Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Trening

Hvorfor trene??

Trening Forumet for tips, diskusjoner og spørsmål angående trening og lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 11-04-05, 21:24   #1
hede
Seniormedlem
 
hede sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Stavanger
Alder: 51
Innlegg: 682
hede har veldig mye å være stolt avhede har veldig mye å være stolt avhede har veldig mye å være stolt avhede har veldig mye å være stolt avhede har veldig mye å være stolt avhede har veldig mye å være stolt avhede har veldig mye å være stolt avhede har veldig mye å være stolt avhede har veldig mye å være stolt av

Hvorfor trene??

"Alle" vet hvorfor trene

Her er (noen) av grunnene.

(klippet fra nettsiden http://www.sissels.no/)

hede

LYST PÅ OVERSKUDD???
Er du en av de mange som har tungt for å komme
deg på treningetter en lang arbeidsdag?
Mangler du det lille ekstra i hverdangen,
kan dette oppmuntre deg:

Når du trener, settes det i gang prosesser i kroppen din
på forskjellige måter og på ulike nivåer. VI er blant annet utviklet med en evne til å produsere kroppens eget morfinliknende stoff, endorfiner.
Dette skjer i blodet. Når du kjenner at det kiler i magen, bruser i hodet eller får et kick av noe som føltes litt ekstremt for deg, skyldes det endorfinene. Under fysisk aktivitet stiger produksjoenn av endorfiner. Dette vil si at du på sikt vil få en økning av stoffet i kroppen, og du merker en oppsiktsvekkende effekt både psykologisk og fysiologisk.
Som om ikke det er nok:

1. Trening gir et bedre forhold til din egen kropp og styrker selvfølelsen.

2. Fysisk aktivitet gir deg en opplevelse av mestring,
noe de aller fleste har behov for.

3. Fysisk aktivitet tar fokuset bort fra plagsomme tanker, og du blir bedre i stand til å slappe av og tenke konstruktivt. Du blir mer optimistisk og bedre i stand til å møte problemer.


4. Er du i forholdsvis god form, klarer du lettere å gjennomføre det du har lyst til.

5. God fysisk form gir velvære- overskudd og humør

6. Regelmessig trening gir bedre søvn.

7. Regelmessig fysisk innsats gir deg spenstigerekropp og friskere utseende.

8. Det er faktisk dokumentert at fysisk inaktive mennesker har større sannsynlighet for å utvikle depresjoner sammenlignet med fysisk aktive. Altså forebygger fysisk aktivitet depresjoner.

9. Føler du deg initiativløs og tom, gir trening energi så du har mer å gå på.

10. Når du føler minst for å trene, er utbyttet sannsynligvis størst!

hede er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo for vektnedgang Svar med sitat
Gammel 11-04-05, 21:31   #2
Alfie
Seniormedlem
 
Alfie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: Byen ved Ælva
Alder: 65
Innlegg: 2.185
Alfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastisk

...men så var det den dørstokkmila, da Hede!

__________________
Alfie
Alfie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Hexeberg style Svar med sitat
Gammel 11-04-05, 21:46   #3
hede
Seniormedlem
 
hede sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Stavanger
Alder: 51
Innlegg: 682
hede har veldig mye å være stolt avhede har veldig mye å være stolt avhede har veldig mye å være stolt avhede har veldig mye å være stolt avhede har veldig mye å være stolt avhede har veldig mye å være stolt avhede har veldig mye å være stolt avhede har veldig mye å være stolt avhede har veldig mye å være stolt av

den min kjære alfie, er det den enkelte som må bestige/beseire/gå for min del handler akkurat det mye om motivasjon. kanskje en egen tråd, hvordan motivere seg..

etter min ydmyke oppfatning, er trening og fysisk helse en del av hverdagen alle bør prioritere.

hede

(edit 2155: var ikke til deg alfie, var generell)


Sist redigert av hede : 11-04-05 kl 21:57.
hede er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo for vektnedgang Svar med sitat
Gammel 11-04-05, 21:54   #4
Alfie
Seniormedlem
 
Alfie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: Byen ved Ælva
Alder: 65
Innlegg: 2.185
Alfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av hede

den min kjære alfie, er det du og bare du som må bestige/beseire/gå

etter min ydmyke oppfatning, er trening og fysisk helse en del av hverdagen alle bør prioritere.

hede

Er helt enig, min kjære Hede. Og jeg trener faktisk 3 ganger i uka i studio (halvtime kardio og en time styrke), så jeg har vel egentlig mitt på det tørre.
MEN jeg merker at jeg må komme meg ut fra morgenen av (det første jeg gjør etter en liten matbit lørdag morgen) eller på vei hjem fra jobb. Har jeg først kommet innafor døra hjemme, er dørstokkmila tung og Spenst har ingenting å stille opp mot den gule sofaen, pleddet og katta .

__________________
Alfie
Alfie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Hexeberg style Svar med sitat
Gammel 11-04-05, 21:56   #5
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Vet du, så snart jeg kom over "min dørstokk" (som var generell latskap med masse mer eller mindre gode unnskyldninger for å lavære), og kom igang, så ble det lett å prioritere trening ! Men du trener jo .......

Og jeg kan skrive under på alle positive effekter det skrives om i innlegget !

Flott innlegg Hede - den fortjente du poeng for !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 11-04-05, 22:07   #6
hede
Seniormedlem
 
hede sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Stavanger
Alder: 51
Innlegg: 682
hede har veldig mye å være stolt avhede har veldig mye å være stolt avhede har veldig mye å være stolt avhede har veldig mye å være stolt avhede har veldig mye å være stolt avhede har veldig mye å være stolt avhede har veldig mye å være stolt avhede har veldig mye å være stolt avhede har veldig mye å være stolt av

jeg er enig med deg alfie. av og til (og svært ofte) er det vanskelig å komme seg ut når man sitter i godstolen. jeg merker det dersom jeg ikke har fått trent i arbeidstida (som jeg er så heldig at jeg kan). trett etter middag, godt med en liten halvtime på bikka, og så er h...vete i gang. men jeg får rett og slett dårlig samvittighet der jeg ligger og forsøker å overbevise meg om at i dag, i dag er det greit å sløyfe treninga.

så er det det med motivasjon. jeg er enslig, så det er bare meg i heimen. det vil da si at det er lite å ingenting som holder igjen. husarbeidet tar jeg når jeg vil. maten lager jeg når det passer meg. og jeg har ingen katt enda. så for meg blir det rekreasjon, avveksling, avspenning og bare deilig å komme ut i frisklufta, eller ned på treningssenteret. andre som har hensyn å ta, har det nok ikke så lett. det har jeg forståelse for men jeg er ikke enig i mange av mine nå gifte/samboende kameraters prioriteringer og disponering av tid. i de fleste tilfeller er det planlegging som skal til, så kan både han og henne komme seg ut å være i aktivitet, dersom de ønsker det.

så er spørsmålet, ønsker de det?

hede

hede er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo for vektnedgang Svar med sitat
Gammel 11-04-05, 22:11   #7
Alfie
Seniormedlem
 
Alfie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: Byen ved Ælva
Alder: 65
Innlegg: 2.185
Alfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Nille

Vet du, så snart jeg kom over "min dørstokk" (som var generell latskap med masse mer eller mindre gode unnskyldninger for å lavære), og kom igang, så ble det lett å prioritere trening ! Men du trener jo .......

Og jeg kan skrive under på alle positive effekter det skrives om i innlegget !

Flott innlegg Hede - den fortjente du poeng for !

Jeg er helt med, både på effektene av trening og prioriteringer, jeg... Det bare ergrer meg en smule at jeg ikke når som helst er i stand til å gripe treningsbagen (som alltid står klar i gangen) og strene bort til Spenst og ta ei økt. Men det kommer nok. Merker at for hver gang jeg trener, gleder jeg meg mer til neste gang. Og det er kjempekult.

__________________
Alfie
Alfie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Hexeberg style Svar med sitat
Gammel 11-04-05, 23:18   #8
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av hede

men jeg får rett og slett dårlig samvittighet der jeg ligger og forsøker å overbevise meg om at i dag, i dag er det greit å sløyfe treninga.

andre som har hensyn å ta, har det nok ikke så lett. det har jeg forståelse for men jeg er ikke enig i mange av mine nå gifte/samboende kameraters prioriteringer og disponering av tid. i de fleste tilfeller er det planlegging som skal til, så kan både han og henne komme seg ut å være i aktivitet, dersom de ønsker det.

så er spørsmålet, ønsker de det?

Gode poeng. Eneste grunnen til at jeg kom igang med trening i det hele tatt var at jeg hadde treningstime med fysioterapeut 3 ganger pr uke. Når noen ventet på meg var det vanskeligere å finne gode unnskyldninger..... Nå er jeg nede i 2 ganger, og har i tillegg kommet igang med egen trening. Hjemme på stuegulvet 3 ganger pr uke.

Jeg har ingen barn som bor hjemme lenger og heldigvis har jeg en samboer som selv trener to ganger pr uke + spiller golf så ofte han kan (helst hver dag). Han har ikke NOE imot at jeg prioriterer trening. Er vel bare glad for at jeg har kommet meg opp av sofaen ! Også vil han jo gjerne ha meg med på golfbanen da !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 12-04-05, 00:16   #9
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

*points for you*

bra innlegg, hede!!

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-04-05, 08:59   #10
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Flere fordeler...

Det er flere fordeler med å trene. Den viktigste grunnen til å begynne å trene asap er at det øker produksjonen av veksthormon HGH, som styrker immunforsvaret, reverserer aldringsprosessen, bygger muskler og forbrenner fett. Å trene er like viktig som å spise riktig. (Det er vel to ting som går, eller burde gå, hånd i hånd)

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 13-04-05, 00:38   #11
magdalena
Seniormedlem
 
magdalena sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Langt Nord
Innlegg: 1.852
magdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressurs

Hadde ikke sett denne før,og var inne på tanken på å lage en sånn tråd.Godt gjort Hede!

__________________



Justice for Baby P!
magdalena er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 13-04-05, 09:11   #12
Muskat
Seniormedlem
 
Muskat sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Uren Luren Himmelturen
Innlegg: 1.338
Muskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastisk

Ikke alle har alle de gode mentale reaksjonene som hede beskriver, men selv for bakvendte damer som meg finnes det fordeler. Ikke minst at med fysisk overskudd er det lettere å få gjort ting vi selv vil. Og sta og bakvendte damer og menn liker å gjøre sine egne ting!

Muskat

__________________
'I don't see this being settled with logic.' - Buffy, Earshot

Muskat er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Montignac Svar med sitat
Gammel 13-04-05, 09:23   #13
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Var denne til meg eller....

Takk for fin tråd, Hede

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 13-04-05, 09:26   #14
Marianne
Livsdesigner
 
Marianne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 4.596
Marianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastisk

Bra tråd!

Når jeg trener, klarer jeg ikke å tenke negativt, stresse o.l.
Altså trening fordriver negativ mental tankevirksomhet.
Det gjør jo forresten annen positiv virksomhet også...
Jo mindre man tenker "Jeg har mye å gjøre" "Jeg er dårlig til å spise sunt" "Jeg er stresset" o.l. - jo mindre dette får fokus i hjernen, jo mindre av dette får vi i livet vårt.
Man får faktisk litt mindre å gjøre, man spiser litt mindre usunt og blir litt mindre stresset.

Du blir hva du tenker!

__________________
Marianne

I expand my life to include the possibilities of miracles!
Marianne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg m/egne tilpasninger Svar med sitat
Gammel 13-04-05, 22:00   #15
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Har trent i dag og jeg - noenogfemti minutter Winsor Pilates

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 14-04-05, 09:12   #16
Muskat
Seniormedlem
 
Muskat sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Uren Luren Himmelturen
Innlegg: 1.338
Muskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastisk

Dette kom opp mens vi diskuterte på "føler du deg sexy" tråden:

Fordi mennesker som trener orker mer, har mer kontroll over kroppen sin og har det bedre i kroppen sin, og derfor både føler seg og virker mer sexy!

Og det er jo absolutt en fordel at når den tiltalende personligheten har trukket til seg en partner, så har kroppen energi nok til å følge opp

Muskat

__________________
'I don't see this being settled with logic.' - Buffy, Earshot

Muskat er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Montignac Svar med sitat
Gammel 14-04-05, 09:15   #17
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Muskat


Og det er jo absolutt en fordel at når den tiltalende personligheten har trukket til seg en partner, så har kroppen energi nok til å følge opp

Muskat

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-04-05, 09:43   #18
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Jeg (som er grusomt utrent) merker det at mens jeg trener er jeg i stand til ALT. Jeg legger planer, tenker ut nye ting og har en motivasjon som ikke ligner grisen. Etter trening har jeg fortsatt masse selvtillit, og derfor er jeg så glad for at jeg har mulighet til å trene på morgenen. De dagene går bestandig bra!

  Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no