Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Vineddik

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 08-01-07, 18:37   #1
lille meg
Medlem
 
lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Mandal
Alder: 47
Innlegg: 162
lille meg er på en erverdig vei

Vineddik

Balsamico Vinddik er jeg veldig glad i men bør jeg holde meg unna den , nå som jeg skal begynne på lavkarbo. Ingedienser:Vineddik, konsentrert druemost,antioksidant: svoveldioksid,farge: Karamell??

lille meg er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-01-07, 13:40   #2
lille meg
Medlem
 
lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Mandal
Alder: 47
Innlegg: 162
lille meg er på en erverdig vei

Sv: Vineddik

Jeg fant vist svar inne på sidene her... . Balsamico skal jeg værtfall holde med langt unna.. Sukk..

lille meg er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-01-07, 17:30   #3
Fridolina
Seniormedlem
 
Fridolina sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 1.514
Fridolina er en juvelFridolina er en juvelFridolina er en juvel

Sv: Vineddik

Ja,dumt ikke sant..det så er SÅ GOTT på salater..

__________________
1/6 -5/10 Nådd mitt mål 65 kg

Er på mine siste "ønskekilon" nå Mål: 60 kg
ca 3,5 år senare och uppe i 73 kg igensucks
[/IMG]
Fridolina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 15-01-07, 18:57   #4
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Vineddik

Jeg har igrunne ikke likt balsamico spesielt godt, men det var fordi jeg kjøpte på supern og betalte en hundrelapp for 1/2 liter. Men for 1/2 års tid siden kjøpte jeg en deilig - en aldeles vidunderlig vellagret balasmico eddik. Den var svindyr, men etter å ha smakt den tømte jeg de andre jeg hadde i vasken. Det er balsamico eddik fra Modena. Kjøpte den på Oliviers & Co. Kunne spise den med skje.....

Ekte basamico eddik inneholder iallefall ikke farge og karamell. Den inneholder konsentrert druemost, vineddik - og that´s it.

Min inneholder pr ts (15 mg), 10 kalorier, og 3 gram karber. Karbene er det naturlige sukkeret i druesaften. Namme !

Jeg bruker med god samvittighet 1 ts på tomat/mozzarella/basilikum salaten min....

Her står det litt om hvordan ekte balasamico fremstilles:


Sitat:

Balsamic vinegar is a thick, sweet smelling vinegar made from the pure and unfermented juice of grape called the "must." Although different varieties of grapes can be used to create balsamic vinegar, the Trebbiano grape, native to Modena, Italy, is the most common. Other varieties of grapes sometimes used to make balsamic vinegar include the Ancellotta, Lumbrusco, and Sauvignon.


True, gourmet balsamic vinegar is slowly aged in wooden barrels. Each manufacturer has its own process and formula for aging the vinegar, moving it from one type of wood barrel to another to create its own signature flavor. Some of the more commonly used woods to make the barrels are ash, cherry, oak, juniper, and chestnut.


The process of making balsamic vinegar begins by boiling the grape juice until it becomes a thick syrup. It is then transferred to the wooden barrels to start the aging process. This can take from 6 months to several years. The balsamic vinegars sold in your average grocery store are probably only aged for a few months in stainless steel tanks.


Balsamic vinegar can be used in cooking or as a tangy salad dressing. This fruity vinegar is often used as a replacement for cooking wines because it provides similar flavoring. It is commonly cooked with chicken or sautéed vegetables. Balsamic vinaigrette dressings may also contain olive oil and seasonings such as basil and garlic. Balsamic vinegar can also be added to foods, such as spinach, after cooking to create a unique seasoning.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 15-01-07, 22:33   #5
Solan
Medlem
 
Solan sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Grimstad
Alder: 57
Innlegg: 288
Solan er ny på veien

Sv: Vineddik

Kjøpte en gang en flaske på 100ml for nærmere tusenlappen på en italiensk delicatessen i Edinburgh(*). Den var nesten tyktflytende, og 40 år gammel. Bedre enn portvin! Den var såpass konsentret på smak at det kun skulle litt til for å forvandle selv ris med ris til en lekker rett. (Du finner sikkert på lekrere og sunnere ting enn ris med ris når du har en slik eddik, tror jeg ...)

(*) Valvona&Crolla for de som er så heldige å ha anledning til å dra innom.

__________________
--Solan

Solan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egen mix; utforsker Weston A Price / Mary Enig / Sally Fallon Svar med sitat
Gammel 17-01-07, 21:57   #6
lille meg
Medlem
 
lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Mandal
Alder: 47
Innlegg: 162
lille meg er på en erverdig vei

Sv: Vineddik

Takker for gode svar... Skal se om jeg klarer og finne den her i byen.

lille meg er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-01-07, 06:55   #7
Solan
Medlem
 
Solan sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Grimstad
Alder: 57
Innlegg: 288
Solan er ny på veien

Sv: Vineddik

Beste sted for balsamic i Oslo er Jacob's på Holtet (Nordstrand).

__________________
--Solan


Sist redigert av Solan : 18-01-07 kl 06:56. Årsak: s
Solan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egen mix; utforsker Weston A Price / Mary Enig / Sally Fallon Svar med sitat
Gammel 18-01-07, 10:08   #8
Fargo
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 13
Fargo er på en erverdig vei

Sv: Vineddik

Da jeg spurte om eddik og balsamico eddik inne på ketolyse.no, fikk jeg dette svaret av Torkil:

Sitat:

Eddik omsettes som sukker. 7% eddik regnes som 7 gram KH pr 100 gram, så litt kan man tillate seg i matlagingen eller på salat med olje. Balsamico er eddik i tillegg til en del druesafft, jo mer den er kokt inn, jo mer KH inneholder den. Noen dråper på salat eller carpacio går bra.

Fargo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 01-02-07, 19:18   #9
lille meg
Medlem
 
lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Mandal
Alder: 47
Innlegg: 162
lille meg er på en erverdig vei

Sv: Vineddik

Kanskje jeg kan unne meg litt av og til..

__________________




lille meg er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no