Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Hvor mye vann er for mye?

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 01-03-08, 00:37   #1
Zenia
Juniormedlem

Zenia sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Alder: 45
Zenia har en fantastisk aura rundt segZenia har en fantastisk aura rundt seg
Question

Hvor mye vann er for mye?

Jeg ser at det er flere som drikker mye (mye!) vann hver dag, men hvor mye er egentlig for mye? Jeg har hørt at man skal drikke maks 3 liter om dagen, og at man burde holde seg mellom 2 - 2,5 om man ikke trener mye, det på grunn av belastningen på nyrene. Jeg har hørt at om man får i seg rundt 2 liter er dette optimalt for kroppen, og den får det vannet den trenger til alle prosesser og utskillelser. Er det noen som har et vitenskapelig svar på dette?

Sist redigert av Zenia : 01-03-08 kl 14:22.
Zenia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Forvirret Svar med sitat
Gammel 01-03-08, 01:00   #2
nellie
Seniormedlem

nellie sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 40
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mye vann er for mye?

Hmm. Man hører veldig mye, så det er neimen ikke lett å vite hva man skal tro. Det eneste jeg vet er at jeg har hørt at man ikke skal overskride 1 liter pr 10 kilo kroppsvekt.. Jeg merker at når jeg drikker for mye vann, så føler jeg meg litt "Matt" og trenger salt, men det går alltid over når jeg drikker litt farris..

Tror i grunn at når man kjenner at man er tørst, så bør man drikke.. Noen dager drikker jeg 3 liter, andre kan jeg komme opp i 5-6 liter.. Tror enda ikke nyrene mine har brutt sammen på grunn av overbelastning..

Gammel 01-03-08, 01:31   #3
paprika
Medlem

paprika sin avatar

Medlem siden: Mar 2006
Hvor: Sandnes
Alder: 47
paprika er en juvelpaprika er en juvelpaprika er en juvel

Det filtreres 12000 liter væske (blod) gjennom nyrene per døgn (Jo, du leste riktig). Det blir absorbert, skilt ut, reabsorbert og avfallsstoffet blir urin. Med dette i bakhodet er det kanskje logisk at man ikke bare skal glugge innpå med litervis. Det vanlige er at man bør drikke 1 - 1,5 liter væske (vann) pr dag når man bruker et "vanlig" kosthold. For oss som holder på med lavkarbo, er ikke dette nok. Vi bør drikke 2,5 - 3 liter i tillegg til den væsken vi får i oss gjennom mat. Jeg merker at jeg er mer tørst når jeg er på lavkarbo, så jeg drikker i grunnen når jeg er tørst.

Paprika, mamma til to
paprika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 01-03-08, 10:44   #4
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 57
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

http://www.dinside.no/php/art.php?id=349404

http://www.allekvinner.no/index.php?...1236&Itemid=49

http://www.dagbladet.no/dinside/2003/06/18/371489.html

http://www.doktoronline.no/qa/forum/...tml?s=doc.nav2

Bare et lite utvalg!

Nok vann er viktig, for mye er heller ikke bra!

Gammel 01-03-08, 11:36   #5
nellie
Seniormedlem

nellie sin avatar

nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

hvis man skal høre på de der, så har jeg nok ganske så kraftig diabetes. Huff.

Gammel 01-03-08, 11:39   #6
nellie
Seniormedlem

nellie sin avatar

jeg burde egentlig også vært dø

Gammel 01-03-08, 13:40   #7
Tuppen
Seniormedlem

Tuppen sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: ut i bygda utenfor ålesund
Alder: 41
Tuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

jeg burde egentlig også vært dø

jeg også!!

men ang det med vann inntaket mitt... jeg klarte ikke å få i meg mer enn 1-3 liter vann før... men etter jeg startet å trene hardt så har jeg null problemer med å få i meg 5 - 8 liter vann.... joda- det fører til mange toalett besøker..... men det funker bra for meg... men dette har ikke pågått lenge da... bare under trening så får jeg i meg minst 2 liter vann

Sitat:

For å finne ut om du har drukket for mye, kan du veie deg etter treningen. Dersom du veier mer enn før, har du drukket for mye.

jeg veier 100g mer... men det er jo pga muskler!

- "målet er å være slank og fin til bryllupet sommeren 2009 "
Min Journal
Tuppen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo inntil videre Svar med sitat
Gammel 01-03-08, 14:22   #8
Karbosara
Seniormedlem

Karbosara sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Fjerdingby
Alder: 58
Karbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastisk

http://forum.lavkarbo.no/blog.php?b=4740#comments

Her er det noe en smart fyr som heter Ziggy har skrevet...kan jo tittes på...

Karbosara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren, startet 1.nov, 2007 Svar med sitat
Gammel 01-03-08, 14:40   #9
nellie
Seniormedlem

nellie sin avatar

Jeg vet med megselv. Selvom jeg IKKE er på ketolyse, så klarer jeg heeelt fint å drikke 5-6 liter om dagen. Første jeg gjør når jeg står opp er å helle på med 1 liter med lunka vann. Tror det er sånn at jo mer vann man drikker, jo mer trenger man.
Innimellom så kjenner jeg at jeg ikke orker mer, da drikker man jo ikke mer. Kjenn etter og hør på hva kroppen sier! Du kjenner jo når du kjenner deg tørr, og når du kjenner deg balansert.

Gammel 02-03-08, 09:28   #10
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 57
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Innimellom så kjenner jeg at jeg ikke orker mer, da drikker man jo ikke mer. Kjenn etter og hør på hva kroppen sier! Du kjenner jo når du kjenner deg tørr, og når du kjenner deg balansert.

Jeg har nesten ikke tørste -følelse. Aldri hatt det. Har vært dehydrert på grensen til det farlige flere ganger. Blir kvalm av å drikke mye og kan fint klare meg i timesvis uten å merke at jeg blir det minste tørst, selv i 40 varmegrader eller etter en hard treningsøkt.
Må tvinge meg til å drikke vann (som jeg aldri har likt, dårlig kommunalt vann der jeg vokste opp) og bare det å huske å drikke er en kamp i seg selv.

Må ta tabletter med drikke, så da prøver jeg å få i meg litt ekstra når jeg først må drikke noe.

Jammen er folk forskjellige!

Gammel 02-03-08, 10:11   #11
nellie
Seniormedlem

nellie sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Jeg har nesten ikke tørste -følelse. Aldri hatt det. Har vært dehydrert på grensen til det farlige flere ganger. Blir kvalm av å drikke mye og kan fint klare meg i timesvis uten å merke at jeg blir det minste tørst, selv i 40 varmegrader eller etter en hard treningsøkt.
Må tvinge meg til å drikke vann (som jeg aldri har likt, dårlig kommunalt vann der jeg vokste opp) og bare det å huske å drikke er en kamp i seg selv.

Må ta tabletter med drikke, så da prøver jeg å få i meg litt ekstra når jeg først må drikke noe.

Jammen er folk forskjellige!

men når du VET at du ikke kjenner tørstefølelse så vet du jo at du må drikke selvom du ikke gjør det

At folk er forskjellige er en ting. At det er mye rare teorier ute og går om hver eneste sak man kan tenke seg i hele verden er en annen, men jeg kan godt omformulere og si:

HVIS man har den egenskapen at man kjenner tørstefølelse og tåler å drikke og HVIS du kjenner jo når du kjenner deg tørr, og når du kjenner deg balansert, så hør på hva kroppen har å si.

Hvis ikke, så har du sikkert lagt deg opp dine vaner for å holde væskebalansen i sjakk.

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Vann og vanndrikking slaskalainen Generell ernæringsdebatt 13 21-06-10 20:09
Halsbrann av å drikke vann ... nomma Fysisk og mental helse 14 24-10-07 00:07

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:07.