Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Bakst

Lavkarbo brød i brødbakemaskin

Bakst Her finner du, og poster du oppskrifter på lavkarbovenlig bakst, som lavkarbo-brød, pannekaker, vafler, muffins, og andre gode ting du kommer på som kan bakes på et lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 09-11-10, 11:44   #1
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Lavkarbo brød i brødbakemaskin

Jeg vet ikke om denne ligger her inne, men jeg fant den på nett i sted og jeg har helt ingrediensene i brødbakemaskinen og er veldig spent på resultatet.. Jeg fikk ikke malt linfrøene helt fint, men det ble da et slags mel.

Sitat:

Ingredients :

1/2 cup water
1 egg
1 tablespoon butter or 1 tablespoon margarine
1/2 teaspoon sugar
1/3 cup ground flax seeds
1/4 cup soy flour
3/4 cup vital wheat gluten flour
1 teaspoon dried yeast

Directions: 1. Using a 1 pound capacity bread machine, combine ingredients according to order given in bread machine manual.
2. Select 'light' browning setting.
3. Don't remove bread until it is cooled.
4. Cut into slices, and store, covered, in the refrigerator.

Sukkeret i deigen skal visstnok spises opp av gjæren og jeg tror igrunn på det, det blir som rømme kontra fløte kan jeg tenke meg. Men 1/2ts sukker er jaggu ikke mye.

Jeg kommer med tilbakemelding om noen timer om hvordan brødet ble seende ut..

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 09-11-10, 16:00   #2
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo brød i brødbakemaskin

Brødet er ferdig og det smaker kjempegodt, i allefall som nystekt! Beste lavkarbobrødet jeg har smakt!

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 09-11-10, 17:14   #3
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo brød i brødbakemaskin

Tusen takk!
Nå ble brødmaskinen reddet i siste sekund!
Var egentlig på vei til min bror!

Skal prøve på fredag, tenker jeg! Ferskt brød til helgen!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 09-11-10, 17:15   #4
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Lavkarbo brød i brødbakemaskin

Det så veldig godt ut!

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 09-11-10, 17:50   #5
mam
Seniormedlem
 
mam sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Innlegg: 794
mam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjent

Sv: Lavkarbo brød i brødbakemaskin

Oy. Noen som vil selge meg en brødbakemaskin? Jeg bor i Trondheim.

Jeg liker at det ikke er 4-8 egg i den der. Uten å fornærme noen av de flinke folkene som legger ut oppskrifter her - alt jeg har smakt av slike eggebaserte brød smaker... egg. Var det lett å oversette oppskriften? Flax seeds = linfrø?

mam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 09-11-10, 18:16   #6
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo brød i brødbakemaskin

Du skal ha malte linfrø( flax seed), glutenmel(wheat gluten flour), soyamel( soyflour), smør(butter), gjær( yeast).

Hell alt i brødbakemaskina. Eller rør sammen for hånd og elt godt og hev lenge og vel i form..

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 09-11-10, 18:19   #7
mam
Seniormedlem
 
mam sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Innlegg: 794
mam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjent

Sv: Lavkarbo brød i brødbakemaskin

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Du skal ha malte linfrø( flax seed), glutenmel(wheat gluten flour), soyamel( soyflour), smør(butter), gjær( yeast).

Hell alt i brødbakemaskina. Eller rør sammen for hånd og elt godt og hev lenge og vel i form..

Finnes det mindre brødformer enn 1.5 liter?

mam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 09-11-10, 19:10   #8
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo brød i brødbakemaskin

Opprinnelig lagt inn av mam, her.

Finnes det mindre brødformer enn 1.5 liter?

Jeg har en litersform, kjøpt på Nille eller noe slik. Men man MÅ ikke bake brød i form.. Vanligvis har jeg laget runde brød( altså av vanlig mel), ser så koselig ut

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 09-11-10, 21:59   #9
mam
Seniormedlem
 
mam sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Innlegg: 794
mam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjent

Sv: Lavkarbo brød i brødbakemaskin

Takk skal du ha. Jeg har bakt så mange lavkarbobrød og kastet de etter første tygg. Dette er ihvertfall ikke så dyrt som å kaste et dusin egg og en hel boks rømme eller cottage cheese!

Jeg skal se om soyamel kan erstattes med noe. Jeg hater soyamel i bakst. Men først må jeg veie meg på fredag. Jeg hadde tenkt å komme under 100 kg før jeg begynner med lavkarbo-brød.

Ut ifra ren gjetning så vil dette være litt høyere karboinnhold, kansje 3-4 karbo pr skive? Glutenmelet er ganske rikt på karbohydrater. Men jeg spiser heller 1 skive av godt brød annen hver dag enn eggebrød hver dag, altså!

mam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 09-11-10, 22:58   #10
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo brød i brødbakemaskin

Tror ikke det er så mye, mener mitt glutenmel inneholder 12g karbo pr 100 og soyamelet 3g pr 100g. Linfrøene teller ikke, heller ikke malt sies det.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 10-11-10, 09:24   #11
Coockie
Medlem
 
Coockie sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 146
Coockie har en fantastisk aura rundt segCoockie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Lavkarbo brød i brødbakemaskin

Vil bare slenge inn en kommentar om at gjær «spiser» sukker for å formere seg, så sukkeret i denne deigen trengs ikke telles. Tror heller ikke det vi funkere å erstatte sukker med annet søtstoff bare pga karbene, men her er jeg ikke sikker.

Brødet ser jo helt fantastisk ut, nesten så jeg vurderer å kjøpe meg en brødbakemaskin selv. Noen som har noen anbefalinger her?

Kan man ellers lage denne med vanlig rå muskelkraft?

__________________
Livet er en dans på roser, men hvem sa at dansing på roser var lett?
Leter du etter noe? Det er ikke noe her. Hvorfor titter du her egentlig?.
Startvekt: 103,6 kg – Mål: -32 kg – Fremgang: -16 kg
Coockie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Det meste med måte Svar med sitat
Gammel 10-11-10, 09:27   #12
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo brød i brødbakemaskin

Opprinnelig lagt inn av Coockie, her.

Vil bare slenge inn en kommentar om at gjær «spiser» sukker for å formere seg, så sukkeret i denne deigen trengs ikke telles. Tror heller ikke det vi funkere å erstatte sukker med annet søtstoff bare pga karbene, men her er jeg ikke sikker.

Brødet ser jo helt fantastisk ut, nesten så jeg vurderer å kjøpe meg en brødbakemaskin selv. Noen som har noen anbefalinger her?

Kan man ellers lage denne med vanlig rå muskelkraft?

Imse skriver lenger oppe at man fint kan bake uten maskin bare man elter godt og lar heve lenge!

I noen oppskrifter kan man bruke juice i stede for sukker, men det går vel nesten ute på det samme når det er snakk om så små mengder!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 10-11-10, 09:49   #13
mam
Seniormedlem
 
mam sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Innlegg: 794
mam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjent

Sv: Lavkarbo brød i brødbakemaskin

Flere lavkarbo brød for bakemaskin: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=33418

mam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 10-11-10, 13:06   #14
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo brød i brødbakemaskin

Bare så det er sagt, jeg har ikke bakt denne for hånd, siden jeg fant oppskriften i går. Men det ligner mye på loffen Kanutten har lagt ut oppskrift på og den går jo fint for hånd.

Supert om noen baker denne for hånd og forteller hvordan det gikk

Jeg har akkurat kjøpt meg denne brødbakemaskina, så jeg har ikke tenkt å bake/elte deig for hånd mere, mye mindre oppvask med denne enn noen av de andre kjøkkenmaskinene mine. Da brødet kom ut ferdig stekt av maskinen så forma helt ren ut. Vasket den lett med varmt vann og sveipet over innsiden av maskinen med en klut, så enkelt

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 10-11-10, 13:13   #15
Trolltika
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Alder: 47
Innlegg: 192
Trolltika har en fantastisk aura rundt segTrolltika har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Lavkarbo brød i brødbakemaskin

Hmm, skulle tro noen visste at jeg skulle spørre om det går å bake lavkarbobrød i brødbakemaskin ettersom denne tråden lå øverst på dagens innlegg når jeg skulle inn og spørre... Må så avgjort prøves.

Trolltika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: En kombinasjon av Lindberg og Hexeberg tenker jeg Svar med sitat
Gammel 10-11-10, 13:29   #16
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo brød i brødbakemaskin

Opprinnelig lagt inn av Trolltika, her.

Hmm, skulle tro noen visste at jeg skulle spørre om det går å bake lavkarbobrød i brødbakemaskin ettersom denne tråden lå øverst på dagens innlegg når jeg skulle inn og spørre... Må så avgjort prøves.



Jeg blir forresten ikke klok på om glutenmel inneholder 20 eller 12g karbo pr 100 for jeg leser begge ting her og der. Men om det er 20g, så utgjør det 18g pr brød. Det blir ca 2g karbo pr skive har jeg grovt regnet ut. Kommer an på hvilket soyamel man bruker, jeg har fra spielberger, og det har 3g/100g.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 10-11-10, 15:17   #17
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo brød i brødbakemaskin

Ja,ja, ikke ante jeg at det var så lett å få gubben til å spise lavkarbo

Jeg skulle lage meg lunsj, og hadde bestemt meg for å ta av det brødet og lage en skikkelig club sandwich. Så jeg tok frem posen og fant... kun 4 skiver. Det var 8 der i går kveld. Så mannen har altså smurt seg niste av brødet mitt. Ringte ham og spurte hva han syntes om det nye brødet han hadde spist til niste: Jo, veldig godt, veldig luftig og enda hang det sammen. Meg: Dø, det var mitt lavkarbobrød, laget av glutenmel, soyamel og malte linfrø..
Vi lo godt, men konklusjonen var jo at brødet var etandes da. Like luftig som kjøpebrl og det har jeg aldri noensinne fått til da, så det var artig.

Brødet er så absolutt spiselig for andre som ikke spiser lavkarbo, men obs, noen tåler ikke så mye gluten.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 10-11-10, 15:40   #18
Hillemoi
Juniormedlem
 
Hillemoi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østlandet
Alder: 38
Innlegg: 19
Hillemoi er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo brød i brødbakemaskin

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Jeg vet ikke om denne ligger her inne, men jeg fant den på nett i sted og jeg har helt ingrediensene i brødbakemaskinen og er veldig spent på resultatet.. Jeg fikk ikke malt linfrøene helt fint, men det ble da et slags mel.



Sukkeret i deigen skal visstnok spises opp av gjæren og jeg tror igrunn på det, det blir som rømme kontra fløte kan jeg tenke meg. Men 1/2ts sukker er jaggu ikke mye.

Jeg kommer med tilbakemelding om noen timer om hvordan brødet ble seende ut..

Oh
Takk og takk
Vet du om jeg kan erstatte soyamel med soyaprotein?

__________________
Det motsatte av kjærlighet er ikke hat,men likegyldighet
Hillemoi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon,ny lavkarbo"kanin" Svar med sitat
Gammel 10-11-10, 15:42   #19
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo brød i brødbakemaskin

Opprinnelig lagt inn av Hillemoi, her.

Oh
Takk og takk
Vet du om jeg kan erstatte soyamel med soyaprotein?

Aner ikke, har jo som sagt bare prøvd denne oppskrifta en gang og jeg har ikke prøvd soyaprotein enda, har ikke hatt bruk for det siden jeg startet for 1 1/2 år siden.. Prøv du, om du ikke får tak i soyamel. Tror forskjellen kan være at feks soyamel er fetere.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 10-11-10, 21:32   #20
mam
Seniormedlem
 
mam sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Innlegg: 794
mam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjent

Sv: Lavkarbo brød i brødbakemaskin

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Ja,ja, ikke ante jeg at det var så lett å få gubben til å spise lavkarbo

Jeg skulle lage meg lunsj, og hadde bestemt meg for å ta av det brødet og lage en skikkelig club sandwich. Så jeg tok frem posen og fant... kun 4 skiver. Det var 8 der i går kveld. Så mannen har altså smurt seg niste av brødet mitt. Ringte ham og spurte hva han syntes om det nye brødet han hadde spist til niste: Jo, veldig godt, veldig luftig og enda hang det sammen. Meg: Dø, det var mitt lavkarbobrød, laget av glutenmel, soyamel og malte linfrø..
Vi lo godt, men konklusjonen var jo at brødet var etandes da. Like luftig som kjøpebrl og det har jeg aldri noensinne fått til da, så det var artig.

Brødet er så absolutt spiselig for andre som ikke spiser lavkarbo, men obs, noen tåler ikke så mye gluten.

Høres lovende ut. 100.5 kilo i dag... når jeg kommer under 100 kg skal jeg bake meg et slikt brød!

mam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 11-11-10, 21:11   #21
Televimsen
Juniormedlem
 
Televimsen sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Ringerike
Alder: 42
Innlegg: 21
Televimsen er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo brød i brødbakemaskin

Det er det første lavkarbobrødet som har frista meg!!!
Noen som har prøvd å bruke melkeprotein istedet for soya.. slipper man ikke den litt ekle soyasmaken av det?

__________________



Sist redigert av Televimsen : 11-11-10 kl 21:45.
Televimsen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-11-10, 23:00   #22
mam
Seniormedlem
 
mam sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Innlegg: 794
mam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjent

Sv: Lavkarbo brød i brødbakemaskin

Opprinnelig lagt inn av Televimsen, her.

Det er det første lavkarbobrødet som har frista meg!!!
Noen som har prøvd å bruke melkeprotein istedet for soya.. slipper man ikke den litt ekle soyasmaken av det?

Tror det er bedre smak enn soya ja. Soyasmaken liker jeg ikke, jeg heller. I post #13 har jeg en link til en annen brødbaketråd med gjær og glutenmel. Der er det bl.a mandelmel og kruskakli. Høres fristende ut med mandelmel.

mam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 12-11-10, 11:33   #23
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo brød i brødbakemaskin

Opprinnelig lagt inn av Televimsen, her.

Det er det første lavkarbobrødet som har frista meg!!!
Noen som har prøvd å bruke melkeprotein istedet for soya.. slipper man ikke den litt ekle soyasmaken av det?

Jeg hater soyasmak, synes det er helt grusomt. Men, et stort men, jeg kjenner ikke soyasmaken i dette brødet.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 12-11-10, 19:39   #24
mam
Seniormedlem
 
mam sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Innlegg: 794
mam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjent

Sv: Lavkarbo brød i brødbakemaskin

Vel, jeg har prøvd min egen variant uten brødbakemaskin. Jeg ble litt skuffet. Det hevet seg nesten ikke.

2.5 dl lunkent vann
3 ss olje
1 egg
80 g glutenmel
20 g kruskali
45 g linfrø
45 g sesamfrø
60 g soyaprotein
30 g mandelmel
1 splenda
1 stor ts honning
1 liten ts salt
1/2 pk tørrgjør
1 ts bakepulver

Linfrø og sesamfrø ble knust litt i mixer med kniver. Alt blandet sammen. Ble en ganske fast kule som slapp bollen. Heve 30 min.
Knadd godt, formet til et mini-brød og lagt i form. Hevet 2 timer. satt i kald ovn og stekt 30 min, det var så lite at jeg ikke tror det trengte mer. Ovnen satt på 200 grader.
Jeg fikk dessverre ikke tatt noe nøyaktig tid for stekingen.

Det var overhodet ingen heving på de 2 timene det stod lunt. Ingen hevning i ovnen. En minimal heving de første 30 min. Til tross for både gjær og bakepulver. Jeg hadde håpet at honning var godt nok for å starte gjæra. Kanskje ikke. Kanskje det var for fast røre. Kanskje det skulle stå over natten. Kanskje jeg blandet for mye. Det ble for tungt? Jeg prøvde å ha så mye frø i så jeg kunne minske mengden soyaprotein.


Sett på den positive side, det henger godt sammen og smaker bedre enn ventet. Selv med soyaprotein. Jeg må innrømme at hadde jeg klart å få det til å heve seg litt, så ville jeg vært fornøyd.

mam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 12-11-10, 23:02   #25
Imp
Seniormedlem
 
Imp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hurum
Alder: 45
Innlegg: 1.075
Imp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlys

Sv: Lavkarbo brød i brødbakemaskin

Det brødet så godt ut. Hadde planer om å selge vår maskin, som vi fikk til bryllupet og aldri har brukt, men kanskje jeg skulle prøve det nå..

__________________

(Tio)mamma til Snuppa 07 og Fjokken 10 og gift med Skycrane
Barna våre er et resultat av lavkarbo da jeg har PCOS
Og så er jeg minus 27 kg!



Imp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Vanlig gjæret brød 5 karb pr. skive i brødbakemaskin Biggie Small Bakst 34 02-09-10 18:00
Har dere erfaring med brødbakemaskin og lavkarbobrød? Bjørg Spørsmål om matvarer og oppskrifter 6 06-01-09 10:27
Bruk av brødbakemaskin til lavkarbobrød Netofas Spørsmål om matvarer og oppskrifter 2 19-05-08 15:02
Brødbakemaskin og lavkarbobrød, -mulig? Borealis Lavkarbo generelt 9 06-06-07 22:41
Hvilket brød er sunnest av "Dansk brød eller Lavkarbo? Aadna Lavkarbo generelt 14 28-09-06 21:25


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no