Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Introduksjon?? Hva er det??

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 09-01-05, 00:25   #1
Tiril77
Seniormedlem
 
Tiril77 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Østfold
Alder: 46
Innlegg: 573
Tiril77 er virkelig snillTiril77 er virkelig snillTiril77 er virkelig snillTiril77 er virkelig snill

Introduksjon?? Hva er det??

Ser flere snakker om introduksjon og at de ikke kan spise ditten eller datten i den perioden.. Hva går dette ut på?? Her i gården prøver jeg å holde meg mest til rent kjøtt og kylling og masse grønnsaker. Samt litt Ryvita knekkebrød+frukt til frokost og kvelds.. Jeg har en liten gutt på 3 mnd som jeg fremdeles ammer litt, så føler at jeg ikke kan være for ekstrem i matveien.. Men det viktigste er vel uansett å gjøre om kostholdet.. Har man kuttet ut hvetemel og sukker så går man vel ned uansett eller?? (forhold til mitt tidligere kosthold hvor det både var boller,pizza, cola osv inkludert)

__________________


Tiril77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Pluss size Atkins... Eller noe sånn :P Svar med sitat
Gammel 09-01-05, 00:33   #2
Musti
Seniormedlem
 
Musti sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Hvor: Østfold
Innlegg: 1.003
Musti er en virkelig god ressursMusti er en virkelig god ressursMusti er en virkelig god ressursMusti er en virkelig god ressursMusti er en virkelig god ressursMusti er en virkelig god ressursMusti er en virkelig god ressursMusti er en virkelig god ressursMusti er en virkelig god ressursMusti er en virkelig god ressursMusti er en virkelig god ressurs

Det er vi Atkinsere som ofte starter opp kostholdsendringen med en induksjon.

Dette gjør vi for å rense kroppen og for å stabilisere blodsukkeret vårt.

Jeg skal gi deg noen linker å kikke på


http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=419

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=270

bedre at du leser her enn at jeg kommer med en dårlig forklaring

__________________
Klem fra Musti


"Snille" jenter får ingenting....



Musti er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-01-05, 00:34   #3
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Jeg synes dine forandringer i kostholdet høres kloke ut!
Så lenge du ammer synes ikke jeg at du skal ta induksjonsperioden på 14 dager. I den perioden skal du bare spise 20g karbohydrater og du kommer i ketose og begynner å forbrenne ditt eget fett. I den fasen er det noen som mener at det vil kunne komme avfallsstoffer over i morsmelken som en del av utrensingen, men jeg tror det er omdiskutert... Uansett, så synes jeg at dine tiltak er gode nok.
Det som er viktig å passe på er at du får i deg nok proteiner og fettsyrer (fettsyrene vil ha gunstig virkning for barnet ditt også når du ammer).
Nok proteiner får du ved at du tilfører ca 25-30g proteiner i hvert måltid noe som tilsvarer ca 100g ost, 150 g kjøtt,eller 3 store egg.

Lykke til! Og velkommen hit!

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 09-01-05, 00:45   #4
Tiril77
Seniormedlem
 
Tiril77 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Østfold
Alder: 46
Innlegg: 573
Tiril77 er virkelig snillTiril77 er virkelig snillTiril77 er virkelig snillTiril77 er virkelig snill

Nå har jeg lest det.. og nei fysj! Der blir for ekstremt for meg ja!! Hadde egentlig tenkt til å gjøre hele greia om til en livsstilomgjøring jeg.. Lære meg å leve sunnere lissom Takk for svarene jenter.. Godt å bli tatt inn i varmen her!

__________________


Tiril77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Pluss size Atkins... Eller noe sånn :P Svar med sitat
Gammel 09-01-05, 00:50   #5
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Hei Tonje - og velkommen hit !
Introduksjon eller Induksjon er første fase i f.eks. Atkins filosofien. Andre, som South Beach filosofien kaller det "Fase 1".

Den er først og fremst en rense periode. For å få "renset" kroppen for karbohydrater, slaggstoffer og for å stabilisere blodsukkeret. Man kickstarter på en måte forbrenningen ved å kutte drastisk ned på karbene (max 20 pr dag) for en kort periode på 14 dager. Man følger lister over tillatte matvarer og grønnsaker. Dtår det ikke på lista skal det ikke spises. Når det gjelder Atkins er det også en "rettesnor" for å finne ut hva slags type forbrenning du har. Egentlig skal du da veie (og måle) deg dag 1 - og så ikke veie deg igjen før det har gått 14 dager. Resultatet gir en indikasjon på hvor stor metabolsk motstand du har - stor - middels eller liten. Etter en tabell man finner i Atkins boka. Disse første 14 dagene mister man en del vann også, så man kan ikke forvente at man tar like fort av i ukene fremover.

Etter de første 14 dagene vil man gradvis legge til matvaretyper og øke på karbohydratinntaket. På Atkins er det f.eks. 5 gram pr uke etter en bestemt "stige". Flere lav GI grønnsaker, andre oster, nøtter, bær, frukt etc etc.


Alle lavkarbo filosofiene har sin egen måte å gå frem på. Lindberg har ikke fase 1,2,3, men går rett på noe som ligner på Atkins vedlikehold, - fase 4. Disse er ganske like. Det viktige er ikke hvilken filosofi du følger, men at du legger om kostholdet og kutter ut dårlige karbohydrater, - som sukker, hvitt mel og stivelse. Hvordan man gelger å gjøre dette er helt individuelt og de fleste leser litt - søker info om de forskjellige før de finner sin måte - den som passer best for DEG personlig. Atkins passer best for noen, - South Breach, Protein Power, Sonen, - eller Lindberg for andre.

Jeg har f.esk. levd semi-Atkins i mange mange år. Mer Lindberg enn Atkins kanskje, - og har nok spist for mye av det gode - sunt -men bare for mye. Jeg måtte mye lenger ned i karbyhydrater for å kunne ta av. Siden jeg fikk på Atkins for første gang tidlig på -80 tallet har jeg følt at det har vært en metode som funker for meg. Spesielt etter alle endringene som har skjedd i filosofien etter nyere forskning og erfaringer har blitt tatt med og tatt hensyn til. NÅ er det for meg blitt en livsstil og et fast kosthold. Jeg skal ikke ta av mer, - men vedlikeholde vekten og helsen jeg har oppnådd. For meg er dette kostholdet en selvfølge og en vane.

Det ser ut til at du trives godt med Lindberg, - og så lenge du ammer er det vel også den beste versjonen av lavkarbo-filosofiene å følge. Men Lindberg eller de andre er ikke en diett du kan gå på en kort periode for så å gå tilbake til "gamle synder". Da kommer kiloene fort tilbake. Uansett hvilken filosofi du velger er det en kostholdomlegging "for life" - en ny livsstil !

Alt er uansett bedre enn boller, pizza og cola !!

Lykke til videre

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no