Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Hjelp! Jeg er ny

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 07-03-09, 19:26   #26
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp! Jeg er ny

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Havregryn og Wasa og så forventer du å gå ned i vekt???
Da må du i hvert fall droppe avocado og rekesalat hver dag! Enten lavkarbo eller lav fett! Ikke både og! Går ikke så bra det, skjønner du!

På fedon er det ok med både Wasa fiber pluss, og havregryn, men ikke på samme dagen Begge er C-måltider. Og avocado er fint, men reeksalaten er mer ketolyse

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-03-09, 19:47   #27
sara
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 143
sara er på en erverdig vei

Sv: Hjelp! Jeg er ny

aiai, veldig forvirrende
jeg har ikke et mål om å leve etter noen spesiell diett, jeg skal ikke ned så mange kilo og regner med å klare det selvom jeg ikke følger alle reglene. Men blir jeg desperat, skal jeg selvfølgelig revurdere det! :-) Takk for råd! Jeg skjønner at det krever massevis av kunnskap og planlegging å leve på ketolyse/Atkins/+++ etter å ha lest mye her inne på forumet, all honnør til dere

sara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-03-09, 20:11   #28
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Hjelp! Jeg er ny

Opprinnelig lagt inn av sara, her.

Havregryn og knekkebrød KAN ikke være usunt, når man kombinerer det med trening og ellers et sunt kosthold?! Jeg forventer å gå ned på det ja, det er jo på den måten jeg allerede har gått ned over 10 kilo det siste året... Er bare utålmodig for tiden, og hadde håpet å gå ned mer.

... Men du kan ikke kombinere det du har lyst til fra Grete Roede, Lindberg og ketolyse og forvente noe resultat.
Hva er f.eks et sunt kosthold for deg?
Alle de som er på et ketogent kosthold spiser det motsatte av det som vanligvis oppfattes som sunt.
Ærlig talt, så høres det ut som om du trives med GR- kosthold og oppleste og vedtatte kostholdsråd - og hvis det fungerer for deg, så følg det.
En ketogen diett fungerer heller ikke så bra hvis det bare er et par kilo du skal ned. De er de vanskeligste, uansett hvilken filosofi du følger.

Lykke til!!

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 07-03-09, 20:11   #29
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp! Jeg er ny

Opprinnelig lagt inn av sara, her.

jeg skal ikke ned så mange kilo og regner med å klare det selvom jeg ikke følger alle reglene.

Resultatet av å blande for mye karbo med for mye fett kan desverre føre til at du legger på deg framfor å få ned... Desverre må man gå for enten det ene eller det andre.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-03-09, 20:18   #30
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Hjelp! Jeg er ny

Opprinnelig lagt inn av sara, her.

Havregryn og knekkebrød KAN ikke være usunt, når man kombinerer det med trening og ellers et sunt kosthold?!

Jo, det er usunt hvis du prøver å kombinere havregryn og knekkebrød med et ketogent kosthold (eller i ditt tilfelle: en ketogen kur).

Det er en av hovedprinsippene i ketogene dietter: ikke spise raske karbohydrater (som f.eks stivelse; havregryn og knekkebrød er fulle av de).

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 07-03-09, 21:05   #31
sara
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 143
sara er på en erverdig vei

Sv: Hjelp! Jeg er ny

Jeg har aldri skrevet at jeg vil på en ketogen kur. Jeg vil bare finne noe som funker jeg, uavhengig av hva det er. Da må man jo prøve og feile litt? Har lært mye her inne, og skal prøve meg litt fram.

sara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-03-09, 21:27   #32
caz
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 140
caz er ny på veien

Sv: Hjelp! Jeg er ny

Hei
Vet at den første tiden kan være forvirrende.. Og man får dårlig samvittighet for alt fettet og alt føles feil ift. hva man "vet" er sunt.

Du har veldig lite å ta av, men du sliter med cravings og derfor kan det være lurt å nullstille "systemet" med en uke eller to med kun det som er tillatt av matvarer på atkins induksjon/ketolyse kost, med litt mer karber . Er enig i at dette ikke er noe du har behov for å bli på, (altså i ketose), men tror du ville hatt det mye bedre mentalt til du var "inne i" det uten cravings etter sukker hele tiden.

Uansett, masse lykke til :-)

__________________


caz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins-for livet ;-) Svar med sitat
Gammel 08-03-09, 09:48   #33
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Hjelp! Jeg er ny

Opprinnelig lagt inn av sara, her.

Jeg har aldri skrevet at jeg vil på en ketogen kur. Jeg vil bare finne noe som funker jeg, uavhengig av hva det er. Da må man jo prøve og feile litt? Har lært mye her inne, og skal prøve meg litt fram.

Nei, jeg vet at du ikke har sagt at du vil på en ketogen kur, men du har sagt et "kombi-kosthold" med lite karber - samtidig som du ønsker å spise høykarbomat som havregrøt, knekkebrød og kultura. Da blir det vanskelig å komme med gode råd til deg .
Jeg er heller ikke sikker på hva du legger i et kombi-kosthold??

Lav karb/lav fett?
Høy karb/lav fett?
Høy karb/høy fett?
Lav karb/høy fett?
Lindberg ligger vel på lav karb/moderat fett og gir for noen vektnedgang, andre holder vekta stabil.
Du vil ned ca 3 kg før påske og det skal jo helst ikke bare være vann.
Jeg tror jeg heller vil råde deg til å tenke mer langsiktig, kanskje et vekttap på 1 kg i mnd (siden du har så lite som skal bort).
Det vil du kanskje klare på Lindberg - her spørs det om kroppen din er enig i at du har 5 kg igjen til idealvekten.
Jeg håper at du finner noe som passer for deg her inne, for det er mye kunnskap samlet her !

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 08-03-09, 09:49   #34
sara
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 143
sara er på en erverdig vei

Sv: Hjelp! Jeg er ny

Opprinnelig lagt inn av caz, her.

Hei
Vet at den første tiden kan være forvirrende.. Og man får dårlig samvittighet for alt fettet og alt føles feil ift. hva man "vet" er sunt.

Du har veldig lite å ta av, men du sliter med cravings og derfor kan det være lurt å nullstille "systemet" med en uke eller to med kun det som er tillatt av matvarer på atkins induksjon/ketolyse kost, med litt mer karber . Er enig i at dette ikke er noe du har behov for å bli på, (altså i ketose), men tror du ville hatt det mye bedre mentalt til du var "inne i" det uten cravings etter sukker hele tiden.

Uansett, masse lykke til :-)

Tusen takk, jeg tror du har rett! Har vært på søndagsåpent butikk og kjøpt egg og bacon nå:-) Jeg skal sette meg ned og kopiere oppskrifter og meny-tips fra forumet og planlegge.

sara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-03-09, 09:59   #35
sara
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 143
sara er på en erverdig vei

Sv: Hjelp! Jeg er ny

Opprinnelig lagt inn av Gracella, her.

Nei, jeg vet at du ikke har sagt at du vil på en ketogen kur, men du har sagt et "kombi-kosthold" med lite karber - samtidig som du ønsker å spise høykarbomat som havregrøt, knekkebrød og kultura. Da blir det vanskelig å komme med gode råd til deg .
Jeg er heller ikke sikker på hva du legger i et kombi-kosthold??

Lav karb/lav fett?
Høy karb/lav fett?
Høy karb/høy fett?
Lav karb/høy fett?
Lindberg ligger vel på lav karb/moderat fett og gir for noen vektnedgang, andre holder vekta stabil.
Du vil ned ca 3 kg før påske og det skal jo helst ikke bare være vann.
Jeg tror jeg heller vil råde deg til å tenke mer langsiktig, kanskje et vekttap på 1 kg i mnd (siden du har så lite som skal bort).
Det vil du kanskje klare på Lindberg - her spørs det om kroppen din er enig i at du har 5 kg igjen til idealvekten.
Jeg håper at du finner noe som passer for deg her inne, for det er mye kunnskap samlet her !

Hehe, jeg er sannelig ikke helt sikker på hva jeg legger i et "kombi-kosthold" Jeg er egentlig av den oppfatning at man stort sett kan spise hva man ønsker av et "vanlig" norsk kosthold, altså med grovt korn, frukt og grønt så lenge man kombinerer det med trening, men skjønner jo at det ikke er hva dere følger her inne. De siste kiloene er jo de seigeste, er også derfor jeg ville prøve en ny taktikk. Jeg tror lav karb og moderat fett er mest i min gate, og jeg vil helst unngå å veie og måle mat. Jeg har jo som mål at det skal være en livsstilsendring, ikke bare noe som får meg ned de 3 kiloene.

Takk for råd! Som jeg skriver til Caz her, har jeg lyst til å prøve å spise minst mulig karber de nærmeste 1-2 uker, også ta det derfra.

God søndag

sara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-03-09, 10:05   #36
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp! Jeg er ny

Her kan du lese litt om effekten av trening

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 08-03-09, 11:32   #37
sara
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 143
sara er på en erverdig vei

Sv: Hjelp! Jeg er ny

Okei girls, here goes; har lest endel journaler nå, og skrevet handleliste over hva som skal kjøpes inn til uka. Dessuten har jeg spist egg (2 eggehvitter, er ikke så glad i plomme)og bacon + 1/2 l vann til frokost.
Hvor mye bacon skal man spise? Hehe, merker at jeg tenker "feil" her. Før satt jeg og lette etter bitene med minst fett på, nå skal jeg liksom spise dem. Og jeg liker det ikke egentlig, bitene med masse kjøtt er jo best...

Jeg har skrevet opp noen menyforslag, og tenkte kanskje dere kunne tenke dere å tipse meg om det er riktig/uriktig. Da med utgangspunkt i at jeg nå skal prøve meg på Caz sitt tips.

Frokost:
eks 1: 0,1% Yoplait med Lindberg-musli og kanel + 1/2 avokado

eks 2: Fiberrik med røkelaks/gulost/magerost + paprika, sherrytomat og agurk

eks 3: Egg og bacon, Eggepannekake, laks

Lunsj:
eks 1:Salat + kyllinglår + tzatziki (Kan man spise den fra butikken? Har 6gram karb tror jeg...For mye!?)

eks 2: Salat med eksempelvis tunfisk, kylling, reker, avokado + olje (Hva slags olje bør jeg bruke? Jeg vil gjerne ha en uten mye smak)

eks 3: Ziggylapper/eggepannekake

Middag:
eks 1: Laks, torsk, ørrett, makrell, svinekjøtt, kyllingfilet etc med grønnsaker og rømme (Kan man bruke lettrømme? Jeg liker det veldig mye bedre enn Seterrømme)

eks 2. Taco m/ kun grønnsaker, kjøtt og rømme (uten mais og lefser/skjell)

Mellommåltider:
Ost og skinkeruller

Vil denne menyen gi for lite fett? Vil selvfølgelig variere og etterhvert vil jeg også begi meg inn på oppskriftstrådene, der var det syyykt mye fristende!

Takknemlig for hint og tips:-)

sara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-03-09, 14:31   #38
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Hjelp! Jeg er ny

Opprinnelig lagt inn av sara, her.

Okei girls, here goes; har lest endel journaler nå, og skrevet handleliste over hva som skal kjøpes inn til uka. Dessuten har jeg spist egg (2 eggehvitter, er ikke så glad i plomme)og bacon + 1/2 l vann til frokost.
Hvor mye bacon skal man spise? Hehe, merker at jeg tenker "feil" her. Før satt jeg og lette etter bitene med minst fett på, nå skal jeg liksom spise dem. Og jeg liker det ikke egentlig, bitene med masse kjøtt er jo best...

Jeg har skrevet opp noen menyforslag, og tenkte kanskje dere kunne tenke dere å tipse meg om det er riktig/uriktig. Da med utgangspunkt i at jeg nå skal prøve meg på Caz sitt tips.

Frokost:
eks 1: 0,1% Yoplait med Lindberg-musli og kanel + 1/2 avokado

eks 2: Fiberrik med røkelaks/gulost/magerost + paprika, sherrytomat og agurk

eks 3: Egg og bacon, Eggepannekake, laks

Lunsj:
eks 1:Salat + kyllinglår + tzatziki (Kan man spise den fra butikken? Har 6gram karb tror jeg...For mye!?)

eks 2: Salat med eksempelvis tunfisk, kylling, reker, avokado + olje (Hva slags olje bør jeg bruke? Jeg vil gjerne ha en uten mye smak)

eks 3: Ziggylapper/eggepannekake

Middag:
eks 1: Laks, torsk, ørrett, makrell, svinekjøtt, kyllingfilet etc med grønnsaker og rømme (Kan man bruke lettrømme? Jeg liker det veldig mye bedre enn Seterrømme)

eks 2. Taco m/ kun grønnsaker, kjøtt og rømme (uten mais og lefser/skjell)

Mellommåltider:
Ost og skinkeruller

Vil denne menyen gi for lite fett? Vil selvfølgelig variere og etterhvert vil jeg også begi meg inn på oppskriftstrådene, der var det syyykt mye fristende!

Takknemlig for hint og tips:-)

Se litt på Dr. Lindberg, mange fine innelgg som er klistret.
F.eks denne:

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=21880

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 08-03-09, 14:37   #39
caz
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 140
caz er ny på veien

Sv: Hjelp! Jeg er ny

Regner med at dette vil stabilisere blodsukkeret ditt og gjøre det lettere ja :-)
Husker ikke karbinnholdet i fiberrik, men mener det ikke var så ekstremt høyt. Dermed utifra det jeg kan se, ligger du nå midt i mellom atkins og lindberg. Jeg tror dette vil fungere bra for deg, spennende å se. Husk mye vann, og at treningen den første tiden kan bli litt hardere for noen..

Rapsoljen er vel bra... Noen bruker cocosa i te og kaffe for å øke fettet, og noen tar mct-olje.
Tzatzikien er helt sikkert grei for deg, men ville ikke spist masse av den da...

Spis nok til at du er mett, og ikke la det gå for lenge mellom måltidene.. Lykke til :-)

__________________


caz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins-for livet ;-) Svar med sitat
Gammel 09-03-09, 20:47   #40
sara
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 143
sara er på en erverdig vei

Sv: Hjelp! Jeg er ny

Jepp, da har jeg prøvd min første dag. Jeg er jo fortsatt usikker da, på om jeg spiser riktig sammensetning av proteiner, fett og karboer.

Frokost: 2 stk fiberrik med svolværpostei + 1 stk Yoplait m/1-2 ss Fedonmusli+ 0,5liter vann

Lunsj: Eggeomelett/pannekake av 2 egg med 1 skive skinke og 3 skiver Jarlsberg-ost. + 0,5 liter vann

Middag: Salat med kylling og 1/2 advokado + vann

Kvelds: 2 stk Wasa Fiber Pluss med italiensk salat + 0,5 liter vann

Er jeg på villspor?!?!

sara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-03-09, 20:54   #41
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp! Jeg er ny

Det ser ganske riktig ut det Hvis jeg skal pirke på noe så er det knekkebrød både på morgenen og kvelden da...

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 09-03-09, 22:27   #42
sara
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 143
sara er på en erverdig vei

Sv: Hjelp! Jeg er ny

hehe, jeg vet... men ble så sulten et par timer etter middag Burde jeg heller spist ost og skinkeruller feks? Sånn som i Jarlsberg-ost er det jo 0 karber. Betyr det at man kan spise så mye man vil av det? Altså ikke hele osten da selvfølgelig, men er det bedre å spise "overdose" fett enn noe annet? Har vært litt sulten fra ettermiddagen av, men kan kanskje være litt "abstinenser" etter karbohydrater--?

sara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-03-09, 22:30   #43
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp! Jeg er ny

Proteiner og fett metter mer og myyye lengre enn karbohydrater!
Bedre med litt mye fett enn karber, JA!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 09-03-09, 22:34   #44
sara
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 143
sara er på en erverdig vei

Sv: Hjelp! Jeg er ny

Elsker dette forumet... Raske svar fra opplyste folk! Takk!!!

sara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-03-09, 22:38   #45
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp! Jeg er ny

Alle har vært nye her selv, vet du! Det er mange ting å sette seg inn i og veldig mange spørsmål som popper opp etter hvert!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 09-03-09, 23:02   #46
sara
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 143
sara er på en erverdig vei

Sv: Hjelp! Jeg er ny

Spørsmålene popper opp ja... jeg fant akkurat oppskrift på havrepannekake her inne, og fikk sååå lyst på det til frokost imrg.. er jo ikke noe for ketolyse pga havregrynene, men kan jeg lage det eller bør jeg holde meg unna såpass store mengder karbo som det er i havregryn? jeg har jo planer om å innføre det etterhvert, men hvis jeg skal følge "planen" min, skal jeg jo holde meg unna for mye karber nå i uke 1-2..

En annen ting,- syltetøy! Hva kan spises?!

sara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-03-09, 23:11   #47
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: Hjelp! Jeg er ny

Se etter lapper i forum. Tror noen har mekka noe med sojamel og slikt. Men nei havre er ut for ketolyse! Om du kan si ***-korn om noe så er det ikke lov! (sojamel er jo fra bønner)

Syltetøy? Man tager noen bringebær eller blåbær og rører med litt Splenda. Finnes ikke "lov" ferdiglaga. Men hvorfor bruke "skivemat"?

Tips, ha kokte egg i kjøleskapet til krisemat til kvelden. Evt tiloversbleven middag. Og spis det først (egg med majo og karrikrydder er SÅ digg!) og ha deg et glass vann for å få orden på kveldsbrummeren.

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Gammel 09-03-09, 23:14   #48
valleygirl
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hjelp! Jeg er ny

Opprinnelig lagt inn av sara, her.

Spørsmålene popper opp ja... jeg fant akkurat oppskrift på havrepannekake her inne, og fikk sååå lyst på det til frokost imrg.. er jo ikke noe for ketolyse pga havregrynene, men kan jeg lage det eller bør jeg holde meg unna såpass store mengder karbo som det er i havregryn? jeg har jo planer om å innføre det etterhvert, men hvis jeg skal følge "planen" min, skal jeg jo holde meg unna for mye karber nå i uke 1-2..

En annen ting,- syltetøy! Hva kan spises?!

Ja, det spørs jo da, om det skal være lavkarbo eller ikke. Heistad sitt sukkerfrie har ca 5 karber per 100 gram. Ellers er det fint å ta bringebær (3,3 karber per 100 g) med evnt. litt søtningsmiddel.

  Svar med sitat
Gammel 09-03-09, 23:41   #49
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp! Jeg er ny

Opprinnelig lagt inn av sara, her.

jeg fant akkurat oppskrift på havrepannekake her inne, og fikk sååå lyst på det til frokost imrg.. er jo ikke noe for ketolyse pga havregrynene, men kan jeg lage det eller bør jeg holde meg unna såpass store mengder karbo som det er i havregryn?

Lag denne i stedet:

Opprinnelig lagt inn av Nille, her.

Mock Danish pannekake (50 gr kremost, 2 egg, 15 gr proteinpulver, 1 ts kanel, 1/2 ts Splenda og 30 gr bringebær)

"nukes" i mocro ovn på full styrke i ca 30-40 sek (min gamle slitne trenger 2 min )

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-03-09, 20:27   #50
sara
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 143
sara er på en erverdig vei

Sv: Hjelp! Jeg er ny

Idag har jeg laget det samme som i går til frokost, og eggepannekake med litt revet ost og 2 skinkeskiver inni til lunsj. Var bedre med ost i, men jeg blir litt kvalm av det tror jeg. Noen andre som blir det av "eggeoverdose"?

Til middag har vi spist kyllingkarbonader(2 karber pr 100 gr) med salat og brød jeg bakte. Dette siste er imponerende nok i seg selv,- jeg har ALDRi bakt noe før! Lagde "liksomklibrød" jeg fant på forum. Det var godt!

Kan man drikke cola light? cola zero? Uvant å tenke seg om både 3 og 4 ganger før man putter noe i munnen, men egentlig er det jo bare bra.

sara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hjelp hjelp! Noen med medisinutdannelse? Photobscura Fysisk og mental helse 23 17-11-09 11:02


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no