Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Hvor mye fett skal man ca ha

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 21-08-07, 18:09   #1
rolly
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 22
rolly er på en erverdig vei

Hvor mye fett skal man ca ha

hvor mye fett skal man ca ha pr dag?
kan noen se på dette og si meg om dette er helt feil
i dag har jeg fått i meg 75.5 protein,274,4 fett og 17,8 kb
vet at det er litt mye kb skal passse på til i morgen
rolly

rolly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 21-08-07, 18:14   #2
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: hvor mye fett skal man ca ha

Det er noe feil med regnestykket ditt. Hvordan har du fått i deg 274,4 fett ?

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 21-08-07, 19:58   #3
rolly
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 22
rolly er på en erverdig vei

Sv: hvor mye fett skal man ca ha

nille i følge matportalen så er det det????

rolly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 21-08-07, 20:18   #4
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: hvor mye fett skal man ca ha

Opprinnelig lagt inn av rolly, her.

nille i følge matportalen så er det det????

Da tror jeg du må tolke det feil.

Er det gram eller andel av kalorier eller ?

Det kan umulig være gram. Da skal du ha spist nesten bare rent fett og det tviler jeg på at du har. Men jeg tror kanskje det er fettets andel andel av kaloriene. Det sier meg absolutt ingenting.......

Skjønner ikkeno jeg

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 21-08-07, 20:24   #5
Tusta85
Seniormedlem
 
Tusta85 sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Alder: 38
Innlegg: 2.811
Tusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastisk

Sv: hvor mye fett skal man ca ha

Hva har du spist? Sånn ca?

__________________
Jornalen min
I første omgang...


Tusta85 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 21-08-07, 21:42   #6
rolly
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 22
rolly er på en erverdig vei

Sv: Hvor mye fett skal man ca ha

I dag har jeg spist dette
3 egg som jeg stekte omelett av +200 gr smårettsbacon som jeg stekte i meierismør
middag:da lagte jeg sjampinjong saus med følgende ingredienser:50 gr meierismør-150 gr sjampinjong-ca 2 dl fløte + litt bacon ca 50 gr
kokt blomkål ca 200 gr og litt kylling
glemte 2 ziggey lapper med ost og salami på tomat 50 gr og kina kål 50 gr løk 50 gr
det er dette jeg hae spist i dag
er det helt galt dette?

rolly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 21-08-07, 21:48   #7
Lindabtn
Seniormedlem
 
Lindabtn sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Aust Agder
Alder: 38
Innlegg: 1.595
Lindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt likt

Sv: Hvor mye fett skal man ca ha

Når man for real begynner å like cocosa (er på gli) kan man spise såmye man vil?? Er det sånn at hvor mer man spiser jo mer hjelper det???

__________________
Mamma til verdens hærligste William

Lindabtn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mamma til William. Ny start med sunn mat! Svar med sitat
Gammel 21-08-07, 22:06   #8
Ciss
Seniormedlem
 
Ciss sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Akershus
Alder: 60
Innlegg: 15.894
Ciss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mye fett skal man ca ha

Jeg forstår ikke helt hvorfor du mener dette er umulig jeg, Nille?
Selv om jeg ikke har vært oppe i så mye som 275 gr fett har jeg ofte kommet opp i 200-250 gr - i alle fall før jeg kuttet ut meieriprodukter.
Med rask summering av fettet i matvarene rolly oppgir kommer jeg til 220 gram, men det er uten å regne med kylling, ost og salami som jeg ikke kjenner til mengden av.

__________________
Ciss
Ciss er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketogent Svar med sitat
Gammel 21-08-07, 22:36   #9
rolly
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 22
rolly er på en erverdig vei

Sv: Hvor mye fett skal man ca ha

oki men er det for mye fett?og er det helt galt det jeg har spist i dag?

rolly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 21-08-07, 22:52   #10
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mye fett skal man ca ha

Opprinnelig lagt inn av Ciss, her.

Jeg forstår ikke helt hvorfor du mener dette er umulig jeg, Nille?
Selv om jeg ikke har vært oppe i så mye som 275 gr fett har jeg ofte kommet opp i 200-250 gr - i alle fall før jeg kuttet ut meieriprodukter.
Med rask summering av fettet i matvarene rolly oppgir kommer jeg til 220 gram, men det er uten å regne med kylling, ost og salami som jeg ikke kjenner til mengden av.

Vel, nå hadde jeg ikke sett menyen da. Når jeg nå ser menyen forklarer det litt mer. Bare gram er litt vanskelig å tolke når en ser det tatt ut av sammenhengen. Når en ser mengdene virker det også som en veldig skjev fordeling. Og jeg fikk ikke sammensetningen av maten til å stemme helt. Forholdet mellom fett proteiner og karber - det er som sagt skjevt.

Klart det er mulig å spise så mye fett, men om Rolly har spist alt dette selv vil jeg påstå at det er i overkant av hva hun bør spise. Det blir nesten bare fett og lite grønnsaker og poteiner i forhold.


Sitat:

200 gr smårettsbacon stekt i meierismør
50 gr meierismør
2 dl fløte
50 gr bacon
ost og salami

250 gram bacon på en dag er litt vel mye (1/4 kilo ) - og 2 dl fløte er også noe mer enn en bør innta. Fløten kan være en skikkelig partystopper. Det er ikke for ingenting at Atkins f.eks. har satt en grense. Torkil har vel heller ikke ment at en skal bruke så mye på et måltid.

Så min kommentar må bli for mye fett, salt - og for lite grønt i forhold. Men det er basert på min mening og erfaring da .....

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 21-08-07, 23:03   #11
rolly
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 22
rolly er på en erverdig vei

Sv: Hvor mye fett skal man ca ha

takker for svar jeg nille jeg er her for å lære av dere,men faktsik så står det i boka til torkel ang sjampinjong sausen at man skal bruke1/3 l fløte på sausen vel jeg minsket den til halvparten og måtte jevne litt ut med fløte,men uansett så mente jeg selv at det måtte bli litt for mye fløte
i morgen skal jeg spise salat

rolly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 22-08-07, 08:43   #12
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mye fett skal man ca ha

Opprinnelig lagt inn av rolly, her.

takker for svar jeg nille jeg er her for å lære av dere,men faktsik så står det i boka til torkel ang sjampinjong sausen at man skal bruke1/3 l fløte på sausen vel jeg minsket den til halvparten og måtte jevne litt ut med fløte,men uansett så mente jeg selv at det måtte bli litt for mye fløte
i morgen skal jeg spise salat

OK, var ikke klar over at oppskriften gjaldt for en porsjon.....?

Men uansett - jeg får det fremdeles ikke til å stemme med 274 gram fett, - på tross av hva du har spist. I fløten du har spist (200 gram/2dl) er det 76 gram og i vanlig bacon (250 gram) er det 17 gram. Hvis det er MYE fett ca. 31-35 gram. Men det er bacon med svor og jeg mente det erikke så mye fett i smårettbacon. Og om det er vil det uansett kun gjøre en forskjell på 17-18 gram. - Smøret - om du har brukt 50 gram + ca. 1 ss (15 gram) vil være 53 gram fett.

Jeg hadde veldig ustabilt nett i går og fikk ikke regnet ut da. Har nå lagt maten din inn i Fitday. Unntatt Ziggy lappen, som jeg ikke vet hva inneholder. Regnet ca. 50 gram kylling og 50 gram gulost, men det skal ikke gjøre store forskjellen.

Resultatet jeg fikk var mer likt det jeg trodde - og da blir sammensetnngen/forholdet mellom matgruppene mer begripelig:

Totalt: 2185 kalorier
Fett: 184 gram (1653 av kaloriene) 77%
Karber: 23 gram ( 95 av kaloriene) 4 %
Protein: 88 gram ( 353 av kaloriene) 19 %

Jeg skjønner fremdeles ikke hvor matportalen får alt fettet fra, det er en diff i følge mine begreper på 100 gram. Jeg får som sagt ikke lagt inn Matportalen sitt program på MAC og da får jeg ikke sett detaljene.
Men jeg tror vi skal la det være med det. Det blir å sette et program opp mot et annet. Hvis jeg skal lage matregnskap så foretrekker jeg Fitday hvor jeg kan legge inn verdiene på de matvarene/rettene jeg bruker selv. Er det godt nok for resten av lavkarboverdenen er det bra nok for meg !

Tilbake til maten:

Det du bør være forsiktig med - evt. bytte ut er:

Tomat - 50 gram vanlig tomat er litt mye i begynnelsen på ketolysekuren. Den har tung egenvekt og det blir mye karber. Bytt ut med 3-4 cherrytomater, de veier mindre og karbene litt mindre

Løk - vanlig gul løk har også tung egenvekt og det kan utgjøre 3-4 karber bre på det du spiste i går. Syns 50 gram er litt mye jeg....

Bacon - 250 gram på en dag er litt mye - fordi det er salt og binder vann. 150 burde være mer enn nok i et måltid.

Kremfløte - 2dl mener jeg er i overkant av hva en bør bruke i en porsjon. lager du til to eller fler er det OK. Overraskendende mange opplever at vekta stanser når de spiser for mye meierifett ala kremfløte. Bør iallefall begrenses til max 1 dl pr dag (Atkins anbefaler pga. virkningenen bare 30 gram). Så stor del av fettinntaket ditt bør ikke komme fra kremfløte !!

Meierismør er greitt å bruke - likeså kaldpressede oljer av alle typer. Kokosolje er også flott å bruke. Både til steking og kost tilskudd

Du skal spise mye fett og proteiner, men det er mulig å spise for mye fett også. Og sjekk oppskriftene - om det virkelig står at det er for en person eller fler. Dessverre har jeg lånt bort BEGGE bøkene mine så jeg får ikke sjekket !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 22-08-07, 09:49   #13
rolly
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 22
rolly er på en erverdig vei

Sv: Hvor mye fett skal man ca ha

tusen takk nille for at du har vært så snill å sjekke dette opp for meg flink du ja man lærer så lenge man lever vet du hihi,så i dag skal jeg se hva jeg får spist skal hvertfall ha salat til lunch uten tomat hehe men litt agurk da
ha en god dag og igjen tusen takk for infoen du gav er til stor hjelp dette her
klem rolly

rolly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 22-08-07, 19:30   #14
nettan
Medlem
 
nettan sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Ålesund
Alder: 46
Innlegg: 386
nettan er ny på veien

Sv: Hvor mye fett skal man ca ha

Så fløte kan stanse vekt nedgangen??
samme med rømme??
meieri smør er det best og bruke? hvorfor , jeg forstår ikke det helt jeg?
ble litt oppgjitt jeg nå nille.
jeg spiser jo rømme grøt hvær dag det inneholder jo både fløte og rømme fett.
må jeg slutte med det?

__________________


nettan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 22-08-07, 20:02   #15
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mye fett skal man ca ha

Opprinnelig lagt inn av nettan, her.

Så fløte kan stanse vekt nedgangen??
samme med rømme??
meieri smør er det best og bruke? hvorfor , jeg forstår ikke det helt jeg?
ble litt oppgjitt jeg nå nille.
jeg spiser jo rømme grøt hvær dag det inneholder jo både fløte og rømme fett.
må jeg slutte med det?


Ja, fløte kan hemme vekttap for en del ja.
Det virker som de fleste tåler syrnede produkter som rømme og creme fraiche mye bedre. Men tåler du fløte (uten at vekttapet stanser opp) er det helt OK å spise det.

Meierismør er OK å bruke fordi det er rent fett. Margarin er beabeidet fett og når den bearbeides ødelegges en del av fettsyrene. Tine påstår på forespørsel at det ikke er transfett i margarinen, men de tør ikke merke den med "uten transfett". Og NOE må den være tilsatt om den skal holde seg myk i kjøleskapet. Transfett er det eneste fettet som er bevist direkte skadelig for oss.

Du kan bare fortsette å spise rømmegrøten din. Om du merker at vekttapet stanser opp må du bare kutte ned på kremfløten først.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 22-08-07, 21:11   #16
nettan
Medlem
 
nettan sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Ålesund
Alder: 46
Innlegg: 386
nettan er ny på veien
Smile

Sv: Hvor mye fett skal man ca ha

nå sluttet jeg med margarin for altid! slik dritt vil jeg ikke ha i meg nei. Meieri smør er tingen veldig godt i rømme grøten
da skal jeg tenke over det med fløten, hmm lurer rømmegrøt uten fløte kan vel ikke smake så bra... får prøve meg fram..
hva skulle jeg gjort uten deg nille

__________________


nettan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hva er et must når man skal starte ketolysekur? tullann Ketolysekuren 3 01-08-07 21:33
Rocky's treningsdagbok, Tones slankedagbok ;-) Caxa Åpne dagbøker 257 31-08-06 14:00
Hva syns dere om dette? CKD-diet Iset Lavkarbo generelt 15 15-07-05 14:20
På forsiden... André Buskevekster Lavkarbo generelt 1 19-09-04 13:37


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no