Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

1 År, ferdig slanket, hva nå??

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 25-10-08, 13:08   #1
Ruben
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Kristiansand
Alder: 55
Innlegg: 7
Ruben er på en erverdig vei

1 År, ferdig slanket, hva nå??

Har en del tanker etter å ha slanket meg meg 22 kg.
Startet 1 år siden og var ferdig i mai, fikk gjort min etterlengtet bukplastikk, trimmer ganske bra (jogget 6 km senest i går) og synes selv at jeg ser ganske bra ut. Er 1.81 høy og 69 kg.

Så kommer mitt men,........ jeg sliter mange dager med å føle meg overvektig. Holder meg til mye mindre karbo, spiser masse salat, grønnsaker, fisk og kylling. Trenger vel egentlig ikke å være bekymret for mitt mat inntak. Spiser jeg et kakestykke, eller spiser jeg noe hveteprodukter, potet av noe slag, får jeg så dårlig samvittighet og tror jo nestet jeg er like stor igjen som sist. Har vært stabil på vekten siden mai og er lei av at jeg ikke klarer å slappe av med meg selv. Jeg veldig glad i å lage mat, sunn mat, men så tar samvittigheten over når jeg blir mett. Tillater meg nesten ikke gleden av å være mett av et sunt og godt måltid.
Aner ikke helt om noen skjønner meg helt, men måtte bare skrive noen tanker rundt dette. Kom gjerne med deres historie eller råd til å forandre mitt tankesett.

Klem fra meg

Ruben er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 25-10-08, 13:28   #2
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: 1 År, ferdig slanket, hva nå??

Jeg tror jeg skjønner tankegangen din.
Har selv vært overvektig hele livet, og det setter spor, det handler om hvilken identitet vi har hatt, både for oss selv og overfor omgivelsene. Det var et par prosesser jeg måtte igjennom når endringene begynte å skje. For det første så måtte jeg prøve å akseptere hvordan jeg så ut da! Å virkelig ta innover meg hvordan kroppen min så ut, det tror jeg var veldig avgjørende for endring. Både på innsiden og utsiden.
Jeg har hatt mange tilbakefall, såkalte "tjukkasdager", men det blir lengre og lengre mellom dem.
Jeg tror at det vil være en evig kamp, selv om det går lengre mellom slagene. Vi har liksom en slags form som har omringet oss hele livet, og når man ikke fyller den formen lenger, så vil både hode og kropp streve mot det gamle og trygge, sånn at man f.eks ikke klarer å akseptere at endringen har skjedd. Å bli en ny person, med nye referanser til forskjell fra "hun lubne/kraftige/tjukke/store" er både vidunderlig og skummelt.
Det er mye jeg har skylt på overvekten opp gjennom årene, dersom noen ikke likte meg, følelser ikke ble gjengjeldt etc, så skyldte jeg på den overvektige kroppen min. Nå som jeg ikke er så himla stor lenger, så må jeg ta innover meg det faktum at årsaken ligger på et langt dypere plan enn hvordan jeg ser ut.

Vet ikke om dette makes sense i det hele tatt, men det var de tankene og assosiasjonen jeg fikk til det du skrev.

Og, ja. Den dårlige samvittigheten, den kommer innimellom. Jeg tok jo så mye stolthet i å spise lite eller ingenting før; Å være sulten -det gikk det nærmest prestisje i. Opplever det ikke så ofte nå, men det er vel noe man bare må "vokse" av seg Å spise seg mett er hele forutsetningen for å kunne lykkes med en kostholdsendring! !

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 25-10-08, 13:31   #3
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: 1 År, ferdig slanket, hva nå??

Først av alt: Gratulerer med et flott vekttap! Du har all grunn til å være stolt av deg selv.

Så til de tankene som kommer: Dette er nok veldig vanlig. Hodet sliter med å holde tritt med kroppen, og man identifiserer seg med den kroppen man hadde før. Dette er en prosess som kan ta tid, og det beste du kan gjøre for deg selv er å riktig kose deg med den maten du spiser. Så lenge du holder deg til karbohydratfattig mat i hverdagen gjør det ingenting om du spiser et kakestykke i ny og ne, og da kan du si til deg selv "Jeg gjør det beste for kroppen min ved å spise lite karbohydrater i hverdagen, og jeg tillater meg å kose meg med litt kake innimellom med god samvittighet". Snart vil tankegangen være en del av deg, og skyldfølelsen blir forhåpentligvis mindre og mindre framtredende.

Lykke til!

  Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Minus 25 kg, når vet man at man er ferdig? Max Ketolysekuren 9 25-06-08 10:17
Hengebuk - noen som har slanket bort den? mam Mer enn 30 kg overvekt 13 10-05-08 09:46
Vil ned 2-3 kilo, men har aldri slanket meg før, så hvordan? nettemor Lavkarbo generelt 16 08-04-08 10:37


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no