Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

For mye for lite karbohydrater?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 06-09-09, 22:53   #1
Rangelet
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 67
Rangelet er på en erverdig vei

For mye for lite karbohydrater?

Jeg spiser som regel 2 måltider hver dag. Rundt 3 mellomstore poteter (150-200g), 500 g kjøtt, og endel grønnsaker som gulrot/brokolli/oliven/tomat. Ellers bruker jeg litt Heinz ketchup (som inneholder 23g karb per 100g).

Jeg lager potetmos av de kokte potetene (har i solsikkeolje, salt og pepper). Kjøttet steker jeg i endel solsikkeolje, med små mengder opphakket chilli og presset hvitløk).

I det siste har jeg brukt å steke kjøttdeig og nakkekoteletter. Innimellom blir det biff (men det er så dyrt i forhold, og smaken kompenserer ikke for prisen). Spiser lite fisk, men har tenkt å få mer av det inn i kostholdet.

Her er hvordan gårsdagens middag så ut: (2 poteter, kjøttdeig, nakkekotelett, grønnsaker)




Lurer på om det blir for mye karbos med 3 poteter per dag + evt ketchup

Rangelet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo funker Svar med sitat
Gammel 06-09-09, 22:55   #2
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: For mye for lite karbohydrater?

Poteter og gulrot på lavkarbo?

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 06-09-09, 22:57   #3
Rangelet
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 67
Rangelet er på en erverdig vei

Sv: For mye for lite karbohydrater?

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Poteter og gulrot på lavkarbo?

Ja, jeg prøver å begrense meg da. Men er vanskelig å spise bare kjøtt med grønnsaker. Blir så kvalm. Noen tips?

Rangelet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo funker Svar med sitat
Gammel 06-09-09, 23:10   #4
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: For mye for lite karbohydrater?

Blomkålmos! (Var den linken jeg fant i farten)
Er en glimrende erstatning for potetmos og kan varieres i det uendelige.
Med bare smør, salt og pepper, eller med litt fløte, eller litt ost, chili......

Du kan putte oppi løk, broccoli eller andre lovlige grønnsaker. Bare mos det godt, gjerne med stavmikser, etter koking(hell av vann).

Ellers er jukseris en slager!


Kålstuing!

Det var noen forslag! Finnes et tonn inne på oppskrifter, eller hos Gerd!
(Klikk på bildene som kommer oppskriftene)

Lykke til!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 07-09-09, 00:13   #5
Rangelet
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 67
Rangelet er på en erverdig vei

Sv: For mye for lite karbohydrater?

Takk for tips Kitt. Den blomkålmosen kan virkelig funke sammen med kjøtt/fisk. Gleder meg til å eksperimentere med ulike varianter av den

Ellers bør jeg kanskje erstatte gulrot med noe annet da. Var ikke klar over at gulrot inneholdt 6-7g karbos per 100g. (så det i matvaretabellen) Da kunne jeg like godt byttet ut gulrot med jordbær

Thanx

Rangelet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo funker Svar med sitat
Gammel 07-09-09, 00:15   #6
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: For mye for lite karbohydrater?

Opprinnelig lagt inn av Rangelet, her.

Takk for tips Kitt. Den blomkålmosen kan virkelig funke sammen med kjøtt/fisk. Gleder meg til å eksperimentere med ulike varianter av den

Ellers bør jeg kanskje erstatte gulrot med noe annet da. Var ikke klar over at gulrot inneholdt 6-7g karbos per 100g. Da kunne jeg like godt byttet ut gulrot med jordbær

Thanx

He, he, ser for meg pølser med jordbærsyltetøy

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 07-09-09, 00:30   #7
Rangelet
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 67
Rangelet er på en erverdig vei

Sv: For mye for lite karbohydrater?

Ya ofc! God ide, alt må jo prøves! hmmm.. kanskje ikke

..vel tror d blir jordbær til dessert istede

Rangelet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo funker Svar med sitat
Gammel 10-09-09, 23:04   #8
Alkazelters
Seniormedlem
 
Alkazelters sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 504
Alkazelters er en juvelAlkazelters er en juvelAlkazelters er en juvel

Sv: For mye for lite karbohydrater?

Tre mellomstore poteter høres jo ganske mye ut. Vil tippe det er bortimot 60-80 gram karbohydrat. Med mindre du driver "minilavkarbo for vektoppgang" (ser jo at du kaller det for et rangel), ville jeg kuttet litt ned på stivelsen og økt grønnsakene. Om du kun tenker helse så kan du fint spise litt potet og slikt, men forsøk å holde ditt totale karbohydratinntaket på under 70 gram i døgnet.

Alkazelters er avlogget   Min kostholdsfilosofi: OE Svar med sitat
Gammel 10-09-09, 23:32   #9
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: For mye for lite karbohydrater?

Jeg vil nok, bortsett fra å kutte potetene helt ut (egentlig bare velsmakende vomfyll) spise litt oftere en 2 ganger om dagen. Det blir en tøff belastning de gangene magen får mat, jeg så bildet av en fullstappet tallerken. Husk at du skal egentlig bare være litt sulten når du spiser og behaglig mett når du er ferdig.

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-09-09, 20:35   #10
Rangelet
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 67
Rangelet er på en erverdig vei

Sv: For mye for lite karbohydrater?

Takker for all innspill!

Jeg har lagt om kosten noe de siste dagene. Har kuttet ut poteter, økt grønnsaker betraktelig, og økt antall måltider per dag. Det ser ut som det går rimelig bra, selv om jeg savner potetene litt. Blomkålmosen er grei nok erstatning, men jeg kan bli litt lei den.

Jeg skal muligens kutte ut alt sukker fremover. Noen som vet hvor usunt vanilje/vaniljeessens er iforhold til hvitt rafinert sukker? Jeg er ikke så utrolig keen på kunstig søtning. Har hørt mye dårlig om stoffer som aspertam for eksempel.

Livet er bra, det er jo det som teller!

Rangelet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo funker Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Alt for lite karbohydrater tuppelura Ketolysekuren 4 07-06-10 11:24
Utslett av for lite karbohydrater? Trikken Spørsmål og svar 1 17-04-09 09:49
For lite karbohydrater? kfj Spørsmål og svar 4 19-06-08 06:52
For lite karbohydrater Pianoman Lavkarbo generelt 15 28-07-05 11:52
Og poteter med lite karbohydrater MHM Lavkarbo generelt 1 04-06-04 21:16


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no