Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Trening

Trening og Mat

Trening Forumet for tips, diskusjoner og spørsmål angående trening og lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 10-01-08, 18:58   #1
Kenny
Medlem
 
Kenny sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Hedmark
Alder: 41
Innlegg: 201
Kenny er ny på veien

Trening og Mat

Jeg har nylig startet med Protein og Fett diett. Dette for nå gå ned i vekt. Her kommer det jeg lurer på:
Jeg har lyst til å kombinere denne diett med svømming på morgen ( 3 ganger i uka ) og mulig helsestudio på kveld. Jeg ønsker å unngå carb-shakes etter trening selv om det skal være bra for restitusjon og evt. kjøre ren protein shake.
Jeg kommer til å spise når jeg blir sulten og da kun det som dietten tilsier;
Vil dette bli for mye for kroppen min ifht økning av vekt ifht nedgang?
Er det noen som har erfaring med noe lignende?

Kenny er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 10-01-08, 21:12   #2
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Trening og Mat

Ikke helt sikker på om jeg forstår spørsmålet ditt, men jeg gjør et forsøk på å svare

Karbo-drikk etter trening er ikke nødvendig, og har ingen innvirkning på restitusjon. Det er måltidet i seg selv som er sk "anti-katabolt". Om du ikke rekker/orker å spise skikkelig mat relativt raskt etter trening, så er en shake med myseprotein og olivenolje/smør/fløte/annen fettkilde en grei erstatning.

Hva gjelder trening, så ta det pent til å begynne med. Ikke tren for å gå ned i vekt, tren for å komme i bedre form. Spis for å gå ned i vekt.

Hva slags diett er det du går på?

  Svar med sitat
Gammel 10-01-08, 21:56   #3
Kenny
Medlem
 
Kenny sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Hedmark
Alder: 41
Innlegg: 201
Kenny er ny på veien

Sv: Trening og Mat

Det med proteinshake kombinert med fett hadde jeg ikke tenkt på...genialt
Jeg har forsøkt meg på styrke trening 2 ganger tidl og har kombinert med amino, proteiner og carbshakes både før og etter trening. men endte med jojo faktor.

Når det gjelder spm rundt svømming og styrketrening så lurte jeg på om dette ville øke forbrenningen min kombinert med dietten.
Eller om en såpass tøff diett som består av kun proteiner og fett ville stagnere ved fysisk aktivitet eller at treningen ikke ville ha noen hensikt.

Jeg følger Sten Sturla Skaldeman sin bok/diett.

Hehe håper jeg forklarte meg noe bedre nå da jeg ofte skriver fort ting uten å redigere det

Kenny er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 10-01-08, 22:25   #4
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Trening og Mat

Opprinnelig lagt inn av Kenny, her.

Det med proteinshake kombinert med fett hadde jeg ikke tenkt på...genialt
Jeg har forsøkt meg på styrke trening 2 ganger tidl og har kombinert med amino, proteiner og carbshakes både før og etter trening. men endte med jojo faktor.

Når det gjelder spm rundt svømming og styrketrening så lurte jeg på om dette ville øke forbrenningen min kombinert med dietten.
Eller om en såpass tøff diett som består av kun proteiner og fett ville stagnere ved fysisk aktivitet eller at treningen ikke ville ha noen hensikt.

Jeg følger Sten Sturla Skaldeman sin bok/diett.

Hehe håper jeg forklarte meg noe bedre nå da jeg ofte skriver fort ting uten å redigere det

Lettere å svare nå

Trening vil til en viss grad øke forbrenningen, men langt fra så mye som folk synes å tro. Svøm og løft vekter, men gjør det for å bli bedre trent, raskere og sterkere, ikke for å gå ned i vekt.

Jeg tror Skaldeman skrev noe lignende her på forumet for en tid siden (bare mye bedre formulert).

Om treningen blir for tøff, så roer du bare ned litt. Ta det pent og gradvis, og prøv å lytte til kroppen din.

  Svar med sitat
Gammel 10-01-08, 22:57   #5
Kenny
Medlem
 
Kenny sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Hedmark
Alder: 41
Innlegg: 201
Kenny er ny på veien

Sv: Trening og Mat

okey...takk for tipset

Kenny er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 10-01-08, 23:56   #6
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Trening og Mat

Vi hadde nylig en interessant debatt her http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=16438, samt at jeg fant noen gullkorn her http://www.lowcarbmuscle.com/forums/...php?t=7&page=1

Min konklusjon er så langt...:

Dersom du utfører relativ snill utholdende svømming, samt ikke kjører max på styrketreningen så skal du klare deg fint selv uten glykogenlagre. Spiser du bare protein og fett vil du miste glykogenlagrene dine og bli mer effektiv i fettforbrenningen. Dersom du likevel vil ha glykogenlagre kan du eksperimentere med å inta karbo umiddelbart etter trening og lavkarbo ellers (grønnsaker, nøtter). Jeg kjenner inntak av karbo ellers på kroppen, men umiddelbart etter trening er det som om musklene bare suger det til seg og blodsukkeret likevel holder seg fint.

Fett er etter min mening ikke så viktig å innta ifm trening for annen grunn enn å fylle på energi. Saken er jo at dette har du nok av lagret i kroppen selv med kun 10% kroppsfett... Men protein er desto viktigere. Både før, underveis og etter. Jeg ville prioritert protein, så karbo og så fett. Og et fett som lett omsettes til energi. Feks noe enumettet som oliven. fløte inneholder også 3-4% karbo, og det går fint sammen med protein/fett.

Er enig i bulldog her, så jeg håper ingenting av det jeg skrev går på tvers med det.

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Gammel 11-01-08, 18:01   #7
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Trening og Mat

Opprinnelig lagt inn av Kenny, her.

okey...takk for tipset

Bare hyggelig

  Svar med sitat
Gammel 12-01-08, 16:12   #8
Kenny
Medlem
 
Kenny sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Hedmark
Alder: 41
Innlegg: 201
Kenny er ny på veien

Sv: Trening og Mat

Hmm jeg er ikke helt sikker på hvor jeg skal poste dette, men forsøker meg her.
Hva med kaffe? er det bra å drikke når man går på diett og trener...vil kaffe kunne bidra med stagnering og er det da smartere å gå over til te?
Jeg drikker fryktelig mange kopper kaffe om dagen

Kenny er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 12-01-08, 17:58   #9
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Trening og Mat

Man mener at koffein fører til at noe glucose fra leveren frigjøres og hever blodsukkernivået. Dette kan rett og slett senke fettforbrenningen. For de som går på lavkarbo og vil ha høy fettforbrenning så er dette litt dumt.

Før i tiden hørte jeg heller at litt kaffe før trening bedret fettforbrenningen, men jeg vet ikke.

Kaffe hever iallefall blodtrykket, er sentralstimulerende og oppkvikkende.

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Gammel 13-01-08, 21:59   #10
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Trening og Mat

Opprinnelig lagt inn av energibunten, her.

Man mener at koffein fører til at noe glucose fra leveren frigjøres og hever blodsukkernivået. Dette kan rett og slett senke fettforbrenningen. For de som går på lavkarbo og vil ha høy fettforbrenning så er dette litt dumt.

Før i tiden hørte jeg heller at litt kaffe før trening bedret fettforbrenningen, men jeg vet ikke.

Kaffe hever iallefall blodtrykket, er sentralstimulerende og oppkvikkende.

Jepp.

Et par koppper kaffe om dagen (ikke pulverkaffe, husker ikke hvorfor) skal være bra for kroppen, men i større mengder har det visst ikke den effekten.

Jeg tror ikke det har noe for seg å bytte ut med like mengder te

  Svar med sitat
Gammel 14-01-08, 20:13   #11
Kenny
Medlem
 
Kenny sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Hedmark
Alder: 41
Innlegg: 201
Kenny er ny på veien

Sv: Trening og Mat

Hmm så da satser jeg på at mine 4-5 kopper mellom 08-15.00 er greit. Trening satser jeg på noen timer etter middag. Er det smart å kjøre en protshake evt. kombinert med noe fett ca.30min trening? og det samme 30min etter trening? fløte og protshake.

Kenny er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 15-01-08, 12:18   #12
Begod
Seniormedlem
 
Begod sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Nordland
Alder: 55
Innlegg: 1.900
Begod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastisk

Sv: Trening og Mat

Opprinnelig lagt inn av Kenny, her.

Hmm så da satser jeg på at mine 4-5 kopper mellom 08-15.00 er greit. Trening satser jeg på noen timer etter middag. Er det smart å kjøre en protshake evt. kombinert med noe fett ca.30min trening? og det samme 30min etter trening? fløte og protshake.

Hvordan folk reagerer på kaffe er veldig Individuelt. For noen spiller det ingen rolle for dietten om de drikker kaffe for meg føles det som å ha spist et par spiseskjeer sukker. Min løsning er å drikke koffeinfri kaffe.

__________________
Hvis du vet at noe ikke er bra for deg, så ikke spis det.
Begod er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eat + DVP og egne erfaringer Svar med sitat
Gammel 15-01-08, 12:47   #13
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Trening og Mat

Opprinnelig lagt inn av Kenny, her.

Hmm så da satser jeg på at mine 4-5 kopper mellom 08-15.00 er greit. Trening satser jeg på noen timer etter middag. Er det smart å kjøre en protshake evt. kombinert med noe fett ca.30min trening? og det samme 30min etter trening? fløte og protshake.

Du må teste ut det med før. Husk at magen skal fordøye også og det kan konkurrere med blodforsyning til musklene.
Umiddelbart etterpå. Opptaket første 10min er fort dobbelt så stort som en halv time etter, kanskje mer.
Har akkurat lest om at det er et sted insulin har god virkning og det er ved oppbygning av muskulatur etter trening. Karbo og proteininntak bygger opp muskler. Du kan gjerne vente 1-2 timer med å spise etter trening når du har tatt inn en slik drikk etter trening. For tungfordøyelig mat kan redusere restitusjonen. Kombinasjon karbo og protein vil øke insulinet mer enn bare karbo. Du må iallefall få i deg protein. Fett er man usikker på virkningen av, men dette har du i kroppen lagret likevel.

Men altså, forsøk litt selv med før og under, men få i deg noe umiddelbart etter trening og iallefall protein.

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Gammel 15-01-08, 15:40   #14
Begod
Seniormedlem
 
Begod sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Nordland
Alder: 55
Innlegg: 1.900
Begod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastisk

Sv: Trening og Mat

http://www.matoghelse.no/spis-og-dri...342-48965.html

http://www.matoghelse.no/i-form-med-...870-48965.html

__________________
Hvis du vet at noe ikke er bra for deg, så ikke spis det.
Begod er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eat + DVP og egne erfaringer Svar med sitat
Gammel 15-01-08, 16:46   #15
Kenny
Medlem
 
Kenny sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Hedmark
Alder: 41
Innlegg: 201
Kenny er ny på veien

Sv: Trening og Mat

Gode linker
Jeg kommer nok til å starte med vanlig protein og vurderer fremgang.
Etterhvert så er det å vurdere en på en spesial kombinasjon av protein,karbo og fett etter tips i linken.

__________________
Slanking og trening. Hardt arbeid.
Beefcake er målet.
Kenny er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Mat etter trening Tidligere bruker Trening 39 27-02-07 12:33
Om mat og helse (ikke bladet!) Huldr Fysisk og mental helse 1 17-03-06 10:10
Proteiner ikke nyttig rett etter trening ?? Nille Trening 33 21-10-05 12:01
Mengde mat, trening og forbrenning Marianne Generell ernæringsdebatt 4 18-05-05 15:20


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no