Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Søtningsmiddel vs sukker?

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 21-09-08, 09:25   #1
BMS!
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2008
Alder: 49
Innlegg: 142
BMS! er på en erverdig vei

Søtningsmiddel vs sukker?

Hei og god søndag....

Ja, jeg klarer ikke helt å få tak i dette jeg.... Har en følese at mange av dere bruker nokså ofte søtningsmiddel, men det kan godt være ett inntrykk jeg har fått i oppskrifter etc. behøver jo ikke være slik allikevel da.

Men dere kloke damer og menn, bruker dere mye kunstig søtning og i så fall hva bruker dere, og til hva?

Vi i heimen her bruker ikke noen form for kunnstig søtningsmiddel som vi tilsetter maten med viten og vilje, jeg syns jeg har nok med alt søtningen jeg får i meg ufrivillig fra matvarer etc. Ikke har vi drukket lettbrus heller (sikkert grunnen til at jeg er meldt inn her.....) , men jeg er utrolig skeptisk til søtning, men det er også fordi jeg vet så utrolig lite om temaet igrunn....

Vi bruker sukker/fruktose. I smoothies f.eks. har jeg aldri brukt fruktose før i går, men jeg klarte ikke la være i og med at jeg skulle lage eggedosis.... Egg i smoothies hørtes ikke godt ut i mine ører, neste gang prøver jeg uten.... (fruktose altså, ikke egg).

Men tilsetter dere maten søtstoff/sukker daglig? Jeg gjør ikke det, men mulig det er fordi jeg bruker enten sukker/fruktose og da tenker meg om, og smaker om det kan være nødvendig før jeg dærsjer oppi noe.

Hva er deres tanker om dette, og hvor går deres grenser på type søtning etc. Jeg vil så gjerne lære mer om temaet, så jeg håper noen kloke hoder vil dele sine tanker med meg.

Ha en helt fortreffelig søndag

__________________
Vennlig hilsen
BMS!


BMS! er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Heller mot Lindberg, men ikke helt sikker enda :-D Svar med sitat
Gammel 21-09-08, 09:59   #2
Pearl
Seniormedlem
 
Pearl sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Stavanger
Alder: 66
Innlegg: 3.622
Pearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt av

Sv: Søtningsmiddel vs sukker ?

Jeg er på ketolysediett, så sukker og fruktose er helt uaktuelt for meg. Jeg prøver også å unngå kunstig søtning så godt jeg kan. Bruker en sjelden gang i blandt Stevia. (F.eks. hvis jeg prøver meg på ketolysevafler el.lignende) Drikker vann og te. I det daglige søter jeg med bær, og så unner jeg meg en stripe mørk sjokolade søtet med Maltitol. Mengden begrenser seg selv fordi to striper vanligvis gir for løs mage. Ja og så glemte jeg: Jeg bruker også Fribol drops som jeg kjøper på apotek. (GI = 0)

Det å bruke mindre søtstoff er en prosess som har tatt litt tid, men nå frister det ikke lenger med noe søtt. Søtsuget har gradvis avtatt.

__________________
Min Journal
Pearl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 21-09-08, 11:36   #3
nattfrue
Seniormedlem
 
nattfrue sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 740
nattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snill

Sv: Søtningsmiddel vs sukker ?

Søtningsmiddel er vanskelige saker, det er jeg enig med deg i. Noen er sukkeralkoholer, andre ikke, noen er naturlige, noen er kunstige - er fremdeles forvirret selv

Personlig holder jeg meg til følgende:
* Natreen i te
* Sukrin i hjemmelagede ting som krever søtning
* Maltitol i sjokolade

Natreen velger jeg fordi jeg som oftest drikker te på jobben, og der har vi bare Natreen hvis jeg ikke vil ha sukker. Sukrin synes jeg er greit i f.eks. søte pannekaker fordi det er lettere å beregne enn f.eks. Splenda, dessuten er det et naturlig søtstoff som jeg ennå ikke har kommet over noe negativt om (skjønt, det kommer sikkert en eller annen dag!). Maltitol fordi ... vel, jeg liker sjokolade, og jeg har ennå ikke sett en sukkerfri sjokolade uten maltitol Men prøver uansett å begrense bruken.

Lightbrus drikker jeg nesten aldri, men nå er vel de fleste av dem søtet med aspartam, som de fleste her inne er kjent med at ikke er så veldig bra saker. Tror likevel ikke at et glass i ny og ne er så veldig farlig.

Søtstoffbruken min i dag er uansett dramatisk mindre enn sukkerbruken min tidligere. Tipper at jeg får i meg noe søtstoff 3-4 av ukens 7 dager, i form av en av de ovennevnte tingene. Før spiste jeg masse sukker, hver dag.

Som med alt annet handler det vel om balanse? Hvis du har et veldig bevisst forhold til søtning fordi du bruker Fruktose, vil jeg tro at det er bedre enn å ha et ukritisk inntak av andre søtstoffer. Men klarer du å beholde bevisstheten rundt det, og bruke like lite, kan det kanskje være lurt å gå over til et naturlig søtstoff som har mindre innvirkning på blodsukkeret (og færre karbohydrater og kalorier) enn Fruktose.

__________________
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
Min journal
nattfrue er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert ketogen diett med utgangspunkt i Ketolyse Svar med sitat
Gammel 21-09-08, 12:20   #4
danish
Seniormedlem
 
danish sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 535
danish er en juveldanish er en juveldanish er en juvel

Sv: Søtningsmiddel vs sukker ?

Hei.

Jeg bruker rent druesukker og honning.

Jeg unngår kunstige søtningsmiddel. De er ofte laksative (unntatt sukrin). I tillegg er det slik at de er inntakte når de kommer til tarmen. Her undergår de gjæring av slemme bakterier som P. mirabilis (assosiert med revmatisk gikt) o. s. v. Dette skal visstnok forverre candida o. s. v. òg.

Honning har sterk smak og derfor bruker du mindre. Det minner næringsmessig om sukker: 50 % fruktose, 50 % glukose. Jeg skal begynne med sort melasse, fordi det har meget mye mineraler (1 ss = 20 % av anbefalt daglig inntak av magnesium, kalsium, kalium og jern). Druesukker taes opp umiddelbart av kroppen, uten å gjøre betydelig skade. Fruktose derimot, gjør langt mer skade på kroppen enn glukose, gjennom glysering av bl. a. proteiner og fett (særlig flerumettet fett). Dette er et eksempel.

For masse kommentarer på fruktose, bla deg gjennom her.

Dr. Eades (av Protein Power) sier at at små doser fruktose (fra sukker, tror jeg) faktisk forbedrer insulin-følsomheten (som er bra). Litt sukker i teèn eller kaffen er ikke farlig. Ikke bli paranoid. Jeg tror forbedringen skyldes at insulinet stiger til den grad at muskler med frie fettsyrer begynner å frigi dem, som gir økt insulin-følsomhet, også efter at insulin-nivået synker. For sakens skyld: muskler med frie fettsyrer er insulin-resistente. Det er slik kroppen greier seg med lite glukose i kosten. Kroppen er genial.

Jeg spiser ca. 60 g karbohydrat dagen. Det er nok til å unngå å gå ned mer i vekt. Derfor kan jeg med god samvittighet innta druesukker og honning, fordi det er en del av dagskvoten. Dessuten er jeg ungdom, og hjemmelaget iskrem til frokost er deilig.

Så, ja, det handler mye om balanse, og hva kroppen din tåler. Det viktigste er at du får i deg nok vitamin D (og delvis K2), så insulin-følsomheten din er god. Kitavan-stammen lever mest på søtpoteter og fisk. De skal i teorien dø av glysering (bl. a. hjertekarssykdommer), men ser ut til å greie seg fint. Masse sol (vitamin D3) og endel Omega-3 (som også forbedrer insulin-følsomheten på sikt).

danish er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kwasniewskis bulldog (mettet fett/kolesterol + litt stivelse/alkohol + høyverdig protein) Svar med sitat
Gammel 21-09-08, 12:44   #5
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Søtningsmiddel vs sukker ?

Jeg har gått helt over til Stevia. Hadde litt problemer med doseringen i begynnelsen - men det gir en veldig god søtsmak når man bare doserer riktig. har en høykonsentrert SteviaDryss (med 20% høykonsentrert steviaekstrakt med 90% stevosid) og brukte den som vanlig sukker over rømmegrøten min en gang - ikke lurt... Det er dyr, men ekstremt drøy siden jeg bare tar en kvart knivsodd til teen.

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 22-09-08, 08:30   #6
BMS!
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2008
Alder: 49
Innlegg: 142
BMS! er på en erverdig vei

Sv: Søtningsmiddel vs sukker ?

Hei alle som har svart


Tusen takk for svar, jeg har nok bare hengt meg litt oppi disse oppskriftene, "ja, så desjet jeg oppi litt splenda" etc..... Og trodd at dette var noe folk her gjorde dagelig.


Jeg har også tro på alt med måte, så jeg er ikke på noen som helst måte hysterisk verken for litt sukker i ny og ne, eller søtstoff.... Det er den daglige vanen jeg syns er skummmel...


Sier røykeren BMS!!! (gremmes)

__________________
Vennlig hilsen
BMS!


BMS! er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Heller mot Lindberg, men ikke helt sikker enda :-D Svar med sitat
Gammel 22-09-08, 10:20   #7
Runegutt
Seniormedlem
 
Runegutt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Nordland
Alder: 56
Innlegg: 1.818
Runegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlys

Sv: Søtningsmiddel vs sukker ?

Splenda bruker jeg. Synes Sukrin smaker rart. Splenda smaker bra, men har feil konsistens. Noen som har tenkt på at det rimer på Blenda?

Superforsiktig med Fruktose.
Tar et problem av gangen. Nu har jeg kutta kraftig på karboinntaket, starta trim regime siden November, gått ned en masse kilo og pælma tobakken. Søtstoff skal jeg ha.''

__________________


Runegutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg. Svar med sitat
Gammel 22-09-08, 10:55   #8
SusieBlues
Seniormedlem
 
SusieBlues sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Bislett
Alder: 46
Innlegg: 3.854
SusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressurs

Sv: Søtningsmiddel vs sukker?

Vil bare skyte inn at Sukrin ikke er et kunstig søtningsmiddel. Det er helt naturlig og samtidig uten karbo. Altså genialt! Men jeg er også enig i at det ikke smaker helt som vanlig sukker.

__________________
________________


Min journal: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=15258
SusieBlues er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 22-09-08, 11:18   #9
mini me
Medlem
 
mini me sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Alder: 52
Innlegg: 63
mini me er på en erverdig vei

Sv: Søtningsmiddel vs sukker?

Well, det er helt sikkert med smaken som med baken
Nå brukte jeg en del tid og energi i helgen på å prøve meg frem med forskjellige søtningsstoffer. Har jo hatt Splenda som har funkert greit i eggedosis f.eks. Så innvesterte jeg i Sukrin, og tenkte jeg skulle bake kake som både ungene og jeg kunne kose oss med. For en skuffelse... skikkelig motbydelige greier altså. Så nå pælmer jeg alt som heter kunstig sukker og godteri. Har tidligere tenkt at folk var vel drøye i hvor ren maten skal være, men har nå altså nådd min grense selv! hehe
Tenker at det er godt for dere som kan spise det... men jeg blir fysisk uvell av det nå. Så da tenker jeg at det er bedre å unne seg en halv frukt og 5 nøtter enn de greiene der.
Og forresten... hvor vidt ting er kjemsik fremstilt eller ikke... så står det nå på hjemmesiden til Sukkrin: " Sukrin (Erythritol) finnes i små mengder i frukter og andre matvarer, men ikke så mye at man kan utvinne det i store mengder. Man bruker en bakteriekultur for å fermentere karbohydrater (glukose), som da blir omdannet til Erythritol. Det blir renset, krystallisert og tørket, og resultatet er et rent produkt, Erythritol. Dette er samme prosess som vin, ost og yoghurt går gjennom, og er derfor helt naturlig." Her synes jeg ærlig talt at man trekker ting inn i en grå sone...
Uansett... jeg syntes Sukrin smakte kjemi... og jeg ble uvel av det, og ungene klaget på at de ble såre på tungen.... ut med driten!

__________________
Startdato: 03.07.2009



All is well and getting weller.
mini me er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 22-09-08, 15:37   #10
BMS!
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2008
Alder: 49
Innlegg: 142
BMS! er på en erverdig vei

Sv: Søtningsmiddel vs sukker?

Opprinnelig lagt inn av SusieBlues, her.

Vil bare skyte inn at Sukrin ikke er et kunstig søtningsmiddel. Det er helt naturlig og samtidig uten karbo. Altså genialt! Men jeg er også enig i at det ikke smaker helt som vanlig sukker.

Så dette er nokså sunt, eller???? Eller i alle fall ikke usunt? Eller bare sunnere enn sukker/fruktose....

Hilsen en blond BMS!

__________________
Vennlig hilsen
BMS!


BMS! er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Heller mot Lindberg, men ikke helt sikker enda :-D Svar med sitat
Gammel 22-09-08, 15:49   #11
mini me
Medlem
 
mini me sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Alder: 52
Innlegg: 63
mini me er på en erverdig vei

Sv: Søtningsmiddel vs sukker?

BMS! sa: "Så dette er nokså sunt, eller???? Eller i alle fall ikke usunt? Eller bare sunnere enn sukker/fruktose...."
------
Jeg synes nå at dette blir satt fram på en merkelig måte på hjemmesiden til Sukrin, og alle har vi gått 5 på. Økologisk, naturlig, utrolig lite kalorier og null karbo! Jippie! Hm... virker som det er omtrent like naturlig som penecillin... eller plastikk... for den saks skyld. Det er nå også økologisk... og bensin... også økologisk... *kremt*

Ikke det at jeg tror jeg fremstår som bitter fordi jeg ikke kan spise det her (flirer) Men tenker at kanskje at man kan tenke seg litt mer om før man tror på selgeren?

__________________
Startdato: 03.07.2009



All is well and getting weller.

Sist redigert av mini me : 22-09-08 kl 20:19.
mini me er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 22-09-08, 16:13   #12
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Søtningsmiddel vs sukker?

Bra tråd!

Selv bruker jeg ikke søtningsstoffer i det hele tatt, bortsett fra Stevia, men den Steviaen jeg har nå er så bitter at den ikke kan brukes til noe særlig, unntatt kombinert med sukker (tar vekk halve sukkermengden og legger til ørlite Stevia). Så jeg bruker altså sukker, men veldig lite, og da fullrørsukker, som har alle næringsstoffene intakt.

Det sies at fruktose har noen ikke så heldige virkninger på kroppen, at det er verre enn sukker mht insulinproduksjon tror jeg, men jeg husker ikke helt hvordan disse greiene er lenger. Uansett er det jo hvit som snø, det samme med sukrin. Tror ikke helt på "naturligheten" ...

Jeg kommer til å fortsette med sukker i små mengder, men det må selvsagt begrenses veldig hvis man skal kunne gå ned i vekt. Søt te har jeg vent meg av med, tesmaken kommer faktisk mye bedre frem hvis man ikke søter den. men det er nok vanskelig for mange. Jeg og broren min fikk et ultimatum da jeg var ca ti år - "Enten får dere te uten sukker til julefrokosten eller så får dere ikke te". Og dermed var det gjort

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 22-09-08, 19:30   #13
BMS!
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2008
Alder: 49
Innlegg: 142
BMS! er på en erverdig vei

Sv: Søtningsmiddel vs sukker?

Opprinnelig lagt inn av mini me, her.

Jeg synes nå at dette blir satt fram på en merkelig måte på hjemmesiden til Sukrin, og alle har vi gått 5 på. Økologisk, naturlig, utrolig lite kalorier og null karbo! Jippie! Hm... virker som det er omtrent like naturlig som penecillin... eller plastikk... for den saks skyld. Det er nå også økologisk... og bensin... også økologisk... *kremt*

Ikke det at jeg tror jeg fremstår som bitter fordi jeg ikke kan spise det her (flirer) Men tenker at kanskje at man kan tenke seg litt mer om før man tror på selgeren?

Jeg er jo skeptikker til søtstoff da, men det hadde jo vært bra om sukrin faktisk var bedre enn sukker...

Flott at vi kan belyse alle sider, foreløpig holder jeg meg til sukker/fruktose. Og begrenser bruken til det minimale.


Noe fler som har tanker om temaet?

__________________
Vennlig hilsen
BMS!



Sist redigert av BMS! : 22-09-08 kl 20:23.
BMS! er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Heller mot Lindberg, men ikke helt sikker enda :-D Svar med sitat
Gammel 22-09-08, 19:31   #14
BMS!
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2008
Alder: 49
Innlegg: 142
BMS! er på en erverdig vei

Sv: Søtningsmiddel vs sukker?

Dette ble jo pussig, det var jo ikke meg jeg siterte, men mini me.... Jaja

__________________
Vennlig hilsen
BMS!


BMS! er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Heller mot Lindberg, men ikke helt sikker enda :-D Svar med sitat
Gammel 22-09-08, 19:34   #15
BMS!
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2008
Alder: 49
Innlegg: 142
BMS! er på en erverdig vei

Sv: Søtningsmiddel vs sukker?

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Bra tråd!

Selv bruker jeg ikke søtningsstoffer i det hele tatt, bortsett fra Stevia, men den Steviaen jeg har nå er så bitter at den ikke kan brukes til noe særlig, unntatt kombinert med sukker (tar vekk halve sukkermengden og legger til ørlite Stevia). Så jeg bruker altså sukker, men veldig lite, og da fullrørsukker, som har alle næringsstoffene intakt.

Det sies at fruktose har noen ikke så heldige virkninger på kroppen, at det er verre enn sukker mht insulinproduksjon tror jeg, men jeg husker ikke helt hvordan disse greiene er lenger. Uansett er det jo hvit som snø, det samme med sukrin. Tror ikke helt på "naturligheten" ...

Jeg kommer til å fortsette med sukker i små mengder, men det må selvsagt begrenses veldig hvis man skal kunne gå ned i vekt. Søt te har jeg vent meg av med, tesmaken kommer faktisk mye bedre frem hvis man ikke søter den. men det er nok vanskelig for mange. Jeg og broren min fikk et ultimatum da jeg var ca ti år - "Enten får dere te uten sukker til julefrokosten eller så får dere ikke te". Og dermed var det gjort

Og ja, sukker i te er grusomt, i kaffe og kaffelatte også for den sak skyld. Helt enig....

Ja, så du mener at sukker er best, og jeg burde slutte med fruktose? Jeg bruker virkelig ikke sukker daglig, så ja, den kjøper jeg

Noen som har noen motargumenter til denne?

__________________
Vennlig hilsen
BMS!


BMS! er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Heller mot Lindberg, men ikke helt sikker enda :-D Svar med sitat
Gammel 22-09-08, 20:17   #16
mini me
Medlem
 
mini me sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Alder: 52
Innlegg: 63
mini me er på en erverdig vei

Sv: Søtningsmiddel vs sukker?

Det går nå så fint BMS! Du så kanskje hvordan min sitering ble... går inn og tar den heller ut jeg Du veit, det går an å rette på sine egene innlegg. Genialt!

__________________
Startdato: 03.07.2009



All is well and getting weller.
mini me er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 22-09-08, 20:23   #17
BMS!
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2008
Alder: 49
Innlegg: 142
BMS! er på en erverdig vei

Sv: Søtningsmiddel vs sukker?

Opprinnelig lagt inn av mini me, her.

Det går nå så fint BMS! Du så kanskje hvordan min sitering ble... går inn og tar den heller ut jeg Du veit, det går an å rette på sine egene innlegg. Genialt!

Genialt, nei det viste jeg faktisk ikke ;-D så da lærte jeg det også... Men nå ble det rett... Ha en flott kveld

__________________
Vennlig hilsen
BMS!


BMS! er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Heller mot Lindberg, men ikke helt sikker enda :-D Svar med sitat
Gammel 22-09-08, 21:25   #18
Runegutt
Seniormedlem
 
Runegutt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Nordland
Alder: 56
Innlegg: 1.818
Runegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlys

Sv: Søtningsmiddel vs sukker?

Sukrin, kommer ikke den fra Sukrintreet?

__________________


Runegutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg. Svar med sitat
Gammel 22-09-08, 21:38   #19
mini me
Medlem
 
mini me sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Alder: 52
Innlegg: 63
mini me er på en erverdig vei

Sv: Søtningsmiddel vs sukker?

Opprinnelig lagt inn av Runegutt, her.

Sukrin, kommer ikke den fra Sukrintreet?

Jo da Runegutt
Den vokser i lanktvekkistan, omtrent der pastatrærne og pengebuskene vokser

Ellers, takk for en fin diskusjon dere. Var på tide at det ble litt diskusjon om dette her. Og for all del, om noen er uenig så snakk ut.

__________________
Startdato: 03.07.2009



All is well and getting weller.
mini me er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 22-09-08, 23:04   #20
danish
Seniormedlem
 
danish sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 535
danish er en juveldanish er en juveldanish er en juvel

Sv: Søtningsmiddel vs sukker?

Opprinnelig lagt inn av BMS!, her.

Og ja, sukker i te er grusomt, i kaffe og kaffelatte også for den sak skyld. Helt enig....

Ja, så du mener at sukker er best, og jeg burde slutte med fruktose? Jeg bruker virkelig ikke sukker daglig, så ja, den kjøper jeg

Noen som har noen motargumenter til denne?

Enig. Det som gjør seg i te, er smør.

Det er mange studier som tyder på at fruktose skaper betennelse, blant annet i form av fet lever (slik som du finner i alkoholikere) og økt dannelse av AGE (Advanced Glycation Endproducts; veldig, veldig slemt).

Jeg har ikke sett så mye forskning på insulin-effekten, men jeg vet at fruktose først og fremst blir omgjort til fett, og trigger fettlagring. Ser du det i et evolusjonært perspektiv, var fruktose kun tilgjengelig i store doser på slutten av sommeren. Da var det en grei måte å få kroppsfett på.

Dessuten er det lite smak. Honning og melasse har mye smak, og da trenger du ikke så mye. Melasse (som består av 60 % sukker; resten er væske) inneholder visstnok 20 % av anbefalt daglig inntak av jern, kalium, kalsium og magnesium per spiseskjè. Du kan også spe på med druesukker, som er pur glukose.

Vi vil alle ha noe søtt. Da kan vi gjerne ha noen ekstra bonuser ved.

Blir endel gjentagelse her, men uansett.

danish er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kwasniewskis bulldog (mettet fett/kolesterol + litt stivelse/alkohol + høyverdig protein) Svar med sitat
Gammel 22-09-08, 23:07   #21
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Søtningsmiddel vs sukker?

Mer som en betraktning enn en mening:

Jeg har gjort en morsom oppdagelse for andre gangen i livet mitt. Uten søtt, om det så er fra sukker, Splenda eller what ever som helst, så endrer maten smak.
Det er rart med det, for bare det å spise en ting med Splenda forringer smaksløkene mine generelt, og det var en befrielse å slutte med det. I andre omgang savnet jeg det ikke et sekund. Jeg gjordet det første gangen.

Nå er jeg sånn skrudd sammen at jeg knapt kjenner forskjell på ekte og kunstig søtning/sukkererstatninger. Det skal mye til. Så om jeg en gang bestemmer meg for å spise søtt igjen, så vil Stevia være det eneste alternativet, det virker ikke som det finnes noe mer naturlig å finne foreløbig bortsett fra honning og brunsukker, og med min sukkerfølsomhet så er det utelukket.

Og, så morsomt, bær er så mye søtere nå enn før!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 22-09-08, 23:49   #22
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Søtningsmiddel vs sukker?

Jeg har enda ikke skjønt det med Sukrin - det er så diffust hva det egentlig er, så jeg har ikke tatt sjansen på å teste det.

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 23-09-08, 06:50   #23
SusieBlues
Seniormedlem
 
SusieBlues sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Bislett
Alder: 46
Innlegg: 3.854
SusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressurs

Sv: Søtningsmiddel vs sukker?

Dag Viljen P skrev en veldig positiv artikkel om Sukrin i en utgave av Mat og Helse, men jeg klarer ikke å finne den på nettet. Irriterende! Jeg velger å se meg enig i mye av det Dag Viljen kommer med, derfor har jeg testet Sukrin. Det er ikke mulig (min mening) å erstatte sukker med sukrin i alt mulig. Det er en litt annen smak. Men jeg bruker sukrin på vafler, da får jeg den knasete sukkerfølelsen og trenger ikke bruke annen søtning

__________________
________________


Min journal: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=15258
SusieBlues er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-09-08, 15:13   #24
BMS!
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2008
Alder: 49
Innlegg: 142
BMS! er på en erverdig vei

Sv: Søtningsmiddel vs sukker?

Opprinnelig lagt inn av SusieBlues, her.

Dag Viljen P skrev en veldig positiv artikkel om Sukrin i en utgave av Mat og Helse, men jeg klarer ikke å finne den på nettet. Irriterende! Jeg velger å se meg enig i mye av det Dag Viljen kommer med, derfor har jeg testet Sukrin. Det er ikke mulig (min mening) å erstatte sukker med sukrin i alt mulig. Det er en litt annen smak. Men jeg bruker sukrin på vafler, da får jeg den knasete sukkerfølelsen og trenger ikke bruke annen søtning

Takk for tipset, skal prøve å sette meg å søke litt på nett i kveld, jeg.... Men finner du en link, må du for all del sette den inn med det samme

Veldig spennende tema, og mange meninger. FLOTT!!!!

__________________
Vennlig hilsen
BMS!


BMS! er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Heller mot Lindberg, men ikke helt sikker enda :-D Svar med sitat
Gammel 23-09-08, 15:16   #25
BMS!
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2008
Alder: 49
Innlegg: 142
BMS! er på en erverdig vei

Sv: Søtningsmiddel vs sukker?

Opprinnelig lagt inn av danish, her.

Enig. Det som gjør seg i te, er smør.

Tror jeg skal klare meg uten, en stund til :-D

ps. jeg er endel i Kina, og der drakk jeg meg en gang "FULL" på te . Helt uten alkohol, og jeg orker ikke engang og tenke på hva jeg egentlig fikk i meg.... En ting er sikkert, passer i alle fall ikke som FROKOST!!!! Men, det var både gøy og godt

__________________
Vennlig hilsen
BMS!


BMS! er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Heller mot Lindberg, men ikke helt sikker enda :-D Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Søtningsmiddel Janis Ketolysekuren 3 13-10-07 16:10
Sukker Alkoholer eller Sukker Arter ... miss_celica_83 Lavkarbo generelt 2 23-05-07 17:53
Søtningsmiddel Feline Spørsmål og svar 11 05-02-06 16:07
Søtningsmiddel rsy Induksjonen 3 12-02-04 13:48
Søtningsmiddel deeluxe Induksjonen 9 29-01-04 00:27


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no