Søk i lavkarbosidene: |
![]()
Tilpasset søk
|
|
Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan. Er du ny? Spør og les her først! |
Del denne siden: |
![]() |
|
Trådverktøy |
![]() |
#1 |
Medlem
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Hadeland
![]() |
![]() Hjernens behov for glukoseJeg har nå et veldig viktig spm som jeg ønsker svar fra noen som virkelig kan det de snakker om. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Gen lavkarbo og kaloriteller
![]() |
![]() |
#2 |
Seniormedlem
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 53
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hjernens behov for glukoseVed full tilgang påglucose vil hjernen kun forbruke dette. Ved liten tilgang til glucose (feks på ketogen diett) vil hjernen kunne dekke 80% av sitt energibehov med ketoner og 20% med glucose. Denne glucosen kommer da enten fra maten eller fra nedbrytning av proteiner. Egentlig er dette en tilstand man har når man sulter, men ketogen diett baserer seg på nok inntak av kalorier, men "for lite" karbohydrater slik at karbohydratmessig og blodsukkermessig er tilstanden relativt lik. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
![]() |
Sv: Hjernens behov for glukoseDette er min erfraing også, at jeg blir mer "våken" og kjerpet. Og jeg som sliter med konsentrasjonsproblemer (grunnet sykdom) blir mye mer konsentrert. Sist redigert av Smiline : 09-01-09 kl 10:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Seniormedlem
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 53
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hjernens behov for glukoseRovdyr trenger nok mindre til hjernen, men de trenger jo glucose til raske fremstøt (spesielt kattedyr) og så er det sikkert noen andre ting i kroppen deres som bruker kun glucose. Men de fikser dette bedre enn oss fra det proteinet de spiser, noe de spiser mye mer av. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat
![]() |
![]() |
#5 |
Seniormedlem
Medlem siden: May 2008
![]() ![]() ![]() |
Sv: Hjernens behov for glukose
Hei. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Kwasniewskis bulldog (mettet fett/kolesterol + litt stivelse/alkohol + høyverdig protein)
![]() |
![]() |
#6 |
Tar i mot hjelp....
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
For en "ikke-proff" , som meg, så syns jeg ikke dette høres positivt ut, men det er vel trolig fordi jeg ikke ser hele sammenhengen...
![]() |
![]() |
#7 |
Seniormedlem
![]() ![]() ![]() |
Vanlig insulin-resistens er slemt. Det betyr at insulin ikke funker overhodet. Her er det derimot snakk om fysiologisk insulin-resistens. Det er bra på lavkarbo, fordi det sparer glukose til å drive hjernen, fremfor at det "sløses" på muskel. Musklene er fulle av fettsyrer istedenfor, som de trives med. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Kwasniewskis bulldog (mettet fett/kolesterol + litt stivelse/alkohol + høyverdig protein)
![]() |
![]() |
#8 |
Seniormedlem
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 48
Såvidt meg bekjent kommer insulin-resistens av at sukkernivået i blodet er for høyt over lang tid, og at insulinet ikke lenger klarer å få sukkeret ut fra blodet og over til callene (hvor det kan forbrennes som energi, eller lagres som fett). Cellene og insulinet snakker ikke lenger samme språk, og kroppen skjønner ikke at blodet allerede er mettet med insulin og sender ut mer, som heller ikke klarer jobben. Derav høyt blodsukker over lengre perioder. hvordan kommer mettet fett inn i bildet her, og hvorfor akkurat på et lavkarbokosthold?
Min kostholdsfilosofi: LCHF
![]() |
![]() |
#9 |
Tar i mot hjelp....
Medlem siden: Mar 2004
Takk!
![]() |
![]() |
#10 |
Seniormedlem
![]() ![]() ![]() |
Det stemmer ikke helt. Insulin-resistens betyr rett og slett at insulin ikke greier å kjøre glukose (blodsukker) inn i muskel. Derfor blir blodsukkeret høyt. For mye insulin over tid gir toleranse, og tilslutt greier vi ikke å produsere nok til å fjerne glukose fra blodbanen. Kroppen lager insulin som gal for å få ned blodsukkeret, men til ingen nytte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Medlem
![]() |
Sv: Hjernens behov for glukoseTakk Danish |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Seniormedlem
![]() ![]() ![]() |
Først: Det er utrolig bra at du er bedre form og humør.
GABA motvirkes av glutamat (kunstig kjøttsmak, ofte kalt "natriumglutamat" eller "soyaprotein-ekstrakt"). Annet interessant kommer jeg ikke på akkurat nu. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Medlem
Medlem siden: Jan 2008
![]() ![]() ![]() |
Det var interessant. Kroppen min blir stressa av mat med glutamat. Jeg skjelver og får hjerteklapp. (Sånn mat har jo ofte også mye karber/høy GI, men sukker gjør meg ikke så stressa.)
![]() |
![]() |
Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester) | |
|
|
![]() |
||||
Tråd | Trådstarter | Forum | Svar | Siste innlegg |
Noen som har fått behov for mindre søvn? | Gladimat | Spis deg ned i vekt med Skaldeman | 5 | 01-05-07 21:35 |
Kroppsfett / spesielle behov når man trener hardt | Solan | Trening | 17 | 23-03-07 22:53 |
Lavkarbo lunsj/kaffebar - behov for det? | Pianoman | Lavkarbo generelt | 7 | 14-04-05 18:22 |