Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Harsk fiskeolje i omega-3 kapsler i Norge?

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 17-11-11, 13:33   #26
Vegard L
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 407
Vegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt likt

Sv: Harsk fiskeolje i omega-3 kapsler i Norge?

Opprinnelig lagt inn av Marella77, her.

Føler at første setn her er mot oppdrettsfisk, og den andre setn er for det likevel pga at den er fremdeles en god kilde til omega 3... Blir litt usikker på hva du mener...

Les en gang til. Disse = disrespecte = se ned på.

Mange snakker om at oppdrettsfisk er en dårlig kilde til omega 3. Det er bare riktig dersom du sammenligner den med villfisk. Oppdrettsfisk er fremdeles en god kilde til omega-3 sammenlignet med det meste annen mat du kan spise

__________________
Blogg: www.friskogfunksjonell.no
Vegard L er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, uprossesert mat... Svar med sitat
Gammel 17-11-11, 18:13   #27
Marella77
Seniormedlem
 
Marella77 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.119
Marella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt av

Sv: Harsk fiskeolje i omega-3 kapsler i Norge?

Opprinnelig lagt inn av heipådu, her.

Les en gang til. Disse = disrespecte = se ned på.

Mange snakker om at oppdrettsfisk er en dårlig kilde til omega 3. Det er bare riktig dersom du sammenligner den med villfisk. Oppdrettsfisk er fremdeles en god kilde til omega-3 sammenlignet med det meste annen mat du kan spise

ok, jeg leste setn uten å forstå hva du mente med "disse". Har ikke sett det i skriftlig form før, bare hørt noen si det (på gata) hehe, neida...

Ok, da jeg enig med deg Takk for oppklaringen!

__________________
Marella77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver å være i ketose hele tiden... Men skeier ut av og til. Har gått ned 33,2 kg på lavkarbo. Svar med sitat
Gammel 17-11-11, 19:23   #28
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Harsk fiskeolje i omega-3 kapsler i Norge?

Opprinnelig lagt inn av Marella77, her.

ok, jeg leste setn uten å forstå hva du mente med "disse". Har ikke sett det i skriftlig form før, bare hørt noen si det (på gata) hehe, neida...

Ok, da jeg enig med deg Takk for oppklaringen!

Vært for lenge på Østlandet - begynner å skrive slang også...

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 17-11-11, 19:58   #29
Marella77
Seniormedlem
 
Marella77 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.119
Marella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt av

Sv: Harsk fiskeolje i omega-3 kapsler i Norge?

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Vært for lenge på Østlandet - begynner å skrive slang også...

er du ikke fra østlandet?

__________________
Marella77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver å være i ketose hele tiden... Men skeier ut av og til. Har gått ned 33,2 kg på lavkarbo. Svar med sitat
Gammel 17-11-11, 20:16   #30
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Harsk fiskeolje i omega-3 kapsler i Norge?

Opprinnelig lagt inn av Marella77, her.

er du ikke fra østlandet?

Nei, de e æ'tj. Itj opprinneli.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 17-11-11, 20:29   #31
Marella77
Seniormedlem
 
Marella77 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.119
Marella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt av

Sv: Harsk fiskeolje i omega-3 kapsler i Norge?

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Nei, de e æ'tj. Itj opprinneli.

itj æ heller hehe.

__________________
Marella77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver å være i ketose hele tiden... Men skeier ut av og til. Har gått ned 33,2 kg på lavkarbo. Svar med sitat
Gammel 17-11-11, 20:33   #32
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Harsk fiskeolje i omega-3 kapsler i Norge?

Avsporing

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 17-11-11, 20:41   #33
Marella77
Seniormedlem
 
Marella77 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.119
Marella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt av

Sv: Harsk fiskeolje i omega-3 kapsler i Norge?

Opprinnelig lagt inn av Gerd, her.

Avsporing

obs!

__________________
Marella77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver å være i ketose hele tiden... Men skeier ut av og til. Har gått ned 33,2 kg på lavkarbo. Svar med sitat
Gammel 17-11-11, 23:22   #34
taraquin
Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 291
taraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snill

Sv: Harsk fiskeolje i omega-3 kapsler i Norge?

konklusjon: ta flytende omega 3 som det lett å sjekke eller enda bedre: spis masse fisk.

taraquin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karboredusert-middelshavs-periodisk faste Svar med sitat
Gammel 18-11-11, 02:11   #35
Ennah79
Medlem
 
Ennah79 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Alder: 44
Innlegg: 353
Ennah79 er ny på veien

Sv: Harsk fiskeolje i omega-3 kapsler i Norge?

Noen som vet om dette også gjelder Krill-kapsler?

__________________



Dagboken min Små delmål - på en lang vei å gå Oppstart 1. oktober-gjengen
Ennah79 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins - fortsatt vekttap Svar med sitat
Gammel 18-11-11, 08:26   #36
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: Harsk fiskeolje i omega-3 kapsler i Norge?

Hvordan kan man finne ut om "omega3fisker" er bra eller ikke da?
De er det eneste jeg får sønnen min til å spise og han liker ikke fet fisk, enn så lenge i allefall
Han brekker seg av laks enda han ikke vet at det er laks i maten engang... ikke liker han makrell i tomat heller.
Eksempelvis spiste vi fiskegrateng med laks og brokkoli her en dag og han brakk seg så fort han fikk en liten fiskebit i munnen. Og han elsker vanslig fiskegrateng med sei, torsk osv

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 18-11-11, 08:50   #37
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Sv: Harsk fiskeolje i omega-3 kapsler i Norge?

det går ikke an å teste på produkter som omega3 fikser i følge han i vg. Men han sier jo også at fordelene fremdeles er større enn ulempene. Spørs om vi ønsker å stole på det

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-11-11, 11:12   #38
Peppa Gris
Seniormedlem
 
Peppa Gris sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 1.140
Peppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt likt

Sv: Harsk fiskeolje i omega-3 kapsler i Norge?

Det er da ikke første gang omega 3 er slaktet, mer som gang nr 10 eller noe. Noen måneder etter så er det det sunneste igjen.

Det å skjekke kapsler for lukt er ikke noe nytt, det er det mange år siden jeg lærte. Omega 3 har vært sunt mange ganger etter det. Jeg tror det finnes mange andre ting man heller burde holde seg unna.

__________________
Min journal
Peppa Gris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mindre karbohydrater, mer trening! Svar med sitat
Gammel 18-11-11, 11:19   #39
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Harsk fiskeolje i omega-3 kapsler i Norge?

Opprinnelig lagt inn av shailene, her.

Er Udo's fullgod erstatning for fiskeolje da? Eller hemp-olje? Hvis noen vet.. Ekkelt med disse fiskeoljene når de harskner..

Vegetarianere pleier å få i seg omega 3 via linfrøolje. Linfrøolje finnes det litt av i udos. ---
Omega-3-fettsyre demper betennelse i kroppen. Dersom en har tendens til leddgikt, er omega-3-fettsyre ekstra viktig.
Omega-3-fettsyre er viktig for immunforsvaret og for vekst, ettersom omega-3-fettsyre inngår i samtlige nye celler.
Omega-3-fettsyre er også viktig for forplantning og særskilt viktig for barn. Det bedrer læreevnen, ettersom hjernen fungerer bedre.
Menneskekroppen kan ikke syntetisere omega-3-fettsyrer fra bunnen, men den kan syntetisere alle de nødvendige omega-3-fettsyrene ut fra den simple omega-3-fettsyren alfalinolsyre. Derfor er alfalinolsyre en essensiell fettsyre som hører med i kostholdet. De andre omega-3-fettsyrene som kan syntetiseres fra alfalinolsyre eller inntas via kostholdet, kalles også iblant for essensielle fettsyrer.
Gode kilder til omega-3-fettsyrer er fet fisk, som f.eks. makrell, laks, sild, ørret, ansjoser og sardiner (hvor fettet er fordelt i hele fisken), linfrø og -olje, og planter som f.eks. kiwi, perilla og tyttebær. Kveite er også en fet fisk, men her kan fettet bli skåret vekk. Samtlige typer fisk inneholder en viss mengde omega-3-fettsyre.---http://manneblogg.no/omega3/

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-11-11, 11:47   #40
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Harsk fiskeolje i omega-3 kapsler i Norge?

Her en artikkel som sier litt om innhold av omega 3 og også kvikksølv i forskjellige fiskesorter. Se bort fra skrivefeilene.
http://www.prgmea.com/14/2011/11/hvi...fettsyrer.html

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-11-11, 12:12   #41
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Harsk fiskeolje i omega-3 kapsler i Norge?

Selen finnes i fisk og skal beskytte oss mot kvikksølvet. Mat som renser og beskytter mot forgiftning står det helt overfladisk og kjapt her: http://www.side2.no/helse/article1341065.ece At det er lov å slippe ut kvikksølv er meg et mysterium.(http://www.norfrakalk.no/files/Medie...3%A5_rense.pdf)

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-11-11, 12:58   #42
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Sv: Harsk fiskeolje i omega-3 kapsler i Norge?

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Vegetarianere pleier å få i seg omega 3 via linfrøolje. Linfrøolje finnes det litt av i udos. ---
Omega-3-fettsyre demper betennelse i kroppen. Dersom en har tendens til leddgikt, er omega-3-fettsyre ekstra viktig.
Omega-3-fettsyre er viktig for immunforsvaret og for vekst, ettersom omega-3-fettsyre inngår i samtlige nye celler.
Omega-3-fettsyre er også viktig for forplantning og særskilt viktig for barn. Det bedrer læreevnen, ettersom hjernen fungerer bedre.
Menneskekroppen kan ikke syntetisere omega-3-fettsyrer fra bunnen, men den kan syntetisere alle de nødvendige omega-3-fettsyrene ut fra den simple omega-3-fettsyren alfalinolsyre. Derfor er alfalinolsyre en essensiell fettsyre som hører med i kostholdet. De andre omega-3-fettsyrene som kan syntetiseres fra alfalinolsyre eller inntas via kostholdet, kalles også iblant for essensielle fettsyrer.
Gode kilder til omega-3-fettsyrer er fet fisk, som f.eks. makrell, laks, sild, ørret, ansjoser og sardiner (hvor fettet er fordelt i hele fisken), linfrø og -olje, og planter som f.eks. kiwi, perilla og tyttebær. Kveite er også en fet fisk, men her kan fettet bli skåret vekk. Samtlige typer fisk inneholder en viss mengde omega-3-fettsyre.---http://manneblogg.no/omega3/

Ja.. Men ser det er litt diskusjon om hvorvidt vegetariske kilder til omega-3 egentlig er så bra. Jeg tar fiskeoljekapsler selv om jeg er vegetarianer, fordi jeg ikke vet helt hva jeg skal tro. Har problemhud (eller hadde, på karbokost), og har lest at MANGE opplever store kviseutbrudd (ala cyster) ved store doser linfrøolje, så jeg har rett og slett ikke turt å prøve det. Føler meg litt hyklerisk som tar fiskeolje, når jeg ikke spiser fisk engang. Men men..

Nå vurderer jeg å bytte ut fiskeoljen med hemp. Oljen i hemp er 22% omega-3, mot linfrø som har rundt 50% da.. Men har inntrykk av at hemp er en bedre kilde til omega-3 uansett, har tenkt å undersøke dette litt mer.

Wikipedia skriver iallefall dette om hemp-olje:

Sitat:

The proportions of linoleic acid and alpha-linolenic acid in one tablespoon per day (15 ml) of hempseed oil easily provides human daily requirements for EFAs. Unlike flaxseed oil, hempseed oil can be used continuously without developing a deficiency or other imbalance of EFAs. This has been demonstrated in a clinical study, where the daily ingestion of flaxseed oil decreased the endogenous production of GLA.[5]

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-11-11, 13:45   #43
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Harsk fiskeolje i omega-3 kapsler i Norge?

Sharlene. Ja, du kan jo prøve eller du kan spise masse tyttebær isteden? Det er vel svært lite i de, men jeg skal ha det likevel fordi det er så godt rørt med sukrin, tror jeg. Til lavkarbokake eller (kremt) kjøtt http://www.frukt.no/gronne-fakta/akt...er-som-i-laks/

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-11-11, 14:16   #44
Vegard L
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 407
Vegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt likt

Sv: Harsk fiskeolje i omega-3 kapsler i Norge?

Yrla: Jeg ville ikke satt pengene mine på å bruke kiwi eller tyttebær som en kilde til omega-3, med mindre du ønsker å spise ekstremt store mengder av det.

Kiwi inneholder 0,5g fett/100g, hvorav 0,3g er flerumettet. Av dette er 0,25g omega-6 og 0,05g omega-3.
Tyttebær inneholder 0,6g fett/100g, hvorav 0,3g er flerumettet. Forholdet mellom omega-3 og 6 finner jeg dessverre ikke på tyttebær...

__________________
Blogg: www.friskogfunksjonell.no
Vegard L er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, uprossesert mat... Svar med sitat
Gammel 18-11-11, 23:16   #45
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Harsk fiskeolje i omega-3 kapsler i Norge?

Opprinnelig lagt inn av heipådu, her.

Yrla: Jeg ville ikke satt pengene mine på å bruke kiwi eller tyttebær som en kilde til omega-3, med mindre du ønsker å spise ekstremt store mengder av det.

Kiwi inneholder 0,5g fett/100g, hvorav 0,3g er flerumettet. Av dette er 0,25g omega-6 og 0,05g omega-3.
Tyttebær inneholder 0,6g fett/100g, hvorav 0,3g er flerumettet. Forholdet mellom omega-3 og 6 finner jeg dessverre ikke på tyttebær...

Kuuult du fant ut det. Hvor mye bør vi innta av omega 3 da?

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-11-11, 23:51   #46
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Harsk fiskeolje i omega-3 kapsler i Norge?

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Kuuult du fant ut det. Hvor mye bør vi innta av omega 3 da?

Apotek 1 anbefaler 2-3 gram omega 3 mot leddsmerter... 1 gram som vedlikeholdsdose. De snakker da om EPA/DHA kombinert, ikke ALA.

Av den ALAen vi spiser regner man med at fra 5 til høyst 15% (hos gravide kvinner) kan omdannes til EPA eller DHA.

http://www.apotek1.no/spor-apotek1/k...et-for-omega-3

http://www.apotek1.no/kost-og-ernaering/omega3-og-tran

http://en.wikipedia.org/wiki/Omega-3...to_EPA_and_DHA

Så jeg satser ikke på ALA som eneste kilde til omega 3 iallfall. (Selv om Udo's er en del av mitt daglige regime.)

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 18-11-11, 23:54   #47
Marella77
Seniormedlem
 
Marella77 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.119
Marella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt av

Sv: Harsk fiskeolje i omega-3 kapsler i Norge?

Opprinnelig lagt inn av Marella77, her.

Kan jeg spørre hva som er så fantastisk med denne Udo´s-en... Hører den blir nevnt i ny og ne her på forumet...

Jeg spør igjen jeg...

__________________
Marella77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver å være i ketose hele tiden... Men skeier ut av og til. Har gått ned 33,2 kg på lavkarbo. Svar med sitat
Gammel 19-11-11, 10:45   #48
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Harsk fiskeolje i omega-3 kapsler i Norge?

Opprinnelig lagt inn av Marella77, her.

Jeg spør igjen jeg...

Les reklamen på nettsiden da vel eller en produktomtale i en nettbutikk, som iherb.com f.eks.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-11-11, 10:50   #49
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Harsk fiskeolje i omega-3 kapsler i Norge?

Takk for linker. SE her http://www.nifes.no/forskning/sjomat...hp?page_id=351
der står det at man kan spise 172 g torsk og få i seg 500 mg omega 3.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-11-11, 11:04   #50
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Harsk fiskeolje i omega-3 kapsler i Norge?

Siden vi snakker om fisk. Fant dette i et fakta-ark hos NISEF:
Foreløpige data kan tyde på at å erstatte deler av
melkeproteinet med hydrolyserte fiskeproteiner i
høyenergi fôr til rotter bidrar til å redusere
størrelsen på visse fettvev. Videre har vi indikasjoner
på at grunnen til det noe reduserte fettvevet
i rotter fôret med fi skeprotein kan være økt evne
til å forbrenne fett. Nye studier vil forhåpentligvis
hjelpe oss å forstå hvordan fiskeproteinet øker
kapasiteten til fettforbrenning i dyrene.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Tran vs fiskeolje -marie- Generell diskusjon 5 25-11-10 23:15
Omega-6 og omega-3 gir fedme, diabetes, hjertefeil og kreft? arvid g Generell ernæringsdebatt 0 14-04-09 07:52
DHA - kapsler for barn mam Kosttilskudd 0 17-03-05 17:58
Omega 3 kapsler? Begod Kosttilskudd 4 14-01-05 14:13
Fiskeolje og Multivitaminer Fleskepølsa Kosttilskudd 3 10-02-04 16:59


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no