 23:09   #40
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Fedme kan ikke kureres

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Linfrø er jo stort sett fett. MEN når frøet kommer helt ut igjen, hva er da fettet erstattet med??? Karbohydrater??? Man kan jo nesten bare skylle linfrøa og bruke dem en gang til!!! Det samme med mais....

Ja, som jeg tilføyde så stiller vel linfrø og maisskall i klasse for segselv, siden det flyr rett igjennom fordøyelsen uten å behandles (sammen med andre ting som man kanskje ikke spiser så mye av, siden jeg ikke har hørt om noe annet)

Og skallet på paprika Men dette er jo ting høykarbere også spiser.. Tror ikke vi skal legge for mye i akkurat de tingene. Men hvem vet Forsk forsk.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-10-10, 23:10   #41
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Fedme kan ikke kureres

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Ja, som jeg tilføyde så stiller vel linfrø og maisskall i klasse for segselv, siden det flyr rett igjennom fordøyelsen uten å behandles (sammen med andre ting som man kanskje ikke spiser så mye av, siden jeg ikke har hørt om noe annet)


Kanskje ikke alle de andre tinga har vært sjekket??? Kanskje vi driter ut mer kcal enn hva vi aner?? Og at vi driter ut mer kcal med lavkarbo enn ved høykarbo??

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 23-10-10, 23:12   #42
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Fedme kan ikke kureres

Men er det ikke sånn at man generellt ikke har såååå ofte og mye avføring når man spiser lavkarbo nettopp fordi at kroppen suger til seg mer av næringen, da?

For i karbohydratvarer er det jo mer tom næring og dermed så er det jo høykarbere som burde skille ut mer næring i avføringen.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-10-10, 23:16   #43
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Fedme kan ikke kureres

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Men er det ikke sånn at man generellt ikke har såååå ofte og mye avføring når man spiser lavkarbo nettopp fordi at kroppen suger til seg mer av næringen, da?

For i karbohydratvarer er det jo mer tom næring og dermed så er det jo høykarbere som burde skille ut mer næring i avføringen.

Jeg har avføring ala disse allikurene når jeg går på ketolyse.. Gult og fett..

Men poenget er at hvis kroppen IKKE klarer nyttigjøre seg alt den får inn, så kvitter den seg med det! Linfrø er en av di kvittesegmedtingene som inneholder mange kcal, og som kommer ut igjen...Men kanskje det er flere ting vi ikke vet om!

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 23-10-10, 23:18   #44
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Fedme kan ikke kureres

Opprinnelig lagt inn av Cherry, her.

Jeg tror nok du leser litt mer i innlegget mitt enn hva jeg mente. Det er mulig jeg ikke greide å formulere godt nok hva jeg mener, og at det kom ut feil, men jeg skal prøve igjen. Jeg mente ikke å si at det er så enkelt for alle å bare spise mindre og trene mer. Budskapet mitt skulle være at ikke ALLE overvektige er karbosensitive og eneste løsning er å kutte på karbene, for jeg nekter konsekvent å tro at 100% av alle overvektig er sensitiv for karbser i aller høyeste grad, rett og slett, ja basert på min egen erfaring, ikke er korrekt. Dermed er heller ikke lavkarbo eneste løsning! Det er ikke dermed sagt at det er fysisk mulig for alle å bare spise mindre og trene mer.

I fedmediskusjonen er to sider; Den som mener at det er bare å spise mindre og trene mer, og de som mener at overvekta har en grunn.

For å presisere det jeg tror du mener - med GRUNN mener du bakenforliggende fysisk eller psykisk årsak til at man spiser mer enn man forbruker?

Sitat:

Jeg velger å stille meg midt i mellom og mene at overvekt ikke trenger at å ha noen spesiell grunn for alle utover at det blir spist for mye mat. Det er den kalde harde fakta at ikke alle overvektige har noen spesiell grunn til å være tjukk, fordi noen av oss har bare levd det "gode liv".

Det er ikke stille seg midt i mellom det du sier der - det er å stille seg på den siden der det ikke ER noen grunn til at man er overvektig.

Hva baserer du dine "kalde harde fakta" på? Statistikk? Forskning? Eller kun din egen erfaring fra ditt eget liv? En "frisk" kropp vil spise det den trenger - den vil ikke overspise. Akkurat som den vil ønske drikke når den er tørst, eller søvn når den er trøtt. Hvem spiser for mye mat uten at det er en bakenforliggende grunn da? Fordi de VIL spise for mye? Det har jeg ingen som helst tro på, og jeg forstår ikke grunnlaget ditt for å påstå dette heller. Noen få - som Tommy Steine - påstår han er feit fordi han ligger på sofaen og spiser potetgull. Hva om det viser seg at Tommy er karbosensitiv - og om han hadde lagt om kostholdet til lavkarbo ville gått ned i vekt og fått mer overskudd til å være i aktivitet? Det vet dessverre verken du eller jeg noenting om.

Kanskje du kan forklare oss utifra din egen erfaring hvorfor du spiste mer enn du forbrukte? Var du bevisstløs i gjerningsøyeblikket? Det var ikke ment som en fleip altså - jeg bare seriøst lurer på hvorfor du ble overvektig? Skjønner at du spiste for mye - men spiste du for mye helt uten grunn? Du bare spiste? Du hadde ikke mye sult/sug som gjorde at du prøvde å tilfredsstille kroppens mas etter mere mat? Du bare spiste allikevel?

Sitat:

Samtidig vet jeg inderlig godt som du sier, at noen er ultrahypersensitive for karber og legger på seg av å spise 1 riskorn! Derfor føler jeg at du mistet poenget mitt her, nemlig at det ER mulig å bli feit bare fordi man har blitt det, uten at det har vært verken trøstespising eller sykdommer i bildet.]

Jeg legger ikke på meg av 1 riskorn! Dog har jeg mer sultfølelse når jeg spiser ris, pasta osv - noe som gjør at jeg får mer inn enn jeg forbruker = legge på seg.
Har skjønt poenget ditt helt fint - og jeg er totalt uenig i påstanden din - ikke bare basert på MIN erfaring, men på et stort antall i familien, venner og ikke minst et større antall medlemmer på forumet her...

Sitat:

Nå var det ikke meningen å såre noen som helst da, jeg ville bare få frem at selv om man er overvektig så er ikke det ensbetydende med sensitivitet for karber i aller høyeste grad. Selv blir jeg faktisk litt såret over at du tror jeg bagatelliserer alles overvekt ned til noe helt enkelt og simplisitt. Det er mange mennesker som spør meg om råd nå for tiden om hvordan de skal gå ned i vekt og jeg sier bestandig kutt på karbene, kast alt av light-produkter og spis ren mat og meiersmør, rett og slett fordi jeg vet at dette er en god metode spesielt hvis du skal ned mange kilo og fordi jeg vet at kroppen forbrenner fett da. Men, og jeg gjentar meg til det kjedsommelige - det betyr ikke at jeg tror de er sensitive for karber i utgangspunktet. ]

Neivel? Hvorfor da i det hele tatt foreslå reduksjon av karbohydrater? Hvorfor heller ikke gi de "spis mindre - tren mer" retorikken? Siden du ikke tror de er karbosensitive uansett?

Sitat:

Jeg har ett ønske om at alle skal finne ett kosthold som passer for dem. Noen og ganske mange her inne oppdager fordeler med lavkarbo inkludert meg selv. Mens noen lever utmerket på ketolyse eller atkins så er det andre igjen som ikke gjør det. Noen lever ikke utmerket på lavkarbo før de kommer opp i 100 -150 gram karber pr dag. Når man oppdager at man er karbsensitiv som du har oppdaget så er det greit og faktisk ekstremt flott, men vennligst ikke forskyv det over på alle andre overvektige, ettersom ikke alle overvektige opplever ett sånt sug etter karbinntak.]

Ikke? Hvorfor spiser de for mye da? Eller rettere sagt, hvorfor er de overvektige? Fordi du mener de bare spiser for mye uten grunn? Jeg har da slett ikke forskjøvet noe som helst på ALLE andre overvektige. Jeg har igjen tatt utgangspunkt i min egen kropp, min families opplevelser, og igjen - alle de på dette forumet som er bevisste sitt "dårlige" forhold til karbohydrater. Det betyr ikke at jeg mener DU tar feil når det gjelder DIN kropp og dine erfaringer - det betyr at jeg reagerer på at du gjør det du nå beskylder meg for å gjøre - nemlig generalisere - og forenkle overvektsproblematikken.

Sitat:

Man kan kun snakke for seg selv, derav kommer mine synspunkter på dette fram, akkurat som det er KUN ene og alene dine synspunkter du skriver om tilbake, siden du ikke kan uttale deg om "alle andre".

Totalt enig. Dessverre snakker ikke du kun for deg selv i ditt innlegg - så da synes jeg det blir litt feil at du forlanger det av meg...

Sitat:

Bottom line, gjentakelse igjen; Noen overvektige er overvektige rett og slett fordi de spiser for mye.

Antar du igjen mener - spiser for mye UTEN grunn.
Din påstand, uten noe som helst statistikk eller forskning som bekrefter det. Du er berettiget dine egne meninger - samtidig mener jeg at man mmå få lov til å være uenig, og kommentere måten du uttrykker dette på.

Sitat:

Noen overvektige er overvektige rett og slett fordi de spiser feil i forhold til sin genetikk. Noen overvektige er overvektige fordi de har sykdommer. Man trenger altså ikke å ha noen spesifikk grunn å støtte seg til fordi man er feit.

Den skjønte jeg ikke - "man trenger ikke ha noen spesifikk grunn å støtte seg til fordi man er feit"?

Sitat:

Jeg føler at jeg en siste gang må presisere at jeg mener ikke at alle overvektige er feite fordi de sitter i sofaen og gomler i seg. Men fakta er, noen er feite fordi de er feite, verken mer eller mindre. Det har jeg vært.

Noen er feite fordi de er feite?? Vi er vel alle feite fordi vi er feite... spørsmålet er bare hvorfor vi er feite...
Lurer litt på hvorfor du da har valgt å spise lavkarbo - istedet for å spise mindre og trene mer - siden du mener du selv er overvektig bare fordi...

Sitat:

Dermed blir det feil å lage ramaskrik hver eneste gang noen sier noe om å spise litt mindre og bevege seg litt mer. "De skjønner jo ikke at det er en grunn til at vi er tjukke... " etc etc. "...Så kan de bare sitte der med grovbrødet og magre pålegget sitt..." er en frase jeg ofte leser om/fra/i slike artikler fra oss lavkarboevangelister.

Det har jeg aldri lest i artikler fra oss "lavkarboevangelister" men vi leser kanskje forskjellige artikler?

Sitat:

Det er en litt sånn ovenfra og ned holdning fra VÅR side som jeg ikke liker.

Synes du det? Jeg ser heller gleden over å ha funnet et kosthold som ikke bare reduserer vekten, men som også forbedrer helsen i stor grad. Jeg ser frustrasjonen over å ikke bli respektert for dette. Jeg har aldri sett en ovenifra og ned holdning fra dette forumet - selvfølgelig med enkelte få unntak.

Sitat:

Man skal ha gjensidig respekt for hverandre. Man trenger litt nyanser i saker og ting. Som at kosthold er mer viktig enn trim, og at det som er sunt kan diskuteres, og at det av og til faktisk, en sjelden gang iblant, for enkelte, kan hende at det er bare å spise litt mindre og bevege seg litt mer.

Det er jo kjempeflott at det "av og til faktisk - en sjelden gang iblant, for enkelte, kan hende at det bare er å spise litt mindre og bevege seg litt mer". Vi er bare så utrolig mange flere enn for enkelte en sjelden gang overvektige. Vi trenger andre løsninger. DET ønsker jeg respekt for.
Nyanser i saker og ting synes jeg også er helt flott - samtidig forstår jeg ikke hvorfor det skal være så viktig på dette forumet - hvor vi alle har så ekstremt god effekt av et lavkarbokosthold? Jeg ser da ikke ned på de som fint klarer seg med mindre mat og mer trening - jeg har jo vært der selv! Faktum er - og det ER et faktum - det kan alle medlemmene på dette forumet være et bevis på - og trenger du forskningsfakta kan du lese boka "Bedre uten brød" - at et større og større antall mennesker er karbosensitive og MÅ spise lavkarbo får å få et bedre liv - vektmessig og helsemessig. Når jeg snakker lavkarbo trenger ikke det bety ketose-tilstand - vi må alle finne VÅR balansegang i karbo-verdenen.

Sitat:

At ikke det er løsningen for alle har jeg forstått for lenge siden, faktisk 1,5 år siden jeg forsto det.

Avslutningsvis vil jeg bare si at årsaken til overvekt i dagens samfunn er kompleks. I tillegg sitter det forskere på hver sin "tue" og hevder sine funn - det er ikke gjort særlig forskning med forskere fra flere "tuer" - hadde dette vært gjennomført hadde vi sammen kunne funnet en løsning og satt igang tiltak for å motvirke overvektsepidemien i dagens vestlige verden.

Det at du mener noen få, av og til, en sjelden gang er feite uten grunn får så være. Jeg synes det er viktigere da å snakke om det store antallet som er overvektige fordi de er karbosensitive - og ikke minst - den jobben som må gjøres for å overbevise det offentlige samfunn om at lavkarbo er en glimrende løsning - for VELDIG mange overvektige! Får vi gjort det - er jeg overbevist om at veldig mange flere vil få et bedre liv, og at overvekten totalt sett vil reduseres.
Når det gjelder de få som er feite uten grunn - vel - de kan da hive seg på KJ sin spis mindre - tren mer og sikkert komme utav det med godt resultat - uten at jeg tør spå dette for sikkert.

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 23-10-10, 23:22   #45
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Fedme kan ikke kureres

Det er mye mulig det er flere ting vi ikke vet om

Men.. Hvordan skal jeg si dette uten å høres ut som at jeg studerer avføringen min ut og inn, på daglig basis da...

Jeg har ikke sett så mye helt komme ut.

På noen så klarer vel ikke kroppen å nyttegjøre seg av alt fettet og da blir det sånn som du har det. Da kommer det rett ut igjen. Da må det vel være sånn at endel av det som kommer ut kan trekkes ifra det som kom inn. Finnes jo mange forskjellige tarm og fordøyelsestilstander, så er nesten dumt å kalle noe for "normalt" Trodde det var ganske vanlig å ha sjeldnere og fastere avføring på ketogene dietter jeg, men der kan du se

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-10-10, 23:31   #46
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Fedme kan ikke kureres

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Det er mye mulig det er flere ting vi ikke vet om

Men.. Hvordan skal jeg si dette uten å høres ut som at jeg studerer avføringen min ut og inn, på daglig basis da...

Jeg har ikke sett så mye helt komme ut.

På noen så klarer vel ikke kroppen å nyttegjøre seg av alt fettet og da blir det sånn som du har det. Da kommer det rett ut igjen. Da må det vel være sånn at endel av det som kommer ut kan trekkes ifra det som kom inn. Finnes jo mange forskjellige tarm og fordøyelsestilstander, så er nesten dumt å kalle noe for "normalt" Trodde det var ganske vanlig å ha sjeldnere og fastere avføring på ketogene dietter jeg, men der kan du se

Veldig fascinert over dette temaet *ler*

http://www.treningsforum.no/forum/in...topic=21735.15 det er også andre forum som har diskutert dette

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 23-10-10, 23:33   #47
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Fedme kan ikke kureres

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Veldig fascinert over dette temaet *ler*

http://www.treningsforum.no/forum/in...topic=21735.15 det er også andre forum som har diskutert dette


Alltid koselig med litt avføringsprat på en lørdagskveld!
Men det er litt interessant, for vi har hatt om nettopp fordøyelsessystemet i anatomi/fysiologien denne uka! Føler jeg har lært mer nå enn jeg har gjort hele uka på skolen

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-10-10, 23:39   #48
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Fedme kan ikke kureres

Sitat:

Avføring av normal konsistens inneholder vanligvis følgende:
60-70 vektprosent vann
30-40 vektprosent av:
*Tarmbakterier (hovedsakelig E. coli og ulike typer enterokokker)
*Bilirubin og bilirubinderivater (fra det enterohepatiske kretsløpet, dvs. skilt ut fra galleveiene og ikke reabsorbert. Gir avføringen mørk brun farge)
*Noe salter
*Ufordøybare næringsemner = fiber, hovedsakelig cellulose
*Ufordøyde fordøybare næringsemner, vanligvis ca. 3-5% av total inntatt mengde fordøybare næringsemner (noe avhengig av næringskildene)

Hilsen HITman, med lang, relevant utdannelse.

Også får man trekke fra evt fett som kommer ut i fettdiare, linfrøkalorier, skallet på paprika og mais og andre ufordøybare matvarer.. Hele korn!

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-10-10, 00:50   #49
Queen of Wands
Medlem
 
Queen of Wands sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Buskerud
Innlegg: 390
Queen of Wands er ny på veien

Sv: Fedme kan ikke kureres

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Hva baserer du dine "kalde harde fakta" på? Statistikk? Forskning? Eller kun din egen erfaring fra ditt eget liv? En "frisk" kropp vil spise det den trenger - den vil ikke overspise. Akkurat som den vil ønske drikke når den er tørst, eller søvn når den er trøtt. Hvem spiser for mye mat uten at det er en bakenforliggende grunn da? Fordi de VIL spise for mye? Det har jeg ingen som helst tro på, og jeg forstår ikke grunnlaget ditt for å påstå dette heller. Noen få - som Tommy Steine - påstår han er feit fordi han ligger på sofaen og spiser potetgull. Hva om det viser seg at Tommy er karbosensitiv - og om han hadde lagt om kostholdet til lavkarbo ville gått ned i vekt og fått mer overskudd til å være i aktivitet? Det vet dessverre verken du eller jeg noenting om.

Kanskje du kan forklare oss utifra din egen erfaring hvorfor du spiste mer enn du forbrukte? Var du bevisstløs i gjerningsøyeblikket? Det var ikke ment som en fleip altså - jeg bare seriøst lurer på hvorfor du ble overvektig? Skjønner at du spiste for mye - men spiste du for mye helt uten grunn? Du bare spiste? Du hadde ikke mye sult/sug som gjorde at du prøvde å tilfredsstille kroppens mas etter mere mat? Du bare spiste allikevel?

Veldig enig med deg i dette. Hvorfor skulle noen ha lyst til å overspise uten grunn? Selv vet jeg at jeg er sensitiv for karbohydrater, på den måten at jeg får et utrolig sug etter mer når jeg spiser karber. Samtidig har jeg fått "opplæring" i trøstespising, dvs. blitt servert mat som trøst av bestemor. OG jeg har foreldre som jeg har hatt et anstrengt forhold til som er "kroppsfascister", dvs. overvektige = ekle og den leksa der. Ingen god kombinasjon.

__________________





5 kg til påske
Queen of Wands er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 24-10-10, 01:58   #50
Mate
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 149
Mate er ny på veien

Sv: Fedme kan ikke kureres

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Kanskje du kan forklare oss utifra din egen erfaring hvorfor du spiste mer enn du forbrukte? Var du bevisstløs i gjerningsøyeblikket? Det var ikke ment som en fleip altså - jeg bare seriøst lurer på hvorfor du ble overvektig? Skjønner at du spiste for mye - men spiste du for mye helt uten grunn? Du bare spiste? Du hadde ikke mye sult/sug som gjorde at du prøvde å tilfredsstille kroppens mas etter mere mat? Du bare spiste allikevel?

Jeg overvektig uten noen god "grunn", og det tror jeg mange er, ikke få. Det virker på meg som man glemmer det at mange spiser mye fordi de liker mat. Jeg spiser mye fordi jeg er glad i mat; jeg spiser etter at jeg er mett fordi jeg liker hvordan det smaker, og stopper ikke før jeg er stinn. Og når man har spist seg stinn endel ganger over lengre tid, vil jeg gå ut fra at magesekken blir større; det går lengre tid før man blir mett eller stinn, og man spiser mer og mer. Jeg har blitt overvektig fordi jeg liker god mat; uten at jeg har en fysisk eller psykisk grunn til dette. Og selv om jeg har spist mer og mer, har jeg ikke gjort noe for å bruke mer av energien jeg har fått i meg. Mat er godt; enkelt og greit.

Sitat:

Når det gjelder de få som er feite uten grunn - vel - de kan da hive seg på KJ sin spis mindre - tren mer og sikkert komme utav det med godt resultat - uten at jeg tør spå dette for sikkert.

Jeg er fullstendig klar over at en god del overvektige mennesker er dette pga. arvelige og andre omstendigheter, og er disponert for overvekt, og at mange av disse er karbosensitive. Dette er hevet over enhver tvil. Og jeg er helt sikker på at de som har erfart at de er karbosensitive og uttrykker dette; være seg her på forumet eller andre steder, faktisk er karbosensitive. Men å se bort fra hvordan vår livsstil har endret seg ganske så dramatisk de siste 50 år; og at det ikke for mange er en sammenheng mellom aktivitet og energi-inntak når det gjelder overvekt; syns jeg er feil. Det er min personlige mening.

__________________


Mate er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Fedme er ikke noe man HAR, man ER feit! Kanutten Nyheter / media 57 13-10-10 09:36
Masterstudium i fedme xtra Artikler 2 07-10-10 12:24
Fedme! :D fettnurket Livets lyse side 6 09-09-10 10:11
Fedme dreper Fjonken Nyheter / media 3 27-06-06 13:17


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no