Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Margarin

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 19-04-09, 17:45   #1
meksiko
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: telemark
Innlegg: 67
meksiko er på en erverdig vei

Margarin

det står at man skal unngå margarin på atkins (introduksjonen),men på Kiwi fant jeg en margarinpakke fra First price,og den innholder ikke transfett,men rapsolje og palmeolje. noen som for meg høres bra ut.
Noen som vet??
på forhånd takk.

meksiko er avlogget   Min kostholdsfilosofi: atkins Svar med sitat
Gammel 19-04-09, 17:52   #2
Bee
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordland
Alder: 42
Innlegg: 1.699
Bee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt likt

Sv: margarin

margarin er langt fra det samme som smør, og for og få den til og bli myk som den er må den igjennom en hel del transformeringer. Hadde den ikke vært tilsatt gulfarge, så ville den forøvrig vært grå.

Hold deg til vanlig smør du.

Bee er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - for life Svar med sitat
Gammel 19-04-09, 17:55   #3
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: margarin

Nei, du skal KUN bruke meierismør og oljer det står kaldpresset på, ikke noe annet. Ikke vita margarin, står det ikke kun smør på pakka eller kaldpresset på flaskene, så skal du ikke bruke av det.

Søk på margarin her du, så finner du nok gode argumenter for å aldri servere margarin til noen andre også.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 19-04-09, 17:56   #4
meksiko
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: telemark
Innlegg: 67
meksiko er på en erverdig vei

Sv: margarin

takk for svar,hva slags smør kan du anbefale? jeg bruker mest olje i maten,men savner også litt smør.

meksiko er avlogget   Min kostholdsfilosofi: atkins Svar med sitat
Gammel 19-04-09, 17:59   #5
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: margarin

Opprinnelig lagt inn av meksiko, her.

takk for svar,hva slags smør kan du anbefale? jeg bruker mest olje i maten,men savner også litt smør.

Det finnes ikke så veldig mange typer smør da. Regner med at du vet at smør er smør og brelett eller flora er lettmargarin? Det finnes tine smør i 3 varianter ( normalsaltet, setersmør og usalta 9, kvitseidsmør og røros smør.
Jeg bruker så mye smør, at jeg holder meg til tine salta og usalta, setertype til fint.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 19-04-09, 19:00   #6
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: margarin

Alt det står SMØR på pakken på, er smør. Alt annet er margarin. Jeg bruker bare smør og ser på margarin som "gift". Fysj og fy.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 19-04-09, 20:22   #7
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Margarin

Du bør ikke steke mat i olje, heller i smør. Særlig olivenolje tåler dårlig høy varme, og bør helst bare brukes som dressing o.l. Raps har et høyt nivå av omega 6, og det skal man være forsiktig med.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 19-04-09, 23:14   #8
danish
Seniormedlem
 
danish sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 535
danish er en juveldanish er en juveldanish er en juvel

Sv: margarin

Opprinnelig lagt inn av Bee, her.

margarin er langt fra det samme som smør, og for og få den til og bli myk som den er må den igjennom en hel del transformeringer. Hadde den ikke vært tilsatt gulfarge, så ville den forøvrig vært grå.

Hold deg til vanlig smør du.


Det er ikke transfett i norsk margarin.
De bruker palmeolje blandet med soyaolje. Transfett oppstår kun ved ikke-fullført hydrogenering. Industrien tilfører hydrogen til umettet fett ("hydrogenerer") for å gjøre det mettet. Mettet fett er hardere og holder seg bedre. Siden palmeolje er naturlig mettet (80-85 %), er det hardt og stabilt i utgangspunktet. Smør er derimot 50 % mettet. Derfor blander de inn soyaolje for å gjøre margarinet mykere.

Men ja, det ville nok sett motbydelig ut uten farvestoffene de tilsetter.

Smør har forresten 4 % transfett, men disse transfettene regnes som svært fordelaktige. Det er lite tull med smør. Det er en enkel og naturlig matvare.

__________________
In the act of breathing there are two gifts of grace: taking in the air and being relieved of it. The former oppresses, the latter refreshes; life is so wonderfully mixed. Thank God when he burdens you, and thank him when he sets you free again.
danish er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kwasniewskis bulldog (mettet fett/kolesterol + litt stivelse/alkohol + høyverdig protein) Svar med sitat
Gammel 20-04-09, 07:07   #9
SusieBlues
Seniormedlem
 
SusieBlues sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Bislett
Alder: 47
Innlegg: 3.854
SusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressurs

Sv: Margarin

Et tips til de som vil ha usaltet smør. På EuroCash i Sverige koster usaltet smør like mye som normalsaltet. 49,- pr kg (SEK)

__________________
________________


Min journal: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=15258
SusieBlues er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-04-09, 10:50   #10
arvid g
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 60
arvid g er en ukjent kvalitet ved dette stadiet

Sv: Margarin

Opprinnelig lagt inn av meksiko, her.

det står at man skal unngå margarin på atkins (introduksjonen),men på Kiwi fant jeg en margarinpakke fra First price,og den innholder ikke transfett,men rapsolje og palmeolje. noen som for meg høres bra ut.
Noen som vet??
på forhånd takk.

Husk at de Flerumetta Plante oljer(alt som er flytende i kjøleskapet) ødelegger Stoffskiftet ditt og Lavt Stoffskifte gir mange sykdommer! ! det spiller ingen rolle om de er Kaldpressa eller ikke! Men prosessen er bedre! Jeg spiser masse ex Virgen Kokos olje(1,75 72 kg 56år)og ørlite Ex virgen Oliven olje!

Plante fett(omega-6) = 100% flere Døde !
In a multi-year British study involving several thousand men, half were asked to reduce saturated fat and cholesterol(Meieri Smør & Egg) in their diets, to stop smoking and to increase the amounts of unsaturated oils such as margarine and vegetable oils.
After one year, those on the "good" diet(Mat-Pyramide mat) had 100% more deaths !!
than those on the "bad" diet,(Meieri-Smør,H-melk etc.) in spite of the fact that those men on the "bad" diet continued to smoke(som fortsatte å Røyke)!
Rose G, et al, Lancet, 1983, 1:1062-1065

Plante fett(omega-6) = Hjerte Død !!
Relationships between serum unsaturated fatty acids(Plante & Fiske Oljer og Hjerte feil) and CRF [coronary risk factors]."
31 men (age, 41-78 years) and 11 women (age, 54-77 years).
The final results using coronary risk factor scores (CRFS)(risiko formel for Hjerte Sykdom) in:
Oleic acid (Oliven Olje)= 2 x CRFS (Risiko for HjerteFeil)
Linoleic acid (Vit-Hjerte God)= 3 x CRFS (Risiko for HjerteFeil)
Marine EPA acid (Fiske/sel olje) = 4 x CRFS (Risiko for HjerteFeil)
Int Heart J. 2005 Nov;46(6):975-85. Oda, et al., 2005

Plante Fett gir Bryst Kreft
A maternal diet high in n - 6 polyunsaturated fats alters mammary gland development, puberty onset(tidlig Pubertet), and breast cancer. These data, if extrapolated to humans, may explain the link among diet, early puberty onset, mammary parenchymal patterns, and breast cancer risk, and indicate that an in utero exposure to a diet high in n - 6 PUFA and/or estrogenic(høyt Østrogen) stimuli may be critical for affecting breast cancer risk.
Proc Natl Acad Sci U S A 1997 Aug 19;94(17):9372-7.

Our animal studies show that a high maternal consumption omega-6 polyunsaturated fatty acid(Plante fett), PUFA), increases both circulating estradiol (E2)(østrogen) and the risk of developing carcinogen-induced mammary tumors among the female rat offspring(unge dyr). If true for women, breast cancer prevention in daughters may include modulating the mother's pregnancy intake of some dietary fats.(spise mye mindre Plante-Oljer som:Solsikke,Raps,Soya etc.)
Nutrition 1999 May;15(5):392-401

Plante Oljer = Kreft !!
In a detailed study of the carcinogenicity(Kreft-fremkalling) of different quantities of unsaturated fat,(Plante & Fiske fett) tested levels ranging from 0.5% to 10%, and found that the cancer incidence varied with the amount of "essential oils" in the diet.(mer Plante Oljer lagde mer Kreft)
This suggests that the optimal EFA (Plante & Fiske fett) intake might be 0.5% or less.
Ip, C., et al., "Requirement of essential fatty acids for mammary tumor,"
Cancer Res. 45(5), 1997-2001, 1985

arvid g er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kroppens behov Svar med sitat
Gammel 20-04-09, 11:09   #11
grotingeling
Seniormedlem
 
grotingeling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Askøy
Alder: 51
Innlegg: 5.300
grotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt av

Sv: Margarin

Har noen lest boka til Udo Erasmus? Var på forelesning med ham for noen år tilbake, og boka hans tar for seg alle aspekter ved fett. Hadde vært intererssant å høre om andre kjenner til denne boken, og evt. om noen har kommentarer til det som står der.

__________________
"The past is history, the future is a mystery, but today is a gift — that’s why they call it ‘the present’"


grotingeling er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intermittent Fasting/LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Margarin/smør sommerblomt Ketolysekuren 34 14-11-09 13:06
Er Bremykt smør eller margarin? Iset Spørsmål og svar 20 29-08-08 20:52
Steke mat - I margarin? Chumpsy Lavkarbo generelt 12 05-10-05 18:29


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no