Søk i lavkarbosidene: |
![]()
Tilpasset søk
|
|
Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.). |
Del denne siden: |
![]() |
|
Trådverktøy |
![]() |
#1 |
Ikke flink, men god...;-)
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 50
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
ME (myalgisk encefalopati)Myalgisk encefalopati er en kompleks sykdom med mange symptomer særlig knyttet til sentralnervesystemet og muskulatur. Alle hovedkriteriene må oppfylles for at man skal kunne stille diagnosen ME/PVFS:
![]() ![]() Autonome: <O ![]() ![]() Svettetokter om dagen og/eller natten uten noen åpenbar årsak, Raynaud`s fenomen ( tilstand med kronisk sammentrekning av blodårene i fingrene ), postural hypotensjon (fall i systolisk blodtrykk ved overgang fra liggende til stående stilling), forstyrrelser i tarmens bevegelighet resulterende i en stadig tilbakevendende diare` evt. avbrutt av perioder med forstoppelse ( kan være vanskelig å skille fra Irritable Bowel Syndrome = Irritabel tarm), lysskyhet, uskarpt syn som følge av fokuseringsforstyrrelser, økt følsomhet for lyd, hyppig vannlating ( ofte mest uttalt om natten ).<O ![]() ![]() Immunologiske: <O ![]() ![]() Symptomer som tyder på en vedvarende virusinfeksjon i form av perioder med lav feber ( ikke over 38,6ºC målt i munnen ), kombinert med feberfølelse ( i.e. forstyrrelse i temperaturreguleringen ), vedvarende eller stadig tilbakevendende sår hals ( forekommer minst 1 uke per. måned ), leddsmerter ( vandrende eller stasjonære ). <O ![]() ![]() Denne symptomlisten er imidlertid langt fra fullstendig. Andre symptomer som synes å være spesifikke for ME/PVFS er alkoholintoleranse og hypersensitivitet for medikamenter.<O ![]() ![]() Det er videre karakteristisk for sykdommen at symptomenes vil kunne variere betydelig fra dag til dag, og selv fra time til time samme dag, samt at de vil forverres av fysiske og mentale anstrengelser. Dette er et så karakteristiske trekk ved sykdommen, at det må undersøkes spesielt med tanke på dette ved gjennomgang av pasientens sykehistorie.<O ![]() ![]() Fysiske funn: Ømme og/eller forstørrede lymfeknuter, spesielt i halsregionen. <O ![]() ![]() Muskelømhet, spesielt i nakke- og skulderregionen samt i bevegelsesmuskulaturen. Ved å palpere den affiserte muskulaturen med fingertuppene, vil man kunne finne svært ømme punkter. <O ![]() ![]() Positiv Romberg test. (Testen brukes for å undersøke balanseevnen. En positivt test innebærer at testpersonen svaier eller faller når han eller hun står med samlede føtter og lukkede øyne). Utredning, undersøkelse og diagnose: Når man skal diagnostisere ME/PVFS i forbindelse med forskning på tilstanden, må man ta spesielt hensyn til to viktige faktorer:<O ![]() ![]() 1. Mange av de ovenfor beskrevne symptomene og fysiske funnene, kan ha sammenheng med en rekke andre sykdommer og tilstander. <O ![]() ![]() 2. ME/PVFS vil kunne forekomme sammen med andre sykdommer og tilstander med mange av de samme symptomene og fysiske funnene (Se hovedkriterium a.)<O ![]() ![]() Kilder: www.meforening.no og www.me-forening.no<O ![]() ![]()
Min kostholdsfilosofi: Helst ikke tenke på mat - er det en filosofi?
![]() |
![]() |
#3 |
Se "Min Plan" for i dag. Lot dere bare tygge litt på denne først....
![]() |
![]() |
#4 |
Sterk og fri!
Medlem siden: Mar 2004
Alder: 60
Ta en titt her også. Dette er korte artikler om Utbrenthet variasjoner - riktignok ikke så vitenskapelige i formen som de materalet som ME-foreningen har. Jeg synes i hverfall at dette også gir noen forklaringsmodeller.
![]() |
![]() |
#5 |
Tusen takk for tipset Guro!
![]() |
![]() |
#6 |
Sterk og fri!
Noen viktige ME-linker
![]() |
![]() |
#7 |
Sterk og fri!
Enda en spennende link. Selvhealing med Ayurveda ...
![]() |
![]() |
#8 |
Sterk og fri!
En spennedne artikkel som forklarer ME/Kronisk utmattelse som dysautonomi, en uballanse i det autonome nervesystem. Dette 'ubeviste' nervesystem styrer puls, blodsirkulasjon og fordøyelseblant annet.
![]() |
![]() |
#9 |
Nytt Medlem
Medlem siden: May 2006
![]() |
Sv: ME (myalgisk encefalopati)
Jeg vet ikke helt hvorfor denne tråden har oppstått, fant ikke innlegget ""Min Plan" for i dag" som er nevnt over... |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Ketolyse
![]() |
![]() |
Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester) | |
|
|