Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Trenger kostholdsforandring av helsemessige årsaker. Hjelp!

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 18-06-09, 10:30   #1
Gossip
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Stavanger
Alder: 14
Innlegg: 5
Gossip er på en erverdig vei

Trenger kostholdsforandring av helsemessige årsaker. Hjelp!

Mann 30 år.
182 cm.
95 kg.

Fra 5 års alderen og frem til 18-19, trente jeg regelmessig fotball og hockey. De senere år har det blitt sporadiske fotballøkter 1-2 ganger i uken. Kiloene har rast på, og jeg føler meg tung, treg og helt ute av form. Blir nesten andpusten hvis jeg går halvfort opp til 4 etg i blokken hvor jeg bor. Er disponert for hjerte og karsykdommer samt diabetes, sammen med resten av de mannlige medlemmene av familien. Ønsker nå å finne tilbake til en kroppsvekt og ett kosthold som jeg føler meg vel med, og trenger deres hjelp til å klare dette. Hva kan jeg spise? Hvor mye? O.l.
Har sett igjennom matvaretabellen, men etter å ha lest en del tråder her på forumet, innser jeg at det er ikke bare å kutte ut karbs i 3 måneder og så er alt greit. Det skal (:visstnok være en balanse mellom de ulike næringsstoffene. Liker å sykle + spille litt fotball ett par ganger i uken. Kan noen hjelpe meg med denne problemstillingen?

Gossip er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ingen foreløpig. Derfor ønsker jeg råd her på forumet. Svar med sitat
Gammel 18-06-09, 10:40   #2
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Trenger kostholdsforandring av helsemessige årsaker.Hjelp!

Hei, og velkommen hit. Jeg vil anbefale deg å lese gjennom de ulike kostholdsfilosofiene her inne før du bestemmer deg for hvilken retning du vil følge.
Lykke til!

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 18-06-09, 10:43   #3
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Trenger kostholdsforandring av helsemessige årsaker.Hjelp!

Hei og velkommen

Sier som Vibeke her, les litt om de forskjellige filosofiene.

Finn en du kan leve med, sett deg godt inn i den.
Det er jo snakk om livstilsendring og ikke bare en kur for en kort tid

Lykke til

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 18-06-09, 11:18   #4
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Trenger kostholdsforandring av helsemessige årsaker. Hjelp!

Jeg syns denne er fin om man er ny og forvirret: http://www.lchfnorge.no/lavkarbo3minutter.pdf

Med så bra grunnlag fra trening i tenårene vil du nok oppleve ganske raskt fremgang på formen. Kroppen blir veldig glad når den får rett behandling

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-06-09, 11:58   #5
The Dude
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 247
The Dude har en fantastisk aura rundt segThe Dude har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Trenger kostholdsforandring av helsemessige årsaker. Hjelp!

Litt mindre karbohyrater skal egentlig være nok for de fleste, kutte ut det meste av ferdigmat siden det er proppet med sukker. Litt færre poteter, litt mindre ris, litt mindre pasta. Det er egentlig tilbehøret som er godt, karbohydratene er bare fyll så endringen er mulig men det krever en større bevissthet.

Som motivasjon kan du vurdere ketogent kosthold i en periode. Dette vil føre til at du lære deg om innhold av karbohydrater i matvarer i perioden du spiser ketogent. De fleste vil få en god vektnedgang noe som sikkert vil være motiverende. Ulempen er at du i en periode i starten vil være mer dau i beina slik at både fotball og sykling vil være en god del tyngre, men dette går over for de fleste etter en stund. Fordelen er at du sannsynligvis relativt enkelt kan komme ned i 85-80 kg uten å gå sulten.

Kostholdet er veldig enkelt, hold deg under 20-30 g karbohydrater til dagen og la 60-70% av energien i kosten komme fra fett, resten fra proteiner. Det vanskeligste (synes jeg) er at samfunnet legger opp til inntak av karbohydrater slik at det kan ta noe lengre tid å lage maten.

The Dude er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vær snill med kroppen Svar med sitat
Gammel 18-06-09, 14:54   #6
Gossip
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Stavanger
Alder: 14
Innlegg: 5
Gossip er på en erverdig vei

Sv: Trenger kostholdsforandring av helsemessige årsaker. Hjelp!

Håper dere unnskylder min uvitenhet, men hva er ketogen?

Gossip er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ingen foreløpig. Derfor ønsker jeg råd her på forumet. Svar med sitat
Gammel 18-06-09, 14:58   #7
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Trenger kostholdsforandring av helsemessige årsaker. Hjelp!

Opprinnelig lagt inn av Gossip, her.

Håper dere unnskylder min uvitenhet, men hva er ketogen?

Ketose er fettforbrenning
Da ligger man så langt ned på karbohydratinntaket at kroppsfettet blir brukt som forbrenning.

Ketolyse er en ketogen diett www.ketolyse.no

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 18-06-09, 16:12   #8
The Dude
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 247
The Dude har en fantastisk aura rundt segThe Dude har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Trenger kostholdsforandring av helsemessige årsaker. Hjelp!

Ketogen er bare at man går veldig lavt i antall gram karbohydrater. Da endrer man måten kroppen opererer på. Du trenger ikke bruke fem øre på bøker eller kurer, alt som trengs er å spise få karbohydrater og passe på å få i deg litt ekstra vitaminer og mineraler.

Det som skjer når kroppen ikke får nok karbohydrater til at organene kan forbrenne glukose (egentlig ATP laget av glukose) er at den trenger et alternativt brensel. Dette skaffes ved å omdanne fett til ketoner.

Ved å spise få karbohydrater skjer en hel del ting som er gunstig med tanke på vekt. Sultkontrollen blir for mange mye bedre, man blir mett av mat. Blodsukkeret går ned og blir mer stabilt. Insulinnivået går ned, insulin er et hormon som bl.a sørger for at overskuddsenergi i maten blir lagret som fett. Kroppen frigjør lagret kroppsfett og omdanner det til ketoner.

Alt i alt går mange overvektige ned i vekt uten å være sultne.

Når du spiser få nok karbohydrater til at kroppen bytter energimodus kalles det ketogen kost eller at man er i ketose.

The Dude er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vær snill med kroppen Svar med sitat
Gammel 18-06-09, 21:17   #9
arkine
Seniormedlem
 
arkine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: vestfold
Alder: 70
Innlegg: 1.154
arkine er virkelig snillarkine er virkelig snillarkine er virkelig snillarkine er virkelig snill

Sv: Trenger kostholdsforandring av helsemessige årsaker. Hjelp!

og vil du lese bøkene kan de lånes på bibloteket

__________________
start 18.01.2016

arkine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: røykfri,og snart slank,,håper jeg Svar med sitat
Gammel 19-06-09, 00:25   #10
Løvetann
Medlem
 
Løvetann sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: Bor på landet
Innlegg: 471
Løvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt likt

Sv: Trenger kostholdsforandring av helsemessige årsaker. Hjelp!

Opprinnelig lagt inn av The Dude, her.

Du trenger ikke bruke fem øre på bøker eller kurer, alt som trengs er å spise få karbohydrater og passe på å få i deg litt ekstra vitaminer og mineraler.

Derom hersker det ulike oppfatninger.

Noen av oss har stor nytte av bøker og kosttilskudd! For meg f.eks. ville det vært umulig å eksperimentere meg frem bare med grunnlag i forumet og min egen kropp. Men for andre kan det sikkert være så enkelt, spesielt hvis man har mye av kunnskapen inne fra før …

Det er jo ulike retninger innen lavkarbo, du finner sikkert en som passer deg.

__________________
Skriver om hverdagen min på ketolysekur her: http://fruloevetannsdiett.blogspot.com/



Løvetann er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tida pause. Ellers lavkarbo/ketolyse/Skaldeman Svar med sitat
Gammel 19-06-09, 08:25   #11
Gossip
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Stavanger
Alder: 14
Innlegg: 5
Gossip er på en erverdig vei

Sv: Trenger kostholdsforandring av helsemessige årsaker. Hjelp!

Takk for alle råd! Starter i morgen med mitt nye kosthold. Må bare få den nødvendige informasjonen slik at jeg ikke "herper" kroppen med min uvitenhet rundt dette. Max 30 g karbs i døgnet.

Men, kan jeg "aldri" spise skiver mer for å opprettholde dette?

Gossip er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ingen foreløpig. Derfor ønsker jeg råd her på forumet. Svar med sitat
Gammel 19-06-09, 09:39   #12
The Dude
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 247
The Dude har en fantastisk aura rundt segThe Dude har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Trenger kostholdsforandring av helsemessige årsaker. Hjelp!

Vanlig brød inneholder mye karbohydrater. Grensen på 20-30 karbohydrater er streng og trengs bare å følges hvis du vil gå ned mest mulig i vekt.

Men du finnet noen oppskrifter på dette forumet på brød du kan bruke som erstatninger. Se på oppskriftforumet, det er to som har fått mye skryt: Mitt aller beste brød og Naboen til Torkel sitt soyaproteinbrød.

http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=124

Og det er ikke så mye du klarer å herpe opp. Spiser du lite karbohydrater så havner du i ketose. Du tar forresten ikke medisiner for høyt blodtrykk eller for å senke blodsukkeret? Dette kostholdet vil senke både blodtrykk og blodsukker så du må i så fall sjekke med lege underveis at du justerer ned dosene dine.

Det er noen bivirkninger til å begynner med slik som hodepine, du kan bli varm, blir litt slapp, men dette går over etter en liten stund.

The Dude er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vær snill med kroppen Svar med sitat
Gammel 19-06-09, 10:18   #13
Mona S
Medlem
 
Mona S sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Oslo
Alder: 49
Innlegg: 269
Mona S er ny på veien

Sv: Trenger kostholdsforandring av helsemessige årsaker. Hjelp!

Hei Gossip, og velkommen hit!
Jeg er nok disponert for det samme som deg. Når jeg spiser høykarbomat og deretter får lavt blodsukker blir jeg veldig trøtt, urolig og svimmel, men på lavkarbokosthold er livet helt anderledes. Har fått masse energi, blir ikke trøtt etter måltider og er mye "jevnere". Så dette kan anbefales!

Lykke til

Mona S er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 19-06-09, 11:54   #14
Gossip
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Stavanger
Alder: 14
Innlegg: 5
Gossip er på en erverdig vei

Sv: Trenger kostholdsforandring av helsemessige årsaker. Hjelp!

Jeg er ikke ute etter å miste mest mulig vekt, men derimot komme meg ned på ett nivå som jeg føler meg vel på, type 85 kg, dvs 10 kg mindre enn nå.
Men så vil jeg jo gjerne bli værende "der nede" da. Jeg er bare forvirret rundt alle disse forskjellige metodene som virvler rundt.

__________________


Gossip er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ingen foreløpig. Derfor ønsker jeg råd her på forumet. Svar med sitat
Gammel 19-06-09, 22:06   #15
The Dude
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 247
The Dude har en fantastisk aura rundt segThe Dude har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Trenger kostholdsforandring av helsemessige årsaker. Hjelp!

Velg den minst kompliserte da kanskje? En lett metode er å kutte karbohydrater så og si helt. Spise matvarer som maks 5-10 karbohydrater per 100 gram. Ganske greit siden det står på nesten alle matvarene hva innholdet er.

Ikke frukt.
Ikke rotgrønnsaker.
Ikke pasta potet og korn.
Ikke sukkerholdige varer.
Ikke øl.

60-70% av energiinntaket i form av fett, minst 1 gram protein per kg kroppsvekt per dag.

Du har ganske stort slingringsmunn på alt unntatt karbohydratene så du trenger sannsynligvis ikke måle, men kan ta det på slump.

Etter endt kur vil du sannsynligvis klare å vedlikeholde hvis du spiser normalt, men kun kutter en del av karbohydratene hvis du er aktiv med trening.

The Dude er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vær snill med kroppen Svar med sitat
Gammel 23-06-09, 13:18   #16
Gossip
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Stavanger
Alder: 14
Innlegg: 5
Gossip er på en erverdig vei

Sv: Trenger kostholdsforandring av helsemessige årsaker. Hjelp!

Takk for alle råd og kommentarer! Har fått med meg samboeren også heldigvis. Blir litt enklere med middagen da...

__________________


Gossip er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ingen foreløpig. Derfor ønsker jeg råd her på forumet. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Må gå ned 30 kg av helsemessige årsaker, men har ikke motivasjon... høna Ketolysekuren 13 20-07-08 13:56
Trenger Hjelp :) Silk Spørsmål og svar 6 26-07-06 18:15


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no