Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Er slanking sunt?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 02-04-09, 11:13   #1
Impulsiw
Seniormedlem
 
Impulsiw sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Øvre romerike
Alder: 57
Innlegg: 12.140
Impulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastisk

Er slanking sunt?

Jeg går rundt og bekymrer meg for at jeg skal dø av overvekt. Men vil jeg leve lenger om jeg slanker meg?

Ut i fra denne artikkelen her kan jeg ha nytte av å slanke meg siden jeg har dia2. Men for friske folk ser det ikke lovende ut.

SAMMENFATNING
Gaesser (1999) konkluderer i sin oversikt over studier
av vekttap og dødelighet at det ikke finnes noe bevis
for at vektreduksjon blant friske overvektige personer
reduserer dødeligheten. Han mener også det er unødvendig
med spesifikke vektråd til personer med en
eller flere vektrelaterte sykdommer – fordi: 1) reduksjonen
i dødelighet assosiert med frivillig vekttap er
uavhengig av hvor mye man går ned i vekt, 2) reduksjonen
i dødelighet assosiert med økt fysisk aktivitet
(23-24%), uavhengig av vektendring, er større enn
reduksjonen ved vektreduksjon (20%), og 3) mange
vektrelaterte risikofaktorer og sykdommer kan forbedres
uavhengig av vekttap. I lys av den potensielle
risiko man løper ved slanking og vektfluktuasjon, bør
helsetjenesten, etter Gaessers mening, fokusere mer på
endringer i livsstil – spesielt på sunnere kost og fysisk
aktivitet, enn på slanking per se.
Gaessers konklusjoner er langt på vei sammenfallende
med rådene fra the Canadian Task Force on
Preventive Health Care (Douketis et al., 1999). Etter
en meget grundig gjennomgang av litteraturen når det
gjelder forebygging og behandling av overvekt, bl.a.
med eksklusjon av studier som metodemessig ikke
holdt mål, konkluderer de med følgende: 1) Det finnes
ikke tilstrekkelig kunnskap til å gi råd – hverken for
eller mot – befolkningsbasert forebygging av fedme.
2) Pga. helsekonsekvensene av fedme og den begrensede
langtidseffekt man har funnet når det gjelder
ulike slankemetoder, bør helsepersonell imidlertid
satse på å forebygge fedme overfor enkeltpersoner. 3)
For voksne personer med fedme uten vektrelaterte sykdommer,
er det ikke tilstrekkelig kunnskap til å anbefale/
ikke anbefale slanking pga. manglende langtidseffekt
av ulike slankemetoder. 4) For voksne personer
med fedme med vektrelaterte sykdommer (f.eks.
diabetes type II og hypertensjon) er slanking anbefalt
fordi det kan lindre symptomer og redusere behovet
for medikamenter for de sykdommene de har, i det
minste på kort sikt.
Fordi det har vist seg vanskelig for personer med
fedme å redusere vekten permanent, og fordi resultatene
mht. helseeffektene av vektreduksjon er usikre, bør
hovedinnsatsen settes inn i forhold til å forebygge
overvekt/fedme i den norske befolkning – samt oppmuntre
til økt fysisk aktivitet og et sunnere kosthold.
Blant personer med vektproblemer kan det være et
106 A.J. SØGAARD
viktig mål å forebygge ytterligere vektøkning gjennom
endrede kost- og mosjonsvaner. Inntil videre synes det
som konklusjonen i lederartikkelen i New England
Journal of Medicine i 1998 fortsatt er gyldig: “Unfortunately,
the data linking overweight and death, as
well as showing the beneficial effects of weight loss,
are limited, fragmentary, and often ambiguous. Until
we have better data about the risks of being overweight
and the benefits and risks of trying to lose
weight, we should remember that the cure for obesity
may be worse than the condition” (Kassirer og Angell,
1998).
Arbeidet med litteraturgjennomgangen er støttet av
Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet

http://www.ub.ntnu.no/journals/norep...(1)Sogaard.pdf

Det var en stor artikkel..jeg skumleste meg gjennom den og legger ut sammendraget her.

__________________
[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot.png[/IMG][IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot-1.png[/IMG]
Filmsnutter av snuppen Min journal Pommehagen
Operert med gastric bypas ved Asker og bærum sykehus 10 mai 2010

Impulsiw er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonaktig Svar med sitat
Gammel 02-04-09, 11:41   #2
Sesti
Medlem
 
Sesti sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Alder: 35
Innlegg: 323
Sesti har en fantastisk aura rundt segSesti har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Er slanking sundt?

Det vil alltid være artikler for og imot ting..
Kanskje vil man ikke leve lengre, men livskvaliteten vil jo øke en del, spesielt for de som blir "hemmet" av vekten sin.
Samtidig kan du huske på det at ved å spise sunt og trene mer, så går man ned i vekt, enten man kaller det livsstilsendring eller slanking. Jeg kan godt godta at div. pulverkurer og sultekurer ikke er bra for deg, men de fleste går jo over til å spise sunt og trene mer heller..

Det er aldri feil å ta vare på kroppen sin, og ved å gå ned i vekt gjør man akkurat det (såframt man er overvektig da, for all del!! ). Poenget er hvilken måte man gjør det på...

__________________
"Man blir ikke søt av å spise fett, men man blir fet av å spise søtt".. sa biokjemiforeleseren min


Sesti er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert 17.01.11, nå lindberg-ish Svar med sitat
Gammel 02-04-09, 12:32   #3
SusieBlues
Seniormedlem
 
SusieBlues sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Bislett
Alder: 47
Innlegg: 3.854
SusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressurs

Sv: Er slanking sundt?

Jeg tror det er sunnere å ta vare på kroppen sin og gi den det den trenger av næring, enn å spise junk og sitte på rumpa.

__________________
________________


Min journal: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=15258
SusieBlues er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-04-09, 14:47   #4
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Er slanking sundt?

Jeg synes dette (for en gangs skyld fra den kanten) var en fornuftig artikkel. Ikke fordi det er sunt å være overvektig, men fordi de klarer å ha tunga rett i munnen når det gjelder årsak og sammenheng.

Sykdom og fedme har ofte samme underliggende årsak. Da hjelper det lite på sykdommen å bare motvirke fedmen, uten å gripe fatt i årsaksforholdet. Dessverre er realiteten at de ofte forsøker å redusere fedme med virkemidler som forverrer sykdommen, les: høykarbo, lavkaloridietter.

Et eksempel: Dykkersyke forårsakes av at nitrogen (og andre gasser) øker i volum ved oppstigning, som igjen kan føre til blodpropp. Dykkersyke kjennetegnes ved såkalte bends (=symptomer). En slik bend er kløe og utslett i huden. Ingen lege ved sine fulle fem ville vel behandlet dykkersyke med hudkrem?? Men hjerte/karsykdommer og diabetes behandles i fullt alvor med høykarbodietter...

Når det er sagt, er det mange andre helsegevinster ved å slanking, ikke minst psykiske, samt evnen til å være i fysisk aktivitet.

  Svar med sitat
Gammel 03-04-09, 11:28   #5
Impulsiw
Seniormedlem
 
Impulsiw sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Øvre romerike
Alder: 57
Innlegg: 12.140
Impulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastisk

Sv: Er slanking sunt?


Det kan jo være trøst i den artikkelen for de som er 10-15 kg for mye.. at man kanskje ikke får en tidlig død pga de kiloene..

__________________
[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot.png[/IMG][IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot-1.png[/IMG]
Filmsnutter av snuppen Min journal Pommehagen
Operert med gastric bypas ved Asker og bærum sykehus 10 mai 2010

Impulsiw er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonaktig Svar med sitat
Gammel 17-04-09, 11:16   #6
arvid g
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 60
arvid g er en ukjent kvalitet ved dette stadiet

Sv: Er slanking sunt?

for mye fett på kroppen tilsier at enkelt funksjoner ikke er i balanse! Lavt Stoffskifte og Østrogen dominans er vanlig årsak! begge enkle å rette opp,men ikke med din leges moderne medisin. Kutte ut ALL Fler-umetta fett/oljer(alle de som er flytende i kjølskapet) for de knekker Stoffskiftet ditt,ogv da skal du jamen slite for å finne normal vekta di,den som det er tenkt at din høyde og beinbygning skal bære. Men,det er noen skjær i sjøen ved slanking! Hos de fleste av dere der ute er nok kroppsfettet temmelig umetta,som igjen vil bety at eks. ved å trene noe særlig hardere enn "snakkefart",da blir det frigjort en masse uheldige fettsyrer i blodet,som igjen hemmer bruk av Glukose & Oksygen. dette vil gi Lavt Blodsukker og stresse Bukspyttkjetelens funksjoner! Østrogen produserers i store mengder i kroppsfettet,både hos kvinner og menn,så en reduksjon av fettet gir mange helsegevinster!Topp Stoffskifte og topp fett,Kokos olje(ekstra virgen),Meierismør etc er bra saker! Nok animalsk Protein er meget veiktig! Så va det dette med sukeret da! Det ser ut til at "dere der ute" er livredd sukker! De som blir 100år nå,spiste sukker&siryp i "bøtter og spann",de var slanke og hadde lite diabetes! Beveget seg mer,ja,,men en masse av dem beveget seg ikke noe mer enn i dag! Jeg bruker masse Honning og Søt frukt,noe som er meget bra.Jeg veier 73. på 1,75,med lite fett.trener kun 1 x uka,Sterk muskulatur og god nok kondis. Kroppen trenger sukker,hvis ikke går Kortisolet opp,"spiser" musklene,for å omdanne dem til sukker!
Lette folk har større mulighet for et Langt&Friskt liv!
arvid g

arvid g er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kroppens behov Svar med sitat
Gammel 17-04-09, 11:40   #7
Impulsiw
Seniormedlem
 
Impulsiw sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Øvre romerike
Alder: 57
Innlegg: 12.140
Impulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastisk

Sv: Er slanking sunt?


Så søtt er greit?

__________________
[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot.png[/IMG][IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot-1.png[/IMG]
Filmsnutter av snuppen Min journal Pommehagen
Operert med gastric bypas ved Asker og bærum sykehus 10 mai 2010

Impulsiw er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonaktig Svar med sitat
Gammel 17-04-09, 12:12   #8
arvid g
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 60
arvid g er en ukjent kvalitet ved dette stadiet

Sv: Er slanking sunt?

Opprinnelig lagt inn av Impulsiw, her.

Så søtt er greit?

det er ikke bare greit,men meget viktig,men best med riktig søt frukt,honning og sjokolade(UTEN soya/solsikke lecitn)appalsin juice m/litt havsalt drikker jeg mye! Kaffe m/kremfløte,honning og litt havsalt er glimrende,kaffe/h-melk hindrer for stort av Jern og fremmer Østrogen avgiftninga i Leveren.
ag

arvid g er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kroppens behov Svar med sitat
Gammel 17-04-09, 12:43   #9
Chantelle
Medlem
 
Chantelle sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Skien
Innlegg: 320
Chantelle er en juvelChantelle er en juvelChantelle er en juvel

Sv: Er slanking sunt?

Opprinnelig lagt inn av arvid g, her.

det er ikke bare greit,men meget viktig,men best med riktig søt frukt,honning og sjokolade(UTEN soya/solsikke lecitn)appalsin juice m/litt havsalt drikker jeg mye! Kaffe m/kremfløte,honning og litt havsalt er glimrende,kaffe/h-melk hindrer for stort av Jern og fremmer Østrogen avgiftninga i Leveren.
ag

Hei Arvid.
Hvorfor havsalt i juicen og i kaffen? jeg vet kroppen trenger salter, men NaCl er det jo mye av i havsalt..det må jo være MYE sunnere med CELLESALT, URBASE, REAL SALT, MINERALSALT/rosa salt etc...mye mer mineraler i disse...
og hvis appelsin-juice skal være sunn må den være fersk-presset(ikke varmebehandlet)..
Jeg tror det du ramser opp her ikke er faktorer som holder deg frisk. Det er vel mer trening og fettet som holder deg sprek...og forhåpentligvis grønnsaker.. og ikke honningen og den søte frukten. DU TÅLER det ja og har god helse tross det, men så har du muligens hatt ganske god helse hele tiden(hvordan skulle du ellers trene noen til OL-gull dersom du selv var syk og mange helseplager).. Din grense er nok høyere enn hva mange her inne tåler. fordi de fleste har dårligere helse og må derfor være STRENGERE enn det du må være ...
Beklager hvis jeg plukker på deg og det du skriver, men synes jeg måtte kommentere noe av det... du tåler det nok

Chantelle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kjernesunn/lav GI/raw Svar med sitat
Gammel 17-04-09, 13:00   #10
Svane
Medlem
 
Svane sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Alder: 54
Innlegg: 150
Svane er virkelig snillSvane er virkelig snillSvane er virkelig snillSvane er virkelig snill

Sv: Er slanking sunt?

Hvis man leser grundig det som står i artikkelen i hovedinnlegget så skilles det klart mellom "bare" overvekt, og overvekt som har medført helseplager. For de av oss (meg selv inkludert) som har helseplager som er relatert til overvekt er det fortsatt viktig å redusere vekta.

Samtidig må jeg si at jeg syns artikkelen var svært god. Det har vært stort slankefokus de senere årene, og er det noe man VET så er det at slanking ofte fører til overvekt, fordi raske vekttap etterfølges av vektøkning. Typisk "jeg skal bli i bikiniform til sommeren"-slanking snakker jeg om da. Alle disse mer eller mindre tvilsomme kurene som skal gjøre deg slank, brun og lekker på et blunk.

Det har etter mitt syn blitt en overvekts-frykt i samfunnet. Det er "farlig" å være overvektig. Det vitner om dårlig selvkontroll, og om alle slags ugunstige personlige egenskaper. Det er lite tiltrekkende, og har du ikke dårlig selvtillit så burde du hatt det, så svær som du er. Og et ledd i dette har vært at overvekt dreper. Gang på gang har vi blitt overstrødd med informasjon om hvor kort vi vil leve, hvis vi er overvektige.

Dette fører til at folk som kanskje har bare 5-6 kilo for mye skal slanke seg. For overvekt er farlig, lite tiltrekkende og i det hele tatt. Og slik dras man inn i spiralen. For veldig mange har overvektsproblemet begynt der. De 5-6 kiloene som skulle vekk før sommeren. Og over år har man slanket på seg 30-40-50 kilo.

Jeg er derfor veldig glad for at det nå finnes noe forskning som viser at overvekt i seg selv ikke er så farlig som det tidligere har vært hevdet. Og jeg håper at det kan forhindre at folk slanker på seg flere kilo, og heller legger om til en sunn livsstil, med sunt kosthold og passe mengder mosjon - noe som i lengden er bedre for kroppen.

Svane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Lindberg Svar med sitat
Gammel 17-04-09, 13:27   #11
Impulsiw
Seniormedlem
 
Impulsiw sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Øvre romerike
Alder: 57
Innlegg: 12.140
Impulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastisk

Sv: Er slanking sunt?

Godt sagt Svane *applaus*

__________________
[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot.png[/IMG][IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot-1.png[/IMG]
Filmsnutter av snuppen Min journal Pommehagen
Operert med gastric bypas ved Asker og bærum sykehus 10 mai 2010

Impulsiw er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonaktig Svar med sitat
Gammel 17-04-09, 15:14   #12
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Er slanking sunt?

Arvid G: Dersom søtt er så godt for kroppen, hvorfor får jeg da prikking, uro og frysetokter om jeg spiser søt frukt eller noe annet sukkerholdig?

Det kan være litt farlig å generalisere, fordi kropper med forskjellig forutsetning reagerer ikke likt.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 17-04-09, 18:18   #13
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Er slanking sunt?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Arvid G: Dersom søtt er så godt for kroppen, hvorfor får jeg da prikking, uro og frysetokter om jeg spiser søt frukt eller noe annet sukkerholdig?

Det kan være litt farlig å generalisere, fordi kropper med forskjellig forutsetning reagerer ikke likt.

Signerer.

Arvid G har kanskje ikke opplevd å få søthunger og ujevnt blodsukker av å spise søt frukt og honning? Det får jeg ( og jeg har sjekket med blodsukkermåler), jeg kan spise 50g bringebær, men det er den eneste frukten. ET halvt eple og jeg flyr kjøkkenet rundt på jakt etter noe med sukker i. En teskjed med honning og jeg blir helt sprø. Jeg MÅ holde meg unna slike ting for å ikke trigge søthungeren.
At man kan spise slikt når man har nådd vekta der kroppen er i balanse ja, men ikke når man som meg skal ned 60kg.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 17-04-09, 19:01   #14
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Er slanking sunt?

Jeg er kanskje 10 kg fra ideell målvekt, men reagerer fortsatt sånn. Jeg kan drikke noe juice av ferskpresset type, og spise noe mørk sjokolade, men jeg blir helt koko om jeg ikke begrenser meg. Det er som å ha maur i kroppen.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Sånn aprops sunt og ikke sunt Goggen Generell ernæringsdebatt 2 15-02-09 22:25
Slanking gilbertine Ketolysekuren 11 24-04-07 21:20
Salt, er det sunt? Kristian Generell ernæringsdebatt 7 08-05-05 13:03
Syk av å spise sunt og nok? HP Generell ernæringsdebatt 10 02-09-04 14:11
Sunt med CLA? Fedonisten Kosttilskudd 6 22-04-04 09:54


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no