Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Trenger hjelp til å få Sunnest mat!

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 11-09-06, 17:30   #1
Aadna
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2006
Innlegg: 62
Aadna er på en erverdig vei

Trenger hjelp til å få Sunnest mat!

Heisann!
Noen som kan hjelpe meg til og få sunnest mulig mat under?

for eks fins det noe kjøtt som er sundere på brødskiva og hva burde jeg ha av Grønsaker til alle måltider?

Kl8 Frokost: 3 Egg 6 bacon skiver , 8 Agurk skiver , 1 Lavkarbo brød.

Kl13 Lunsj: 1 Egg Stekt med meierismør, 6 skiver Gilde servelat, Brokoli, Salat ,agurk, blomkål med Kaldpresset olivenolje.

Kl16 Mellommåltid: Rista Lavkarbo brød med masse meierismør og Servelat

Kl17.30 Middag: Laske fille med Brokkoli, Salat og Blomkål

Kl19 2x Lavkarbo Brød skiver med Servelat og meierismør

Aadna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 11-09-06, 17:37   #2
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Trenger hjelp til og få Sunest mat!

Agurk er det iallfall ingen vits i å spise, inneholder mest vann, og svært lite næringsstoffer. Samme med isbergsalat.

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 11-09-06, 17:38   #3
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Trenger hjelp til og få Sunest mat!

Og jeg tenkte på, siden du spiser såpass mye brød som du gjør, så bør du kutte ned ganske mye på fettet - ellers så er du like langt. Det beste er selvsagt å kutte ut brødet og beholde fettet.

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 11-09-06, 17:39   #4
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Trenger hjelp til og få Sunest mat!

Du kan spise stort sett alt mulig kjøtt og de fleste grønnsaker, men på Atkins kan du ikke spise brød før langt ute i opplegget.

En annen ting er at så mye brød gjør at det ikke blir lavkarbokosthold i det hele tatt... du bør nok lese boka først

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 11-09-06, 17:44   #5
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Trenger hjelp til og få Sunest mat!

Opprinnelig lagt inn av Scilla

En annen ting er at så mye brød gjør at det ikke blir lavkarbokosthold i det hele tatt... du bør nok lese boka først

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 11-09-06, 17:45   #6
Aadna
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2006
Innlegg: 62
Aadna er på en erverdig vei

Sv: Trenger hjelp til og få Sunest mat!

Opprinnelig lagt inn av Scilla

Du kan spise stort sett alt mulig kjøtt og de fleste grønnsaker, men på Atkins kan du ikke spise brød før langt ute i opplegget.

En annen ting er at så mye brød gjør at det ikke blir lavkarbokosthold i det hele tatt... du bør nok lese boka først

hehe, skal ta og lese den om en stund..

spiser helst brød etter som at jeg ikke klarer og bare "slutte med det tar eller og venter 1-2 uker med det

Noen som kan gi meg tips til sunest mulig mat?


Sist redigert av Aadna : 11-09-06 kl 18:10.
Aadna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 11-09-06, 18:11   #7
kals
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2006
Alder: 57
Innlegg: 21
kals er på en erverdig vei

Sv: Trenger hjelp til og få Sunest mat!

Opprinnelig lagt inn av Scilla

Du kan spise stort sett alt mulig kjøtt og de fleste grønnsaker, men på Atkins kan du ikke spise brød før langt ute i opplegget.

En annen ting er at så mye brød gjør at det ikke blir lavkarbokosthold i det hele tatt... du bør nok lese boka først

Hei!

Lurer på hvorfor det ikke blir lavkarbokosthold hvis det er ketolysebrød man spiser, for der inneholder jo pr.skive(tynn) 1-2 karber.

kals er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 11-09-06, 18:52   #8
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Trenger hjelp til og få Sunest mat!

Opprinnelig lagt inn av kals

Hei!

Lurer på hvorfor det ikke blir lavkarbokosthold hvis det er ketolysebrød man spiser, for der inneholder jo pr.skive(tynn) 1-2 karber.

Det brødet kjenner jeg dessverre ikke til, men det hørtes jo bra ut! Har ikke så mye greie på ketolyse. Men nå snakket jeg ut fra vanlig brød - antar at Aadna mener det som går under navnet "Lavkarbobrød" i dagligvarebutikkene, og som i grunnen ikke er helt lavkarbo...

Lindberg anbefaler ikke mer enn to skiver brød om dagen hvis jeg ikke husker feil, og da er det Lindbergbrød det er snakk om, som er veldig grovt og proteinberiket. Noe mer enn to skiver daglig av selv det brødet kan bli for mye i et lavkarbokosthold.

Aadna: Jeg svarte ut fra kostholdsfilosofi, og der sto det Atkins. Klart du skal få råd og tips

Veldig bra at du har greid å gå over til et sunnere kosthold!

Jeg anbefaler deg å kikke rundt på forumet etter forskjellige kostholdsretninger, for det er veldig vanskelig å anbefale et sunnest mulig kosthold som passer for alle...

Men noen stikkord kan være: variert, ikke brød til mer enn ett måltid (trenger du f eks brød til egg & bacon?), få i deg fisk, sunne oljer og grønnsaker. Bruk smør til steking og til brødskiva, ikke margarin. Grønnsaker som f eks broccoli, rød paprika, tomat, løk, squash, spinat, salat. Nøtter og bær er bra, prøv f eks smoothie til frokost

Mye av dette har du jo fått til allerede. Det blir lettere etterhvert!

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 12-09-06, 00:54   #9
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Trenger hjelp til og få Sunest mat!

"Lavkarbobrød" som selges i dagligvare er IKKE lavkarbo, bare så det er sagt. Det brødet som er nærmest lavkarbo er Lindberg sitt. og selv det skal man ikke spise mer av enn et par tynne skiver (som tidligere nevnt her).

Ketolysebrød er noe helt annet. Det er et brød man baker selv, enten av proteinpulver + diverse nøtter og frø eller av ketolyse bakemiksen. Det varierer i karber etter hva man har i det. mellom 1.5 og 2.5 karber pr skive. Det kan man godt spise mer enn et par skiver pr dag av. Men det anbefales ikke å spise det til mer enn to måltider pr dag. Dette fordi man skal varierer maten mer og ikke bare spise brødmåltider + middag !

Ellers er jeg enig med tidligere postere her. Spiser man vanlig brød eller såkalt "lavkarbo brød" fra butikken og ikke klarer seg uten, bør man vurdere enten å bake selv. Det er fryktelig vanskelig å gi hjelp og råd når man har valgt "egenkomponert lavkarbo". De forskjellige lavkarbo retningene/filosofiene funker slik de ghør nettopp på grunn av hver enkelts unike sammensetning av matvarer. En skal kunne ganskje mye om kosthold for å kunne sette sammen en egenkomponert sak. Flere nybegynnere har prøvd det og så langt jeg vet er det ingen somhar lykkes. det beste er å finne en av de "dokumenterte" - og starte me den. Lære om ksotholdet for så å gjøre egne variasjoner ut fra hva en liker og hva ens kropp tolererer uten å gå opp i vekt. Men som sagt, dette krever kunnskap og ikke minst tid !

Det finnes masse info her inne, spesielt under

Lavkarbo ressurser

Lykke til videre !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
PCO noen med erfaring eller kunnskap? Maz PCOS og karbohydratkontroll 10 08-04-08 11:34
En hyllest til norsk julemat av sss janmesi Lavkarbo generelt 4 18-12-06 22:07
Hjelp til en venninne ... Heiko Lavkarbo generelt 19 08-07-06 02:07


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no