Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Hamburgerost

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 19-09-06, 11:41   #1
stinasol
Seniormedlem

stinasol sin avatar

Medlem siden: Aug 2006
Hvor: Bergen
Alder: 45
stinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snill
Question

Hamburgerost

er det noen som vet om/hvor det går an å få tak i skikkelig hamburger ost(sånn som de bruker på burger shappene,mc donald`s osv)før i tiden solgte de pakker i vanlige mat vare butikker men de ble fjernet for noen årsiden...hva er foresten navnet på denne type ost ..

stinasol er avlogget   Min kostholdsfilosofi: sukkerfritt Svar med sitat
Gammel 19-09-06, 12:11   #2
Hyper
Seniormedlem

Hyper sin avatar

Medlem siden: Jul 2006
Hvor: Kristiansand
Alder: 42
Hyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressurs

Sv: hamburger ost

Cheddar?
Den litt orange aktige?...
De har cheddar ost i stykker på butikker med litt utvalg...

Coop Mega gjerne, og Meny kanskje?

Her i Bergen har de på Lerøy på Galleriet..

Hyper er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-09-06, 12:13   #3
stinasol
Seniormedlem

stinasol sin avatar

stinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snill

den er orange ja,oi hurra håper det er den,skal ta meg en runde og sjekke

Gammel 19-09-06, 12:16   #4
Hyper
Seniormedlem

Hyper sin avatar

Hyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressurs

Jeg har iallefall brukt den til f.eks enchiladas og taco og sånt før..
Den smelter, og er kjempegod!!

Den blir solgt i "løsvekt" i ostedisken på Lerøy, og du kan helt sikkert velge hvor stort stykke du vil ha..Så kan du jo smake og se om det er den

Nå fikk jeg og lyst på...Hehe

Gammel 19-09-06, 12:33   #5
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Alder: 68
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

engelsk cheddar (den orange) smaker mye bedre en den bleike hvite ! Kjempegod. Meny og Ultra har den iallefall i sin ferskvaredisk - og jeg har kjøpte den på minst to Mega-butikker i Stavanger.

Gammel 19-09-06, 12:49   #6
Hyper
Seniormedlem

Hyper sin avatar

Mmmm....den jeg mener..knallgod!!

Gammel 19-09-06, 12:52   #7
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

tror jeg må lage Quesadillas i dag jeg....... med masse cheddar !

Gammel 19-09-06, 13:40   #8
Siljevanilje
Seniormedlem

Siljevanilje sin avatar

Medlem siden: Dec 2005
Hvor: Stavanger - the oil capital
Alder: 39
Siljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt likt

alle blir påvirka her ja, nå har jeg og lyst på det.

klarer ikke å bestemme meg om juksestekt ris eller hamburger med cheddar.

hmmm...

Siljevanilje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Beinhard ketolyse Svar med sitat
Gammel 19-09-06, 15:51   #9
Alyssa
Seniormedlem

Alyssa sin avatar

Alder: 48
Alyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastisk

Nå ligger det jammen en bit av denne osten i kjøleskapet mitt og...
Skulle bare se om de hadde noe som het engelsk cheddar i butikken jeg, pga alt skrytet deres , og når de først hadde det måtte jeg selvsagt kjøpe He he... Spent på hvordan den smaker

Alyssa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-09-06, 16:31   #10
LilleVille
Medlem

LilleVille sin avatar

Hvor: Buskerud
Alder: 51
LilleVille har en fantastisk aura rundt segLilleVille har en fantastisk aura rundt seg

Jeg mener å ha sett sånn ost i "burger-skiver" på Lidl jeg?

Jeg vet ihvertfall at de har det i Sverige, har kjøpt det før på Svinesund eller Nordby, og det er billig også

LilleVille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert, 50-70 g karber fra fiber og grønnsaker, 1200-1800 kcal om dagen. Svar med sitat
Gammel 19-09-06, 17:06   #11
stinasol
Seniormedlem

stinasol sin avatar

jeg fant jeg fant... på stor ica (åsane senter)hadde de så nå gleder jeg meg til å smake

Gammel 19-09-06, 18:17   #12
Hyper
Seniormedlem

Hyper sin avatar

weee!
Jeg jobber i Åsane til vanlig...(er aktivt sykemeldt nå), men da skal jeg jammen innom Ica Maxi neste gang jeg er innom jobb!!

Der har de forresten Heistad og Confecta produkter og...

Men har de ostedisk der?

Gammel 19-09-06, 18:38   #13
stinasol
Seniormedlem

stinasol sin avatar

HURRA HURRA,det var akkurat den osten jeg har leitet etter(i flere år nå) jeg er så glad...jeg lagde beef burger med cheddar ost salat og rømme dip og brukte nille`s cheese nut muffins som brød til ...HELT RÅTT hehe..nam nma..HYPER: de har en ostedisk ved siden av kjøtt disken men den er ikke betjent..jeg fant så mye bra i den butikken så heretter skal jeg heller kjøre ut der og handle alt jeg skal ha! fant blandt annet flytende sukett(til bakst,sylting osv) med 0 karbo i *

Gammel 19-09-06, 18:55   #14
Hyper
Seniormedlem

Hyper sin avatar

Ble kjempeglad selv jeg, da jeg var innom der sist..
De har bra utvalg!!....

0 karbo sier du???Hva er merket på denne da, og hva er den søtet med?

Sist redigert av Hyper : 25-09-06 kl 21:28.
Gammel 19-09-06, 21:00   #15
stinasol
Seniormedlem

stinasol sin avatar

merket er cederroth international ,står på innhold :vann,natriumcyklamat, e952,natriumsackarin,e954 surhetsregulerende middel=citron syre,og konserveringsmiddel..står på flasken at det er 0 karbo 0kallorier og 0 proteiner..en liten (150ml)flaske

Gammel 20-09-06, 16:08   #16
Hyper
Seniormedlem

Hyper sin avatar

I dag kjøpte jeg engelsk cheddar på Coop Mega...
GLEDER meg til å lage løvburger i morra..

Idag blir det nakkekoteletter og blomkålmos til middag...Med salat!!

Mmmh mmm

Sist redigert av Hyper : 25-09-06 kl 21:28.
Gammel 25-09-06, 18:23   #17
Stella
Medlem

Medlem siden: Mar 2006
Hvor: Aust Agder
Alder: 41
Stella er på en erverdig vei

Opprinnelig lagt inn av LilleVille, her.

Jeg mener å ha sett sånn ost i "burger-skiver" på Lidl jeg?

Jeg vet ihvertfall at de har det i Sverige, har kjøpt det før på Svinesund eller Nordby, og det er billig også

Ja de plejer å ha skivet cheddar på Lidl - 10kr
Desverre har de de siste to ganger jeg har vært innom der ikke haft dem

Stella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-09-06, 18:37   #18
jeef-micro
Seniormedlem

jeef-micro sin avatar

Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 46
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Den beste cheddarosten er den som heter "red leicster" (eller hvordan det skrives)

den er rød (oransje) og knallgod...

jeg pleier å rive den, blande med urter og ha rundt kyllingfileten før jeg steker den

Gammel 25-09-06, 19:43   #19
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Yupp, det er den ja

Red Leicester:

Gammel 11-08-09, 22:05   #20
tilstad
Nytt Medlem

Medlem siden: Aug 2009
tilstad er på en erverdig vei

Sv: Hamburgerost

Vet dette er en eldre post, men kommenterer den likevel.

Den type ost jeg tror du tenker på kalles "Processed cheese".
Det er dette McDonalds m.fl. benytter, samt det som fantes i ostehyllene våre her hjemme som "Hamburger ost" tidligere.

Litt om denne typen ost; Prossesert ost, eller "American cheese" som det også kalles, er et resultat av at avskjær ifra osteindustrien ved pakking og håndtering ble forsøkt nyttiggjort. KRAFT foods bygget opp en verdensomspennende industri nettopp på dette produktet. Fordelen produktet har er bla. rask å lage sandwich av, ikke skorper, holder lengre, gjerne oppskjært, smelter jevnt og lett, skiller seg ikke ved smelting, billig mm. Av disse grunnene er denne typen ost mer populær en vanlig "hvit ost" i usa.

http://en.wikipedia.org/wiki/Processed_cheese

Ofte kan denne typen ost være tilsatt smak, evt en andel av cheddar. Det vil likevel ikke være ekte cheddar. Den ekte typen har du nettopp funnet selv. Det gjør likevel ikke prosessert cheddar/ost mindre god.

Den originale "Hamburger ost" med sin karakteristiske oransje farge finnes meg bekjent ikke lenger i Norske butikker. Men om man filosiferer litt over hvordan denne typen ost blir fremstilt, er det nærliggende å anta at den fargen sannsynlighvis er tilsatt kunstig, og ikke nødvendighvis trenger å være det som definerer "Hamburger ost".

Selv savnet jeg dette produktet også, men fant etterhvert et annet produkt som smaker svært likt etter hva jeg kan bedømme. Det produktet er Tine's "Taffel ost tomat". Dette produktet er utvilsomt prosessert ost, som i Tine's variant kalles "smelteost".

Forsøk dette på burgeren neste gang, og jeg tror du vil bli overassket over hvor likt det smaker som den opprinnelige "Hamburger osten", evt McDonalds ost, men minus den oransje fargen.

Mvh,
Kjetil

tilstad er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ribbefett kuren. Svar med sitat
Gammel 13-08-09, 03:25   #21
Homer Simpson
Medlem

Homer Simpson sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Alder: 57
Homer Simpson har en fantastisk aura rundt segHomer Simpson har en fantastisk aura rundt seg

Opprinnelig lagt inn av tilstad, her.

Vet dette er en eldre post, men kommenterer den likevel.

Den type ost jeg tror du tenker på kalles "Processed cheese".
Det er dette McDonalds m.fl. benytter, samt det som fantes i ostehyllene våre her hjemme som "Hamburger ost" tidligere.

Litt om denne typen ost; Prossesert ost, eller "American cheese" som det også kalles, er et resultat av at avskjær ifra osteindustrien ved pakking og håndtering ble forsøkt nyttiggjort. KRAFT foods bygget opp en verdensomspennende industri nettopp på dette produktet. Fordelen produktet har er bla. rask å lage sandwich av, ikke skorper, holder lengre, gjerne oppskjært, smelter jevnt og lett, skiller seg ikke ved smelting, billig mm. Av disse grunnene er denne typen ost mer populær en vanlig "hvit ost" i usa.

http://en.wikipedia.org/wiki/Processed_cheese

Ofte kan denne typen ost være tilsatt smak, evt en andel av cheddar. Det vil likevel ikke være ekte cheddar. Den ekte typen har du nettopp funnet selv. Det gjør likevel ikke prosessert cheddar/ost mindre god.

Den originale "Hamburger ost" med sin karakteristiske oransje farge finnes meg bekjent ikke lenger i Norske butikker. Men om man filosiferer litt over hvordan denne typen ost blir fremstilt, er det nærliggende å anta at den fargen sannsynlighvis er tilsatt kunstig, og ikke nødvendighvis trenger å være det som definerer "Hamburger ost".

Selv savnet jeg dette produktet også, men fant etterhvert et annet produkt som smaker svært likt etter hva jeg kan bedømme. Det produktet er Tine's "Taffel ost tomat". Dette produktet er utvilsomt prosessert ost, som i Tine's variant kalles "smelteost".

Forsøk dette på burgeren neste gang, og jeg tror du vil bli overassket over hvor likt det smaker som den opprinnelige "Hamburger osten", evt McDonalds ost, men minus den oransje fargen.

Mvh,
Kjetil

Imponerende kunnskaper...

Men siden dette er ditt første innlegg på dette forumet, mistenker jeg at du ikke har "ren ost i posen"...

Homer Simpson er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 13-08-09, 10:03   #22
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 48
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Homer Simpson, her.

Imponerende kunnskaper...

Men siden dette er ditt første innlegg på dette forumet, mistenker jeg at du ikke har "ren ost i posen"...

Det syns jeg var litt forutintatt (selv om jeg skjønner hva du mener). Men mange har kommet inn på forumet pga tilfeldigheter, ting de har søkt på også videre, og vist seg å være en kjemperessurs

Gammel 13-08-09, 15:22   #23
LorelaiLeigh
Medlem

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Utti huttuheita
Alder: 39
LorelaiLeigh er ny på veien

I sverige har de cheddar i skiver,kjempegode! Men det har også engelsk cheddar i ostedisken på Meny Jeg har også kjøpt soya cheddar(eller var det tofu??) på meny,den går an som kriseløsning,men da er det KRISE!

LorelaiLeigh er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins induksjon Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:34.