Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Eksem og sitrus

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 14-01-08, 01:56   #1
Huldr
Gudinne

Huldr sin avatar

Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 53
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Eksem og sitrus

De siste månedene har jeg hatt et eksem på den ene hånda som har blusset opp og gått tilbake igjen flere ganger. I dag registrerte jeg at det var nesten helt borte. Så - i kveld spiste jeg litt grapefrukt, og nå er eksemet rødt og sviende igjen.

Jeg har aldri vært allergisk eller overfølsom for sitrus det jeg vet, derfor synes jeg det er litt interessant/pussig at sitrusen gjorde eksemet verre. Noen som har samme erfaring?

Og som kanskje vet noe om hvorfor?

Sist redigert av Huldr : 14-01-08 kl 14:19.
Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 14-01-08, 02:06   #2
Huldr
Gudinne

Huldr sin avatar

Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Eksem og sitrus

Jeg er forresten også sår (ikke så mye at det svir) inni munnen og har vært det leeenge ...

Sist redigert av Huldr : 14-01-08 kl 14:18.
Gammel 14-01-08, 14:51   #3
Trolljenta
Seniormedlem

Trolljenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Bergen
Alder: 43
Trolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt av

Jeg har hatt samme problemet etter at jeg la om kokstholdet.
Tror det skyldes noe jeg spiser. Nesten borte etter at jeg kuttet sitrusfrukter og peanøtter.

Gammel 14-01-08, 15:38   #4
Huldr
Gudinne

Huldr sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Trolljenta, her.

Jeg har hatt samme problemet etter at jeg la om kokstholdet.
Tror det skyldes noe jeg spiser. Nesten borte etter at jeg kuttet sitrusfrukter og peanøtter.

Aha! Husker akupunktøren sa at jeg ikke skulle spise peanøtter. Og ved blærekatarr heller ikke spise sitrus ... Alt henger jo sammen, så da er det kanskje sånn at jeg bør unngå sitrusfrukter på generelt grunnlag.

Men det er snodig at å legge om kostholdet i lavkarboretning fører til mer intoleranse!?

Sårene i munnen tror jeg forresten kanskje skyldes B-vitaminmangel ...

Gammel 14-01-08, 15:43   #5
mofe
Seniormedlem

mofe sin avatar

Medlem siden: Sep 2004
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Det er en relativt ny krem på markedet - Zona. Laget av enzymer fra fiskeyngel!

Oppdaget på et fiskeri i Stavanger - etter at folk som jobbet der, som stod med hendene , fikk veldig myke hender.

mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 14-01-08, 16:12   #6
Huldr
Gudinne

Huldr sin avatar

Opprinnelig lagt inn av mofe, her.

Det er en relativt ny krem på markedet - Zona. Laget av enzymer fra fiskeyngel!

Oppdaget på et fiskeri i Stavanger - etter at folk som jobbet der, som stod med hendene , fikk veldig myke hender.

Takk mofe, har hørt om den

Jeg har forresten funnet ut at Calendula/ringblomstsalve virker bra på eksem, det begynner å gro med en gang.

Men det kommer jo innenfra - så man må gjøre noe innenfra, kremene blir bare reparasjon, liksom

Gammel 14-01-08, 22:41   #7
Trolljenta
Seniormedlem

Trolljenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Bergen
Alder: 43
Trolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt av

Jeg tror ikke jeg har blitt mer intolerant av å legge om kostholdet, men tror det er fordi jeg har spist tingene mye oftere enn før. Hadde sitrusallergi når jeg var liten, men trodde jeg hadde vokst det av meg siden jeg har spist sitrusfrukter senere uten å reagere. Vet ikke helt enda om det er sitrus/peanøtter eller begge deler jeg reagerer på. Har vurdert å prøve å spise det hver for seg for å teste, men det frister ikke så veldig å få armene full av utslett og eksem.

Gammel 14-01-08, 23:24   #8
Megvel
Seniormedlem

Megvel sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Alder: 52
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sitrus er jo en førsteskanse-allergi, så det er ikke umulig!
Husk at sitronsyre er et mye brukt konserveringsmiddel i ting som drikker. E330-330.
Du kan og lære masse på allergiviten.no

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Gammel 29-01-08, 14:38   #9
Smula
Seniormedlem

Smula sin avatar

Medlem siden: May 2007
Smula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt likt

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Jeg er forresten også sår (ikke så mye at det svir) inni munnen og har vært det leeenge ...

Det der får jeg også hvis jeg spiser/drikker noe med sitrus. Jeg får store blemmer og det er kjempevondt! Sitrussyre er sterke saker.

Smula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 30-01-08, 19:11   #10
Huldr
Gudinne

Huldr sin avatar

Jeg har en mistanke om at den såre munnen kan ha noe med Candida å gjøre ... Eksemen også kanskje ... Jeg vet ikke om jeg har Candida, men det er et par ting som tyder på det.

Gammel 30-01-08, 19:39   #11
jeef-micro
Seniormedlem

jeef-micro sin avatar

Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 46
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

den Zona kremen har jeg prøvd... og fikk etterpå høre at den bare er humbug... noe som stemmer med mine erfaringer, så det var penger ut av vinduet...

Sitrus er en vanlig alergi som også kan gi eksem. Mum 42 vet masse om allergi/intoleranse, eksem og sitrus

Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ekkel eksem! cozymum Fysisk og mental helse 8 01-05-07 22:59
Eksem Tidligere bruker Kosttilskudd 6 25-03-06 14:05
Eksem ved psykisk stress mofe Fysisk og mental helse 7 14-02-06 18:56

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:59.