Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Nitrist fra Olympiatoppen!

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 20-08-11, 16:22   #1
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Nitrist fra Olympiatoppen!

Snakk om nitrist lesing: http://kvinner.hegnar.no/livsstil/article7786.ece

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-08-11, 16:48   #2
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Nitrist fra Olympiatoppen!

Kjenner jeg blir litt trist, men langt i fra nitrist.. Kroppen min fungerer utmerket med mye karbohydrater, i forbindelse med mye trening. Mye bedre en lite karbohydrater og mye trening. Men min versjon av "mye karbo" er ikke akkurat på høyde med disse anbefalingene da. Disse anbefalingene er kanskje ikke beregnet på en " vanlig" mosjonist? Synes det kommer ganske klart frem..

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-08-11, 16:59   #3
jolie
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 96
jolie er på en erverdig vei

Sv: Nitrist fra Olympiatoppen!

Jeg synes i grunnen dette var fornuftig lesing. Det har vel alltid blitt sagt at toppidrettsutøvere og mosjonister som skal yte mye over kort tid trenger karbohydrater - og til dels mye av sorten. Det betyr jo ikke at det er feil med lavkarbo. For oss som lever et vanlig liv og skal ned i vekt er lavkarbo det beste for noen av oss, men hadde vi vært i kategorien topp ti i langrenn, så måtte vi nok sett oss om etter et annet kosthold for å kunne prestere på toppnivå.

__________________


Min journal
jolie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ingen Svar med sitat
Gammel 20-08-11, 17:51   #4
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Nitrist fra Olympiatoppen!

Opprinnelig lagt inn av jolie, her.

men hadde vi vært i kategorien topp ti i langrenn, så måtte vi nok sett oss om etter et annet kosthold for å kunne prestere på toppnivå.

Sikker på det? Hørt om Björn Ferry? I verdenstoppen i skiskyting - OG seriøs talsmann for lavkarbo?

Alsgaard har i tillegg sagt at det er umulig og få i seg nok kh til energi under en 5-mil, kroppen MÅ bruke fett som energi.

Jeg ville heller sagt at dette KAN gjelde de som driver eksplosive idretter der man tar ut maks i løpet av kort tid og er ferdig. Dette fordi min egen erfaring etter å ha endret kosthold er at jeg har blitt sykt sterkere, går aldri tom, og butter det litt i mot skal det bare et par sekunders pause til før jeg kan gå på igjen (styrke).

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 20-08-11, 17:53   #5
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Nitrist fra Olympiatoppen!

Opprinnelig lagt inn av jolie, her.

Det har vel alltid blitt sagt at toppidrettsutøvere og mosjonister som skal yte mye over kort tid trenger karbohydrater - og til dels mye av sorten..

Må bare kommentere her også - selv om noe "alltid har blitt sagt" - betyr det ikke at det er korrekt

Pål Jåbekk her inne har studert lavkarbo og trening, søk opp hans innlegg. Han har også en egen blogg bla om samme tema

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 20-08-11, 19:24   #6
jolie
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 96
jolie er på en erverdig vei

Sv: Nitrist fra Olympiatoppen!

Neinei. Jeg er enig i det. "Alltid blitt sagt". Flåsete av meg. Men lavkarbo passer faktisk ikke for alle. Det er noen som ikke går ned i vekt av det fx, det er noen som blir dårlig av det, det er noen som mister all energi og ikke får den tilbake. Osv. Ekstremtilfeller alle veier. Sånn er det med alt. Her inne er det samlet en god del mennesker som det funker for. Jeg har ingen kilder å vise til, så ikke spør. Alt er lagret i hodet mitt som små fragmenter etterhvert som jeg har lest det.

Jeg tror det er litt sånn at det er parallelle retninger innen matfilosofi. Flere ting kan funke - det finnes ikke EN sannhet. Ergo vil det som står i den artikkelen være riktig for dem som tror på det. Men det er ikke en kritikk mot lavkarbo. Og det er det jeg ofte leser her inne; er det noe(n) som ikke hyller lavkarbo, så er et en uuttalt kritikk mot dem som velger den måten å leve på.

Jeg er den første til å si at jeg ikke kan nok. Jeg vet altfor lite. Jeg lever heller ikke på streng lavkarbodiett der jeg teller antall karbohydrater jeg får i meg. Og hva andre velger å spise bryr meg sånn omtrent midt på ryggen.

__________________


Min journal
jolie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ingen Svar med sitat
Gammel 20-08-11, 19:31   #7
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Nitrist fra Olympiatoppen!

Opprinnelig lagt inn av jolie, her.

Neinei. Jeg er enig i det. "Alltid blitt sagt". Flåsete av meg. Men lavkarbo passer faktisk ikke for alle. Det er noen som ikke går ned i vekt av det fx, det er noen som blir dårlig av det, det er noen som mister all energi og ikke får den tilbake. Osv. Ekstremtilfeller alle veier. Sånn er det med alt. Her inne er det samlet en god del mennesker som det funker for. Jeg har ingen kilder å vise til, så ikke spør. Alt er lagret i hodet mitt som små fragmenter etterhvert som jeg har lest det.

Jeg tror det er litt sånn at det er parallelle retninger innen matfilosofi. Flere ting kan funke - det finnes ikke EN sannhet. Ergo vil det som står i den artikkelen være riktig for dem som tror på det. Men det er ikke en kritikk mot lavkarbo. Og det er det jeg ofte leser her inne; er det noe(n) som ikke hyller lavkarbo, så er et en uuttalt kritikk mot dem som velger den måten å leve på.

Jeg er den første til å si at jeg ikke kan nok. Jeg vet altfor lite. Jeg lever heller ikke på streng lavkarbodiett der jeg teller antall karbohydrater jeg får i meg. Og hva andre velger å spise bryr meg sånn omtrent midt på ryggen.

Bare en kort kommentar, lavkarbo er ikke bare ketogent kosthold. Lavkarbo er et kosthold med opptil 150 g kh pr dag. Jeg er av den oppfatning at "lavkarbo er for alle" - men ikke ALLE lavkarbo-retninger passer for alle

Reduksjon av sukker- og stivelsesholdig mat er på generelt grunnlag helsefremmende etter min mening, HVOR mye man reduserer må man nesten finne ut selv - siden enhver kropp er forskjellig

Siden dette er et lavkarbo-forum, forbeholder jeg meg retten til å forsvare lavkarbokostholdet når noen kommer med kritikk. Dette siden jeg ofte ser at kritikken bunner i litt dårlig kunnskap om hva lavkarbo som fenomen faktisk innebærer. Er det noen som er medlem her inne - som er kritisk til lavkarbo er det bare stimulerende for de med mye kunnskap og erfaring, derimot mener jeg at er man IMOT at lavkarbo er helsefremmende og et alternativ for de fleste (jfr at man kan variere MYE i kh-inntak) - forstår jeg ikke helt hva de gjør her inne

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 20-08-11, 19:34   #8
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Nitrist fra Olympiatoppen!

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Siden dette er et lavkarbo-forum, forbeholder jeg meg retten til å forsvare lavkarbokostholdet når noen kommer med kritikk. Dette siden jeg ofte ser at kritikken bunner i litt dårlig kunnskap om hva lavkarbo som fenomen faktisk innebærer. Er det noen som er medlem her inne - som er kritisk til lavkarbo er det bare stimulerende for de med mye kunnskap og erfaring, derimot mener jeg at er man IMOT at lavkarbo er helsefremmende og et alternativ for de fleste (jfr at man kan variere MYE i kh-inntak) - forstår jeg ikke helt hva de gjør her inne

Det er veldig fint at noen tar på seg jobben som lavkarboforkjemper, men det må ikke være så ille enten eller vel? Noen funker dette bra for, noen trenger lavkarbo. Å mene at denne artikkelen er helt grei mtp på den den er rettet mot kan ikke være feil, bare fordi at dette er et lavkarboforum? Man kritiserer ikke lavkarbo bare fordi at man er åpen for at noe annet også kan funke

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-08-11, 19:40   #9
jolie
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 96
jolie er på en erverdig vei

Sv: Nitrist fra Olympiatoppen!

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Bare en kort kommentar, lavkarbo er ikke bare ketogent kosthold. Lavkarbo er et kosthold med opptil 150 g kh pr dag. Jeg er av den oppfatning at "lavkarbo er for alle" - men ikke ALLE lavkarbo-retninger passer for alle

Reduksjon av sukker- og stivelsesholdig mat er på generelt grunnlag helsefremmende etter min mening, HVOR mye man reduserer må man nesten finne ut selv - siden enhver kropp er forskjellig

Siden dette er et lavkarbo-forum, forbeholder jeg meg retten til å forsvare lavkarbokostholdet når noen kommer med kritikk. Dette siden jeg ofte ser at kritikken bunner i litt dårlig kunnskap om hva lavkarbo som fenomen faktisk innebærer. Er det noen som er medlem her inne - som er kritisk til lavkarbo er det bare stimulerende for de med mye kunnskap og erfaring, derimot mener jeg at er man IMOT at lavkarbo er helsefremmende og et alternativ for de fleste (jfr at man kan variere MYE i kh-inntak) - forstår jeg ikke helt hva de gjør her inne

Mener du må "du" når du skriver "de"? Synes du jeg er kritisk? Som du selv sier: dette er et fint sted å lære. Og jeg lærer. Men ekstremdiskusjonene er ganske sneversynte. Det er ikke mye rom for de som tenker litt annerledes. Min oppfatning, siden jeg tross alt ikke er av den harde kjerne her inne.

__________________


Min journal
jolie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ingen Svar med sitat
Gammel 20-08-11, 19:47   #10
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Nitrist fra Olympiatoppen!

Grunnen til at jeg mener artikkelen er nitrist er at den gjør at folk tror de MÅ hyle innpå kilovis med karbohydrater, og påfølgende blodsukkersvingninger osv. Sansynligvis ville mange av dem prestert bedre om de lærte kroppen å forbrenne fett. Og tenk på alt de slipper å drasse på.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-08-11, 19:49   #11
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Nitrist fra Olympiatoppen!

Opprinnelig lagt inn av jolie, her.

Mener du må "du" når du skriver "de"? Synes du jeg er kritisk? Som du selv sier: dette er et fint sted å lære. Og jeg lærer. Men ekstremdiskusjonene er ganske sneversynte. Det er ikke mye rom for de som tenker litt annerledes. Min oppfatning, siden jeg tross alt ikke er av den harde kjerne her inne.

Ke???

Jeg er ikke av den harde kjerne her inne, men som Nerthus sier så er spekteret på lavkarbo myyyyyye større enn det media gir inntrykk av. Det er ikke snakk om å holde seg unna karbohydrater. De som påstår det har ikke sjekket godt nok og er kun ute etter å kverrulere.

MANGE som spiser "sunt" spiser lavkarbo allerede. Grunnen til at jeg setter sunt i hermetegne er fordi det er mange varianter av sunt kosthold alt etter hva man strever etter. Lavkarbo er bra for kroppen uansett.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 20-08-11, 19:51   #12
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Nitrist fra Olympiatoppen!

Opprinnelig lagt inn av jolie, her.

Jeg synes i grunnen dette var fornuftig lesing. Det har vel alltid blitt sagt at toppidrettsutøvere og mosjonister som skal yte mye over kort tid trenger karbohydrater - og til dels mye av sorten. Det betyr jo ikke at det er feil med lavkarbo. For oss som lever et vanlig liv og skal ned i vekt er lavkarbo det beste for noen av oss, men hadde vi vært i kategorien topp ti i langrenn, så måtte vi nok sett oss om etter et annet kosthold for å kunne prestere på toppnivå.

Hvorfor bekymre deg om de som skal være i toppen av langrenn? Du BØR jo være mest opptatt av DIN helse!!!

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 20-08-11, 19:54   #13
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Nitrist fra Olympiatoppen!

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Det er veldig fint at noen tar på seg jobben som lavkarboforkjemper, men det må ikke være så ille enten eller vel? Noen funker dette bra for, noen trenger lavkarbo. Å mene at denne artikkelen er helt grei mtp på den den er rettet mot kan ikke være feil, bare fordi at dette er et lavkarboforum? Man kritiserer ikke lavkarbo bare fordi at man er åpen for at noe annet også kan funke

Du har helt rett, det bør ikke være enten eller. Mulig jeg uttalte meg litt uklart - prøvde og kommentere Jolie og ikke artikkelen som var utgangspunkt for tråden her

Jeg har nok lengre tankerekker i hodet mitt enn det som kommer fram i det jeg skriver *ler*

La oss feks ta målgruppen for artikkelen - hvem er det? Litt tankespinn fra min side (jeg er litt god form for tida og hodet går som ei kule hehe) - det kan være mange som lavkarbo er optimalt for, som ikke vet det, og som velger og følge rådene som gis i artikkelen - kanskje uten hell. Artikkelen er helt grei, det er mange som kan spise og trene slik uten problemer, jeg tenker jo alltid på de som sliter slik jeg har gjort med overvekt og problemer med å gå ned i vekt og blodsukkersvingninger som jeg gjerne skulle ønske kunne få vite at det fantes alternativer

Jepp, jeg er en lavkarboforkjemper, men ikke nødvendigvis slik at alle MÅ spise lavkarbo. Heller det at alle bør få informasjon om hva lavkarbo innebærer slik at de kan velge det kostholdet som gjør livet deres best mulig helsemessig Ble det forståelig?

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 20-08-11, 20:10   #14
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Nitrist fra Olympiatoppen!

Opprinnelig lagt inn av jolie, her.

Mener du må "du" når du skriver "de"? Synes du jeg er kritisk? Som du selv sier: dette er et fint sted å lære. Og jeg lærer. Men ekstremdiskusjonene er ganske sneversynte. Det er ikke mye rom for de som tenker litt annerledes. Min oppfatning, siden jeg tross alt ikke er av den harde kjerne her inne.

Forstår ikke hva du mener - tenker du på min siste setning?

Jeg svarte deg ikke på grunnlag av at du er kritisk mot lavkarbo for det ser jeg ikke at du er i din første kommentar, men derimot for det du sier om artikkelens innhold - og kommentaren "er det noe(n) som ikke hyller lavkarbo, så er et en uuttalt kritikk mot dem som velger den måten å leve på."

Det er rom for alle på lavkarbo.no, derimot tenker jeg at meninger sterkt avvikende fra forumets opprinnelige tema og innhold må kunne argumenteres sterkt imot uten at man tar det personlig...

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Trening og karbo etter prat med olympiatoppen dydde Trening 20 25-04-09 23:10


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no