Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Dere som har nådd målet!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 28-08-07, 20:17   #1
tullann
Medlem
 
tullann sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Melhus
Innlegg: 322
tullann er en ukjent kvalitet ved dette stadiet

Dere som har nådd målet!

Har i det siste hørt at det å ikke tilføye kroppen karbo, gjør at kroppen glemmer hvordan man fordøyer karbo senere. Så når kuren er over fyker man opp i vekt!!

Hvordan er det hos dere som har nådd målet og startet og spise tilnærmet normalt igjen. Altså ikke så mye karbo som før.


Ble livredd jeg fucker hele forbrenninga jeg nå. Har ikke den beste forbrenninga fra før så. Og har styra så fælt med alle typer slanking i mange år.
Synes jo ikke dette funker på meg. er ofte sulten og litt sånn smerter i mellomgulvet. hva nå det komer av?

Kan ikke dere som er ferdig med denne kuren roe meg ned. Jeg har ikke lyst til å slutte. Ligger noe der som tvinger meg til å holde ut. Men om dette rett og slett er for inget og vekta går opp igjen etterpå... ja da må jeg gå over til noe annet

__________________


tullans journal
Første delmål: 70 kilo innen jul>6,5 kilo igjen
tullann er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-08-07, 20:33   #2
Viclin
Seniormedlem
 
Viclin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.407
Viclin er en juvelViclin er en juvelViclin er en juvel

Sv: Dere som har nådd målet!!!!!!!!!!!!

Om du går rett på ditt tidligere kosthold etter endt kur, så ja; du går opp. Karbene må gradvis økes. Gå over til et Fedon-lignende kosthold skal visst være bra.

Viclin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-08-07, 21:12   #3
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Dere som har nådd målet!!!!!!!!!!!!

Torkil skriver om vektbevaring i boka fra side 99. Godt skrevet og forklart. Verdt å lese.

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 28-08-07, 21:23   #4
tullann
Medlem
 
tullann sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Melhus
Innlegg: 322
tullann er en ukjent kvalitet ved dette stadiet

Sv: Dere som har nådd målet!

Boka ja... har lest den. Men nå er jeg ute etter folks egne erfaringer. IKKE boka. Er litt lei av å få svar som: les boka bestandig. Jeg er desperat og føler at boka ikke hjelper i det hele tatt.


jeg er forvirra og tenker karbo hele tiden. Nå har jeg i tillegg begynt å bekymre meg foe om maten er riktig sammensatt. Har jo vært så mye snakk om det også i det siste. Redd jeg spiser for mye proteiner og slikt. Næhh.. dette ble mye å bekymre seg over. Vekta går jo ikke ned heller. grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr.......

__________________


tullans journal
Første delmål: 70 kilo innen jul>6,5 kilo igjen
tullann er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-08-07, 21:53   #5
Tittentei
Seniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Utenfor Bergen
Alder: 53
Innlegg: 749
Tittentei har en fantastisk aura rundt segTittentei har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Dere som har nådd målet!

Jeg har ikke lest boken, for venter på den. Men jeg har jo forventninger til at der står alt jeg trenger å vite siden alle sier les boka ja Som deg så er jeg også ganske ny, men jeg har tatt av 3,4 kg på en uke og gått inn på cm så du kan jo lese inne på min journal hva jeg spiser hvis du vil. Jeg må jo gjøre noe riktig siden vekten går nedover. Jeg er supernøye med å veie omtrent alt jeg spiser og jeg spiser IKKE noe utenom Ikke sikkert det hjelper for deg, men kanskje du kan få noen tips? Men som sagt, jeg er helt ny, så ingen garantier neste gang jeg veier meg er det ikke sikkert jeg har gått ned videre så..... Ikke så lett dette.....

Tittentei er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 28-08-07, 21:56   #6
Georgine
Supermoderator
 
Georgine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 6.457
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Sv: Dere som har nådd målet!

Du kan ikke spise slik du gjorde før kuren.. det var jo den spisinga som gjorde deg overvektig!

Du må se for deg Fedonveien eller Atkins vedlikehold. Altså ikke ketose og ekstrem telling, men du må øke med litt og litt karber til du finner ut hva du tåler. Om det er 35 eller 130 karber per dag er det ingen som vet. Det å du selv finne ut av.

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 28-08-07, 22:32   #7
Tusta85
Seniormedlem
 
Tusta85 sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Alder: 38
Innlegg: 2.811
Tusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastisk

Sv: Dere som har nådd målet!

Opprinnelig lagt inn av tullann, her.

Boka ja... har lest den. Men nå er jeg ute etter folks egne erfaringer. IKKE boka. Er litt lei av å få svar som: les boka bestandig. Jeg er desperat og føler at boka ikke hjelper i det hele tatt.


jeg er forvirra og tenker karbo hele tiden. Nå har jeg i tillegg begynt å bekymre meg foe om maten er riktig sammensatt. Har jo vært så mye snakk om det også i det siste. Redd jeg spiser for mye proteiner og slikt. Næhh.. dette ble mye å bekymre seg over. Vekta går jo ikke ned heller. grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr.......

Men boka bygger jo på egne erfaringer.

__________________
Jornalen min
I første omgang...


Tusta85 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 28-08-07, 23:18   #8
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Dere som har nådd målet!

Sitat:

Har i det siste hørt at det å ikke tilføye kroppen karbo, gjør at kroppen glemmer hvordan man fordøyer karbo senere. Så når kuren er over fyker man opp i vekt!!

Javel....hvem har du hørt det av da ? Neppe av noen som har gått på Ketolysekuren eller som har levd lavkarbo i mange år Kroppen glemmer ikke hvordan den fordøyer karbo. Men årsaken til at man legger på seg av karbo ETTER kuren er at man også gjorde det FØR. Karbene var årsaken til vektøkingen og dette endrer seg ikke.

Når du har nådd målet må du starte å legge til karber, litt om gangen, sakte - ca. 5-10 karber pr uke. Da finner du etterhvert ut hvor mange karber du kan spise uten å legge på deg. De fleste ender opp med et Lindberg aktig kosthold. Begynner du å spise slik du gjorde før kuren vil du legge på deg det du har tatt av + litt til. Som flere har sagt her; Du kan ALDRI gå tilbake til å spise slik du gjorde før uten å legge på deg. Det var tross alt den maten som gjorde deg overvektig. Kuren gjør deg ikke immun mot maten du ble overvektig av !

Hvis du stresser så mye kan det være grunnen til at du ikke går ned. Stress = stresshormoner = hemmer vekttap. Og jeg syns du stresser ganske mye. Har lest noen av postene dine, og et sted skriver du at du venter å gå ned 2-3kilo i uka på kuren. Det er totalt urealistisk.Det er få eller ingen så går ned så mye i uka ! Og de som gjør det har som regel mye å ta av og er i tillegg menn. Menn tar mer og raskere av enn kvinner. Slik er det bare. De fleste på denne kuren tar av mellom 0.5 og 1.5 kilo pr uke. Noen få mer, noen mindre. De fleste opplever stans i vekttapet etter 2-3 uker. Det kan stanse opp alt fra 1 uke opptil 4-6 uker.Det er ganske normalt og bare kroppens måte å omstille seg på. Den trenger tid. Gir du den ikke tid og får panikk blir det iallefall ikke verre.

Grunnen til at man blir bedt om å lese boka er at det du trenger å vite står der. Det er enkelt og greitt forklart og det er basert på IKKE bare Torkils erfaringer, men erfaringene fra de han har hatt på kurs/som pasienter. Det er faktisk ganske mange. Deres erfaringer viser seg å være sammenfallende med de erfaringer som dukker opp her i forumet og som diskuteres her.

Om du følger rådene i boka skal du klare å sette sammen måltider som gir deg god sammensetning/variasjon og de næringsstoffene du trenger. Det er når du begynner blande inn alt annet alle andre gjør, når du begynner å ta etter andres uvaner, at problemene kommer. Det er når du tar råd andre får (og de følger kanskje ikke engang ketolysekuren) og bruker dem som dine egne at tin blir rotet til.

Du skal finne din egen vei, og det er OK be om råd, men det er det so står i boka spm er Ketolysekuren. Om noe funker for andre er det heller ikke sikkert det funker for deg.

Er du ofte sulten spiser du for lite/får få måltider og/eller spiser feil. (Du spiser en del rosenkål og den har 4.4 netto karner pr 100 gram). Alle måltider bør inneholde fett, proteiner og antioksidanter/grønnsaker. Det betyr tilsvarende ca. (circa) 2 ss fett, 150-200 gram kjøtt/fugl/fisk, 150-300 gram grønnsaker. Iallefall to av dagens måltider bør være riktig sammensatt. Om du ikke orker frokost sier Torkil at det ikke gjør noe, men å lavære å spise hele dagen for så åspise middag er ikke lurt. Aldri gå mer enn 6 våkner timer uten mat !

Det er absolutt ingen grunn til at du ikke skal klare dette. Du er ikke alene om å slite. Flere tar medisiner etc som ødelegger for dem. Flere har sykdommer som ødelegger.

Det er heller ikke sikkert at kroppen/hodet ditt er enig med deg i hva som er målvekten. De fleste oppelver problemer med de siste 5-7 kiloene. Kroppen verner seg og vil ikke lenger ned. Noen ganger må vi bare akseptere det. Hvor vanskelig det enn er.

Men stå på videre og ikke gi opp !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 29-08-07, 12:47   #9
tullann
Medlem
 
tullann sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Melhus
Innlegg: 322
tullann er en ukjent kvalitet ved dette stadiet

Sv: Dere som har nådd målet!hjelp!!

Jeg må si takk for lange svar!

Jeg forventer ikke å gå ned 2-3 kilo i uka. Og har aldri skrevet det. Det jeg sa var at en plas i boka sto det at det største vekttapet kunne komme i uke 3, og at det da var vanlig med så mange kilo. Etter det ville det stabilisere seg. Jeg hadde som mål å gå ned 0,5-1 kilo i uka.

Man sier at når man slutter på denne kuren så går man opp fra 1-4 kilo. vell.. det er derfor jeg regner med at de 4 kiloene som gikk av med engang er bare vann og karbo. Altså.. jeg har da ikke tatt av fett.
Blir jo å tappe kroppen for vann og karbo som like fort kommer på igjen.

jeg skal ned 16 kilo, så man skulle tro det ville gå bra. Jeg er alt for overvektig og kroppen bør ikke stoppe her.

Men.. men

Har lest litt på oppskrifter og slikt nå. Prøve litt av ziggys supper tenkte jeg. Føler rett og slett at alt dette fettet setter seg på meg.

magen er jo større og mere oppblåst enn noensinne.


Typisk dag for meg, om noen vil komentere:

frokost: egg av alskens slag, agurk( jada agurken er til pynt), 50 g
paprika, 1 ss cocosa, te, vann, tabletten.

lunsj: Blanda salat. feta ost, ost, egg/kylling/skinke, agurk, paprika, issalat, pepper, litt rømme. tabletten , vann og te

Middag: 150 g kjøtt eller fisk. Spiser mye laks for da har jeg til frokost dagen etterpå. 100 g brokkoli, ofte champingnon saus til kjøtt.

kvelds: rester, eller salat






Hva om jeg bytter ut dette til feks:

frokost: ziggylapper

lunsj: salat med halvparten av dagsrasjonen i karbo. Ca..

Middag: 150 g kjøtt eller fisk og resten av karboene i grønnsaker. Litt i saus

kvelds: en eller annen ziggy suppe


?????? Hva tror dere.

__________________


tullans journal
Første delmål: 70 kilo innen jul>6,5 kilo igjen
tullann er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-08-07, 12:51   #10
tullann
Medlem
 
tullann sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Melhus
Innlegg: 322
tullann er en ukjent kvalitet ved dette stadiet

Sv: Dere som har nådd målet!

Må vell begynne å trene mere også tenker jeg. Har ikke mye energi, men kan vell klare 10 min step maskin og 15 min spinning hver dag. Er det nok mon tro. PLuss noen situps???


Har 2 barn også da, 3 år og en på 5 måneder, så litt aktivitet og bæring er det jo

__________________


tullans journal
Første delmål: 70 kilo innen jul>6,5 kilo igjen
tullann er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-08-07, 12:53   #11
tullann
Medlem
 
tullann sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Melhus
Innlegg: 322
tullann er en ukjent kvalitet ved dette stadiet

Sv: Dere som har nådd målet!

hvis jeg får i meg for mye karbohydrater på en dag, vil da fettet gå til lagring?

Etter en deppe kveld i går, sklei jeg fulstendig ut idag... tok en sjokkis bit fra skapet. ( kunne klart meg uten, så nydelig var det ikke)
Må jeg da passe på å ikke spise så mye fett idag. Turde ikke ta cocosa eller bacon til frokost. Så det endte opp med en salat med 3 egg i fordelt på frokost og lunsj.


Næhh... er så mye spørsmål nå at det koker over.

( fant ikke dette i boka)hihi

__________________


tullans journal
Første delmål: 70 kilo innen jul>6,5 kilo igjen
tullann er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-08-07, 12:58   #12
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Dere som har nådd målet!

Opprinnelig lagt inn av tullann, her.

hvis jeg får i meg for mye karbohydrater på en dag, vil da fettet gå til lagring?

Etter en deppe kveld i går, sklei jeg fulstendig ut idag... tok en sjokkis bit fra skapet. ( kunne klart meg uten, så nydelig var det ikke)
Må jeg da passe på å ikke spise så mye fett idag. Turde ikke ta cocosa eller bacon til frokost. Så det endte opp med en salat med 3 egg i fordelt på frokost og lunsj.


Næhh... er så mye spørsmål nå at det koker over.

( fant ikke dette i boka)hihi

He he

Det lagres nok ikke som fett den sjokkisen. Så lenge det bare ble den. Og det ikke går over fleeere dager....

Men når man øker karbeinntaket gradvis, må man senke fettintaket for å unngå at det lagres fett i kroppen.

Om jeg spiser sjokolade en dag, fortsetter jeg bare i vanlig tralt etterpå. Gjør ingen endringer.

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 29-08-07, 13:01   #13
tullann
Medlem
 
tullann sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Melhus
Innlegg: 322
tullann er en ukjent kvalitet ved dette stadiet

Sv: Dere som har nådd målet!

ok. Da fortseter jeg som vanlig! phuu....

__________________


tullans journal
Første delmål: 70 kilo innen jul>6,5 kilo igjen
tullann er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-08-07, 13:08   #14
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Dere som har nådd målet!

Opprinnelig lagt inn av tullann, her.

ok. Da fortseter jeg som vanlig! phuu....

ja, det er det mest fornuftige, syns jeg. Men husk at kroppen blir forvirra når man "ikke går etter boka". (Jeg kaller det ikke sprekker eller utskeielser... Bevisst )
Klarer du å holde en fin, jevn "tralt" så er kroppen mer samarbeidsvillig

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 01-09-07, 08:45   #15
auroraborealis
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Tromsø
Alder: 54
Innlegg: 87
auroraborealis er ny på veien

Sv: Dere som har nådd målet!

http://forum.lavkarbo.no/showthread....538#post149538

Etter å ha gått ned 35 kg så har jeg gått opp 4-5 kg etter endt kur. Jeg spiser nå nesten "normalt"
Jeg spiser fortsatt ikke vanlig brød til frokost og lunch, men spiser heller grove knekkebrød. Spiser heller ikke poteter til middag lenger.
Spiser gjerne godteri, potetgull og kaker hvis det er sosialt nødvendig og hvis jeg har lyst på det. Tar også en pølse med brød på statoil hvis jeg er skikkelig sulten, men har byttet ut cola'n med cola light.
Uansett hvilken kur man følger så vil man gå litt opp i vekt etter endt kur..
Det viktigste tror jeg er jo at man ikke skeier helt ut og går tilbake til det kostholdet som i utgangspunktet gjorde at man var overvektig.

__________________
auroraborealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 01-09-07, 14:01   #16
ELLINOR
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2005
Alder: 52
Innlegg: 65
ELLINOR er ny på veien

Sv: Dere som har nådd målet!

Har lest en plass at Torkil skriver ny bok om livet etter Ketolysekuren, som kommer på nyåret. Den skal jeg kjøpe. Skal holde meg til kuren inntil den kommer

ELLINOR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: KETOLYSEKUREN Svar med sitat
Gammel 01-09-07, 19:42   #17
auroraborealis
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Tromsø
Alder: 54
Innlegg: 87
auroraborealis er ny på veien

Sv: Dere som har nådd målet!

Jeg synes jeg har klart meg ganske bra. Synes slett ikke det er ille å ha gått opp 4-5 kg på 1,5 år siden jeg sluttet kuren..
Skulle det bli nødvendig å gå ned noen kg igjen så har jeg verktøyet for å klare det: nemlig ketolyseboken min

__________________
auroraborealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Vann og vanndrikking slaskalainen Generell ernæringsdebatt 13 21-06-10 20:09
Rocky's treningsdagbok, Tones slankedagbok ;-) Caxa Åpne dagbøker 257 31-08-06 14:00


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no