Søk i lavkarbosidene: |
![]()
Tilpasset søk
|
|
Generell diskusjon Ordet er fritt. |
Del denne siden: |
![]() |
|
Trådverktøy |
![]() |
#1 |
Medlem
Medlem siden: Jul 2009
![]() |
![]() Evolusjon og våre matvanerFra hva jeg har skjønt utifra flere forum jeg har vært på, så finnes det folk som fortsatt mener at vi ikke er dyr og at vi ikke er fra dyreriket og at vi ikke er primater, dvs. aper. Mitt kosthold bindes opp i mot hva jeg mener er naturlig med tanke på hvordan alle andre dyr her i verden spiser. Ingen varme, kun rått. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Raw Food
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Medlem siden: Apr 2009
![]() |
Sv: Evolusjon og våre matvanerVi er dyr. Så vidt jeg vet har ingen seriøs forskning noen gang kunnet påvise at vi er noe annet. I vår del av verden, hvor vitenskapen har overtatt mange av religionens tidligere roller, er det vel kun de meste ekstremreligiøse som fremdeles forsøker å benekte at mennesket har mange fellestrekk med, og er i nær slektskap til andre aper. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Alder: 55
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Evolusjon og våre matvanerVet ikke om jeg skjønte deg riktig, men mente du at fordi vi er dyr, så skal vi spise maten rå? |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Fedon Lindberg
![]() |
![]() |
#4 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 58
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Evolusjon og våre matvaner
Jeg må si det er en ganske nedlatende og en temmelig infantil måte å henvende seg til folk på, når du kommer med utsagn som "det finnes folk som fortsatt mener vi ikke er dyr (...)". De fleste her på forumet har gått på skolen, og vet at mennesker er pattedyr. Med en sånn uttalelse hentyder du at vi ikke vet det. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: LCHF
![]() |
![]() |
#5 |
Juniormedlem
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Trøndelag
Alder: 37
![]() |
Sv: Evolusjon og våre matvanerIngen kan vite helt nøyaktig hvordan menneskene spiste, levde og utviklet seg for millioner av år siden. At vi er pattedyr og i slekt med apene er den mest aksepterte teorien i dag, men det finnes mange flere teorier og uløste gåter på hvordan vi egentlig utviklet oss til å bli mennesker. For ja, vi er en menneske-art, og bør ikke sammenlignes med andre primat arter. Skal våre matveier sammenlignes med f.eks Spøkelsesapens? Den spiser kun kjøtt, for det meste insekter. Vi har forskjellige behov, og vi har utviklet oss forskjellig. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: ala Lindberg
![]() |
![]() |
#6 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jun 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Evolusjon og våre matvanerDet som jeg synes er veldig rart er at vi her snakker om evolusjon, mens du påstår at vi skal oppføre oss som om at våre kropper ikke har forandret seg siden vi var aper. Altså, kanskje spiste vi (våre forfedre) raw food for milioner år siden, men så fant vi ut at vi kunne bearbeide mat. Og vi har gjort det siden. Jeg tror nok at våre kropper og da spesielt fordøyelses organer har forandret seg siden da. Det finnes jo helt tydelige ting, som f.eks. våre tenner og kjeven som har blitt mye svakere fordi vi ikke lenger må rive i stykker rå mat.
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Tenkte det samme. Forøvrig minner han meg om en annen som var her for en stund siden, og kjempet veldig for en helt annen type diett. Argumentasjonen er like tynn, meningsløs og patroniserende. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
Sv: Evolusjon og våre matvanerForøvrig kjenner jeg at jeg blir nysgjerrig på tankegangen i forhold til vann. Vannet i springen hos de fleste av oss er mye behandlet før det når forbruker. Kloring er ikke uvanlig, UV-stråling på vei inn... Årsaken til at man gjør dette er selvsagt for at vi ikke skal bli skadet av bakterier eller parasitter. Av samme grunn anbefales det av og til å koke drikkevannet. Betyr dette da at en raw food-tilhenger ikke bør drikke vann, for det er behandlet, og dermed ikke "naturlig"? |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Juniormedlem
Medlem siden: Feb 2009
![]() |
Godt poeng! |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Skaldeman
![]() |
![]() |
Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester) | |
|
|
![]() |
||||
Tråd | Trådstarter | Forum | Svar | Siste innlegg |
Nyrene våre, da? | raptor | Generell ernæringsdebatt | 6 | 21-06-08 13:49 |
Mat, menneske og evolusjon | mcfrogner | Generell ernæringsdebatt | 7 | 15-06-07 09:58 |
Stagnert evolusjon? | Summer | Livets lyse side | 1 | 22-06-06 18:01 |
Våre favorittsalater!! | dingpot | Annen mat | 29 | 03-06-06 19:07 |
Test dine matvaner! | Albertine | Generell diskusjon | 4 | 03-03-06 14:02 |