Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

I'm new to this!

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 09-01-09, 05:45   #1
karboking
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 23
karboking er på en erverdig vei

I'm new to this!

Heisann, jeg var aa handla inn lavkarbo produkter her enn dagen, da handla jeg inn vanlig ost fra tine, og vanlig bacon som laa i hyllene. Jeg ser paa planen jeg har faat at frokosten min idag er en omelett lagt av 3egg, med skinkebiter, l0k og ost i. Og litt bacon vedsiden av, kan tenke meg en 2 strimler, som umulig kan ligge paa mer enn 50g.

Saa det jeg lurer paa er: Er dette rett bacon og ost, eller er det en spesiell ost og bacon vi kan hive innpaa ?

karboking er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-01-09, 07:46   #2
danish
Seniormedlem
 
danish sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 535
danish er en juveldanish er en juveldanish er en juvel

Sv: I'm new to thiS!

Norvegia er bra. Gräddost er enda bedre, p. g. a. smaken og høyere fettinhold.

Bacon er ofte tilsatt små mengder druesukker, som krydder. De fleste her blir helt gale, fordi de tenker: "åmei, blodsukkerstigning." Det ser ut til å være ubetydelige mengder, uansett.

danish er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kwasniewskis bulldog (mettet fett/kolesterol + litt stivelse/alkohol + høyverdig protein) Svar med sitat
Gammel 09-01-09, 11:03   #3
screwball
Seniormedlem
 
screwball sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: Tromsø
Alder: 45
Innlegg: 564
screwball er ny på veien

Sv: I'm new to thiS!

Jeg har holdt meg til First Price-bacon (EuroSpar etc) som er billigste ferdigstrimlede jeg har funnet, samt null sukkertjafs.
Jeg har dog spist noe bacon med dextrose el.l.sukkergreier i, men ikke merket noe på vektnedgangen. Mulig dette er individuelt.

__________________

Har spist meg ned 30kg og holdt vekta i over to år nå.
2,5 år på lavkarbo - ikke en kur men en livsstil!
screwball er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo under 30g karbo pr dag - masse proteiner. Svar med sitat
Gammel 09-01-09, 11:37   #4
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: I'm new to this!

Danish; du kan si hva du vil, men hele prinsippet med å putte i sukker i en så stor mengde matvarer er helt enkelt latterlig. Som krydder? Pøh. Som en stadig navlestreng til sukkerindustrien, spør du meg.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 09-01-09, 13:12   #5
danish
Seniormedlem
 
danish sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 535
danish er en juveldanish er en juveldanish er en juvel

Sv: I'm new to this!

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Danish; du kan si hva du vil, men hele prinsippet med å putte i sukker i en så stor mengde matvarer er helt enkelt latterlig. Som krydder? Pøh. Som en stadig navlestreng til sukkerindustrien, spør du meg.

Historisk har sukker/honning blitt brukt i bacon. Jeg siterer bl. a. en oppskrift på baconlake fra John Seymours "Self-Sufficiency": "8 lb (3.5 kg) salt, 2 lb (1 kg) sugar, 5 gallons (23 litres) boiled but cooled water." Dette er en klassisk oppskrift på bacon. Det har ingenting med sukkerindustrien å gjøre.

danish er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kwasniewskis bulldog (mettet fett/kolesterol + litt stivelse/alkohol + høyverdig protein) Svar med sitat
Gammel 09-01-09, 15:45   #6
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: I'm new to this!

Og alt som har skjedd i historien er bra og riktig? Du kan si hva du vil, men jeg synes det er galskap.
De fleste svensker jeg kjenner er mildt sjokkerte over hva vi nordmenn putter sukker i, det kan jeg skjønne, og renere matvarer er ofte dyrere. Hvorfor er det sånn?
Jeg har spist bacon både med og uten tilsatt sukker/glucose/dextrose what ever, og jeg kjenner med enhver smaksløk, næh, det smaker vitterlig ikke bedre med sukker. Om det er noen konserveringseffekt, så må den være forsvinnende liten i forhold til andre alternativer, men bare fordi det er historisk å putte dritt i mat, så vet vi da i dag at det ikke har noen helseeffekt, og samlet kan det bli en del.
Jeg sier dette, fordi jeg selv er så karbohydratfølsom at selv den minste mengde sukker setter meg ut. Og det er flere som har det sånn.
Og det har mye med sukkerindustrien å gjøre, i dag har det det. Det kan du ikke se forbi, eller du kan jo bestemme deg for å se forbi det, men det er fortsatt der.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 09-01-09, 15:59   #7
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: I'm new to this!

Amen, photobscura! Og i tillegg er vi omgitt med så utrolig mye mer sukker nå i dag enn da disse oppskriftene ble laget, så ja, da var de kanskje et krydder som ikke gjorde så mye utslag på kroppen. I dag er det en så stor del av vanlige menneskers kosthold at det er mer regelen enn unntaket.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-01-09, 08:32   #8
screwball
Seniormedlem
 
screwball sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: Tromsø
Alder: 45
Innlegg: 564
screwball er ny på veien

sukker i mat...

Etter å ha gått over til lavkarbokosthold og dermed fått mer fokus på hva som er i matvarer, er jeg sjokkert over hvor mye sukker som produsentene stapper i maten.

Photo - du nevner svenskene...et par observasjoner jeg har gjort når vi har besøkt vennene våre der... Det er omtrent umulig å finne sjokoladepålegg der borte (=barna blir ikke oppfostret på nugatti og sjokade), men de fyller da visserlig brødene sine fulle av sirup og sukker - og skikkelig grovbrød finnes omtrent ikke. Tror den globale matindustrien (verden er etterhvert blitt svært liten også på dette området, og er jo mindre og mindre matvarer som er nasjonalt produsert, om ikke annet er lokale/nasjonale produsenter eid av store internasjonale firma) har tette bånd til sukkerprodusentene.

__________________

Har spist meg ned 30kg og holdt vekta i over to år nå.
2,5 år på lavkarbo - ikke en kur men en livsstil!
screwball er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo under 30g karbo pr dag - masse proteiner. Svar med sitat
Gammel 11-01-09, 09:27   #9
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: I'm new to this!

Jo, det med brød har jeg og stussa over, men de spiser ikke på langt nær så mye brød i Sverige som i Norge. I Norge er brød nærmest kultur, og det er egentlig litt stusselig at majoriteten av oss spiser det til tre av fire av dagens vanligste måltider ...

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 11-01-09, 14:01   #10
trillian78
Seniormedlem
 
trillian78 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Oslo
Alder: 46
Innlegg: 1.175
trillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt av

Sv: I'm new to this!

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Og det har mye med sukkerindustrien å gjøre, i dag har det det. Det kan du ikke se forbi, eller du kan jo bestemme deg for å se forbi det, men det er fortsatt der.

Denne diskusjonen minnet meg om en bok som jeg leste for noen år siden. Den var fantastisk bra. Satte moderne sukkerbruk i perspektiv. Den ser på hvordan sukkerindustrien fikk den plassen den har fått i dag, og hvordan sukkerforbruket ble slik som det er i dag, gjennom en økonomisk og sosial analyse av sukkerkonsum gjennom historien. Leste den i forbindelse med et kurs i antropologi om makt. Høres kanskje tørr og tung ut, men den er faktisk ganske lettlest og spennende. Absloutt å anbefale!

Sidney W. Mintz "Sweetness and Power: The Place of Sugar in Modern History"

__________________
¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸ ><((((º>
trillian78 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-01-09, 14:46   #11
danish
Seniormedlem
 
danish sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 535
danish er en juveldanish er en juveldanish er en juvel

Sv: I'm new to this!

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Og alt som har skjedd i historien er bra og riktig? Du kan si hva du vil, men jeg synes det er galskap.

Det betyr uansett at det ikke er en direkte forbindelse til sukkerindustrien. Sukkerindustrien er mer eller mindre mais- og rørsukkerprodusentene. I Europe produserer druesukker (såvidt jeg vet) ifra potet, ris eller hvete.

Jeg er ikke helt sikker på om de små mengdene druesukker i bacon er store nok til å gjøre noe. Det er uansett et problem at sukker har gått fra å være et krydder, til å være fyllmasse på linje med kjøtt og smør.

danish er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kwasniewskis bulldog (mettet fett/kolesterol + litt stivelse/alkohol + høyverdig protein) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no