Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Hvilke grønnsaker er bra da? Noen som kan gi meg ett lite tips for en dag med mat?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 11-02-08, 22:17   #1
Hønemor
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 21
Hønemor er på en erverdig vei

Hvilke grønnsaker er bra da? Noen som kan gi meg ett lite tips for en dag med mat?

Takker på forhånd

__________________


Hønemor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 11-02-08, 22:54   #2
Distrea
Støttemedlem
 
Distrea sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Drammen
Alder: 53
Innlegg: 4.837
Distrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastisk

Sv: Hvilke grønnsaker er bra da? Noen som kan gi meg ett lite tips for en dag med mat

hallo

link til tråd om grønnsaker
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=74

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=419

ett lite tips til deg er å finne en filosofi du vil følge, da er det lettere å hjelpe deg.

hvis du går inn på de forskjellige filosofine her inne, vil du finne masse nyttig info i klistrede tråder.

lykke til

Distrea er avlogget   Min kostholdsfilosofi: samma det, bare jeg er i ketose Svar med sitat
Gammel 11-02-08, 22:56   #3
Distrea
Støttemedlem
 
Distrea sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Drammen
Alder: 53
Innlegg: 4.837
Distrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastisk

Sv: Hvilke grønnsaker er bra da? Noen som kan gi meg ett lite tips for en dag med mat

http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=6

så er det kanskje lettere å finne frem

Distrea er avlogget   Min kostholdsfilosofi: samma det, bare jeg er i ketose Svar med sitat
Gammel 11-02-08, 23:54   #4
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Hvilke grønnsaker er bra da? Noen som kan gi meg ett lite tips for en dag med mat

Spis grønnsaker som vokser over jorden. Blomkål, brokkoli, squash, aubergine, sjampinjong, paprika, løk, cherrytomat,agurk, salatblader (jo mer farge, jo mer næring)

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 11-02-08, 23:55   #5
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Hvilke grønnsaker er bra da? Noen som kan gi meg ett lite tips for en dag med mat

Som Distrea sier så er det mye lettere om du finner en filosofi ja, for hvilke grønnsaker som er "bra" (eller tillatt) varierer jo utifra hvilken lavkarbo-filosofi du følger. På Lindberg er jo alle grønnsaker lov, men man skal helst begrense feks. poteter og mais. På Skaldeman skal man helst spise minimalt med grønnsaker, mens på Atkins og Ketolyse skal man ha 15-20 gram karber fra grønnsaker og da velger man helst de med lavest innhold av karber.
Jeg har jo ingen spesiell filosofi selv (men jeg skal jo ikke ned i vekt heller pluss at jeg er gravid nå), men jeg prøver å tenke fornuftig når det gjelder kostholdet. Poteter, ris, hvit pasta, sukker og lyst brød spiser jeg helst ikke i det hele tatt (men gjør det av og til). Av grønnsaker spiser jeg så og si alle uten restriksjoner, men skulle jeg gått ned i vekt hadde jeg jo kanskje gjort det litt annerledes.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 11-02-08, 23:58   #6
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Hvilke grønnsaker er bra da? Noen som kan gi meg ett lite tips for en dag med mat

Nå ser jeg jo at denne tråden ligger på ketolysekur-forumet, så da er det vel det du følger. Hang meg bare opp i det som stod i filosofiboksen din jeg.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 12-02-08, 00:01   #7
Distrea
Støttemedlem
 
Distrea sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Drammen
Alder: 53
Innlegg: 4.837
Distrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastisk

Sv: Hvilke grønnsaker er bra da? Noen som kan gi meg ett lite tips for en dag med mat

jeg også

Distrea er avlogget   Min kostholdsfilosofi: samma det, bare jeg er i ketose Svar med sitat
Gammel 12-02-08, 00:48   #8
Hønemor
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 21
Hønemor er på en erverdig vei

Sv: Hvilke grønnsaker er bra da? Noen som kan gi meg ett lite tips for en dag med mat

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Nå ser jeg jo at denne tråden ligger på ketolysekur-forumet, så da er det vel det du følger. Hang meg bare opp i det som stod i filosofiboksen din jeg.

Ønsker deg lykke til videre i svangerskapet :-)
1 dag før jeg fikk min sønn i sep. 06 var jeg 90 kg :-p Gikk opp 25 kg det svangerskapet Men det er borte nå, bare håper på å få bort resten som ikke burde være her Og har funnet ut at det vil ikke bort med trening,så da blir man jo fristet til å prøve det som forbrenner fett

__________________


Hønemor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 12-02-08, 10:46   #9
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Hvilke grønnsaker er bra da? Noen som kan gi meg ett lite tips for en dag med mat

Opprinnelig lagt inn av Hønemor, her.

Ønsker deg lykke til videre i svangerskapet :-)
1 dag før jeg fikk min sønn i sep. 06 var jeg 90 kg :-p Gikk opp 25 kg det svangerskapet Men det er borte nå, bare håper på å få bort resten som ikke burde være her Og har funnet ut at det vil ikke bort med trening,så da blir man jo fristet til å prøve det som forbrenner fett

Tusen takk for det.
Jeg la på meg 15 kg sist, men denne gangen har jeg gått NED 15 kg siden jeg ble gravid, hehe. Men jeg har jo et helt annet utgangspunkt nå da, er jo vektoperert.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 12-02-08, 11:02   #10
Bugs
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 61
Bugs er en ukjent kvalitet ved dette stadiet

Sv: Hvilke grønnsaker er bra da? Noen som kan gi meg ett lite tips for en dag med mat

Hold dere unna maisen ihvertfall!

Bugs er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Low Carb Svar med sitat
Gammel 12-02-08, 19:56   #11
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Hvilke grønnsaker er bra da? Noen som kan gi meg ett lite tips for en dag med mat

Disse salat grønnsakene er bra:

  • alfalfaspirer
  • japansk nepe
  • sopp
  • arugula
  • endive
  • persille
  • kinakål
  • escarole
  • paprika
  • selleri
  • fennikel
  • radicchio
  • sikori
  • jicama
  • redikker
  • gressløk
  • Salat
  • romaine salat
  • Agurk
  • vårsalat
  • gaukesyre
Disse salatgrønnsakene har høyt innhold av phytonæringstoffer og er gode kilder til fiber.

Andre grønnsaker

Følgende grønnsaker har litt høyere karbohydratinnhold enn salat grønnsakene:
  • artisjokk
  • sellerirot
  • gresskar
  • artisjokkhjerter
  • rabarbra
  • asparges
  • mangold
  • surkål
  • bambusskudd
  • grønnkål
  • sjalottløk
  • løvetann
  • sukkererter
  • bønnespirer
  • løvetann blader
  • spagetti squash
  • rødbetens blader
  • eggplante
  • spinat
  • brokkoli
  • palmehjerter
  • snittebønner
  • brokkoli blad
  • grønn squash
  • rosenkål
  • kålrot
  • tomat
  • bønnespirer
  • purre
  • turnips
  • kål
  • okra
  • vannkastanjer
  • blomkål
  • løk
  • små squash (buskgresskar)

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 11-10-08, 00:19   #12
*lilje*
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2004
Alder: 49
Innlegg: 38
*lilje* er på en erverdig vei

Sv: Hvilke grønnsaker er bra da? Noen som kan gi meg ett lite tips for en dag med mat

Opprinnelig lagt inn av Nille, her.

Disse salat grønnsakene er bra:

  • alfalfaspirer
  • japansk nepe
  • sopp
  • arugula
  • endive
  • persille
  • kinakål
  • escarole
  • paprika
  • selleri
  • fennikel
  • radicchio
  • sikori
  • jicama
  • redikker
  • gressløk
  • Salat
  • romaine salat
  • Agurk
  • vårsalat
  • gaukesyre
Disse salatgrønnsakene har høyt innhold av phytonæringstoffer og er gode kilder til fiber.

Andre grønnsaker

Følgende grønnsaker har litt høyere karbohydratinnhold enn salat grønnsakene:
  • artisjokk
  • sellerirot
  • gresskar
  • artisjokkhjerter
  • rabarbra
  • asparges
  • mangold
  • surkål
  • bambusskudd
  • grønnkål
  • sjalottløk
  • løvetann
  • sukkererter
  • bønnespirer
  • løvetann blader
  • spagetti squash
  • rødbetens blader
  • eggplante
  • spinat
  • brokkoli
  • palmehjerter
  • snittebønner
  • brokkoli blad
  • grønn squash
  • rosenkål
  • kålrot
  • tomat
  • bønnespirer
  • purre
  • turnips
  • kål
  • okra
  • vannkastanjer
  • blomkål
  • løk
  • små squash (buskgresskar)

Er blomkål, løk og kålrot i samme kategori?
Jeg har trodd at løk og blomkål er det bare å lesse inn av, mens kålrot er fy fy?
Kan jeg virkelig begynne å gnafse kålrot?

*lilje* er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lav karbo Svar med sitat
Gammel 11-10-08, 12:02   #13
Sirius
Medlem
 
Sirius sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Oslojente i Bergen
Alder: 41
Innlegg: 222
Sirius har en fantastisk aura rundt segSirius har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvilke grønnsaker er bra da? Noen som kan gi meg ett lite tips for en dag med mat

Lurer på dette med kålrot jeg også... Tror kanskje det ikke stemmer overrens med det vi kjenner til som kålrot? Forresten "eggplant"=aubergine. Men super liste altså!

__________________
Karbojunkie in recovery
Ikke lavkarbo for vektnedgang, men for de andre frynsegodene!
Mål: Stabilisere blodsukkeret, curbe cravings, drikke nok vann, trene jevnlig, få ro i sjelen...

Bilder av matretter
Sirius er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins vedklikehold - for life! Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
PCO noen med erfaring eller kunnskap? Maz PCOS og karbohydratkontroll 10 08-04-08 11:34
Hvorfor bruke proteinpulver? mofe Kosttilskudd 93 09-08-07 17:04
noen som vet noe.. sommerfugl Fysisk og mental helse 31 02-07-05 17:01
En liten själ talar med Gud Fedonisten Livets lyse side 1 05-05-04 19:57


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no