Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Dialife og toll

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 17-02-08, 09:11   #1
Petronella
Medlem
 
Petronella sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Fredrikstad
Alder: 48
Innlegg: 150
Petronella har en fantastisk aura rundt segPetronella har en fantastisk aura rundt seg

Dialife og toll

Jeg har søkt litt rundt omkring her for å se om dette spørsmålet har vært oppe før, og det har det men det er ganske lenge siden. Så derfor spør jeg på nytt, siden ting fort kan endre seg
Noen som har nylig erfaring med dette?
Jeg tenkt jeg skulle bestille litt derfra siden det ikke ble noe av lavkarbocafe.no ennå, men er usikker på hvordan det fungerer med Dialife i forhold til tollkostnader
Har så lyst på tortilllas....slafs....
Og om noen har tips til andre steder man kan få tak i disse produktene, så kom veldig gjerne med det

__________________
Petronella

Petronella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg-ish Svar med sitat
Gammel 17-02-08, 10:06   #2
Lisbeth
Seniormedlem
 
Lisbeth sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Oslo
Alder: 56
Innlegg: 11.149
Lisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastisk

Sv: Dialife og toll

Opprinnelig lagt inn av Petronella, her.

Jeg har søkt litt rundt omkring her for å se om dette spørsmålet har vært oppe før, og det har det men det er ganske lenge siden. Så derfor spør jeg på nytt, siden ting fort kan endre seg
Noen som har nylig erfaring med dette?
Jeg tenkt jeg skulle bestille litt derfra siden det ikke ble noe av lavkarbocafe.no ennå, men er usikker på hvordan det fungerer med Dialife i forhold til tollkostnader
Har så lyst på tortilllas....slafs....
Og om noen har tips til andre steder man kan få tak i disse produktene, så kom veldig gjerne med det

Jeg har handlet der en gang.. handlet for 204,- kroner, tror jeg, og måtte ikke betale toll. Hvis du bestiller for mindre enn 200,- er det tollfritt.

__________________



Lisbeth er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-02-08, 11:49   #3
Petronella
Medlem
 
Petronella sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Fredrikstad
Alder: 48
Innlegg: 150
Petronella har en fantastisk aura rundt segPetronella har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Dialife og toll

Opprinnelig lagt inn av Lisbeth, her.

Jeg har handlet der en gang.. handlet for 204,- kroner, tror jeg, og måtte ikke betale toll. Hvis du bestiller for mindre enn 200,- er det tollfritt.

Takk for svar Men jeg så her et annet sted at hun sendte som presang og at man da kunne slippe toll? Men spørs om det er verdt å ta sjansen på
Syns det ble ganske dyrt med frakt hvis jeg bare handla for 200,- kr.

__________________
Petronella

Petronella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg-ish Svar med sitat
Gammel 17-02-08, 11:59   #4
Lisbeth
Seniormedlem
 
Lisbeth sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Oslo
Alder: 56
Innlegg: 11.149
Lisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastisk

Sv: Dialife og toll

Opprinnelig lagt inn av Petronella, her.

Takk for svar Men jeg så her et annet sted at hun sendte som presang og at man da kunne slippe toll? Men spørs om det er verdt å ta sjansen på
Syns det ble ganske dyrt med frakt hvis jeg bare handla for 200,- kr.

Jeg har også lest det..men har også hørt at enkelte har måtte betale toll uansett..

Vi får håpe den norske nettbutikken åpner snart

__________________



Lisbeth er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-02-08, 12:09   #5
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Dialife og toll

Jeg måtte betale toll over 500 kr...

Selv om dama hadde skrevet det ho pleier skrive...

Tollvesnet tar stikkprøver etter det jeg fikk høre...

Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 17-02-08, 12:11   #6
Tuppen
Seniormedlem
 
Tuppen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: ut i bygda utenfor ålesund
Alder: 40
Innlegg: 5.910
Tuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastisk

Sv: Dialife og toll

jepp- så jeg tar ikke akkurat sjansen på dialife enda.... har prøvd en gang i fjor- men gikk skeis da... så jeg venter heller på den norske...

__________________
Tuppen er klar for 2008


- "målet er å være slank og fin til bryllupet sommeren 2009 "
Min Journal
Tuppen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo inntil videre Svar med sitat
Gammel 17-02-08, 12:26   #7
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Dialife og toll

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Jeg måtte betale toll over 500 kr...

Selv om dama hadde skrevet det ho pleier skrive...

Tollvesnet tar stikkprøver etter det jeg fikk høre...

Jøss det var mye, hvor mye bestilte du for?

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 17-02-08, 13:00   #8
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 53
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Dialife og toll

Gaver under 1000 kan mottas fritt, men står det noe som kan ligne på at det ikke er en gave blir det beregnet moms.
Jeg tror uansett gave eller ikke er tollbelagt, (på noen type varer. Sjekk http://www.toll.no/templates_TAD/Tol...epslanguage=NO)

Dersom du bestiller fra en shop og verdi inkl frakt overstiger 200 skal du betale moms. Dersom det er under 1000 kan du fortolle det selv over internet. Dersom over 1000 må noen fortolle for deg (posten, fraktselskap) og da vil det koste et gebyr på ca 100-150 kr.

Endel varer kan man ikke innføre (noe som klassifiseres som medisin, dvs endel kosttilskudd)

Bøker er toll og momsfritt, så bruk feks Amazon !

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Gammel 17-02-08, 13:11   #9
Bugs
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 61
Bugs er en ukjent kvalitet ved dette stadiet

Sv: Dialife og toll

en Betaler Aldri Moms PÅ Frakten Til Opplysning!!!!!!

Bugs er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Low Carb Svar med sitat
Gammel 17-02-08, 13:23   #10
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Dialife og toll

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jøss det var mye, hvor mye bestilte du for?

Det var vel ikke toll alt da, men toll pluss div gebyrer.

Jeg bestilte for ca 500 kr.. så det ble dobbelt så dyrt.

Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 17-02-08, 13:28   #11
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Dialife og toll

Opprinnelig lagt inn av Bugs, her.

en Betaler Aldri Moms PÅ Frakten Til Opplysning!!!!!!

Å joda.. Hvis man handler OVER 200 kr og det går inn til toll må du fortolle frakta også... i allefall måtte jeg det.. Pluss gebyr for at pakken lå på lager..

Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 17-02-08, 13:32   #12
Lisbeth
Seniormedlem
 
Lisbeth sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Oslo
Alder: 56
Innlegg: 11.149
Lisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastisk

Sv: Dialife og toll

Opprinnelig lagt inn av Bugs, her.

en Betaler Aldri Moms PÅ Frakten Til Opplysning!!!!!!

Fra Tollvesenet:

Varer fra 200 kroner må fortolles
Innførsel av varer med vareverdi fra og med 200 kroner må fortolles. Da må du betale merverdiavgift (25 prosent) og eventuell toll og særavgifter for varen. Toll og avgifter regnes ut fra varens verdi inkludert frakt- og eventuelle forsikrings-kostnader. Kjøper du for eksempel en CD til 210 kroner og det koster 40 kroner i porto må du betale 63 kroner i merverdiavgift. Det er ikke toll på CDer.

__________________



Lisbeth er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-02-08, 13:32   #13
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Dialife og toll

Ja, momsen vi betaler er 25% (eller hva satsen er for varen). Så har du kjøpt for 2000 kr betaler du i tillegg f.eks. 500 i moms uansett om det er toll på varen eller ikke. Det er noen unntak, bl.a. bøker, - som det er hverken toll eller moms på. Sminke/kremer er det kun moms og ikke toll. Noen varer er det spesielle satser om varen kommer fra EØS land. det står i såfall spesisifert i tariffen.

Tollsats varierer fra 7,60 til 22.58 pr kilo på sjokoladevarer (alt etter type sjokolade og innhold i den) (Tolltariffen kap. 18.05 og 18.06)

Tollsats for bakervarer (f.eks. tortillas) varierer mellom 10,26 og 29,35 pr kilo. Alt etter innhold. (Tolltariffen kap. 19.06)

Rener med at Tollvesenet kjenner igjen pakkene til Dialife nå etter som så mange har bestilt derfra. Noen slipper kanskje igjennom, men jeg tror ikke en kan regne med at det går så greitt som det gjorde før da de var forholsvis ukjente.

Reglene sier;

Sitat:

De fleste varer kan sendes som gave så lenge de ikke trenger spesielle tillatelser. Eksempel på varer som ikke kan innføres som gaver er matvarer, alkoholholdige drikkevarer og tobakkvarer.
Tollvesenet krever merverdiavgift for gaven hvis den:

  • har en verdi på 1000 kroner eller høyere.
  • sendes fra en person bosatt i Norge, som oppholder seg midlertidig i utlandet.
  • er kjøpt av en privatperson i utlandet, men sendes fra for eksempel forretningen der varen er kjøpt
  • er gitt til bruk i næringsvirksomhet, for eksempel for gratisutdeling til bedriftens kunder.
  • er betalt helt eller delvis. Eksempel på dette kan være vervepremier du mottar fra firma i utlandet.
Merverdiavgift beregnes ut fra varens verdi inkludert fraktkostnad og eventuell forsikring av forsendelsen.


Det er vanskeligere med innførsel av kost tilskudd også. De fleste småpakker blir gjennomlyst, og er det noe som i det hele tatt ligner på iller blir de tatt til side og åpnet. Dette er på grunn av økningen i innførsel av dop og falske legemidler. Da følger dessverre vanlige kosttilskudd med i dragsuget. For kosttilskudd er det spesielle regler from om varen er produsert i/utenfor EØS og om den komme fra innen/utenor EØS.

Det er ikke mulig for vanlige folk å holde seg oppdatert her. Det er derfor det er egen utdannelse for slike ting. Jeg tok denne utdannelsen for mange år siden og "kan" tolltariff (den er bygget opp slik den var for 30 år siden), men jeg klarer ikke følge med på alle den nye reglene med EU/EØS etc. siden jeg ikke har jobbet som speditør på nærmere 30 år !

Jeg bruker denne siden mye:
http://www.toll.no/templates_TAD/Tol...epslanguage=NO

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile

Sist redigert av Nille : 17-02-08 kl 13:52.
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 17-02-08, 13:44   #14
Bugs
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 61
Bugs er en ukjent kvalitet ved dette stadiet

Sv: Dialife og toll

Ja, det stemmer det. Handler en for over 200 kr, må en betale moms på frakten.
For varebeløp under 200 norske kroner, sjekk kursen på tollen.
Husk at det 14 % moms på maten!!!!

Bugs er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Low Carb Svar med sitat
Gammel 17-02-08, 13:51   #15
Hyper
Seniormedlem
 
Hyper sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2006
Hvor: Kristiansand
Alder: 42
Innlegg: 6.709
Hyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressurs

Sv: Dialife og toll

JEg har aldri betalt toll hos Dialife, men har lest at noen har vært uheldige i det siste..
Tror kanskje tollvesenet er blitt mer obs på hva noen forhandlere gjør.....

Jeg venter på den norske jeg, selv om jeg GJERNE skulle hatt tortilla lefser NUH...


Noen som vet hva som skjer med den norske forresten?...

__________________

Hyper er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-02-08, 17:27   #16
Tuppen
Seniormedlem
 
Tuppen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: ut i bygda utenfor ålesund
Alder: 40
Innlegg: 5.910
Tuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastisk

Sv: Dialife og toll

Opprinnelig lagt inn av Hyper, her.

Noen som vet hva som skjer med den norske forresten?...

lurer jeg også på ???

__________________
Tuppen er klar for 2008


- "målet er å være slank og fin til bryllupet sommeren 2009 "
Min Journal
Tuppen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo inntil videre Svar med sitat
Gammel 17-02-08, 18:06   #17
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Dialife og toll

Opprinnelig lagt inn av Tuppen, her.

lurer jeg også på ???

Den norske kommer tilbake om litt. Etterspørselen etter varer ble visstnok for STOR!!!

Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 17-02-08, 18:10   #18
Sugarpill
Pauset
 
Sugarpill sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Bergen
Alder: 41
Innlegg: 1.436
Sugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastisk

Sv: Dialife og toll

Da pakken min ble stoppet skrev jeg mail til Dialife, og fikk en falsk kvittering (som viste at jeg hadde betalt under 200 kr) å sende til Tollvesenet.

Sugarpill er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat ikke-fanatisk lavkarbo med masse grønnsaker og trening Svar med sitat
Gammel 17-02-08, 18:22   #19
Distrea
Støttemedlem
 
Distrea sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Drammen
Alder: 53
Innlegg: 4.837
Distrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastisk

Sv: Dialife og toll

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Den norske kommer tilbake om litt. Etterspørselen etter varer ble visstnok for STOR!!!

og det er BRA, for da er det et marked for det og butikken vil utvide etterhvert.

Så vi bare smører oss med tålmodighet og ønsker Rubens HJERTELIG velkommen når lageret er fylt til randen

Distrea er avlogget   Min kostholdsfilosofi: samma det, bare jeg er i ketose Svar med sitat
Gammel 17-02-08, 18:30   #20
LilleVille
Medlem
 
LilleVille sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Hvor: Buskerud
Alder: 50
Innlegg: 347
LilleVille har en fantastisk aura rundt segLilleVille har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Dialife og toll

Opprinnelig lagt inn av Lisbeth, her.

Fra Tollvesenet:

Varer fra 200 kroner må fortolles
Innførsel av varer med vareverdi fra og med 200 kroner må fortolles. Da må du betale merverdiavgift (25 prosent) og eventuell toll og særavgifter for varen. Toll og avgifter regnes ut fra varens verdi inkludert frakt- og eventuelle forsikrings-kostnader. Kjøper du for eksempel en CD til 210 kroner og det koster 40 kroner i porto må du betale 63 kroner i merverdiavgift. Det er ikke toll på CDer.

Jeg har også lest og lest disse reglene.. og sett linjen med "inkludert frakt".. Men det kan ikke gjelde for varer under 200? Jeg har bestilt MYE forskjellig fra ebay, og tar alltid utgangspunkt i å prøve å holde prisen på selve varen under 200 kr. Ofte blir jo frakten like mye, altså 400 kr tilsammen.. Men har ALDRI fått den typen pakker stoppa i tollen.. Så det med "inkl frakt" må gjelde hvis selve varen koster over 200 kr..

__________________

LilleVille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert, 50-70 g karber fra fiber og grønnsaker, 1200-1800 kcal om dagen. Svar med sitat
Gammel 17-02-08, 18:43   #21
tulla
Medlem
 
tulla sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 223
tulla har en fantastisk aura rundt segtulla har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Dialife og toll

Opprinnelig lagt inn av Ethereal, her.

Da pakken min ble stoppet skrev jeg mail til Dialife, og fikk en falsk kvittering (som viste at jeg hadde betalt under 200 kr) å sende til Tollvesenet.

Er det ikke litt "skummelt" å dele det her? Tror ikke det er noen fordel for Dialife iallefall, og slett ikke for oss

tulla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-02-08, 18:45   #22
Petronella
Medlem
 
Petronella sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Fredrikstad
Alder: 48
Innlegg: 150
Petronella har en fantastisk aura rundt segPetronella har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Dialife og toll

Da er hvertfall jeg MYE klokere
ingen som har hørt noe mer om når den norske starter opp? Hvis den er like rundt hjørnet så bestiller jeg heller derfra

__________________
Petronella

Petronella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg-ish Svar med sitat
Gammel 17-02-08, 19:59   #23
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Dialife og toll

Opprinnelig lagt inn av LilleVille, her.

Jeg har også lest og lest disse reglene.. og sett linjen med "inkludert frakt".. Men det kan ikke gjelde for varer under 200?

Nei, du har rett. Koster varen under kr 200 + kr 40 i frakt betaler du ikke toll/moms, koster den kr 210 og kr 40 i frakt over betaler avgifter for både det varen koster og frakten. Det blir altså regnet toll (hvis varen er tollpliktig) og moms på hele beløpet kr 250.

Og som sagt er noen varer både toll & momsfrie uansett hva de koster. Som f.eks. bøker..... Jeg har et langvarig forhold til både amazon.co.uk og amazon.com

Fra toll.no

Sitat:

Varer under 200 kroner er toll- og avgiftsfrie

Sendinger fra utlandet med vareverdi inntil 200 kroner er toll- og avgiftsfrie med visse unntak. Frakt for varen kan komme i tillegg. Kjøper du for eksempel en DVD til 199 kroner og det koster 40 kroner i porto trenger du ikke betale toll og avgifter for DVDen.
Bøker, uansett verdi, kan importeres toll- og avgiftsfritt av privatpersoner så lenge de er til eget bruk.


Varer fra 200 kroner må fortolles
Innførsel av varer med vareverdi fra og med 200 kroner må fortolles. Da må du betale merverdiavgift (25 prosent) og eventuell toll og særavgifter for varen. Toll og avgifter regnes ut fra varens verdi inkludert frakt- og eventuelle forsikrings-kostnader. Kjøper du for eksempel en CD til 210 kroner og det koster 40 kroner i porto må du betale 63 kroner i merverdiavgift. Det er ikke toll på CDer.

I tillegg kan det komme et fortollingsgebyr. Dette er et gebyr som spedisjonsfirmaet du benytter tar hvis de skal fortolle varen for deg. Gebyret kan variere avhengig av firma.

De alle fleste varer, for eksempel elektriske og elektroniske artikler, cd- og dvd-plater er tollfrie. Klær er derimot tollbelagte.

Eksempler på beregning av toll og avgifter.

Lurer du på om det er toll på varen du skal bestille kan du kontakte Tollvesenets infosenter på tlf.: 0 30 12.


Hvordan fortolle varer?


Varer mellom 200 og 1000 kroner
Handler du en vare som koster mellom 200 og 1000 kroner har du flere fortollingsmuligheter:

  1. Fortolle varen selv:
    1) På internett kan du fortolle varen selv. I fortollingsløsningen kan du fortolle varer med verdi mellom 200 og 1000 kroner og der det ikke kreves særavgift eller spesiell tillatelse for å importere.

    2) Du kan møte opp hos Tollvesenet der du bor og få hjelp av en tolltjenestemann.

    Fortolle du varen selv slipper du å betale gebyr for selve fortollingen. Dette er et gebyr som firmaet som transporterer varen til deg kan belaste deg for forsendelse og lagring av varen.

    Du kan ikke fortolle varene før du har fått beskjed om at varene er ankommet og du har fått tilsendt et ankomst- gods-, eller referansenummer.
  2. Be et firma om å fortolle varen for deg:
    Firmaet som transporterer og/eller mottar varen i Norge vil ofte også kunne fortolle varen for deg. Du har rett til å velge hvilket firma du vil benytte til forsendelse av varen, og du skal kunne velge om du vil at firmaet skal fortolle varen for deg eller ikke.

    Merk at de fleste firma vil belaste deg med et gebyr (ekspedisjons- eller fortollingsgebyr) for å fortolle varen for deg. Størrelsen på gebyret varierer fra firma til firma.
Varer over kr 1000,-
Koster varen over 1000 kroner må den fortolles enten hos firmaet som transporterer og/eller mottar varen i Norge (speditøren), eller ved at du møter opp hos Tollvesenet. Varer over 1000 kroner kan ikke fortolles på toll.no.

NB! Du kan ikke ta i bruk en vare du har mottatt før den er fortollet og du har betalt toll og avgifter for varen.


Retur av varer
Har du mottatt en vare du ikke ønsker å beholde, kan du returnere varene og søke Tollvesenet om refusjon for det du har betalt i toll, særavgift og merverdiavgift. Betingelsen er at varene blir utekspedert via Tollvesenet.


Reparasjon av varer
Hvis varen du har kjøpt på Internett skal sendes tilbake for reparasjon, må den også ekspederes ut via Tollvesenet.
  • Dersom det er en garantireparasjon (som du ikke skal betale for), slipper du å betale toll og avgifter ved innførsel av varen igjen.
  • Dersom det er en reparasjon du må betale for, må du betale avgifter for selve reparasjonskostnadene og for frakten (frem og tilbake).

    Ta kontakt med Tollvesenet for nærmere informasjon om utførsel av varer.
Varer som krever spesiell tillatelse
Eksempler på varer det er forbudt å innføre uten spesiell tillatelse:
  • Tobakksvarer
  • Alkohol
  • Legemidler
  • Våpen
  • Planter
  • Dyr
Forsendelser som inneholder både avgiftsfrie og avgiftspliktige varer
Bestiller du avgiftsfrie og avgiftspliktige varer i én sending, må du fortolle forsendelsen dersom den overstiger en samlet verdi på kr 200,-.

Eksempel:
En sending inneholder en avgiftsfri bok med til kr 150,- og en avgiftspliktig CD til kr 100,-. Ettersom sendingens samlede vareverdi er på kr 250,- må den fortolles. I dette tilfelle beregnes det avgift på CD-en og for CD-ens andel av frakten.


__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 17-02-08, 20:01   #24
Sugarpill
Pauset
 
Sugarpill sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Bergen
Alder: 41
Innlegg: 1.436
Sugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastisk

Sv: Dialife og toll

Opprinnelig lagt inn av tulla, her.

Er det ikke litt "skummelt" å dele det her? Tror ikke det er noen fordel for Dialife iallefall, og slett ikke for oss

Jeg går ut i fra at Dialife står for det de gjør. Mange nettbutikker skriver ned verdien på pakker for å unngå toll.

Det er bare noen få her inne som vet hvem jeg er, så jeg synes ikke det er skummelt å si det her.

Men, det er jo å bryte loven, men jeg har ingen skrupler.

Sugarpill er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat ikke-fanatisk lavkarbo med masse grønnsaker og trening Svar med sitat
Gammel 17-02-08, 21:31   #25
LilleVille
Medlem
 
LilleVille sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Hvor: Buskerud
Alder: 50
Innlegg: 347
LilleVille har en fantastisk aura rundt segLilleVille har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Dialife og toll

Opprinnelig lagt inn av Nille, her.

Og som sagt er noen varer både toll & momsfrie uansett hva de koster. Som f.eks. bøker..... Jeg har et langvarig forhold til både amazon.co.uk og amazon.com

Har du handlet fra books a million noen gang? www.bamm.com De har STORT utvalg og ofte billigere enn amazon, og de sender med UPS, så du har varene på 3 dager. UPS blir dyrere enn posten hvis du skal ha 1 eller 2 bøker, men når det likevel ikke er moms på bøker kan man jo bestille en haug når man først er i gang?

__________________

LilleVille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert, 50-70 g karber fra fiber og grønnsaker, 1200-1800 kcal om dagen. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Varer fra DiaLife - toll? pondus Ketolysekuren 34 08-01-09 20:25
Larver i atkinsbar fra dialife Siljevanilje Lavkarbo generelt 47 21-11-07 09:21
Pannekakemiksen fra dialife Lollypop! Ketolysekuren 3 01-11-07 14:11
Tilbud på Aktins Bars hos Dialife Ullabulla Generell diskusjon 4 12-09-07 21:13
Så var det det med toll og gebyrer ved handling fra Atkins Shop Maz Generell diskusjon 1 29-03-04 09:14


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no