Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Vekten går opp - ikke ned ...

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 27-06-12, 12:20   #1
knut1969
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 7
knut1969 er på en erverdig vei
Unhappy

Vekten går opp - ikke ned ...

Frustrasjonen tar litt tak i meg nå. Vil gjerne høre om jeg gjør noe galt, håper noen rette på meg evt berolige meg.

Kort historikk. Begynte med lavkarbo i september, hadde da høyere blodsukker enn legen noen gang hadde hørt om. Vekten sto på 115 kg. Hadde tatt medisiner for diabetes, men var ikke flink til å spise riktig.

Sluttet med medisiner samme dag jeg begynte på lavkarbo, og har vært "frisk" siden. Diabetesen ble ikke borte, men den er det sannsynligvis nå.

Vekten gikk raskt ned, og for 3 mnd siden var vekten på 94 kg.

Mange kg ned på kort tid, og frisk. Så jeg er i grunnen fornøyd. Men i følge legen skal jeg lenger ned i vekt. Ihvertfall ned på 85 kg. Og nå kommer frustrasjonen.

Vekten går bare oppover igjen. Nå er vekten gått opp til 98 kg.

Jeg spiser (tror jeg) ganske så riktig, og jeg er ganske sikker på at jeg har under 10 karber om dagen. Jeg har ikke drukket annet enn vann siden september, sluttet med alt som inneholder sukker. Spiser hjemmelaget knekkebrød (lavkarbo), smør, majones og ost. I tilegg til dette er det lavkarbo middag.

Jeg anstrenger meg virkelig for å gjøre dette riktig, og jeg har ikke glippet en eneste gang siden september. Det er dette som gjør det så frustrerende.

Lavkarbo ER et slit... Ja, jeg er frisk. Men jeg synes det er slitsomt med lavkarbo.

Etter snart et år med ekstrem lavkarbo, hvor vekten faktisk går oppover igjen begynner jeg å miste litt motivasjonen. Det begynner å føles virkelig unødvendig å bruke masse tid på å lage knekkebrød.. Masse tid på å lage lavkarbomiddager.

Hvis jeg først skal gå opp i vekt, kan jeg vel like gjerne kjøpe lavkarbobrød i butikken osv.

Jeg har også investert i treningsutstyr, og brukte det flittig over en mnd. Det er en mnd siden nå. Treninsmaskin,ellipse,sykkel,benk pluss pluss. Jeg vet muskler veier mer enn fett, men det føles absolutt ikke som det er muskler heller. Og vekten begynte å gå opp før jeg begynte treningen. Det føles som at magen faktisk blir større igjen. Den var blitt betraktelig flatere og "deigete" nå er den strammere og "større". Buksene føles strammere og jeg føler meg rett og slett tjukkere enn for noen mnd siden.

Jeg leter etter ting jeg spiser som kan gjøre at vekten går opp. Men jeg finner ingenting. Ihvertfall med tanke på karbohydrater. Jeg spiser stort sett 2 ganger om dagen, det som står beskrevet over. I tilegg til mye kaffe, men kaffe skal vel ikke ha noe å si.

Før jeg gir F i hele denne greia skal jeg prate med legen og høre om han har noen tips. Men jeg regner med at han kommer til å si at det er bare å fortsette. Men det er ikke lett å bare fortsette når vekten øker fra uke til uke.

Vil gjerne høre om det er noen her som har noen tanker rundt dette. Takknemmelig for svar.

Knut

knut1969 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: hflc Svar med sitat
Gammel 27-06-12, 14:06   #2
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.208
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Vekten går opp - ikke ned..

Masse tid på å lage lavkarbomiddager? Middagen tar vel ikke lengre tid å lage selv om du ikke har poteter til den? Jeg får inntrykk av at du leter etter en unnskyldning for å begynne å leve usunt igjen her. Ønsker du ikke å holde deg frisk?

Jeg mistenker at du nå er kommet såpass ned i vekt at du med fordel kunne ligget litt høyere på karbo enn 10 gram. En forsiktig økning til 20-30 gram, gjerne ved hjelp av mer grønnsaker, kan nok kanskje være en løsning.

Ellers så forstår jeg ikke helt det der med å kjøpe inn en masse treningsutstyr for så å bruke det noen uker før man går lei. Hvorfor ikke heller melde deg inn i et treningsstudio, der du får både skikkelig utstyr, veiledning og motivasjon til å trene? Og samtidig slippe å fylle opp huset med tørkestativer som er for kjedelige til å trene alene på over tid?

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 27-06-12, 14:09   #3
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Vekten går opp - ikke ned..

Hvorfor så lite karber? Det er jo ganske i retning ekstrem-diett ala Skaldeman.

Du har gått ned mye i vekt, og trenger vel ikke leve så ekstremt som i starten.

Jeg kan bare uttale meg om ketolysekuren- der begynner man med 15/20 karber om dagen og kan etter 4 uker øke litt karboinntaket i form av grønnsaker. ( så fremt man fortsetter å gå ned i vekt) Det gjør at maten kan varieres mer.

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 27-06-12, 14:19   #4
knut1969
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 7
knut1969 er på en erverdig vei

Sv: Vekten går opp - ikke ned..

Takk for svar. Jeg har på ingen måte tenkt å slutte å være frisk. Og jeg går ikke på lavkarbo for å gå ned i vekt, men for å holde blodsukkeret stabilt.

Mange sier det ikke er noe stort problem med å lage lavkarbomat, men jeg synes nå engang det er det. Selv om det ikke er jeg som gjør det, jeg får alt servert..

Og treningsutstyret vil nok ikke forbli ubrukt. Det er pga andre omstendigheter det har vært ubrukt en stund. Og jeg har en hel låve som kan brukes til det, så det blir ikke brukt som tørkestativ, jeg ser ingen grunn til å måtte reise på treningsstudio.

knut1969 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: hflc Svar med sitat
Gammel 27-06-12, 14:44   #5
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Vekten går opp - ikke ned..

Hm, føler det ligger litt andre ting bak her jeg - korriger meg om jeg tar feil

Du får all maten servert - men klager over at det er mye styr med å lage lavkarbomat? Den ser du også ikke holder som argument!

Hva er det egentlig du spiser? Lavkarboknekkebrød med smør, ost og majones HVER dag, og i tillegg et måltid med lavkarbomiddag? Hva består lavkarbomiddagen av da?

Spiser du deg MER enn mett, eller er du sulten etter måltidene (lite sannsynlig om du bare spiser to ganger om dagen men jeg må spørre).

Du trenger ikke spise lavkarbobrød eller knekkebrød om dette tar så mye tid (er det du som lager det?). Du kan fint spise middagsrester til frokost og lunsj, lag heller større porsjoner til middag og ta restene dagen etterpå. Ost, majones, lc-knekkebrød og smør har ikke spesielt mye proteiner i seg, får du da dekket proteinbehovet til middag hver dag? Anta 1 g protein pr kilo kroppsvekt og du må da spise GANSKE mye proteiner til middag når kjøtt i snitt har ca 20g proteiner pr 100 g...

Jeg er usikker på om du faktisk spiser riktig. Skaldeman med nesten null kh, spiser MYE kjøtt og fett. Her ser det ut til at det går i lite kh, lite proteiner og mye fett? Får kroppen din nok næring fra varierte grønnsaker? Har du overskudd i hverdagen?

Gi oss en mer detaljert oversikt over ca hva og hvor mye du spiser i løpet av en dag eller to - og en mer grunnleggende tanke for hvorfor du synes det er så slitsomt med lavkarbo ... hvis du ikke lager maten men får den servert ser jeg ingen grunn til å klage over alt arbeidet med å LAGE den ihvertfall! JEG lager nemlig ALL maten selv fra bunn av og det MÅ jeg gjøre om jeg skal opprettholde helsa mi...

Hvis du ikke skal spise lavkarbo - hva ser du for deg da? Det er jo ikke vekta som er viktigst sier du, men ER det kanskje det allikevel?

Kaffe KAN faktisk øke blodsukkeret ditt, og drikker du store mengder kaffe, ville jeg forsøkt å halvere inntaket over noen uker.

Ellers kan kanskje en dag i uka med flere måltider fulle av gode proteiner, grønnsaker og fett hjelpe. Gjerne med litt bønner og andre lavglykemiske matvarer, bare for å se om det kan trigge mer vektnedgang. Kroppen din venner seg nemlig raskt til vanemat og om du har spist det samme siden september... bør du kanskje prøve med litt variasjon

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 27-06-12, 15:22   #6
knut1969
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 7
knut1969 er på en erverdig vei

Sv: Vekten går opp - ikke ned..

Takk for svar, Nerthus. Ang styr med maten er at jeg har en smule empati for kokken, som lager delvis to forskjellige middager :-)

Jeg spiser meg mett, men ikke stappmett. Om jeg får i meg nok proteiner er jeg ikke sikker på. Men grønnsaker er jo en del av hver middag, om ikke grønnsaker så er det salat. Med mye dressing på. 2 kh/100g

Kjøtt/kylling til middag hver dag. Pølser hender det at det er, men da svenskepølser med 2 karber. Egg spiser jeg mye av, kokte med majones.

Ser jeg bruker mye majones og smør og har tenkt på om dette kan være noe av grunnen.

Hmm jeg har lavt stoffskifte.. fant legen ut for en liten stund siden. gått på medisiner for dette en stund, kan det være en årsak?

Føler meg litt misforstått her. Når jeg går opp 4 kg på kort tid, må det vel være noe rart.

knut1969 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: hflc Svar med sitat
Gammel 27-06-12, 15:34   #7
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.208
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Vekten går opp - ikke ned..

Når du spiser rett men likevel går opp 4 kg på kort tid, tyder mye på at du binder mye vann for tiden. Kanskje på grunn av medisinene du tar? Slapp av, vannet slipper ofte taket kjapt og vekten går nedover igjen. Men som sagt tidligere, jeg ville ha prøvd å gå litt opp på kh en periode siden du er såpass nær målvekten. Og gjerne vært litt forsiktig med melkeproduktene, jeg stopper i alle fall fort opp når jeg spiser yoghurt, fløte etc.

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 27-06-12, 15:35   #8
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Vekten går opp - ikke ned..

Stoffskiftet er definitivt en årsak. Du kan IKKE regne med å gå ned i vekt før du er opp på stabil vedlikehodsdose av medisin. Det betyr gjerne at TSH må ligge veldig lavt innen normalområdet og fT4 høyt. Dessuten er det veldig vanlig å binde væske på levaxin (jeg antar det er levaxin du får... )

At vekta endrer seg i denne perioden - hvor du begynner å tilføre stoffskiftehormoner er desverre helt normalt. Og gjerne uavhengig av endringer i mat... Stoffskiftet styrer ... nettopp stoffskiftet - helt på cellenivå.

Du bør nok lese litt inne på sonjas stoffskifteforum og sette deg inn i hva stoffskiftesykdom betyr for deg, vekten og helsa...

For min egen del kan jeg tilføye at mikronæringsstoffene har vist seg å være veldig viktig i det å få stoffskiftet til å fungere rimelig greit på medisinering.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 27-06-12, 15:40   #9
Fedona
Seniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Rogaland
Alder: 57
Innlegg: 745
Fedona er en juvelFedona er en juvelFedona er en juvel

Sv: Vekten går opp - ikke ned..

Opprinnelig lagt inn av knut1969, her.

Takk for svar, Nerthus. Ang styr med maten er at jeg har en smule empati for kokken, som lager delvis to forskjellige middager :-)

Jeg spiser meg mett, men ikke stappmett. Om jeg får i meg nok proteiner er jeg ikke sikker på. Men grønnsaker er jo en del av hver middag, om ikke grønnsaker så er det salat. Med mye dressing på. 2 kh/100g

Kjøtt/kylling til middag hver dag. Pølser hender det at det er, men da svenskepølser med 2 karber. Egg spiser jeg mye av, kokte med majones.

Ser jeg bruker mye majones og smør og har tenkt på om dette kan være noe av grunnen.

Hmm jeg har lavt stoffskifte.. fant legen ut for en liten stund siden. gått på medisiner for dette en stund, kan det være en årsak?

Føler meg litt misforstått her. Når jeg går opp 4 kg på kort tid, må det vel være noe rart.

Hei

Skjønner godt at du blir frustrert når vekta går oppover.

Det er mange som legger på seg ved oppstart av levaxin, men det vil nok stabilisere seg. Og kanskje spiser du for lite? Ville lagt inn et måltid til jeg for å se om det vil hjelpe på, og øke karbene litt.

Håper det ordner seg for deg.

__________________
Min journal

Fedona er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Vekten har ikke rørt seg på LENGE! Nileh Spørsmål og svar 17 23-03-12 23:38
Nå går vekten oppover Klistine Ketolysekuren 6 29-07-11 22:42
Gikk på vekten i dag ... Kassiana Generell diskusjon 17 10-05-11 22:31
Er du for opptatt av vekten? Bøtt Ketolysekuren 104 23-12-10 13:50


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no