Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Fettavleiring

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 17-10-08, 20:25   #1
Nussenasse
Juniormedlem

Nussenasse sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Nussenasse er på en erverdig vei

Fettavleiring

Noen som kan fortelle meg om hvordan lavkarbo fungere på aterosklerose(fettavleiring) på innsiden av arteriene våres? Jeg har spist lavkarbo tre mnd nå og har tenkt endel på dette siden det blir endel fett i kosten.

Gammel 17-10-08, 22:36   #2
energibunten
Seniormedlem

Medlem siden: Dec 2007
Alder: 54
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Fettavleiring

Hei
Fett avleirer seg ikke i årene. Fett forbrennes, lagres, brukes i cellevegger og i mange andre ulike prosesser.
Det som avleires i årene er plakk av noe kolesterol, kalk, etc, etc og dette er avleiring stort sett grunnet skader i åreveggene. En skade i en årevegg må repareres umiddelbart for å unngå blødning og her kommer kolesterol inn som en hjelper. Deretter dekkes det over av annet materiale.
Høye verdier av insulin og blodsukker, frie radikaler og giftstoffer forårsaker skader på vev og årevegger. Fett er pr def et mye mer stabilt stoff som i naturlig tilstand (ikke transfett eller harskt fett) ikke er spesielt reaktivt.

Anbefaler at du kjøper nyeste Mat og Helse og leser :-)

Spis lavkarbo med god samvittighet. Pass heller på å spise naturlig mat som kroppen kan ha bruk av.

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Gammel 18-10-08, 07:32   #3
Nussenasse
Juniormedlem

Nussenasse sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Nussenasse er på en erverdig vei

Tusen takk for svar. Det var opplysende. Har lurt så lenge på dette her. Takk for lesetips, skal skaffe meg det bladet i dag. Men vet du om det finnes noe ordentlig forskningsresultater på dette. altså lavkarbo over lang tid? Har lest at høyt blodsukker øker aterosklerose i bøkene mine ja, men løsningen står jo beskrevet som kolestrolfattig kosthold eller kolestrolsenkende.

Vet du forresten noe om kunstig sukker, alle sier jo det er kreftfremkallende, i hvilken grad er det det? Jeg bruker natreen sukkertter og strøsukker. Bruker ikke strøsukkerett til mye, men bruker sikkert tilsammen 9 sukketter om dagen. Blir det for mye?

Gammel 18-10-08, 11:18   #4
Veggpryd
Seniormedlem

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 58
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Det finnes mange bøker om dette. De beste alternativene vil kanskje være

Uffe Ravnskov, "Fett och kolesterol er hälsosamt" (Cholesterol Myths)
Lutz & Allen, Bedre uten brød

Samtidig må jeg nevne at dagens "sannhet" om mettet fett kommer fra en svært suspekt teori fra en amerikaner ved navn Ancel Keys på 50-tallet. Han laget en statistikk på dødelighet ved hjertesykdommer fra land de spiste mye fett. Han plukket bare ut noen få land som passet inn i hans teori, og utelot resten av verden. Ut fra denne kurven fikk han stort gehør fra fra journalister og politikere, mens forskningsmiljøene var skeptiske fordi det ikke fantes noe vitenskapelig grunnlag for denne teorien.

Siden det er politikere som bestemmer hvilke forskere som skal få forske på hva, har det vitenskapelig miljøet etterhvert godtatt denne teorien. Media begynte å skrive om det, og det ble satt i gang store kampanjer fra politisk og vitenskapelig hold om at det var farlig å spise mettet fett. Dette har pågått i mange tiår nå, og det har blitt en sannhet.

Alt dette er basert på en teori som i utgangspunktet var feilaktig og ikke hadde et snev av vitenskapelig bevis.

Her er en artig, men veldig informativ videosnutt om Ancel Keys' teori.

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-10-08, 13:09   #5
energibunten
Seniormedlem

Alder: 54
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

I mat og helse akkurat nå står det masse om kosthold, kolesterol, etc, etc. Dag Viljen har bla bidratt.
Jeg fikk siste bit i kolesterolpuslespillet i mitt hode. Bra utgave !

Spis nok omega 3, begrens omega 6 (flerumettet planteoljer), ikke vær redd for mettet fett (naturlig) og enumettet fett kan du spise mye av som ren energi.

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Gammel 18-10-08, 13:15   #6
StineK
Seniormedlem

StineK sin avatar

Hvor: Utenfor Bergen
StineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastisk

Dette står det også om i "Spis deg Sukkerfri" av Litsfeldt.

Det er alltid hyggelig med besøk i Journalen min - StineK uten sukker, takk!
StineK er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:38.