Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Ray Peat og meg!

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 14-04-09, 08:13   #1
arvid g
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 60
arvid g er en ukjent kvalitet ved dette stadiet
Exclamation

Ray Peat og meg!

Jeg har kommet i privat mail kontakt med Ray Peat! Jeg har også begynt å oversette artikler fra ham,som han vil legge inn på sin web side!www.raypeat.com Meget interresant! Han har forska på Mat&Hormoner etc.etc siden 1968 og har en meget god innsikt i hva som foregår inne i våre varme kropper! Han er ekstremt objektiv,realistisk,velinformert og totalt upåvirkelig av Ernærings&Medisin industrien!! Hvorfor og hva som har foregått av falske og "kriminelle" hendelser angående "forskning" kan du lese der!ALLE ernæring&medisin "eksperter" ville fått en "etter-utdanning" på et meget høyt nivå!
Vestens(verdens) folk er lurt opp i stry,angående hva som er sundt og hva som er u-sundt!
Jeg trente padleren Knut Holmann til 3 OL-gull,og det var kjekt det,men nå har jeg følgende målsetting:
1. Fjerne "Hjertegod" fra Mills sine Vita produkter!
De lager nemlig Fedme,Diabetes,Hjertefeil,Kreft etc.
2. Få frem sannheten om Omega-3!
De lager nemlig Fedme,Diabetes,Hjertefeil,Kreft,Blodpropp,Demens etc.
Plante&Fiske fett øker Hjertefeil!
Relationships between serum unsaturated fatty acids(Plante & Fiske Oljer) and CRF [coronary risk factors]Hjerte-Sykdom)."
31 men (age, 41-78 years) and 11 women (age, 54-77 years).
The final results using coronary risk factor scores (CRFS)
(risiko formel for Hjerte Sykdom) in:
Oleic acid (Oliven Olje)= 2 x CRFS (Risiko for HjerteFeil)
Linoleic acid (Vit-Hjerte God)= 3 x CRFS (Risiko for HjerteFeil)
EPA acid (Fiske/sel olje) = 4 x CRFS (Risiko for HjerteFeil)
Int Heart J. 2005 Nov;46(6):975-85. Oda, et al., 2005

Omega-3 er verst for Hjertet!
Vit Hjerte God på en solid annen plass,!!!
Jo, men for svarte,, ALLE Klinisk Ernærings Fysiologer, med den berømte ” Eksperten”, Professor Christian Drevon i spissen,sier: Plante Oljer er Hjerte Godt !!

Så øker det altså RISIKOEN enormt for å få nettopp Hjerte feil !!

Plante/Fiske olje & Østrogen = Blod Propp+Fibrose+Ødem+Kreft!
(Fibrose , “glass-fiber” lignende hardt vev)
Fibrosis is a consequence of the abnormal capillary permeability (lekasje i Blod Årene)produced by things that disrupt the clotting system. Estrogen, with its known contribution to the formation of blood clots and edema and fibrosis and tumors, achieves part of its effect by maintaining a chronically high level of free fatty acids, preferentially liberating arachidonic acid, rather than saturated fatty acids.
Molina, et al., 2003).
Plante Margarin & Oljer = Bryst Kreft !
These data, if extrapolated to humans, may explain the link among diet, early puberty onset, mammary parenchymal patterns, and breast cancer risk, and indicate that an in utero exposure to a diet high in n - 6 PUFA ( Vita Hjerte God) and/or estrogenic stimuli may be critical for affecting breast cancer risk.
Proc Natl Acad Sci U S A 1997 Aug 19;94(17):9372-7


3. Sette HJERTEGOD stempel på en av de beste fett som finnes for vår varme kropp:nemlig det metta fettet MeieriSmøret(kokos olje etc.)



And why would I be so insistent that you eat butter? Take a look at the long list of the benefits you receive when you include it in your diet:8

  1. Butter is rich in the most easily absorbable form of Vitamin A necessary for thyroid and adrenal health.
  2. Contains lauric acid, important in treating fungal infections and candida.
  3. Contains lecithin, essential for cholesterol metabolism.
  4. Contains anti-oxidants that protect against free radical damage.
  5. Has anti-oxidants that protect against weakening arteries.
  6. Is a great source of Vitamins E and K.
  7. Is a very rich source of the vital mineral selenium.
  8. Saturated fats in butter have strong anti-tumor and anti-cancer properties.
  9. Butter contains conjugated linoleic acid, CLA,which is a potent anti-cancer agent, muscle builder, and immunity booster
  10. Vitamin D found in butter is essential to absorption of calcium.
  11. Protects against tooth decay.
  12. Is your only source of an anti-stiffness factor, which protects against calcification of the joints.
  13. Anti-stiffness factor in butter also prevents hardening of the arteries, cataracts, and calcification of the pineal gland.
  14. Is a source of Activator X, which helps your body absorb minerals.
  15. Is a source of iodine in highly absorbable form.
  16. May promote fertility in women.9
  17. Is a source of quick energy, and is not stored in our bodies adipose tissue.
  18. Cholesterol found in butterfat is essential to children's brain and nervous system development.
  19. Protects against gastrointestinal infections in the very young or the elderly.
Denne jobben er ekstermt mye viktigere enn å trene noen til OL gull!
med metta fett hilsen fra Arvid g


Sist redigert av arvid g : 14-04-09 kl 08:26.
arvid g er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kroppens behov Svar med sitat
Gammel 14-04-09, 09:39   #2
nalana
Seniormedlem
 
nalana sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Arendal
Innlegg: 1.919
nalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt av

Sv: Ray Peat og meg!

Skal heie på deg og bidra så godt jeg kan, i hvert fall med å spre budskapet rundt meg.

__________________
:sa Nalana
Replace one worry with another, thats the secret of life

Når jeg når mitt mål, så er det ikke noe mirakel, men oppnådd med målrettet spising og mosjon. Altså min egen fortjeneste
nalana er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ca Optimal ernæring. 36 - 72 karber om dagen. Svar med sitat
Gammel 14-04-09, 09:59   #3
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Ray Peat og meg!

Hvem i huleste er Ray Peat???

Ja, klarer du å få Mills til å fjerne HjerteGo`fra sine produkter, da har du gjort noe stort. Dessverre må man nok begynne med statens og få de til å endre sine anbefalinger, Mills anbefaler det de gjør de

Men lykke til! Noen må jo starte og dra igang mølla! Jeg er også rimelig frustrert på vita hjertego`, men jeg bruker den til jenta mi på 2 1/2 år som sondes og ikke får i seg omega 3 og 6 og metta fett på noe vis, så hun får 5ml vita om dagen i sonden.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 18-04-09, 14:33   #4
smukkas
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 27
smukkas er på en erverdig vei

Sv: Ray Peat og meg!

Du kommer med rimelige bastante påstander her. Har du noen flere referanser å støtte disse utsagnene på?

Artiklen du viser til fra Int Heart J (2005) konkluderer for eksempel at nervonsyre, en omega-9 UMETTET fettsyre, reduserer kardiovaskulær risiko. En annen ting de fant var følgende: "n-6 PUFA (omega6-fettsyrer) had a negative CRFS (= −1)," dvs at omega-6 har en gunstig effekt på kardiovaskulære risikofaktorer.
(Int Heart J 2005;46:975-85)

__________________
Min smukke blogg

"Jeg lever i en drøm, en vill en, som spiser solnedganger som drops"

Sist redigert av smukkas : 18-04-09 kl 15:10.
smukkas er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 18-04-09, 16:39   #5
danish
Seniormedlem
 
danish sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 535
danish er en juveldanish er en juveldanish er en juvel

Sv: Ray Peat og meg!

Opprinnelig lagt inn av smukkas, her.

Du kommer med rimelige bastante påstander her. Har du noen flere referanser å støtte disse utsagnene på?

Artiklen du viser til fra Int Heart J (2005) konkluderer for eksempel at nervonsyre, en omega-9 UMETTET fettsyre, reduserer kardiovaskulær risiko. En annen ting de fant var følgende: "n-6 PUFA (omega6-fettsyrer) had a negative CRFS (= −1)," dvs at omega-6 har en gunstig effekt på kardiovaskulære risikofaktorer.
(Int Heart J 2005;46:975-85)

Jeg er enig. Vi bør likevel merke oss at kroppen lager Omega-9 når den mangler Omega-6. Ray Peat er ikke så opptatt av Omega-6 som han er av Omega-3. Studien gir EPA en CRFS på 4, mens Omega-9 bare får 1.

__________________
In the act of breathing there are two gifts of grace: taking in the air and being relieved of it. The former oppresses, the latter refreshes; life is so wonderfully mixed. Thank God when he burdens you, and thank him when he sets you free again.
danish er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kwasniewskis bulldog (mettet fett/kolesterol + litt stivelse/alkohol + høyverdig protein) Svar med sitat
Gammel 20-04-09, 12:22   #6
arvid g
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 60
arvid g er en ukjent kvalitet ved dette stadiet

Sv: Ray Peat og meg!

Opprinnelig lagt inn av danish, her.

Jeg er enig. Vi bør likevel merke oss at kroppen lager Omega-9 når den mangler Omega-6. Ray Peat er ikke så opptatt av Omega-6 som han er av Omega-3. Studien gir EPA en CRFS på 4, mens Omega-9 bare får 1.

Plante fett(omega-6) = Hjerte Død !!
Relationships between serum unsaturated fatty acids(Plante & Fiske Oljer og Hjerte feil) and CRF [coronary risk factors]."
31 men (age, 41-78 years) and 11 women (age, 54-77 years).
The final results using coronary risk factor scores (CRFS)(risiko formel for Hjerte Sykdom) in:
Nervonic acid (NA) = - 6 x CRFS (minus 6 x Risiko for HjerteFeil)

Oleic acid (Oliven Olje)= 2 x CRFS (Risiko for HjerteFeil)
Linoleic acid (Vit-Hjerte God)= 3 x CRFS (Risiko for HjerteFeil)
Marine EPA acid (Fiske/sel olje) = 4 x CRFS (Risiko for HjerteFeil)
Int Heart J. 2005 Nov;46(6):975-85. Oda, et al., 2005
Ray Peat:
One of the fats in the omega -9 series, that the human body can synthesize, nervonic acid, is a major constituent of brain tissue, but its important functions in brain development have hardly been investigated. Unlike the unsaturated fatty acids oleic acid, linoleic acid, and eicosapentaenoic acid (EPA), nervonic acid isn't associated with the "coronary risk factors," and it has been suggested that it might be used in adults to prevent obesity-related diseases. (Oda, et al., 2005
Arvid g:
Jeg er ikke 100% sikker på det jeg sier nå,men jeg tror at mengden av Nervonic syre i Oliven olja er meget liten! Litt kaldpressa Oliven olje kan være bra!
Plante fett(Omega-6)
Kan meget godt gi deg Bryst-Kreft & Hjerte Feil!

Plante fett(omega-6) = 100% flere Døde !
In a multi-year British study involving several thousand men, half were asked to reduce saturated fat and cholesterol(Meieri Smør & Egg) in their diets, to stop smoking and to increase the amounts of unsaturated oils such as margarine and vegetable oils.
After one year, those on the "good" diet(Mat-Pyramide mat) had 100% more deaths !!
than those on the "bad" diet,(Meieri-Smør,H-melk etc.) in spite of the fact that those men on the "bad" diet continued to smoke(som fortsatte å Røyke)!
Rose G, et al, Lancet, 1983, 1:1062-1065

Plante Fett gir Bryst Kreft
A maternal diet high in n - 6 polyunsaturated fats alters mammary gland development, puberty onset(tidlig Pubertet), and breast cancer. These data, if extrapolated to humans, may explain the link among diet, early puberty onset, mammary parenchymal patterns, and breast cancer risk, and indicate that an in utero exposure to a diet high in n - 6 PUFA and/or estrogenic(høyt Østrogen) stimuli may be critical for affecting breast cancer risk.
Proc Natl Acad Sci U S A 1997 Aug 19;94(17):9372-7.

Our animal studies show that a high maternal consumption omega-6 polyunsaturated fatty acid(Plante fett), PUFA), increases both circulating estradiol (E2)(østrogen) and the risk of developing carcinogen-induced mammary tumors among the female rat offspring(unge dyr). If true for women, breast cancer prevention in daughters may include modulating the mother's pregnancy intake of some dietary fats.(spise mye mindre Plante-Oljer som:Solsikke,Raps,Soya etc.)
Nutrition 1999 May;15(5):392-401

Plante Oljer = Kreft !!
In a detailed study of the carcinogenicity(Kreft-fremkalling) of different quantities of unsaturated fat,(Plante & Fiske fett) tested levels ranging from 0.5% to 10%, and found that the cancer incidence varied with the amount of "essential oils" in the diet.(mer Plante Oljer lagde mer Kreft)
This suggests that the optimal EFA (Plante & Fiske fett) intake might be 0.5% or less.
Ip, C., et al., "Requirement of essential fatty acids for mammary tumor,"
Cancer Res. 45(5), 1997-2001, 1985

arvid g er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kroppens behov Svar med sitat
Gammel 20-04-09, 14:45   #7
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Ray Peat og meg!

Arvid g:

Vennligst skriv på norsk, slik at alle kan skjønne hva du skriver om.

Gerd

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 20-04-09, 15:04   #8
sirimor
Seniormedlem
 
sirimor sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Askim
Alder: 59
Innlegg: 1.813
sirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurs

Sv: Ray Peat og meg!

Skulle til å si det samme,- skriv på norsk please....

sirimor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-04-09, 15:50   #9
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Ray Peat og meg!

Arvid presenterer jo en salig blanding av velkjent lavkarbofilosofi på den ene siden og ganske kontroversielle påstander på den andre siden. Som for eksempel at fet fisk er svært skadelig.

Det hadde vært veldig interessant og nyttig for mange om noen av forumets medlemmer med erfaring fra forskning - eller erfaring med tolkning av forskningsresultater - kunne ta seg tid til å komme med en vurdering av Arvids referanser.

Helt konkret tenker jeg da på våre kunnskapsrike venner Chunky, Pål, Danish og/eller Fetpåmidten som alle har en vitenskapelig tilnærming til lavkarbokosthold.

Tar noen utfordringen?


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-04-09, 17:09   #10
Svane
Medlem
 
Svane sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Alder: 54
Innlegg: 150
Svane er virkelig snillSvane er virkelig snillSvane er virkelig snillSvane er virkelig snill

Sv: Ray Peat og meg!

Jeg vet ikke mye om medisin, men en del om statistikk. Og utsagn av typen:

Sitat:

Plante fett(omega-6) = Hjerte Død !!

Sitat:

Plante fett(omega-6) = 100% flere Døde !

Sitat:

In a multi-year British study involving several thousand men, half were asked to reduce saturated fat and cholesterol(Meieri Smør & Egg) in their diets, to stop smoking and to increase the amounts of unsaturated oils such as margarine and vegetable oils.
After one year, those on the "good" diet(Mat-Pyramide mat) had 100% more deaths !!
than those on the "bad" diet,(Meieri-Smør,H-melk etc.) in spite of the fact that those men on the "bad" diet continued to smoke(som fortsatte å Røyke)!



Sitat:

Plante Fett gir Bryst Kreft

Sitat:

Plante Oljer = Kreft !!


Slike utsagn er meningsløse. Det er ikke vitenskapelig eller statistisk korrekt å hevde slikt. I såfall skulle det vært etterprøvbart, ethvert menneske som fikk plante-olje måtte utvikle kreft og / eller dø.

Den med 100 % flere døde er jo festlig. For hvis 1 døde i den ene gruppa, og 2 i den andre, så var det 100 % flere i gruppe to. Hvis gruppa besto av bare 3 personer var dette høye tall (i begge grupper), men består gruppene av 10.000 er tallene små. Altså komplett meningsløs såkalt "forskning".

Svane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Lindberg Svar med sitat
Gammel 20-04-09, 20:15   #11
Alkazelters
Seniormedlem
 
Alkazelters sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 504
Alkazelters er en juvelAlkazelters er en juvelAlkazelters er en juvel

Sv: Ray Peat og meg!

Jeg lurer også litt på utrykket "hjerte feil" (som bør skrives hjertefeil), har du oversatt dette direkte fra "Heart Failure"? Hva slags hjertefeil er det snakk om?

Alkazelters er avlogget   Min kostholdsfilosofi: OE Svar med sitat
Gammel 04-05-09, 13:33   #12
arvid g
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 60
arvid g er en ukjent kvalitet ved dette stadiet

Sv: Ray Peat og meg!

Opprinnelig lagt inn av smukkas, her.

Du kommer med rimelige bastante påstander her. Har du noen flere referanser å støtte disse utsagnene på?

Artiklen du viser til fra Int Heart J (2005) konkluderer for eksempel at nervonsyre, en omega-9 UMETTET fettsyre, reduserer kardiovaskulær risiko. En annen ting de fant var følgende: "n-6 PUFA (omega6-fettsyrer) had a negative CRFS (= −1)," dvs at omega-6 har en gunstig effekt på kardiovaskulære risikofaktorer.
(Int Heart J 2005;46:975-85)

hmmm,det viste seg at i den studien hadde Nervonic syra en CRFS på -6,ja du leser riktig: minus seks!men det er nok en meget liten del av Olive olja som inneholder NA,men dog....
arvid g

arvid g er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kroppens behov Svar med sitat
Gammel 04-05-09, 13:45   #13
arvid g
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 60
arvid g er en ukjent kvalitet ved dette stadiet

Sv: Ray Peat og meg!

Opprinnelig lagt inn av Svane, her.

Jeg vet ikke mye om medisin, men en del om statistikk. Og utsagn av typen:











Slike utsagn er meningsløse. Det er ikke vitenskapelig eller statistisk korrekt å hevde slikt. I såfall skulle det vært etterprøvbart, ethvert menneske som fikk plante-olje måtte utvikle kreft og / eller dø.

Den med 100 % flere døde er jo festlig. For hvis 1 døde i den ene gruppa, og 2 i den andre, så var det 100 % flere i gruppe to. Hvis gruppa besto av bare 3 personer var dette høye tall (i begge grupper), men består gruppene av 10.000 er tallene små. Altså komplett meningsløs såkalt "forskning".


A maternal diet high in n - 6 polyunsaturated(omega-6,VitaHjertego) fats alters mammary gland development, puberty onset(tidlig Pubertet), and breast cancer. These data, if extrapolated to humans, may explain the link among diet, early puberty onset, mammary parenchymal patterns, and breast cancer risk, and indicate that an in utero exposure to a diet high in n - 6 PUFA and/or estrogenic(høyt Østrogen) stimuli may be critical for affecting breast cancer risk.
Proc Natl Acad Sci U S A 1997 Aug 19;94(17):9372-7.

The induction of breast cancer is a long process, containing a series of biological events that drive a normal mammary cell towards malignant growth. Our animal studies show that a high maternal consumption omega-6 polyunsaturated fatty acid(Plante fett), PUFA), increases both circulating estradiol (E2)(østrogen) and the risk of developing carcinogen-induced mammary tumors among the female rat offspring(unge dyr). If true for women, breast cancer prevention in daughters may include modulating the mother's pregnancy intake of some dietary fats.
Nutrition 1999 May;15(5):392-401

for meg betyr det lite hva du vil tro på,enhver må ta ansvar for seg selv og sine barn! Og stoler du på Ernærings myndighetene så er det greit,de vil allikevel ikke kunne stilles til ansvar for sine handlinger!
arvid

arvid g er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kroppens behov Svar med sitat
Gammel 04-05-09, 17:34   #14
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Ray Peat og meg!

Arvid G. Det hadde vært fint om du kunne ha forklart i egne ord, eventuelt oversatt det du limer inn til norsk. Det er ikke alle som er like støe i engelsk, men som fortsatt kan være interessert i det du presenterer!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 05-05-09, 06:49   #15
arvid g
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 60
arvid g er en ukjent kvalitet ved dette stadiet

Sv: Ray Peat og meg!

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Arvid G. Det hadde vært fint om du kunne ha forklart i egne ord, eventuelt oversatt det du limer inn til norsk. Det er ikke alle som er like støe i engelsk, men som fortsatt kan være interessert i det du presenterer!

det var dette med tid da,jobber med Trening om kvelder,på "vanlig" jobb om dagen,har i tillegg "hodet fullt" av dette dere leser om her,så det blir endel kopiering med engelsk tekst. holder på og oversetter endel artikler,men det tar tid.
PS!
Alt jeg skriver er ment som objektiv helse info,ofte slik man ikke finner i det offentlige!?
Vestens folk blir kødda med i Ernæring&Medisin og ikke mist i klima sammenheng! Al Gore har måttet trekke tilbake at "dette er menneske-skapt". Fler meget høytstående forskere trakk seg da FN klima rapport ble fremlagt. Innholdet hadde blitt forandret,dette er politikk!
prøver så godt jeg kan,men forstår veldig godt at man har problemer med å ta inn over seg at det meste inne Ernæring&Medisin dreier seg om økonomi!

mvh
arvid g

arvid g er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kroppens behov Svar med sitat
Gammel 05-05-09, 08:29   #16
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Ray Peat og meg!

"Den skytes ei den som henges skal." Brukte ho bestemor å si

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 05-05-09, 08:57   #17
arvid g
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 60
arvid g er en ukjent kvalitet ved dette stadiet

Sv: Ray Peat og meg!

Opprinnelig lagt inn av smukkas, her.

Du kommer med rimelige bastante påstander her. Har du noen flere referanser å støtte disse utsagnene på?

Artiklen du viser til fra Int Heart J (2005) konkluderer for eksempel at nervonsyre, en omega-9 UMETTET fettsyre, reduserer kardiovaskulær risiko. En annen ting de fant var følgende: "n-6 PUFA (omega6-fettsyrer) had a negative CRFS (= −1)," dvs at omega-6 har en gunstig effekt på kardiovaskulære risikofaktorer.
(Int Heart J 2005;46:975-85)

Her ar studien:
Heart J. 2005 Nov;46(6):975-85. Relationships between serum unsaturated fatty acids and coronary risk factors: negative relations between nervonic acid and obesity-related risk factors. Oda E, Hatada K, Kimura J, Aizawa Y, Thanikachalam PV, Watanabe K. "The objective of the present study was to analyze the relationships between serum USFA and CRF [coronary risk factors]." "Oleic acid (OA), linoleic acid (LA), and eicosapentaenoic acid (EPA) were positively(dvs.øker risikoen) related to coronary risk factors (total CRFS = 2, 3, and 4, respectively), while nervonic acid (NA) exerted negative effects on these risk factors (total CRFS = -6 ). It is concluded NA may have preventive effects on obesity-related metabolic disorders.

Så Omega-6 plantefett har en risiko: 3 ganger CRFS !
Ergo,ikke særlig bra for hjertet vårt!


India 1960/70: 1 Million jernbane-folk:
Sør-India, de spiste ca. 15x mer Plante & Fiske Oljer og hadde ca.15x mer Hjerte Lidelser!
Nord-India, spiste ca. 15 x mer Metta fett og ca. 15x mindre Hjerte Lidelser!
Indian Journal of Industrial Medicine, 1968, 14:219

Israel =Et Ernærings Eksperiment !!
Israeli Jews may be regarded as a population-based dietary experiment
Israel has one of the highest dietary polyunsaturated/saturated fat ratios in the world; the consumption of omega-6 polyunsaturated fatty acids is 10% higher than in most European countries. In fact, Israeli Jews may be regarded as a population-based dietary experiment of the effect of a high omega-6 PUFA diet, a diet that until recently was widely recommended. Paradoxically a high prevalence of cardiovascular diseases, hypertension, non-insulin-dependent diabetes mellitus and obesity!!!!!There is also an increased cancer incidence and mortality rate, compared with western countries
Department of Membrane Research and Biophysics, Weizmann Institute of Science, Rehovot, 2002.

Diet and disease--the Israeli paradox: possible dangers of a high omega-6 polyunsaturated fatty acid diet. “Thus, rather than being beneficial, high omega-6 PUFA diets may have some long-term side effects, within the cluster of hyperinsulinemia, atherosclerosis and tumorigenesis.”(Diabets,Åreforkalkning og Kreft)
Isr J Med Sci. 1996 Nov;32(11):1134-43

mvh
arvid g

arvid g er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kroppens behov Svar med sitat
Gammel 05-05-09, 10:24   #18
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Ray Peat og meg!

Opprinnelig lagt inn av arvid g, her.

prøver så godt jeg kan,men forstår veldig godt at man har problemer med å ta inn over seg at det meste inne Ernæring&Medisin dreier seg om økonomi!

mvh
arvid g

Nå var det ikke akkurat dét jeg mente, mer det at på engelsk kan det bli tungt å lese, samt at du presenterer språklig infløkte tekster. Det er ikke innholdet, men formen jeg reagerer på.
Om du vil nå fram til folk med dette som du så tydelig synes er viktig informasjon så ta deg tid!
Jeg tror nok brorparten av de som er her inne, og har vært her en stund er fullstendig klar over at legemiddelindustrien og ernæringsrådgivningen har sterke økonomiske og politiske krefter bak seg!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 05-05-09, 19:30   #19
Svane
Medlem
 
Svane sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Alder: 54
Innlegg: 150
Svane er virkelig snillSvane er virkelig snillSvane er virkelig snillSvane er virkelig snill

Sv: Ray Peat og meg!

Opprinnelig lagt inn av arvid g, her.

A maternal diet high in n - 6 polyunsaturated(omega-6,VitaHjertego) fats alters mammary gland development, puberty onset(tidlig Pubertet), and breast cancer. These data, if extrapolated to humans, may explain the link among diet, early puberty onset, mammary parenchymal patterns, and breast cancer risk, and indicate that an in utero exposure to a diet high in n - 6 PUFA and/or estrogenic(høyt Østrogen) stimuli may be critical for affecting breast cancer risk.
Proc Natl Acad Sci U S A 1997 Aug 19;94(17):9372-7.

The induction of breast cancer is a long process, containing a series of biological events that drive a normal mammary cell towards malignant growth. Our animal studies show that a high maternal consumption omega-6 polyunsaturated fatty acid(Plante fett), PUFA), increases both circulating estradiol (E2)(østrogen) and the risk of developing carcinogen-induced mammary tumors among the female rat offspring(unge dyr). If true for women, breast cancer prevention in daughters may include modulating the mother's pregnancy intake of some dietary fats.
Nutrition 1999 May;15(5):392-401

for meg betyr det lite hva du vil tro på,enhver må ta ansvar for seg selv og sine barn! Og stoler du på Ernærings myndighetene så er det greit,de vil allikevel ikke kunne stilles til ansvar for sine handlinger!
arvid

Som et par andre er inne på, det er formen på det du presenterer i ulike tråder som gjør at budskapet ditt forsvinner i regelrett vrøvl. Greit at du ikke stoler på legevitenskap og helsevesen, men fra det og til å trekke statistikk i tvil, det blir meningsløst, og da er det kanskje ikke så rart om noen trekker deg i tvil.

Jeg lurer på om du i det hele tatt ser hva du selv skriver, i forhold til svarene du får. Jeg stiller spørsmålstegn ved det statistiske grunnlaget, og du svarer med å vise til studier gjort på dyr og en teori om hva som skjer hvis dette overføres til mennesker - og konkluderer med at hver og en må stilles til ansvar... På hvilken måte mener du at dette innlegget styrker statistiske mangler i materialet du presenterer? Tvert i mot vil jeg si, det forteller at studiene du viser til ikke er gjort på mennesker.

__________________


Svane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Lindberg Svar med sitat
Gammel 14-08-09, 19:55   #20
SunnhetMedSirrup
Seniormedlem
 
SunnhetMedSirrup sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: østfold
Innlegg: 1.332
SunnhetMedSirrup er ny på veien

Sv: Ray Peat og meg!

denne tråden er nok gammel, men jeg drar den opp for og spørre:

så er margarin bedre en oliven olje ? bedre for fettforbrenningen? :S

må vist få det inn med tesje jeg

__________________
SunnhetMedSirrup er avlogget   Min kostholdsfilosofi: L C H F f o r l i f e . Svar med sitat
Gammel 14-08-09, 21:30   #21
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Ray Peat og meg!

Opprinnelig lagt inn av SunnhetMedSirrup, her.

denne tråden er nok gammel, men jeg drar den opp for og spørre:

så er margarin bedre en oliven olje ? bedre for fettforbrenningen? :S

må vist få det inn med tesje jeg

Nei, margarin er ikke mat! Søk på margarin her på forumet, så finner du ut hvorfor. Velg ekte vare( smør). Margarin er bare ødelagt plantefett med alskens ulumskheter i, feks aceton( sånn vi bruker til å fjerne negllakk på neglene), benzin og benzen.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 14-08-09, 21:59   #22
SunnhetMedSirrup
Seniormedlem
 
SunnhetMedSirrup sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: østfold
Innlegg: 1.332
SunnhetMedSirrup er ny på veien

Sv: Ray Peat og meg!

d**m ja! sorry, mener smør.. ( jeg surrer )

er SMØR bedre en olivenolje ?

__________________
SunnhetMedSirrup er avlogget   Min kostholdsfilosofi: L C H F f o r l i f e . Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ray Peat: Ja til mettet fett, nei til flerumettet fett Solan Generell ernæringsdebatt 37 26-08-11 14:48


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no