Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Atkins kosthold > Induksjonen

forslag til dagsmenyer på atkins?

Induksjonen De første 14 dagene med Atkins

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 09-09-04, 12:19   #1
raven
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2004
Alder: 44
Innlegg: 1
raven er på en erverdig vei
Thumbs up

forslag til dagsmenyer på atkins?

HEI!

Jeg er helt ny i "faget",har ikke begynt på Atkins enda, for jeg ville ha så mye som mulig med kunnskap i bakhånd først..dette for å prøve å gjøre ting mest mulig riktig. Dette er jo veldig viktig også med Atkins, der en liten slipp i induksjonen kan ødelegge for vekttap...


Jeg har derfor lest masse om tilatte/ikke tillatte matvarer osv.
Men trenger litt hjelp til å sette dette ut i praksis.
Jeg lurer derfor veldig på om det er noen her som har noen menyforslag?
Frokost? Lunch? Middag?
Hva er best hvis man må ha et lite mellommåltid?
klarer ikke å pønske ut noe særlig på egenhånd, og er redd for at jeg lager meg en monoton diett som jeg vet er sikker, for så å følge den hver eneste dag..

HJELP!!

raven er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Din filosfi/hvilken du følger Svar med sitat
Gammel 09-09-04, 13:27   #2
a-slbakk
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2004
Alder: 48
Innlegg: 29
a-slbakk er ny på veien

Hei!
Eg er ikkje spesielt god på dette, og slit sjølv med å finne "raske" rettar til frukost og lunch.
Har sjølv ete mykje egg og bacon, omelettar med sopp, ost og urter eller restar frå middagen dagen før. No har eg slått frå meg å følgje Atkins slavisk, for det fungerer ikkje i lengden- for meg, vel å merke... Det gjer at frukosten no ofte blir havregrynsgraut, ein boks makrell i tomat og/ eller hardkokte egg. Gjerne egg og bacon innimellom òg, men las ein stad at det var visst ikkje så bra som eg trudde...

Til lunch et eg gjerne kyllinglår, kotelettar, makrell i tomat, hardkokte egg, omelett, salat, middagsrestar...

Middag: Dette er det lettaste. Alt av kjøt, fisk, skalldyr. Faktisk det same som resten av familien. I staden for poteter/ris et eg grøn salat, kokte grønsaker eller fløytegratinerte grønsaker- i store mengder... Eller kva med ein god heimelaga rekesalat?

Kvelds: Det same som frukost og lunch... Eller ein god smoothie med frukt, bær, egg, Udos Choise og isbitar.

Peanøtter er godt innimellom. Har nett oppdaga ein sukkerfri sjokolade. Litt karbohydrat i denne, men så lite at eg godtek det. Sikkert ikkje eigna på induksjon...

Mykje av det eg et eignar seg sikkert ikkje for induskjon, men dette var no berre meint som tips til mat med redusert innhald av karbohydrat.

Lykke til, i allefall...

a-slbakk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 09-09-04, 14:21   #3
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Når jeg har fri lager jeg meg nesten alltid omelett til frokost. Kjempegodt. Kan og prøve med litt avokado i skiver og en osteskive i f.eks. Eller kanskje em smoothie ?? (Oppskrifter finner du i Smoothie tråden)

Når jeg jobber dag har jeg aldri tid til skikkelig frokost. Da blir det helst en skive fiberrrik med Time kremost, eller hvitost/paprika, eller røkelaks, eller egg i skiver ! (ikke perfekt men bedre enn ingenting)

Til jobblunch spiser jeg alltid medbragt salat. Stor bolle (se journalen min).Med kylling eller krepsehaler eller reker eller stekt bacon i biter, eller skinke...... alltid noe "kjøtt eller fisk" - Bruker blandet salat da issalat er nesten bare vann uten næring...... Finnes masse deilige salattyper i butikken. Og ruccola er jeg nesten avhengig av !!

Har jeg spist fiberrik til frokost er det salat eller omelett til lunch. har jeg spist omelett til frokost er jeg ikke sulten til lunchtid og tar gjerne en skive fiberrrik eller noen kyllingvinger. Bruker kyllingvinger (Black & White pose fra Prior) til snack om kvelden og, - for å få opp kalori innholdet - de har minimalt med karber !

Laks & eggerøre er finfin lunch ! Ikke gravlaks, den har for mye karber !!

Til middag spiser jeg kylling (har en del kylling oppskrifter etterhvert - mange er postet her i forumet) fisk eller eller etellerannet kjøtt, med blomkålstappe og eller brokkoli. Noen ganger stekt sopp (med eller uten fløte) og asparges. Noen ganger steker jeg opp ratatouille (eller hva det nå heter) med biter av squash, paprika, vårløk (mindre karber enn purre), fenikkel, med masse godt krydder og/eller friske krydderurter. Noen ganger tomatsalat av tomat i terninger, frisk koriander eller basilikum, - eller i tillegg oppkuttet agurk. Eller med deilig mozarellaost imellom tomatskivene.

Hvis jeg har brukt krydder (annet enn salt & pepper) koker jeg ut pannen med litt fløte for å få deilig saus.

Fordelen med å telle slik jeg gjør, er at jeg kan se om jeg kan spise litt ekstra som kveldskos. F.eks, cherry tomater eller en vanlig tomat (karber), en halv avocado med en skje Skagensalat (fra Rimi) ...... (det er og greit som mellom måltid når som helst på dagen). Atter en gang kyllinvinger. Selleri med kremost eller rømmedip.

Peanøtter skal du IKKE spise under induksjonen. Jeg anbefaler deg å kjøpe og lese boka før du begynner !!

Hvis du vil kan du godt se på menyen i journalen min. Den er direkte kopiert fra mitt "canadiske forum hjem" - så den er på engelsk. Litt kjedelig i det siste dessverre, er litt matlei ! Oppskrifter har jeg lagt inn under oppskrifter her inne......

Finnes sikkert andre gode ideer fra andre her inne også !!!

Lykke til !!

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 04-10-04, 11:03   #4
aveline
Ubekreftet Medlem
 
Medlem siden: Sep 2004
Alder: 77
Innlegg: 416
aveline er veldig godt liktaveline er veldig godt liktaveline er veldig godt liktaveline er veldig godt liktaveline er veldig godt liktaveline er veldig godt liktaveline er veldig godt liktaveline er veldig godt likt

TAKK Til Nille*

Hei!*
Jeg hang meg på alle informasjonene du ga til Raven. Skikkelig informativt - og det er tydelig at du liker å lage mat!*
Jeg er også midt i et stadie hvor jeg samler inn så mange opplysninger som mulig om Atkins. Av flere grunner finner jeg det enklest å starte 11.10 - men DA skal det skje for fullt!!*

Jeg syns frokost med egg/bacon pluss tomater høres greit ut - likedan med en god omelett.
Lunsj tenker jeg mest som et "salat-måltid" - hvor jeg veksler med kylling, skinke og tunfisk..etc.

Middag vil jeg varm, og da forestiller jeg meg gode supper. Jeg lager ofte det når jeg ser at grønnsakene begynner å bli litt vasne i kjøleskapet. Smeller alt opp i ei gryte sammen med enten seifilet, kjøttdeig, eller kjøtt. Masse løk og tomater hører med. Det blir alltid vellykket......men, jeg vet jo at jeg må utelate poteter og gulrøtter. (Og tomatpureen) Allikevel tror jeg det skal smake.
Første gangen jeg lager opp dette, koker jeg en stor gryte med tanke på å fryse ned porsjoner. Da vil jeg notere ned nøye antall karber jeg slenger oppi, for så å dele dette på antall bokser.

Jeg er også veldig glad i thai-mat, og kommer til å lage typiske supper. Det er jo bare å øse på av div. grønnsaker, lime, sitrongress og ingefær og ha i enten kylling eller fisk/skalldyr. Men....jeg ser en fallgruve, nemlig kokosmelken. Den har 15 karber pr.100 gr. Jeg lurer på om dette kan løse seg ved at jeg bare koker "kraft" på kokosen - Ikke svelger den. Det er så godt med den pikante smaken - men jeg avstår selvfølgelig hvis noen fraråder det.

Heldigvis har jeg alltid syns at stangselleri og dip er godt - så det blir nok mye av det på kveldene.

Jeg leser at Atkins fraråder både koffein og frukt i induksjons-fasen, men jeg drikker kun enten et krus te, eller kaffe som dagsrasjon - og tror vel ikke det "skader." Men nype, eller hibiscus-te finner jeg ikke nevnt i karbo-teller,n. Det er jo deilige teer.... kan de være så skumle da?

Jeg blir veldig glad for respons!*

Vennlig hilsen Aveline

aveline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 04-10-04, 16:31   #5
Karin
Seniormedlem
 
Karin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Bergen
Alder: 68
Innlegg: 1.550
Karin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressurs

Nype-og hibiscuste er deilig, likeså nype-og bringebær. Dette har jeg brukt hele tiden. Confecta har også en Earl Grey og en Ceylon-te som de sier er 98 % naturlig fri for koffein, hva nå det betyr. Men da jeg var ferdig med induksjonsfasen, begynte jeg å drikke litt kaffe og te med koffein. Blir stort sett ikke mer enn 1, maks 2 kopper per dag. Det var etter at jeg leste på Atkins UK-sidene at mange tåler koffein greit, og man må prøve seg fram. Det ser ut til at det går greit i mitt tilfelle.

Frokost er absolutt et problem, særlig siden jeg får veldig vondt i magen dersom jeg spiser mer enn ca 1/2 eggehvite. Men jeg har nå funnet en løsning som jeg lever godt med. (På vedvarende vekttap.)
På Co-op har de en brødblanding for dansk rugbrød som ifølge varefaktaene gir 32 g karber per 100 g. En skive på ca 25 g gir da 8 g. På hverdager funker en sånn skive med masse skinke og ost, eller makrell i tomat, eller smøreost. Eller en fiberrik med ditto. Eller en Ryvita eller Wasa fiber plus. Eller en halv skive fullkornbrød.
Alternativt en kylling/kalkunpølse. Jeg koker meg av og til et egg, men må da fjerne mye av eggehviten. Har jeg fri, lager jeg gjerne en omelett, av en eggplomme og 1/2 eggehvite og noe godt oppi. Og ost på toppen!
I helgene liker jeg å spise noen reker med sitron og majones til frokost/brunsj, med eller uten tillegg av noe av det andre.
Medbrakt salat til lunsj på jobben, med kylling, tunfisk eller skinke og ost.
Middag er lett. Regner med å få mange gode ideer her i oppskriftsforumet også.
På induksjon spiste jeg gjerne litt ost til mellommåltid, nå går det i en liten håndfull nøtter. Oliven er bra om man liker det. (Men best er de med litt vin til, da...)
Jeg tror man må tilpasse litt etter hvert som man ser hva som fungerer for en selv. Vitsen med å introdusere matvaretyper langsomt er jo å se om man har en intoleranse eller det er noe som trigger stopp i vekttapet. Så må man bare telle karber og holde oversikten, og gjøre justeringer etter hvert. Lykke til alle!

Karin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/ketolyse Svar med sitat
Gammel 04-10-04, 17:33   #6
aveline
Ubekreftet Medlem
 
Medlem siden: Sep 2004
Alder: 77
Innlegg: 416
aveline er veldig godt liktaveline er veldig godt liktaveline er veldig godt liktaveline er veldig godt liktaveline er veldig godt liktaveline er veldig godt liktaveline er veldig godt liktaveline er veldig godt likt

Til Karin**

Takk for oppfølging, Karin*

Men, jeg blir litt frustrert når du skriver om div."mel-produkter" (eks.Ryviita..m.m)
Jeg mener bestemt at dette er abolutt tabu i induksjonsfasen?....
Dægger,n døtte så flott det hadde vært om man kunne slengt alle tillatte godsaker på ei "feit" rugbrødskive....men, jeg tror ikke det er sånn det er... dessverre.
For all del... RETT PÅ MEG!!! om jeg har misforstått**S

Men litt mer i takt med det jeg tror er tillatt... Hvorfor har du problem med eggehvite? Er dette et personlig anliggende...som allergi? ...You name it!
Et egg er et egg, trodde jeg - i alle fall for meg*
Men jeg har lest en del om viktigheten av å drikke mye. Det er ikke DER problemet ligger, Karin?

Jeg spør som en "nyfødt"...*** Aveline
Jeg spør og leser så mye nå

aveline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 04-10-04, 18:46   #7
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Brød/melvarer(kornprodukter) skal ikke brukes under Atkins Induksjon, men Karin er på vedvarende, og et stykke opp på vedvarende stigen finner du kornprodukter. På punkt 9.

Mange må vente med kornprodukter til de er langt inne i vedlikehold, mens andre kan tillate seg å starte med det tidligere.

Klibrød og Wasa Fiber Plus inneholder så mye fiber at det ikke er noe problem å bruke på induksjon også. MEN, når det er sagt, - ikke 5-6 til dagen !! En Fiber Rik med solsikefrø har 3.7 netto karber. Wasa Fiver Plus nesten dobbelt så mye. Det sier seg selv at man må være forsiktig. Ryvita ligger enda høyere. Jeg er på max ca 40 karber pr dag nå (noen dager mindre) og tillater meg noen dager to-tre Fiber Rik med solsikkefrø. Brød er jeg ikke glad i uansett, men jeg skal sjekke den melblandingen på Coop. Vi har en baker i samme hus jeg jobber i. De har et deilig rugbrød med nøtter etc. Dyrt og kjempegodt. Snart skal jeg prøve det. Skal over på vedlikehold om et par kilo !

Vær veldig oppmerksom på at det på Europeiske/ Norske nærings- innhold fortegnelser OG i Matvaretabellen, så er FIBER ALLEREDE TRUKKET FRA. Mange har gått i fella og trodd at det er slik det står i boka. Karber minus fiber = netto karber. FEIL !! Jeg oppdaget det tilfeldig da jeg ikke fikk næringsinnholdet til å stemme da jeg skulle legge et inn i et kostholdsprogram www.fitday.com . Programmet forteller at "noe" er galt. Så fortalte en engelsk venninde at hun hadde funnet årsaken. SÅ leste jeg her i forumet og fikk en gedigen AHA opplevelse. I den siste utgaven av matvaretabellen står det svart på hvitt ! Fiber ER trukket fra i.h.t. EU/EØS standard !

Som Karin sier, du må prøve deg frem når det gjelder koffein. Hvis du ikke blir sulten etter en kopp kaffe eller te er det greitt. Og drikker du bare en kopp til dagen gjør det ikke noe. Vær obs på at mange frukt-teer inneholder sukker (YESSS!!!). Se på næringsinnholdet du !

Du klarer dette her så fint atte - helt sikkert !!

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 05-10-04, 04:12   #8
Karin
Seniormedlem
 
Karin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Bergen
Alder: 68
Innlegg: 1.550
Karin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressurs

Hei, Aveline..

Joda, du har rett, disse "mel-produktene" som jeg nevner, skal man ikke bruke på induksjon. Men jeg er på vedvarende vekttap, og har ventet de foreskrevne ukene med å introdusere kornprodukter. Og har funnet ut at jeg tåler dem.
Ang. eggehvite, så er det bare min private greie. Har i mange år hatt problem med at jeg blir dårlig av egg, en kusine av meg (nå død) hadde det samme. Så kanskje det er genetisk. I alle fall har jeg etter prøving og feiling funnet ut at det er ikke plommen, men hviten som plager meg. Men som sagt, bare helt privat greie. Men det gjørat egg ikke kan være en så stor del av min diett som jeg ville ha gjort det til ellers. Dessuten elsker jeg egg - søren også!! Men sånn er det - må bare jobbe med det vi har.
For de som ikke plages med egg på noen måte, har jeg alltids mange oppskrifter, forresten. Det kan vi komme tilbake til ved en annen anledning og i et annet forum.

Karin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Fakta og feiloppfatinger om Atkins Ernæringsmessige Tilnærming HP Atkins kosthold 22 24-06-08 16:56
Melk Kristian Generell ernæringsdebatt 39 06-06-05 04:52


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no