Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Eureka!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 12-04-11, 07:49   #1
Maggen
Medlem
 
Maggen sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 97
Maggen er på en erverdig vei
Thumbs up

Eureka!

Nå skjønner jeg hvorfor jeg ikke har gått ned i vekt.. Grunnen er at jeg faktisk ikke har vært i ketose! Ja, sticken har vært lilla..Men likevel har det ikke skjedd. Og forklaringen på det er: For mye mat(kalorier) og mye fett.
Da blir jo sticken rosa..
Derfor så tenkte jeg, hva gjør jeg galt?
Jeg strippet kostholdet for: Barer,sukkerfri sjokkis,lapper,vafler osv..
Så begynte jeg å spise mest mulig rene produkter. (egg, laks, kylling, avocado..)
Da plutselig skjedde det noe i kroppen. Jeg kunne kjenne at det var noe på gang. Jeg kunne kjenne ketosen!
Så rådet mitt til dere som ikke går ned er å evaluere kosten.
Vær ærlig, hva spiser jeg-og hvor mye?
Hvor "rene" er produktene?
Kanskje ganske opplagte råd, men for meg så tok det litt tid å komme i gang. Så kanskje en liten trøst for de som ikke ser noen resultater på vekta, slik som jeg gjorde
Men nå går det bare nedover!

Maggen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogen og blid! Svar med sitat
Gammel 12-04-11, 08:08   #2
ruslepølsa
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Sarpsborg
Innlegg: 97
ruslepølsa er på en erverdig vei

Sv: Eureka!

Stå på. :-)
Er ofte lurt å ta noen "strenge" perioder hvor du skriver opp alt du spiser på feks diett.no eller i en dagbok. Kan være litt pes men det leder ofte til resultater.

Mvh RP.

ruslepølsa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins learner Svar med sitat
Gammel 12-04-11, 08:15   #3
beths
Medlem
 
beths sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Alder: 46
Innlegg: 189
beths er en juvelbeths er en juvelbeths er en juvel

Sv: Eureka!

Jepp, jeg fungerer på samme måte

beths er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 12-04-11, 08:29   #4
ThereseA
Seniormedlem
 
ThereseA sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Mjøndalen
Alder: 37
Innlegg: 604
ThereseA er ny på veien

Sv: Eureka!

Akkurat det samme skal jeg gjøre nå... Har lagt på meg ikke gått ned er ikke så mye da, men er såpass tidlig i løpet av det ikke burde skje...

Rein mat all the way

__________________


ThereseA er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 12-04-11, 08:35   #5
Maggen
Medlem
 
Maggen sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 97
Maggen er på en erverdig vei

Sv: Eureka!

Ja, nettopp Man må prøve og feile litt i starten.. Men føler virkelig nå at jeg er i dytten. Er jo så mye man spiser som egentlig bare er tøysemat.
Ble kanskje vel mye baconcrisp og sukkerfri sjokkis en periode. For ikke å snakke om vin og lite-øl..
Nå har jeg hverken lyst på alkohol eller vafler..
Beach 2011- here I come..

Maggen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogen og blid! Svar med sitat
Gammel 12-04-11, 08:39   #6
ThereseA
Seniormedlem
 
ThereseA sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Mjøndalen
Alder: 37
Innlegg: 604
ThereseA er ny på veien

Sv: Eureka!

Ja eneste som er kjipt er at eneste jeg har spist som kan ha gjort dette er lollypop brødet og muffins.. alt annet er som det skal, bare kjipt at akkurat dette skulle gjøre utslag for meg...

__________________


ThereseA er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 12-04-11, 08:50   #7
Dolsi
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 1.081
Dolsi er en juvelDolsi er en juvelDolsi er en juvel

Sv: Eureka!

Flott at du deler med oss.
Jeg vil tro at man bør leve med mest mulig rene produkter til daglig, også kan man jo heller kose seg med lavkarbovafler, lavkarbomuffins o.l av og til.
Man kan jo f.eks glede seg til sånt i påsken, det skal iallefall jeg

Dolsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 12-04-11, 08:58   #8
Superkatti
Ubekreftet Medlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Stavanger
Innlegg: 29
Superkatti er på en erverdig vei

Sv: Eureka!

så sticken kan være rosa uten at en er i ketose..? det har jeg aldri hørt før.

det kan være en forklaring på min manglende nedgang også. lett å skli ut med sukkerfri sjokkis altså...

__________________

Superkatti er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 12-04-11, 09:02   #9
Maggen
Medlem
 
Maggen sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 97
Maggen er på en erverdig vei

Sv: Eureka!

Opprinnelig lagt inn av Superkatti, her.

så sticken kan være rosa uten at en er i ketose..? det har jeg aldri hørt før.

det kan være en forklaring på min manglende nedgang også. lett å skli ut med sukkerfri sjokkis altså...

Joda, du får utslag hvis du spiser for mye fett...Dessverre... Det har jeg selv merket meg..

Maggen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogen og blid! Svar med sitat
Gammel 12-04-11, 09:03   #10
Maggen
Medlem
 
Maggen sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 97
Maggen er på en erverdig vei

Sv: Eureka!

Opprinnelig lagt inn av Dolsi, her.

Flott at du deler med oss.
Jeg vil tro at man bør leve med mest mulig rene produkter til daglig, også kan man jo heller kose seg med lavkarbovafler, lavkarbomuffins o.l av og til.
Man kan jo f.eks glede seg til sånt i påsken, det skal iallefall jeg

Ja nettopp Men akkurat nå frister ingenting.. Men helt klart, de vaflene er jo kjempegode!

Maggen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogen og blid! Svar med sitat
Gammel 12-04-11, 09:34   #11
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Eureka!

Opprinnelig lagt inn av Maggen, her.

Joda, du får utslag hvis du spiser for mye fett...Dessverre... Det har jeg selv merket meg..

Kroppen er vel fremdeles i ketose, men man inntar såpass mye fett at kroppen ikke trenger ta av kroppsfettet... det holder med inntatt fett.... og forbrenning av fett vil uansett gi ketoner i urinen - om man da ikke "bruker" de opp på energi

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 12-04-11, 09:47   #12
kthnk
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 192
kthnk er ny på veien

Sv: Eureka!

Opprinnelig lagt inn av Maggen, her.

Nå skjønner jeg hvorfor jeg ikke har gått ned i vekt.. Grunnen er at jeg faktisk ikke har vært i ketose! Ja, sticken har vært lilla..Men likevel har det ikke skjedd. Og forklaringen på det er: For mye mat(kalorier) og mye fett.

Hva mener du sånn ca med "mye"? Jeg ligger på rundt 14-1700 kcal pr dag og ca 60-70e% av det er fett. Kan ikke kutte så veldig der tror jeg, verken på matmengde el mengde fett. Men jeg skal kutte all søtning og alle former for erstatingsprodukter nå en stund og se om det hjelper. Etter at de første tre-fire kg gikk av de første ukene, så har det stått helt stille.

__________________
Kathinka

kthnk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo (max 20) Svar med sitat
Gammel 12-04-11, 11:31   #13
Maggen
Medlem
 
Maggen sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 97
Maggen er på en erverdig vei

Sv: Eureka!

Opprinnelig lagt inn av kthnk, her.

Hva mener du sånn ca med "mye"? Jeg ligger på rundt 14-1700 kcal pr dag og ca 60-70e% av det er fett. Kan ikke kutte så veldig der tror jeg, verken på matmengde el mengde fett. Men jeg skal kutte all søtning og alle former for erstatingsprodukter nå en stund og se om det hjelper. Etter at de første tre-fire kg gikk av de første ukene, så har det stått helt stille.

Nja, mye for meg var at jeg spiste endel fløte, rømme, baconcrisp og kunstig sukker..
Man bare kjenner at det blir mye.
Hvis man spiser fett fra naturlige kilder som fet fisk, smør, bacon, og oljer blir det litt annerledes tenker jeg..
Bare kjenner at de matvarene er bedre. Men vet ikke om det er riktig for alle. Men hvis du spiser mye rent fett så er det bra

Maggen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogen og blid! Svar med sitat
Gammel 12-04-11, 12:14   #14
herregud
Medlem
 
herregud sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Sarpsborg
Innlegg: 227
herregud er en juvelherregud er en juvelherregud er en juvel

Sv: Eureka!

Opprinnelig lagt inn av Maggen, her.

Er jo så mye man spiser som egentlig bare er tøysemat.

Enig. Jeg har forstått det slik at ideologien bak denne "stenalderkosten" handler i hovedsak om å spise slik man gjorde den gangen. Mao ren mat... Så jeg er overrasket over at mange spiser denne "tøysematen". Skjønner ikke helt vitsen med å spise erstatninger/etterligninger av den moderne maten som vi i utgangspunktet skal vekk i fra. Speielt siden den ofte inneholder mye "grums" som f.eks kunstig søtning, soya, osv.

Jeg synes ikke at et produkt er ok kun fordi det inneholder lite karbohydrater. Det var vel også det som ødela for den store lavkarbo-bølgen i USA for noen år siden da nær "halve Amerika" fant fordelene med lavkarbo. Industrien oppdaget selvfølgelig dette, og fylte opp butikkhyllene med utallige varianter av "lavkarbomat" som Atkinsbarer, lavkarbobrød, osv. fulle av kunstige og usunne ingredienser. Og reultatet ble jo selfølgelig at man endte opp med den samme drittmaten (bare uten karbohydrater). Og da uteble selvfølgelig helse-effekten, og lavkarbo ble plassert i samme kategori som alle andre usunne slankefilosofier.

__________________


herregud er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren/naturlig mat Svar med sitat
Gammel 12-04-11, 12:57   #15
Maggen
Medlem
 
Maggen sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 97
Maggen er på en erverdig vei

Sv: Eureka!

Opprinnelig lagt inn av herregud, her.

Enig. Jeg har forstått det slik at ideologien bak denne "stenalderkosten" handler i hovedsak om å spise slik man gjorde den gangen. Mao ren mat... Så jeg er overrasket over at mange spiser denne "tøysematen". Skjønner ikke helt vitsen med å spise erstatninger/etterligninger av den moderne maten som vi i utgangspunktet skal vekk i fra. Speielt siden den ofte inneholder mye "grums" som f.eks kunstig søtning, soya, osv.

Jeg synes ikke at et produkt er ok kun fordi det inneholder lite karbohydrater. Det var vel også det som ødela for den store lavkarbo-bølgen i USA for noen år siden da nær "halve Amerika" fant fordelene med lavkarbo. Industrien oppdaget selvfølgelig dette, og fylte opp butikkhyllene med utallige varianter av "lavkarbomat" som Atkinsbarer, lavkarbobrød, osv. fulle av kunstige og usunne ingredienser. Og reultatet ble jo selfølgelig at man endte opp med den samme drittmaten (bare uten karbohydrater). Og da uteble selvfølgelig helse-effekten, og lavkarbo ble plassert i samme kategori som alle andre usunne slankefilosofier.

Nettopp, det skjedde meg.
Skulle ta en rask variant (en lavcarbo-bar) men greide å raske med meg feil, og tok den med mye sukker i..
Skjønte ikke hvorfor jeg ble så sulten og rar...
Er slutt på de barene der for min del.. får ta seg litt nøtter eller slik..

Maggen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogen og blid! Svar med sitat
Gammel 12-04-11, 13:01   #16
sirib
Medlem
 
sirib sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 172
sirib er ny på veien

Sv: Eureka!

KJenner meg igjen i det du skrev i første innlegg. En kjenner ketosen faktisk :-)
Den kommer når jeg holder meg til rene produkter.
Hadde et par helger med besøk (kaker med kunstig søtning, baconkrisp, LITE-øl etc. Ting som er "lov", men som kan få ting til å stoppe opp) og da stoppet det HELT opp. Nå har jeg holdt meg til de gode og rene produktene og da kommer ketosen tilbake. Har gått ned litt siste uken også :-)

__________________


sirib er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 12-04-11, 13:32   #17
marjusen
Seniormedlem
 
marjusen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Gjøvik
Alder: 40
Innlegg: 1.461
marjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjent

Sv: Eureka!

men man kan jo lage såkaldt tøysemat helt naturlig.

om man feks bruker mandelmel, sukrin som jo er helt naturlig, 100% kakao som også er naturlig, egg, fløte og smør.

Da har man en søt sjokoladekake som er 100% naturlig.

Det er tusen ting som gjør at mange sliter med å gå ned i vekt. Feks kunstig søtning, nøtter, brøderstatning, melkeprodukter osv osv.

Men det er jo like naturlig fordet om liksom

__________________


marjusen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 12-04-11, 14:10   #18
Maggen
Medlem
 
Maggen sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 97
Maggen er på en erverdig vei

Sv: Eureka!

Opprinnelig lagt inn av marjusen, her.

men man kan jo lage såkaldt tøysemat helt naturlig.

om man feks bruker mandelmel, sukrin som jo er helt naturlig, 100% kakao som også er naturlig, egg, fløte og smør.

Da har man en søt sjokoladekake som er 100% naturlig.

Det er tusen ting som gjør at mange sliter med å gå ned i vekt. Feks kunstig søtning, nøtter, brøderstatning, melkeprodukter osv osv.

Men det er jo like naturlig fordet om liksom

Enig med deg der. Men så tenker jeg: var det så mye kakebakst i steinalderen? Altså jeg følger ketose, men tenker mye på hva jeg ville spist hvis jeg hadde levd da. Men klart det, er ikke sikkert alle reagerer med vektoppgang. Er jo godt med noe søtt innimellom også Det er bare at jeg ikke klarer å begrense meg, serru

Maggen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogen og blid! Svar med sitat
Gammel 12-04-11, 15:22   #19
Trinelise
Medlem
 
Trinelise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Oslo
Alder: 59
Innlegg: 175
Trinelise har en fantastisk aura rundt segTrinelise har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Eureka!

Dette kjenner jeg meg igjen i, var flink spiste såkalt ”lovlige” matvarer uten at noe skjedde, strippet kostholdet helt, måtte til og med kutte ut meieriprodukter og ost. Men, da skjedde det noe med vekta igjen!

Jeg tror at for noen så må en tenke kalorier i tillegg til karbohydrater, sier ikke at dette gjelder alle, men møter du veggen selv om du synes du gjør alt riktig så prøv å spis renest mulig mat!

Mvh Trinelise

Trinelise er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 12-04-11, 16:19   #20
kthnk
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 192
kthnk er ny på veien

Sv: Eureka!

Jeg har ikke erfart det selv, enda, men jeg har på følelsen av at det er helt riktig det dere sier her! Ikke et vitenskapelig godt argument altså her fra meg, men likevel...
Så fra nå er det stripp av alt som ikke er rent og ekte og steinalderkost, så får vi se
Full av håp!

__________________
Kathinka

kthnk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo (max 20) Svar med sitat
Gammel 12-04-11, 18:35   #21
Saftig
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Bergen
Innlegg: 11
Saftig er på en erverdig vei

Sv: Eureka!

Hmmmm... Så bra at du deler
skjønner at det er det jeg må prøve.... har ikke tenkt at det kan være grunnen til at jeg står stille, selv om jeg er i ketose. Slutte å lage pannekaker/vafler en stund tenker jeg kanskje oster og, for ikke å snakke om Ifa !!

__________________


Saftig er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 13-04-11, 08:36   #22
beths
Medlem
 
beths sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Alder: 46
Innlegg: 189
beths er en juvelbeths er en juvelbeths er en juvel

Sv: Eureka!

Opprinnelig lagt inn av herregud, her.

Enig. Jeg har forstått det slik at ideologien bak denne "stenalderkosten" handler i hovedsak om å spise slik man gjorde den gangen. Mao ren mat... Så jeg er overrasket over at mange spiser denne "tøysematen". Skjønner ikke helt vitsen med å spise erstatninger/etterligninger av den moderne maten som vi i utgangspunktet skal vekk i fra. Speielt siden den ofte inneholder mye "grums" som f.eks kunstig søtning, soya, osv.

Jeg synes ikke at et produkt er ok kun fordi det inneholder lite karbohydrater. Det var vel også det som ødela for den store lavkarbo-bølgen i USA for noen år siden da nær "halve Amerika" fant fordelene med lavkarbo. Industrien oppdaget selvfølgelig dette, og fylte opp butikkhyllene med utallige varianter av "lavkarbomat" som Atkinsbarer, lavkarbobrød, osv. fulle av kunstige og usunne ingredienser. Og reultatet ble jo selfølgelig at man endte opp med den samme drittmaten (bare uten karbohydrater). Og da uteble selvfølgelig helse-effekten, og lavkarbo ble plassert i samme kategori som alle andre usunne slankefilosofier.

ENIG!

beths er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 13-04-11, 09:07   #23
kthnk
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 192
kthnk er ny på veien

Sv: Eureka!

Jippi!! Jeg har gjort dette i to dager nå, strippet alt unødvendig og drukket kun vann, og i dag viste vekten ny minstenotering Etter stillstand i tre uker. Kan selvsagt være mange andre grunner til det også, men jeg velger iallfall å tro på at jeg er på rett vei

__________________
Kathinka

kthnk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo (max 20) Svar med sitat
Gammel 13-04-11, 11:12   #24
Maggen
Medlem
 
Maggen sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 97
Maggen er på en erverdig vei

Sv: Eureka!

Opprinnelig lagt inn av kthnk, her.

Jippi!! Jeg har gjort dette i to dager nå, strippet alt unødvendig og drukket kun vann, og i dag viste vekten ny minstenotering Etter stillstand i tre uker. Kan selvsagt være mange andre grunner til det også, men jeg velger iallfall å tro på at jeg er på rett vei

Jøss, så kult! Da håper jeg for begges skyld at det fortsetter nedover
Jeg har i hvertfall troen på dette her nå veldig inspirerende!
Du får holde meg oppdatert

Maggen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogen og blid! Svar med sitat
Gammel 15-04-11, 17:26   #25
catriiina
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 26
catriiina er på en erverdig vei

Sv: Eureka!

Jeg måtte også gjøre dette etter ca 5 uker på ketolyse kuren. Spiste mye ost, koste meg med Atikins bar sikker litt for ofte, drakk Hansa Ultra når jeg skulle på fest (er student så er litt vanskelig å holde seg unna), pisket meg krem av fløte til kos osv... dette står jo også som lovlig i Ketolyse boken så jeg trodde ikke det hadde noe å si.. skal si jeg fikk sjokk når jeg så at vekten hadde gått opp igjen så den var 0,2 kg under det jeg startet på!! Så da bestemte jeg meg i forgårs for at nok er nok, her må jeg bli strengere med meg selv.. Resultat allerede: -0,7 kg fra i går!!

Jeg skjønner at vi må bruke sunn fornuft på denne kuren, men synes boken burde vært mye klarer på dette området, står kun en linje i boken om at overdrevet inntak av søtningsstoffer kan stanse vekten.. på samme måte står det ingen plass at en må være obs på ost og brøderstatninger som han selv har publisert i boken kan stoppe/øke vekten!!

Har nå bestilt meg GI null boken av Skaldeman og beveger meg nå over i den retningen noen uker for å se forskjellen.

__________________
catriiina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no