Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Fruktose

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 25-02-09, 21:08   #1
solanolsen
Medlem

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Litt i Sverige og litt i Norge
solanolsen er på en erverdig vei

Fruktose

Hjelp,jeg trodde jeg hadde värt så flink med karbene,prövd å holde meg til 18-20 pr dag,men i dag oppdaget jeg at jeg har fått i meg flere.Grunnen er at jeg så at fruktose inneholdt 100k pr 100g.Og fruktose har jeg brukt nesten daglig.Det er kanskje ikke så rart at vekta står stille da?Gått ned 3kg på snart 4uker.Hvor mange karber inneholder 1ts fruktose tro?Bruker å piske meg litt krem og har 2ts kakao og 1ts fruktose i.

solanolsen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Annika Dahlqvist Svar med sitat
Gammel 25-02-09, 22:07   #2
Areola
Supermoderator

Areola sin avatar

Medlem siden: Jul 2005
Areola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt av

Sv: fruktose

Nei, fruktose er ikke ketolyse-mat, og det mener jeg også står i boka.

Gammel 26-02-09, 09:08   #3
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 48
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Fruktose

Fruktose er som sukker hva karbohydrater anngår, 100g pr 100g, i følge denne: http://www.matvareguiden.no/sokemask...type=produkter

Fruktose er OK i små mengder på lindberg fordi det ikke påvirker blodsukkeret, altså har lav GI. Men det er ikke ketolyse vennlig, siden vi ikke bryr oss om GI.

Gammel 26-02-09, 09:53   #4
Areola
Supermoderator

Areola sin avatar

Medlem siden: Jul 2005
Areola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt av

Fruktose har et litt frynsete rykte for tiden..
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=21680 her står det litt...

Gammel 26-02-09, 11:22   #5
solanolsen
Medlem

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Litt i Sverige og litt i Norge
solanolsen er på en erverdig vei

Takk for svar,har ikke ketolyseboka.Har vel blitt litt villeda av oppskriftene til Fedon.Kommer å gå over til hans teori når jeg begynner å gå kraftig ned i vekt.Lengter etter å spise frukt!!!

solanolsen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Annika Dahlqvist Svar med sitat
Gammel 26-02-09, 19:44   #6
energibunten
Seniormedlem

Medlem siden: Dec 2007
Alder: 53
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

hva jeg har lest om fruktose er at den må forbrennes kun i levra da cellene i kroppen ikke klarer dette. Fruktosen tar da en snarvei i lagringen av karboen i levra. DERSOM man man spiser annen karbo samtidig kan fruktosen virke som en "propp" og stoppe lagringen av annen karbo intill fruktosen er omdannet. Blodsukkerverdiene kan da bli høyere enn matinntaket skulle tilsi.

Fruktose for seg selv har nok en lav evne til å skape blodsukker (pr kjemisk definisjon), men sammen med annen karbo er det noe annet.

Fruktose får også skylde for mye gjennom HFCS (High Fructose Corn Suryp) i brus. Det KAN være den største årsak til livstilsykdommer av idag.

Men husk at litt søtning med fruktose for seg selv ikke øker blodsukkeret slik som druesukker for seg selv gjør. Det er jo en mer kontrollert situasjon enn masse søt brus...(der det er kombisukker)

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kornprodukter og fruktose vilnedfort Ketolysekuren 3 12-01-09 00:52
Fruktose Jabba Spørsmål om matvarer og oppskrifter 6 04-12-08 21:21
Fruktose? Salt Ketolysekuren 13 30-04-08 17:26
Billigere fruktose? Trille Dr Lindbergs 8 15-02-08 12:41
Fruktose Dagros Lavkarbo generelt 22 23-05-05 15:51

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:05.