Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Speltmel og karber?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 11-04-07, 19:59   #1
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Speltmel og karber?

Er speltmel heeeelt fy fy på lavkarbo??? Eller er antall karber karber nesten uansett hvor det kommer fra???

Jeg bruker ikke mye mel i min hverdag, men ei skje eller to til så lenge det totale dagsforbruket blir under 15 karber er vel ikke synd og skam??

Jeg lever lavkarbo så godt jeg kan, men blir snart sprø av alle disse spesialtingene jeg må ha..

Bedre med liiiiitttepitt vanlig mel i brød og heller mye annet snadder enn å gå mann av huset for å få tak i proteinpulveret... synes jeg da. Og så lenge jeg holder meg innenfor denne dagsgrensa på 15 - 20 gram karbo gjør det vel ingenting??? Eller hva?? Spiser myyye fisk jeg og erindrer at jeg i min barndom brukte spise fiskemel Finnes det ennå?? Brød med tørrfisksmak...

Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 16-04-07, 10:15   #2
nalana
Seniormedlem

nalana sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Arendal
nalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt av

Sv: Speltmel og karber??

Dytter litt her jeg, for det med speltmel lurer jeg også litt på.

Når jeg når mitt mål, så er det ikke noe mirakel, men oppnådd med målrettet spising og mosjon. Altså min egen fortjeneste
nalana er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ca Optimal ernæring. 36 - 72 karber om dagen. Svar med sitat
Gammel 17-04-07, 12:34   #3
smellen
Nytt Medlem

Medlem siden: Oct 2006
smellen er på en erverdig vei

det lurer jeg også litt på.. er speltbrød helt fyfy?eller bare litt

smellen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: atkins Svar med sitat
Gammel 17-04-07, 12:40   #4
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 48
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Så vidt jeg vet inneholder spelt like mange karbohydrater som vanlig mel. Det som gjør det sunnere er at næringstoffene finnes i selve kjærnen av kornet, ikke bare i skallet.

Fant etter litt leting denne:

Gammel 17-04-07, 12:41   #5
Huldr
Gudinne

Huldr sin avatar

Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 53
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Det kommer i grunnen helt an på om man teller karber eller ikke det da - spelt er jo et kornslag, og dermed pr definisjon et karbohydrat. Så alt kommer an på hvilken filosofi man legger seg på. Men at spelt er sunnere enn hvete er det ingen tvil om

Men på ketolyse bør man nok holde seg unna, ja. Og på Atkins ... følg karbohydratstigen

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 18-04-07, 14:12   #6
stinasol
Seniormedlem

stinasol sin avatar

Medlem siden: Aug 2006
Hvor: Bergen
Alder: 45
stinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snill

Sv: Speltmel og karber?

jeg leste en gang bakpå pakken med speltmel i butikken at
speltmel ikke har samme innvirkning på blodsukkeret som hvetemel
men har enda ikke hørt om andre som mener dette er riktig,nå kjøpte jeg ikke denne mel pakken så vet ikke hvem det er som produserer den
de har jo begynt med spelt bunner på peppes nå men det er sikkert fordi det er sunnere enn hvete..

stinasol er avlogget   Min kostholdsfilosofi: sukkerfritt Svar med sitat
Gammel 18-04-07, 15:41   #7
Fedonisten
Supermoderator

Fedonisten sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Alder: 54
Fedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastisk

Mel er mel - men det er mange flere som tåler spelt enn hvetemel. Men som Frøy sier; Det kommer an på om du teller karber eller ikke.

Fedonisten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 18-04-07, 20:34   #8
Bee
Seniormedlem

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordland
Alder: 43
Bee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt likt

*sukk*

Har så fryktelig lyst på rundstykker i skrivende stund.

Bee er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - for life Svar med sitat
Gammel 18-04-07, 20:40   #9
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Googla på spelt og blodsukker, og det kom ingenting opp som var relevant, så om det påvirker blodsukkeret i mindre grad enn vanlig hvete, så er det ikke en kjent sak...

Fant dog ut at spelt har en GI på <60, men har jeg ikke peilig på hva det vil si (men loff har visst <100!?!), så det får noen andre tolke

Siste rest, nytt forsøk:

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 18-04-07, 20:55   #10
Huldr
Gudinne

Huldr sin avatar

Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 53
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Bee, her.

*sukk*

Har så fryktelig lyst på rundstykker i skrivende stund.

Men på Lindberg kan du jo det ... ihvertfall ett De har noen kjempegode speltrundstykker på Kiwi ihvertfall, fra Hatting tror jeg (frosne altså). De er ganske fine, da - sikkert best egnet til å spise sånn av-og-til ... men de metter veldig godt, jeg blir ihvertfall stappmett av ett sånt med pålegg.

Opprinnelig lagt inn av photobscura, her.

Googla på spelt og blodsukker, og det kom ingenting opp som var relevant, så om det påvirker blodsukkeret i mindre grad enn vanlig hvete, så er det ikke en kjent sak...

Fant dog ut at spelt har en GI på <60, men har jeg ikke peilig på hva det vil si (men loff har visst <100!?!), så det får noen andre tolke

Du må sikkert google på engelsk for å kanskje få noe stoff om det. Spelt er jo ganske nytt å bruke, ikke så godt kjent foreløpig.

Men GI måler jo nettopp innvirkningen på blodsukkeret. 100 er høyglykemisk, 60 er sånn middels. GI-tabeller tar gjerne utgangspunkt i loff (fordi det er lettere for forsøkspersonene å spsie loff enn å helle i seg masse sukker ...), og verdien på andre ting blir da definert ut fra loffens verdi på 100.

Ellers er jo sunt et relativt begrep ja

Peppes har for øvrig fått kritikk fordi de har tilsatt glutenmel til speltbunnen sine for å få dem til å heve bedre (det er mindre gluten i spelt enn i hvete). Folk som er følsomme for gluten og har valgt spelt av den grunn har dermed fått skjegget i postkassa ...

Sist redigert av Huldr : 18-04-07 kl 21:23.
Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 18-04-07, 21:00   #11
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Jeg googla på engelsk også, og da var den eneste sida som var noget relevant den jeg fant infoen om GI'en på.

Dumme Peppes. Men UANSETT så er det bra at det kommer flere og flere slike alternativer!

Siste rest, nytt forsøk:

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 19-04-07, 20:22   #12
Bee
Seniormedlem

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordland
Alder: 43
Bee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt likt

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Men på Lindberg kan du jo det ... ihvertfall ett De har noen kjempegode speltrundstykker på Kiwi ihvertfall, fra Hatting tror jeg (frosne altså). De er ganske fine, da - sikkert best egnet til å spise sånn av-og-til ... men de metter veldig godt, jeg blir ihvertfall stappmett av ett sånt med pålegg.

Jeg stod faktisk og kikka på de i frysedisken i dag jeg.

Men kjøper jeg en pakke, så eter jeg nok hver dag. :knegg:

Bee er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - for life Svar med sitat
Gammel 19-04-07, 22:38   #13
Valeriana
Medlem

Valeriana sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Østlandet
Alder: 54
Valeriana har en fantastisk aura rundt segValeriana har en fantastisk aura rundt seg

Fordelene med å bruke spelt framfor hvete skyldes først og fremst at det har en annen proteinsammensetning enn vanlig hvete. Dette gjør at spelt er lettere å fordøye og gir mindre fordøyelsesplager enn det hvetemel kan gi. Spelt inneholder mindre gluten enn hvete, men er ikke glutenfritt, så det kan ikke brukes av folk med cøliaki.

Fint speltmel har et høyere innhold av vitaminer og mineraler enn fint hvetemel. Det skyldes at hos spelt finnes disse stoffene også i kjernen av kornet og ikke bare i skallet som hos hvete.

Når det gjelder glykemisk indeks til spelt skal den være lavere enn for hvete, men jeg har ikke sett noen nøyaktige tall på dette. Kanskje den lavere glykemiske indeksen til spelt skyldes at det inneholder mer protein og fett?

Valeriana er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
FitDay og hvor mange karber pr dag... elco Lavkarbo generelt 28 23-11-08 22:02
Fett - Karber sammenheng Fast-i-fisken Lavkarbo generelt 19 13-08-06 12:52
Karber og fiber...? Hvitveis Spørsmål og svar 1 10-07-06 12:50
Alkohol i julen friflex Lavkarbo generelt 34 23-12-04 23:14
SPØRSMÅL OM INDUKSJON Huldr Induksjonen 14 03-12-04 01:54

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:14.