Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Trening

Nybegynner med spørsmål om trening

Trening Forumet for tips, diskusjoner og spørsmål angående trening og lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 16-01-11, 22:21   #1
bergenser83
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 1
bergenser83 er på en erverdig vei

Nybegynner med spørsmål om trening

Hei, jeg er ny her på forumet og ny med lavkabo og har derfor noen spørsmål.

Litt om meg

27 år
ønsker ned ca 10 kg og mer stabilt blodsukker

trener 2-3-4 ganger i uken med tidvis harde økter

har god kondisjon

Det jeg lurer på først og fremst er sammenhengen mellom lavkarbo og trening. Jeg har nå forsøkt meg på lavkarbo en liten uke og har merket meg noen ting.

Jeg har fått mer stabilt blodsukker, men jeg har også merket noen andre småting.

-Hvilepulsen har gått opp 5-7 slag i min. fra ca 53 til 60

-Når jeg løper 4x4 intervaller (4 min løp, 2 min aktiv hvile osv) løper jeg vanligvis med 160-170 i puls i løpefasen (har lav maxpuls) og faller som regel under 110 til midt i hvilefasen som er på 2 min.
Jeg har etter at jeg startet med lavkarbo ikke klart å holde samme tempo som vanlig når jeg er i 160-170 i puls i løpesonen, ikke minst har jeg ikke kommet under 110 slag i løpet av hvilen på to min og må egentlig ha lengre hvile mellom intervallene for å hente meg inn igjen.

Det jeg tidligere har merket fremgang på er at pulsen har sunket raskt i hvilen etter dragene i intervallene mine etterhvert som formen har blitt bedre og dette har vært en god pekepinn for meg. Men nå opplever jeg det motsatte?

Hva skjer her? Er ikke lavkarbo forenlig med tildels hard trening? Har tidligere sett bilder av hva som skjer med blodets viskositet etter inntak av hamburgere. Skjer det samme grunnet fet kost nå? Mye fett i blodet og dårlig treningsresultat?

bergenser83 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egen Svar med sitat
Gammel 17-01-11, 00:24   #2
Kamilla
Medlem
 
Kamilla sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Alder: 35
Innlegg: 179
Kamilla er på en erverdig vei

Sv: Nybegynner med spørsmål om trening

Gi det litt tid. Kroppen trenger tid til omstillingen av kost. Gi det iallefall to uker til og se hva som skjer.
Har sett en diskusjon her tidligere, om at mange har opplevd å få en mye lavere hvilepuls. Jeg trente ikke så hardt når jeg startet med ketolysekost i høst, men trener ganske hardt til tider nå, og har ingen problemer i forhold til før jeg startet med lavkarbokost. Men tok noen uker før jeg følte kroppen virket "som normalt" igjen!

Kamilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-01-11, 00:39   #3
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Nybegynner med spørsmål om trening

Prøv å søk opp innlegg av BitTorrent. Det er flere som har opplevd at makspulsen også øker på lavkarbo/ketolyse.

Det er helt normalt å være sliten og trøtt/hodepine og generelt dårlig 2-4 uker etter at man går over på ketolyse. Det går over.

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 17-01-11, 12:28   #4
tommygutt
Seniormedlem
 
tommygutt sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Nedre Eiker, Mjøndalen
Alder: 47
Innlegg: 573
tommygutt har en fantastisk aura rundt segtommygutt har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Nybegynner med spørsmål om trening

Prøv litt til før du gir deg, det er mitt tips. Jeg har prøvd hard trening på ketolyse som et rent eksperiment, funket fint etter ett par uker.

Nå bruker jeg mere karbo i kosten, men mest mulig lavglykemisk. De neste to ukene skal jeg trene 12-14 økter, da er jeg helt avhengig av mere karbo både med hensyn til gjennomføring og ikke minst restitusjon, men igjen, styrer unna raske karbohydrater.

Påstander om lavere hvilepuls og høyere makspuls, skal man være veldig forsiktig med etter min mening. Dersom folk går fra 180 i maks til 250 i maks på lavkarbo, er det andre ting som bør sjekkes og man kan starte med pulsklokka. Hvilepuls er individuelt og trenbart.

PS! Hvor raskt pulsen synker i pausene på 4x4-trening, er som du påpeker en veldig god indikasjon på formutvikling og behovet for hvile.

__________________
"Gjør du som du alltid har gjort, oppnår du det du alltid har oppnådd"
tommygutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk Svar med sitat
Gammel 17-01-11, 13:34   #5
frode73
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Råde
Alder: 50
Innlegg: 28
frode73 er på en erverdig vei

Sv: Nybegynner med spørsmål om trening

Min erfaring er at pulsen går opp nå karbohydratmengdene går ned. Jeg mistenker at når man er i ketose og hjertet får ketoner som brennstoff så slår det hurtigere. Jeg tror at det er en bra ting, men ikke 100% sikker ennå.

Hvis jeg spiser en brødskive før intervalltreningen så er pulsen 10-15 slag lavere enn hvis jeg feks spiser 2 egg /smør..dette er fakta, har testet mange ganger.

Selv om pulsen går opp så føler jeg meg ikke noe svakere, men har erfart at noe karbo før høyintensitetstrening gjør at jeg får mer utbytte av treningen. Så jeg er ganske strikt bortsett fra siste måltid før trening. Kan bare være at jeg tar to knekkebrød evnt en skive grovbrød en drøy time før trening. Det fungerer for meg.

Rolige langturer går fint på meget lite karbohydrater bare man kjører rolig nok. For meg er det under 130 i puls. Intervallene går mellom 155-170 (Makspuls rett under 190)

Lykke til, og ikke vær redd for å eksprementere med litt karbo før trening.

frode73 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 17-01-11, 23:33   #6
tommygutt
Seniormedlem
 
tommygutt sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Nedre Eiker, Mjøndalen
Alder: 47
Innlegg: 573
tommygutt har en fantastisk aura rundt segtommygutt har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Nybegynner med spørsmål om trening

Opprinnelig lagt inn av frode73, her.

Hvis jeg spiser en brødskive før intervalltreningen så er pulsen 10-15 slag lavere enn hvis jeg feks spiser 2 egg /smør..dette er fakta, har testet mange ganger.

Så du ligger en til to soner under opplevd intensitet på intevaller pga en brødskive?

Hvordan slår da dette ut på makspulsen, har du målt denne med og uten kabo?

__________________
"Gjør du som du alltid har gjort, oppnår du det du alltid har oppnådd"
tommygutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk Svar med sitat
Svar

Emneord
trening


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Nybegynner-spørsmål .... Flippy Ketolysekuren 3 18-04-10 13:57
Tre spørsmål fra en nybegynner Clarissa Eurodiett 2 21-10-08 22:47
Beste trening for en nybegynner? nattfrue Trening 9 04-09-08 10:22
Nybegynner med spørsmål:) nanban Induksjonen 2 12-10-05 23:25


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no