Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Galleblæra vekk på mandag

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 12-01-08, 07:36   #1
megselv
Medlem
 
megselv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Råholt
Alder: 39
Innlegg: 470
megselv er ny på veien
Question

Galleblæra vekk på mandag

Noen husker kanskje alle problemene jeg hadde for en stund siden? Hvertfall så endte det med at jeg sluttet på ketolyse i starten av desember og spist høykarbo siden det, det har resultert i 7 kg+++
Nå har jeg gått på ketolyse igjen i 1 uke og 4.3 er borte Godt å se at alt ikke var fett som klamret seg til kroppen, føler meg så bra igjen, føler ansiktet forandret seg helt på den ene uken, Fantastisk!

Men på mandag skal jeg fjerne galleblæra, og siden jeg vet det er flere som har fjernet den lurer jeg på hva som skjer med maten rett etter fjerningen? Skal jeg gå så og så lang tid uten fett? Jeg hadde håpet å slippe ut av ketose, men kanskje spise mer salat og slike ting de første dagene og unnga fett første dagene. Eller må jeg holde meg unna fett en god stund?

__________________
Ketolyse her
Oppstart 24 januar
megselv er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 12-01-08, 08:46   #2
BiB
Seniormedlem
 
BiB sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Tromsø
Alder: 57
Innlegg: 4.939
BiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastisk

Sv: Galleblæra vekk på mandag

Jeg spiste lavkarbo omtrent som Fedon etter operasjonen min. Men det var før jeg hadde starta på Ketolyse. Magen min fungerer utmerket på Ketolyse nå, selv uten galleblære. Lykke til

__________________
Livet er her og nå - min journal
[url=http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wgCFCKk/]


BiB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 12-01-08, 13:29   #3
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Galleblæra vekk på mandag

Gratulere med operasjon !

Har postet dette et par andre steder her på forumet også, men poster det her hos deg også...

Det er faktisk ikke så mange som får problemer med fett etter operasjon. Skal prøve å forklare hvordan det funker.

Galleblæren er bare en "porsjoneringssentral" for galle som produseres i leveren og skal ned i magesekken. Når man har galleblære vil det fra den porsjoneres ut galle alt etter hva vi spiser/når vi spiser. Gallen er fettløsende og er nødvendig for at vi skal kunne fordøye fettet. Den nøytraliserer magsyren og øker effekten av saftene som kommer fra bukspyttkjertelen. Det er de saftene som er viktige for førdøyelsen av karber og proteiner. Sitrus, sterke krydder, bitre frukter og grønnsaker som grapefrukt, artisjokk, endevie (sikkori) og bitre salater stimulerer også til utskillelse av galle og dermed utskilling av giftstoffer via galle og tarm. For å unngå at giftstoffer tas opp igjen etter at de er utskilt via galle, er det viktig å spise et fiberrikt kosthold som vil binde galle og giftstoffer som skilles ut via gallen. Et godt og balansert kosthold er viktig altså !


Når man ikke har galleblære vil vi altså ikke ha "lageret" av galle. Men leveren produserer jo som før. Isteden kommer gallen direkte dryppende i en jevn strøm hele tiden. For de fleste uten galleblære er dette ikke noe problem i det hele tatt. Vi kan spise så mye fett, krydder etc. vi orker uten problem. Spiser vi for lite fett er det faktisk flere som får problemer med for mye magesyre. Men dessverre er det noen som selv etter å ha fjernet galleblæren vil ha smerter og problemer med å spise "alt mulig". Han som opererte meg sa at dette dreide seg om ca. 10 % av de opererte. Og jeg ble advart om å tilbakeføre matvarer for fort. Men han så ikke noe problemer med fettrik kost. Jeg gikk rett på Atkins kosthold og har ikke hatt noe problem. Tror kirurgene etterhvert har blitt mer oppdaterte nå. At man ikke kan spise fett er en myte. Må legge til at de som har problemer ofte har hatt betendelse i gallegangen, at denne er innsnevret av arrvev eller evt. har noen uoppdagete steiner der. Disse steinene kommer fra leveren og kan ligge i fast gallegangen og "vokse". Lå på sykehuset sammen med ei som var der for "utstaking" av steiner som hadde satt seg fast....


Jeg ble altså operert for over 5 år siden og har ikke opplevd noe problem i det hele tatt. Som jeg sa, spesialisten jeg var hos sa som sagt at 10% av gallesteins opererte vil fremdeles ha problemer etter at blæra er fjernet. Det kommer litt an på utskillelsen av galle. Skiller leveren ut lite vil du merke fettet mer enn om den skiller ut mye (da får du halsbrann og sure oppstøt om du ikke spiser NOK fett !!) Noen vil merke at de reagerer på krydret mat, sjokolade eller fett. Men det betyr ikke at de ikke tåler ALLE typer krydder, sjokolade eller fett. Den eneste måten å finne det ut på er at man prøver deg frem. Det høres ille ut Men man vil kanskje bli overrasket over hvor mye man egentlig kan spise. Gulerøtter, kålrabi og kål (de harde grønsakene) er uansett ikke bra for magen, bitene fordøyes dårlig og kommer ut igjen i samme form som de var da du svelget dem ! Alle råe røtgrønnsaker lager ekstra arbeid for magen/fordøyelsen. Det hjelper ofte å forvelle grønnsakene en spiser, tygge godt og ikke spise mer enn et salatmåltid (dvs. helt rå grønnsaker) til dagen. Det ser jo ut til at magene våre ikke er så begreistret for melk da, men det tror jeg ikke har noe med gallen å gjøre.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 12-01-08, 13:34   #4
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Galleblæra vekk på mandag

Må tilføye at hele familien min på morssiden har/har hatt gallesten. Vi er flere som er operert. Bror ble operert i USA (Houston) for et par år siden og han fikk samme info som jeg her i Norge. Han har heller ikke problem med noen som helst matvarer.

I familien er det bare mormor som hadde problem - den eneste av oss som IKKE ble operert. Hun ville ikke, og da hun ville, kunne de ikke fordi hun var for gammel. Men gjennomgangstemaet hennes var "kan´kje spisa det - for galden".

Jeg håper ikke jeg har videreført dette genet til sønnen min, for han begynner å nærme seg 30 nå og det er etter 30 problemene har startet hos oss.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 12-01-08, 15:00   #5
megselv
Medlem
 
megselv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Råholt
Alder: 39
Innlegg: 470
megselv er ny på veien

Sv: Galleblæra vekk på mandag

Leste dette innlegget i den andre galletråden som er her nå, Tusen takk! veldig mye å ta med seg :nikker:

Det jeg lurte på om dette også gjelder samme dag, dagen etter operasjonen? tenkte kanskje at man skulle være litt forsiktig iom at det er ett operasjonssår der, om det er operasjonssår da

__________________
Ketolyse her
Oppstart 24 januar
megselv er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 12-01-08, 15:13   #6
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Galleblæra vekk på mandag

Galleblæren fjernes ved kikkehullskirurgi, dvs at du får 3 små hull i magen. Mine ble ikke sydd en gang, bare tapet.

Jeg fikk vanlig kost fra første stund, men ble anbefalt å ta det rolig med fettet den første tiden (6 måneder). Tok ikke mye hensyn til det, da.

Dersom du spiser mer fett enn magen tåler, får du magesmerter og diare, så enkelt er det. For meg er faktisk grønnsaker blitt et større problem enn fett. Kan ikke spise mye grønnsaker på en gang, verken rå eller kokt!

Ta det pent fra begynnelsen, prøv deg litt frem!

Lykke til!

Kitt

Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 12-01-08, 15:20   #7
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Galleblæra vekk på mandag

Opprinnelig lagt inn av megselv, her.

Leste dette innlegget i den andre galletråden som er her nå, Tusen takk! veldig mye å ta med seg :nikker:

Det jeg lurte på om dette også gjelder samme dag, dagen etter operasjonen? tenkte kanskje at man skulle være litt forsiktig iom at det er ett operasjonssår der, om det er operasjonssår da


Ja som jeg skrev om maten, - litt om gangen. Det gjelder alle typer mat etter en slik operasjon. Vær forsikig med sterke krydder og tungt fordøyelig mat som råe harde grønnsaker (rotplanter), rått kjøtt, sjokolade og fett i store mengder. Samme dag som operasjonen og dagen etter fikk jeg beskjed om å være forsiktig, fikk lett fordøyelig sykehusmat.
Men allerede etter noen dager var jeg tilbake på full Atkins.

De bruker kikhullskirurgi på de fleste nå. Med mindre du har mye arrvev i mageregionen fra før. Du får et sår på leveren, der de har kuttet vekk blæra, og et par nest ellers innvendig. Om de ikke "sveiser" (ikke spør hva det er,-jeg tror det betyr at de ikke syr, men på en eller annen måte brenner/sveiser sårkanter).

Utenpå har jeg et arr på venstre side som syns 1-2 mm bredt og 3 cm langt - 6-7 sting (bror sitt er på høyre side ), 1 sting i navlen som ikke syns, 1-sting på motsatt side av det store og et 1-stings midt mellom/under brystene der BH-kanten går. Kan så vidt se en skygge der hvis jeg leter !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Starter på mandag ... Mjaa74 Ketolysekuren 6 06-08-07 21:09
Utflytting: hvordan vaske vekk røyklukt? mofe Generell diskusjon 15 25-05-07 11:39
Skaldeman og Fedon på RedaksjoN EN i morgen mandag! janmesi Spis deg ned i vekt med Skaldeman 23 17-11-06 13:30
vill så gjerne bjynne på mandag.... m@nisha Induksjonen 7 24-10-04 18:34


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no