Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Savner matgleden, jeg

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 14-12-08, 14:58   #1
Elephanta
Medlem
 
Elephanta sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Alder: 45
Innlegg: 140
Elephanta er på en erverdig vei

Savner matgleden, jeg

Før jeg startet på ketolyse spiste jeg nesten ikke kjøtt (fordi jeg aldri har vært så veldig glad i kjøtt), koste meg med maten, og gledet meg til måltidene. Men nå spiser jeg bare for å få i meg den næringen jeg skal ha, og jeg må innrømme, at selv om det jo er sånn det funker, så savner jeg matgleden... Har bare fullført to uker av kuren, og av og til brekker jeg meg av middagen, fordi jeg ikke synes kjøtt er noe godt. Egg er også vanskelig for meg å spise, aldri vært noe glad i det heller. Men jeg ser jo at det er vanskelig å gjennomføre denne kuren uten egg og kjøtt...

Og så gruer jeg meg veldig til jula merker jeg, redd for å gå opp de 3-4 kg jeg har gått ned pga all den gode julematen til mamma... Hjelp!

Noen som har noen oppmuntrende ord å komme med?

Elephanta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver South Beach Svar med sitat
Gammel 14-12-08, 15:32   #2
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Savner matgleden, jeg

Hva spiste du før da? Viss ikke du spiste kjøtt?

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 14-12-08, 16:07   #3
Elephanta
Medlem
 
Elephanta sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Alder: 45
Innlegg: 140
Elephanta er på en erverdig vei

Sv: Savner matgleden, jeg

Spiste veldig mye grønnsaker, linser, bønner, nøtter, litt tofu, fisk (det kan jeg jo fortsatt spise da), ris, nudler osv. Vi hadde veldig sjeldent middag med kjøtt i, nå er det kjøtt hver dag, så jeg er litt mettet, kan man si..

Elephanta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver South Beach Svar med sitat
Gammel 14-12-08, 16:19   #4
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Savner matgleden, jeg

Hvorfor spiser du kjøtt hver dag da ?
Jeg spiser ikke kjøtt så ofte. Kanskje en gang pr uke. Spiser mye fisk (mange typer), skalldyr og ikke minst kylling. Kylling i alle slags mulige versjoner ! Med tilskudd av kjøtt, fjærkre, fisk og skalldyr burde middagene bli enda mer varierte.....

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 14-12-08, 16:22   #5
Nicpins
Seniormedlem
 
Nicpins sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Melhus
Alder: 54
Innlegg: 991
Nicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastisk

Sv: Savner matgleden, jeg

Hei.

Det er nok en veldig stor omveltning du har gjort i livet ditt nå, hvis du har gått over fra veganer... Det er nok ikke bare enkelt nei.

Tror det sitter veldig mye i hodet, når man bestemmer seg for livsstilsendringer.

Lurer på et par ting jeg:
- hvor mye ønsker du å gå ned?
- hva vil du oppnå med vektnedgangen? Bedre helse, være slank, føle deg bra...?
- hva slags mat gjør at du føler deg bra?
- har den maten "bivirkninger" på andre aspekter ved kroppen din?
- hvordan er kroppen din når du føler deg bra?

Beste hilsener fra Nic.

__________________

Livet handler om hvordan man håndterer Plan B.
Nicpins er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - 54 kg med Ketolyse og generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-12-08, 16:23   #6
Runegutt
Seniormedlem
 
Runegutt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Nordland
Alder: 56
Innlegg: 1.818
Runegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlys

Sv: Savner matgleden, jeg

Opprinnelig lagt inn av Nille, her.

Hvorfor spiser du kjøtt hver dag da ?
Jeg spiser ikke kjøtt så ofte. Kanskje en gang pr uke. Spiser mye fisk (mange typer), skalldyr og ikke minst kylling. Kylling i alle slags mulige versjoner ! Med tilskudd av kjøtt, fjærkre, fisk og skalldyr burde middagene bli enda mer varierte.....

Den kjendte grønnsaken kylling?

__________________


Runegutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg. Svar med sitat
Gammel 14-12-08, 16:41   #7
Løvetann
Medlem
 
Løvetann sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: Bor på landet
Innlegg: 471
Løvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt likt

Sv: Savner matgleden, jeg

Opprinnelig lagt inn av Elephanta, her.

Har bare fullført to uker av kuren, og av og til brekker jeg meg av middagen, fordi jeg ikke synes kjøtt er noe godt.
(…)
Noen som har noen oppmuntrende ord å komme med?

En ting som er både et problem og en ressurs for oss mennesker, er VANEN.

Forandring tar tid, fordi vi er vanedyr. Kroppen stritter imot, ofte i mange uker. Men endring er mulig! Med viljen og oppmerksomheten vår kan vi snu på vanene våre. Men det er krevende, og det tar tid. Rom ble ikke bygget på en dag!

Jeg tror at kroppen din, i løpet av noen uker eller måneder, vil venne seg til kostholdet med et større innslag av kjøtt og egg. Kanskje kan du øke det gradvis? Etterhvert vil du like det bedre. Og til slutt nyte det. Bare vær tålmodig!

__________________
Skriver om hverdagen min på ketolysekur her: http://fruloevetannsdiett.blogspot.com/



Løvetann er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tida pause. Ellers lavkarbo/ketolyse/Skaldeman Svar med sitat
Gammel 14-12-08, 18:13   #8
scartz
Seniormedlem
 
scartz sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sandnes (Stavanger)
Alder: 37
Innlegg: 1.293
scartz er ny på veien

Sv: Savner matgleden, jeg

Hei! Kjenner meg litt igjen i det du sier! Mat har alltid vært en stor glede, veldig kos, og noe man gledet seg mye til. Når jeg gikk på ketolyse mistet jeg matlyst, samt gleden.. På en måte var det veldig befriende å ikke konstant tenke på mat! Hadde mer energi til å tenke på andre ting, og ikke fokuserte så mye på all den gode maten som finnes i butikkene

Men samtidig så gjorde det hverdagen nesten litt mer kjedelig. Jeg LIKER å glede meg til middag! I fritiden har jeg ikke særlig mye å gjøre enn å trene å sitte på dataen. Dager jeg ikke jobber eller har skole har jeg på en måte ikke bedre ting å gjøre enn å lage gode måltider Men når maten ikke frista, frista jo heller ikke matlagingen.

Så jeg forstår tanken din! Og lett kan det ikke være om du ikke liker kjøtt særlig heller, da det er det ketolyse mye går ut på. Men nå har jo mange andre her kommet med mange gode råd til deg ang. akkuratt det Kjøtt er livet mitt, så der kan jeg ikke bidra så mye

__________________


scartz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Bedre uten brød - Lutz Svar med sitat
Gammel 15-12-08, 12:33   #9
Elephanta
Medlem
 
Elephanta sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Alder: 45
Innlegg: 140
Elephanta er på en erverdig vei

Sv: Savner matgleden, jeg

Opprinnelig lagt inn av Nicpins, her.

Hei.

Det er nok en veldig stor omveltning du har gjort i livet ditt nå, hvis du har gått over fra veganer... Det er nok ikke bare enkelt nei.

Tror det sitter veldig mye i hodet, når man bestemmer seg for livsstilsendringer.

Lurer på et par ting jeg:
- hvor mye ønsker du å gå ned?
- hva vil du oppnå med vektnedgangen? Bedre helse, være slank, føle deg bra...?
- hva slags mat gjør at du føler deg bra?
- har den maten "bivirkninger" på andre aspekter ved kroppen din?
- hvordan er kroppen din når du føler deg bra?

Beste hilsener fra Nic.

Jeg har aldri levd vegant altså, ikke egentlig vegetarisk heller (selv om jeg har kuttet helt ut kjøtt i kortere og lengre perioder), grunnen til at jeg ikke spiste så mye kjøtt er rett og slett at jeg liker grønnsaker bedre

For å svare på det du lurer på:
-jeg ønsker og håper på å gå ned ca 15 kg
-ønsker å gå ned disse kiloene mest pga helse (jeg har vært notorisk godterijunkie, spist STORE mengder godis hver eneste dag i lang tid, og har hjerteproblemer i familien), og for å føle meg slankere og bedre med meg selv
-jeg merker jo nå at selv om jeg kun har gått ned 3-4 kg til nå, er jeg mye lettere i kroppen, ikke så sulten hele tiden lengre, og søtsuget er mye mindre (så ja, jeg vet jo at kroppen min funker best med dette kostholdet, men det var smaken da...)
-har begynt å gå raske turer hver dag, og det merkes jo også, tror jeg blir superstolt av kroppen min når den blir enda fastere og strammere!

Ellers vet jeg jo at det har mye med vane å gjøre som andre nevner. Det tar vel litt tid å omstille seg uansett forandring. Og jeg er villig til det altså, for jeg ser jo at det virker. Jeg trenger jo heller ikke kjøtt hver dag, nei, men det blir liksom det enkleste og raskeste.. Men fisk skal jeg absolutt ha i meg mer av!

Elephanta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver South Beach Svar med sitat
Gammel 15-12-08, 12:39   #10
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Savner matgleden, jeg

Sitat:

Spiste veldig mye grønnsaker, linser, bønner, nøtter, litt tofu, fisk (det kan jeg jo fortsatt spise da), ris, nudler osv. Vi hadde veldig sjeldent middag med kjøtt i, nå er det kjøtt hver dag, så jeg er litt mettet, kan man si..

Hvis du tenker mer Lindberg vil første delen her passe helt ypperlig. Linser, bønner, nøtter.
Og siden du ikke skal så mye ned, 15 kg er ikke så mye, kan det hende at det kan passe for deg? Bare kutte ut ris, påaste, brød, men ellers følge Lindbergfilosofien?
Mat er jo viktig, og det er viktig å trives med kostholdet.
Lykke til!

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 15-12-08, 17:05   #11
manikken
Medlem
 
manikken sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2006
Hvor: østlandet
Innlegg: 150
manikken er ny på veien

Sv: Savner matgleden, jeg

Jeg skjønner du synes det er litt trist. Det er pussig det der,
hvordan maten slutter å være så viktig når man er i ketose.
Sulten glimrer med sitt fravær!! Jeg for min del nyter det.
Det er jo praktisk å ikke være sulten så ofte, bare man får i seg nok fett.
Før måtte jeg ha mat hver 3.-4. time, ble ordentlig gretten av å være sulten
Kanskje du vil savne det mindre etter en stund, når du har fått et annet fokus... og opplever at det frigjør masse energi og tid som kan brukes til andre ting.
Vær kreativ

__________________

start: 28.nov 2008

manikken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Savner du knekkebrød. Mum 4 2 Bakst 11 09-04-06 23:55


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no