Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Middag

Hvalbiff i fløtesaus

Middag Har du oppskrift på en god lavkarbomiddag? Merk gjerne oppskriften med dietten den er laget for.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 27-03-08, 10:35   #1
wirow_84
Medlem
 
wirow_84 sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Kyststripa i Agder
Alder: 39
Innlegg: 135
wirow_84 har en fantastisk aura rundt segwirow_84 har en fantastisk aura rundt seg

Hvalbiff i fløtesaus

Ja, vet ikke hvor mange som har oppdaget gleden ved å lage mat med hvalkjøtt spesiellt når man spiser lavkarbo. Er jo et forholdsvis magert kjøtt, men fullt av proteiner og kalsium. Så er det jo tilbehøret som får opp fettmengden for de som ønsker det. I tilleg et rimeligere alternativ til mange andre kjøttvarer.
Lagde dette til middag i går, og min søster og jeg spiste opp hele retten, dette var noe av det beste vi hadde smakt på lenge!

1 pk hvalbiff(den blå pk. man får i frysedisken) a 400 gram.
1 løk
1 rød paprika
ca. 1/2 dl fløte
to toppede ss creme fraiche
havsalt og pepperblanding

en brokkoli
en rund hvitløk
masse meierismør

Hvalbiffen brunes i meierismør.
Hakket løk og paprika hives over i stekepanna, la alt surre sammen litt.

Krydre ønsket mengde.
Spe opp med fløte, og la det putre litt før en tar oppi CF. Alt putrer på svak varme mens brokkolien gjør seg ferdig.

Hvitløksdampet brokkoli
Ha i en stor ss med meierismør i en gryte, og varm opp.
Rasp hele den lille runde hvitløken, og la dette surre litt før du tar oppi
bitene av brokkolien. Ha på lokk, og la det stå og dampe på litt over middels varme til brokkoliene er gjennomvarme og passelig myke.

Dette var altså en stor suksess, blir nok en slik middag ukentlig fremover nå, så mannen får smakt han og

__________________
wirow_84 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 06-04-08, 17:45   #2
Livsglede
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Rogaland
Alder: 56
Innlegg: 565
Livsglede har en fantastisk aura rundt segLivsglede har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvalbiff i fløtesaus

HVor kjøpte du hvalbiffen? Vet at REma hadde den før i frysedisken sin, men nå finner jeg den ikke i noen butikker mer. Kunne tenkt meg å lage denne retten

Livsglede er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tiden redusert lavkarbo uten egg,meieriprodukt,nøtter,gluten, og hvetestivelse Svar med sitat
Gammel 06-04-08, 18:34   #3
Stupedama
Seniormedlem
 
Stupedama sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Østlandet
Alder: 56
Innlegg: 677
Stupedama er veldig godt liktStupedama er veldig godt liktStupedama er veldig godt liktStupedama er veldig godt liktStupedama er veldig godt liktStupedama er veldig godt likt

Sv: Hvalbiff i fløtesaus

Så genialt
Jeg stod nettop og holdt i en pakke Hvalbiff (på Rimi ved løkkeveien/madlaveien i Stavanger i tilfellet Livsgleden holder til der) og kunne ikke huske om jeg likte det eller ikke. Enten liker jeg det veldig godt, eller så synes jeg det smaker lever og hvis det gjør det må jeg holde meg unna. Det er et eller annet som smaker litt av lever, men er det hvalbiff? Hva sier du wirow?

__________________
***
Sunn og frisk, sterk og pen, mett og glad
- rik, slank og forelska Stupedame! La oss si hun veier omtrent 60 kilo. Mer i bloggen, under mål og vekt.
Stupedama er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindbergish Svar med sitat
Gammel 06-04-08, 19:10   #4
wirow_84
Medlem
 
wirow_84 sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Kyststripa i Agder
Alder: 39
Innlegg: 135
wirow_84 har en fantastisk aura rundt segwirow_84 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvalbiff i fløtesaus

Jeg kjøper hvalbiffen på Rema 1000. Ville kanskje tro at MENY også har?
Når det gjelder smaken, vet jeg ikke helt om det kan sammenliknes med lever. Det nærmeste jeg kommer til å ha smakt lever, er levepostei...!
Kanskje noen nordlendinger her som har smakt begge deler som kan svare deg. Eller andre som har smakt hvalkjøtt selvfølgelig

Synes iallefall kjøttet er veldig godt på smak, smaker jo litt som sjømat gjør, samtidig som konsistensen er fast og fin

__________________
wirow_84 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 09-04-08, 14:20   #5
Livsglede
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Rogaland
Alder: 56
Innlegg: 565
Livsglede har en fantastisk aura rundt segLivsglede har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvalbiff i fløtesaus

Ua.............. jeg fant hvalbiff på Ica, men la den fort tilbake igjen. 168,- for en liten pakke nei jaggu om jeg betaler det, så kjipe er jeg.
Tenk på alle de nakkekotelettene en kan få for de samme kronene. En kan jo få 5 pk med nakkekoteletter på rema med 5 koteletter i hver pk. Nei jaggu ble jeg overgitt gitt.

Livsglede er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tiden redusert lavkarbo uten egg,meieriprodukt,nøtter,gluten, og hvetestivelse Svar med sitat
Gammel 09-04-08, 20:21   #6
wirow_84
Medlem
 
wirow_84 sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Kyststripa i Agder
Alder: 39
Innlegg: 135
wirow_84 har en fantastisk aura rundt segwirow_84 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvalbiff i fløtesaus

Nei, huffameg! Det hørtes mye ut! Koster mye mindre på REMA1000... Men sammenligner kjøttet med biff, jeg, da... svinekjøtt er vel klart det rimeligste pr. kg.

__________________
wirow_84 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 09-04-08, 20:41   #7
Helene
Seniormedlem
 
Helene sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Alder: 37
Innlegg: 2.399
Helene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressurs

Sv: Hvalbiff i fløtesaus

Vet Den norske isbilen har Hvalbiff som ikke er så kjempedyr.

Har dårlig erfaring med transmak i hvalbiff så jeg vet ikke om jeg tør bort på det.

__________________
Hilsen Helene.




Helene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert som ligner ketolyse Svar med sitat
Gammel 10-04-08, 14:25   #8
Livsglede
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Rogaland
Alder: 56
Innlegg: 565
Livsglede har en fantastisk aura rundt segLivsglede har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvalbiff i fløtesaus

Jeg fant, jeg fant ca 60-70 eller noe sånt betalte jeg, så nå blir det hvalbiff over helga. Deler du den opp i skiver eller steker du den hel?

Livsglede er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tiden redusert lavkarbo uten egg,meieriprodukt,nøtter,gluten, og hvetestivelse Svar med sitat
Gammel 10-04-08, 20:44   #9
wirow_84
Medlem
 
wirow_84 sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Kyststripa i Agder
Alder: 39
Innlegg: 135
wirow_84 har en fantastisk aura rundt segwirow_84 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvalbiff i fløtesaus

Steker den som biffsnadder, jeg.... Deler opp stykket i skiver, så i terninger... stekes i meierismør, namme nam

__________________
wirow_84 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 11-04-08, 16:09   #10
Livsglede
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Rogaland
Alder: 56
Innlegg: 565
Livsglede har en fantastisk aura rundt segLivsglede har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvalbiff i fløtesaus

Da blir det, det samme her til uken

Livsglede er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tiden redusert lavkarbo uten egg,meieriprodukt,nøtter,gluten, og hvetestivelse Svar med sitat
Gammel 11-04-08, 17:14   #11
Karin
Seniormedlem
 
Karin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Bergen
Alder: 68
Innlegg: 1.550
Karin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressurs

Sv: Hvalbiff i fløtesaus

Jeg åpner alltid pakken og ser på kjøttet. Det må IKKE være marmorert, da har det lett for å bli transmak i det. Hvis det ikke er tegn til noe hvitt, skal det ikke smake tran, bare deilig.

Men det ligner ikke på lever, syns jeg.

__________________
Karin

Karin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/ketolyse Svar med sitat
Gammel 11-04-08, 18:48   #12
auroraborealis
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Tromsø
Alder: 54
Innlegg: 87
auroraborealis er ny på veien

Sv: Hvalbiff i fløtesaus

Jeg kjøper aldri hvalkjøtt på denne tiden av året, da er det nemlig fjorårets kjøtt de har i butikkene.
Sjansen for transmak er mindre når man kjøper kjøttet i sesongen som er mai-juli eller etter sesongen utover høsten.
Jeg kjøper bare hvalkjøtt som ferskvare, aldri frosset. Kjøper ca 1 kilos store stykker og deler den opp i 200 grams biffer som jeg steker som pepperbiff med peppersaus, eller marinerer det med en eller annen marinade og griller det - Nydelig!!!

__________________
auroraborealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 12-04-08, 02:18   #13
wirow_84
Medlem
 
wirow_84 sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Kyststripa i Agder
Alder: 39
Innlegg: 135
wirow_84 har en fantastisk aura rundt segwirow_84 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvalbiff i fløtesaus

Hørtes jo helt fanatstisk godt ut - i Tromsø du bor? Sånne goder har vi ikke her på sørlandet- her blir det nok frysedisken.... men da kan vi se frem til godt kjøtt til sommeren og utover høsten?

__________________
wirow_84 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 21-08-09, 18:17   #14
sylwester
Seniormedlem
 
sylwester sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 719
sylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snill

Sv: Hvalbiff i fløtesaus

Fant fersk hvalbiff på SmartClub. 119kr/kg. Jeg har aldri spist de små frossene pakkene før, men hørt at tiden for det er på sommeren. Detet skal smake :-)

__________________
Normalvektig siden 22.06.21
sylwester er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Statens (LCHF før det) Svar med sitat
Gammel 23-08-09, 12:57   #15
Stupedama
Seniormedlem
 
Stupedama sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Østlandet
Alder: 56
Innlegg: 677
Stupedama er veldig godt liktStupedama er veldig godt liktStupedama er veldig godt liktStupedama er veldig godt liktStupedama er veldig godt liktStupedama er veldig godt likt

Sv: Hvalbiff i fløtesaus

Takk Sylwester! Jeg passerer SmartClub stadig vekk Meld gjerne fra om det blir godt.

__________________
***
Sunn og frisk, sterk og pen, mett og glad
- rik, slank og forelska Stupedame! La oss si hun veier omtrent 60 kilo. Mer i bloggen, under mål og vekt.
Stupedama er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindbergish Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvalbiff Gerd Middag 0 25-02-07 20:33
Fløtesaus med sopp Iset Annen mat 0 04-05-04 09:43


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no