Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Middag

Soyabønner!?

Middag Har du oppskrift på en god lavkarbomiddag? Merk gjerne oppskriften med dietten den er laget for.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 10-09-08, 13:57   #1
Polly
Juniormedlem

Medlem siden: Jun 2008
Alder: 45
Polly er på en erverdig vei
Question

Soyabønner!?

Vi lav-karbo folk brukar jo soyaprotein, soyamel osv. Kva med soyabønner? Er det nokon der ute som har nokre gode oppskrifter med soyabønner?

Har sett litt igjennom ulike oppskrifter her inne, men ser at soyabønner er mangelvare (eller tek eg feil?). Har nett kjøpt Go Green sine soyabønner som er ferdig til å serverast, og les at det kun er 4 g kh per 100 g, og 5 g fett. Dette er vel ein super lav-karbo ingrediens?

Polly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lav-karbo Svar med sitat
Gammel 10-09-08, 14:12   #2
Kula
Seniormedlem

Medlem siden: Nov 2006
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Soyabønner!??!

Opprinnelig lagt inn av Polly, her.

Vi lav-karbo folk brukar jo soyaprotein, soyamel osv.

NEI! Vi gjør absolutt ikke det! Les en artikkel av Iver Mysterud i Mat & Helse:

http://www.matoghelse.no/artikler/ma...-paa-soya.aspx

-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-09-08, 17:42   #3
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 57
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

NEI! Vi gjør absolutt ikke det! Les en artikkel av Iver Mysterud i Mat & Helse:

http://www.matoghelse.no/artikler/ma...-paa-soya.aspx

-

Tusen takk for en glimrende artikkel!
Hadde en diskusjon med en ernæringsfysiolog forrige uke, men kunne ikke underbygge påstandene mine om at soya ikke nødvendigvis er så bra. Kunne ikke huske hvor jeg hadde lest det, men her sto jo alt og enda masse.
Har sendt henne linken og håper hun endrer standpunkt ovenfor sine klienter etter å ha lest den.

Gammel 10-09-08, 19:12   #4
Kula
Seniormedlem

Medlem siden: Nov 2006
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Har sendt henne linken og håper hun endrer standpunkt ovenfor sine klienter etter å ha lest den.

Man kan jo håpe! Min erfaring er imidlertid at de fleste ernæringsfysiologer aldri endrer standpunkt. (Unntak finnes gudskjelov!)

-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-09-08, 21:45   #5
Polly
Juniormedlem

Medlem siden: Jun 2008
Alder: 45
Polly er på en erverdig vei
Talking

Ja, takk for fin artikkel. Eg brukar ikkje mykje soya-produkter i min kost, kun i ny og ne og kun som tilbehøyr og ikkje hovudingrediens i eit måltid.

Bær over med meg, er relativt ny i lav-karbo verda, men synes det er stadige debattar om soyaprotein og soyamjøl osv osv, så mitt inntrykk er fremdeles at det er mange lav-karbo tilhengarar som brukar dette ein del. Er vel berre å gå inn på linkane til oppskrifter, så ser ein dette. Men at soya-produkter er omstridt, det har det jo vore ei stund. Og at det er grunnlag for denne skepsisen er eg sikker på at det er.

Men, nokon som likevel har oppskrifter med soyabønner??

Polly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lav-karbo Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:26.