Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Valnøtter

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 03-12-10, 09:43   #1
Nero
Medlem
 
Nero sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Drammen
Alder: 55
Innlegg: 286
Nero er på en erverdig vei

Valnøtter

Jeg har kjøpt inn valnøtter som jeg skal bruke til julesnop på en eller annen måte.

Først kjøpte jeg en boks fra Harlems foods (Valnøtter California).
Den inneholder 6.2 gram karbo pr. hundre gram (hvorav sukkerarter er 2.6)

Så kom jeg over Valnøtter fra Den lille nøttefabrikken.
Den inneholder 3 gram karbo pr. hundre gram (hvorav sukkerarter er 2.5)

Kan noen forklare meg hvorfor karbohydratene er så forskjellige?

Jeg trodde virkelig at en valnøtt er en valnøtt

__________________


VELKOMMEN TIL MIN JOURNAL
Nero er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse 6 mnd - nå Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-12-10, 13:10   #2
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Valnøtter

Jeg er ikke sikker på valnøttene dine, men jeg har lest at "samme" matvaren kan ha ulikt karboinnhold.
F.eks inneholder de grønne avokadoene mere karber enn de brune. Sånn er det bare

Jeg har tenkt at det kan ha noe med modningen, jordsmonnet, sol og gjødsel?
Noen frukter/bær blir ekstra søte jo lengere de får modnes...

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 03-12-10, 13:28   #3
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Valnøtter

Er de californiske nøttene i amerikansk originalemballasje. Hvis så er tilfelle, er amerikansk standard å oppgi kostfiber sammen med andre kabohydrater. De opererer derfor ofte med begrepet "net carbs", som normalt tilsvarer norsk måte å oppgi karbohydratinnhold på.


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-12-10, 14:34   #4
Zillah
Seniormedlem
 
Zillah sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: sånn omtrent 62°47'7.85"N 7°31'26.92"Ø
Innlegg: 1.365
Zillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt likt

Sv: Valnøtter

Hehehehe berre du ikkje slår opp på Valnøttene frå Den lille nøttefabrikken på Matvareguiden, så! Da får du den heilt utrolige mengden karbohydratar 303g/100g

Men seriously. Av og til er det lokale variasjonar mellom produsentane sine åkrer. Matvarene blir jo heller ikkje testa kvar bidige gang dei vert pakka, tenker eg, så er dei testa ein gong så blir nok emballasjen trykt som det dei vert målt til. Så kan det vere trykkfeil som gjer seg gjeldande (som med Regal Kruskakli). Så kan det vere ulike normer for angivelse - som Kula nemnde, i Europa trekkes kostfiber frå næringsinnhaldet mens dei inkluderes i amerikanske varer... ja det er ikkje godt å seie. Sjølv stussar eg veldig på kvifor Landlord Tomatpurè har ulikt karbohydratinnhald alt etter om det er på boks eller glass... Nei det er ikkje alltid godt å vite kva ein kan vere trygg på eller ei.

__________________

Zillah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mitt ideal: jeger- og sankerlivsstil. I praksis: det eg har råd til på butikken for å overleve. Svar med sitat
Gammel 03-12-10, 14:41   #5
Nero
Medlem
 
Nero sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Drammen
Alder: 55
Innlegg: 286
Nero er på en erverdig vei

Sv: Valnøtter

Takk for svar alle sammen

Teorien om kostfiber som ikke er trukket fra på de californiske valnøttene høre logisk ut. Da håper og tror jeg at valnøttene fra begge posene inneholder ca 3 gram karbo pr. hundre gram

Ved søk "Mat på data" er resultatet 3.3 gram.

__________________


VELKOMMEN TIL MIN JOURNAL
Nero er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse 6 mnd - nå Lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
KBH i Valnøtter ??? visund Spørsmål og svar 1 30-07-10 13:08
Valnøtter og kh? Minusnoenkg Lavkarbo generelt 5 29-07-10 10:50
Valnøtter Gus Ketolysekuren 4 12-03-10 22:04
Valnøtter KW87 Ketolysekuren 3 13-02-08 09:18
Valnøtter donjuanwannabe Lavkarbo generelt 2 05-12-04 17:38


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no