Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Høyt kolesterol

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 29-08-09, 11:52   #1
inel
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 42
Innlegg: 292
inel har en fantastisk aura rundt seginel har en fantastisk aura rundt seg

Høyt kolesterol

Jeg fikk målt kolesterolet mitt da jeg var hos legen sist og fikk svar i går på at det var på 8.3... Dette er ganske høyt, men jeg leste i Atkinsboka at hvis man tar blodprøver like etter å ha startet på lavkarbo, så kan koleterolet gå opp, men gå ned etter noen uker. Har noen noe erfaring med dette? Og vet dere i så fall hvor lan tid det kan ta? Farfaren min døde av hjerneslag da han var 54 og pappa fikk det også da han var 54 (ironisk nok..), men klarte seg heldigvis!!! Familien er da sansynligvis arvelig belastet med høyt kolesterol. Derfor litt panikk her i gården for øyeblikket, vil ikke våkne opp på nevrologen på Ullevål...

__________________



Min journal
inel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 29-08-09, 12:09   #2
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Høyt kolesterol

Dersom du titter nederst på denne siden finner du mange tråder som handler om det samme.

Skjønner at du er bekymret, men les deg opp om emnet, så skjønner du at du ikke behøver være det!

Du burde vel uansett få tatt blodprøver som viser om du har arvelig forhøyet kolesterol! Greit å vite!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 29-08-09, 12:47   #3
inel
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 42
Innlegg: 292
inel har en fantastisk aura rundt seginel har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Høyt kolesterol

Tusen tusen takk for svar Kitt Jeg tok prøver etter at pappa fikk slag for noen år siden, da lå jeg stabilt på 4 komma ett-eller-annet. Men da spiste jeg NULL fett, bortsett fra fettet jeg fikk i meg via laks, som var det eneste jeg spiste til middag.. Skal lese meg opp og bli klok

__________________



Min journal
inel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 29-08-09, 13:01   #4
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Høyt kolesterol

Etter som du blir klokere og klokere, vil du oppdage at det ikke er så enkelt som at lavt kolesterol er bra og høyt er farlig!

Jeg tenkte på om du hadde tatt en blodprøve for å finne ut om du hadde FH (familiær hyperkolosterolemi). Er greit å vite, lissom!

__________________

Sist redigert av Kitt : 02-09-09 kl 09:17.
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 29-08-09, 13:17   #5
inel
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 42
Innlegg: 292
inel har en fantastisk aura rundt seginel har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Høyt kolesterol

Nei, det har jeg ikke, visste ikke at det gikk ann engang... Tror jeg skal ta meg en ekstra tur til fastlegen neste uke.. Så på en av linkene her at det var en jente som hadde måttet stoppe på lavkarbo, men vet jo at det finns forskjellig typer koleterol også, dette var bare en "samlet" verdi som jeg fikk.
Takk for FH-tips

__________________



Min journal
inel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 01-09-09, 11:33   #6
Fungirl
Supermoderator
 
Fungirl sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 43
Innlegg: 3.021
Fungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressurs

Sv: Høyt kolesterol

Hei hei
Selv kan eg kanskje fortelle om min er faring med kolesterol både før og etter oppstart på ketolyse.
Eg startet i mai i fjor og fikk målt mine verdier rett etter oppstart, da var kolesterolet innenfor normalen og alt var helt greit. Målte igjen noen mnd senere og det hadde gått opp, og slik fortsatte det. Var hos legen når etter to mnd med ketolysepause og har ikke fått noen tilbakemelding fra legen. Normalt sett skal dette tyde på at det ikke har gått opp mer iallefall. Forhåpentligvis gått litt ned
Photobscura har skrevet endel til meg om kolesterol og beroliget meg med at det ikke er så farlig så eg tenker ikke så mye over det. Men nå er det ikke noen i familien som har forhøyet kolesterol så eg er jo ikke akkurat arvelig belastet.
Men ta deg en tur til legen og sjekk du slik som Kitt foreslår

Fungirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Gastric Bypass utført 07.02.11 Svar med sitat
Gammel 01-09-09, 12:37   #7
LenaBeatrice
Seniormedlem
 
LenaBeatrice sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 52
Innlegg: 1.213
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Sv: Høyt kolesterol

Vil bare tipse om denne siden hos Kostdoktorn Andreas Eenfeldt:

Snabbjurs i kolesterol (blodfett): http://www.kostdoktorn.se/kolesterol

Skrevet på svensk, men det går kanskje greit? :-)

__________________
Minus 45 kilo med Atkins

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 02-09-09, 07:56   #8
inel
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 42
Innlegg: 292
inel har en fantastisk aura rundt seginel har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Høyt kolesterol

Takk for tips og litt beroligende ord Jeg skal til fastlegen neste uke og sjekke stoffskiftet, så da skal jeg få sjekket kolesterolet igjen også og høre hva legen eventuelt har å si. Har ikke pratet med noen lege om det ennå, fikk bare resultatene fra en sykepleier. Dessuten fikk jeg det målt i sammenheng med en time hos nevrologen, og han har vel strengt talt ikke noe med det å gjøre.. Pappa er vel hakket mer nervøs for dette enn meg, men det er nok best å være litt føre var!

__________________



Min journal
inel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 02-09-09, 10:35   #9
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Høyt kolesterol

Kan gjerne ta tre måneder eller mer før kolesterolet normaliserer seg.
Linken til Dreamy er genial, forresten!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 10-08-11, 20:15   #10
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Høyt kolesterol

Høyt kolesterol!!

Postet I dag kl 19:53 av Kanutten
Blæhhh....

Tok endel blodprøver hos legen i forrige uke.
Svarene er som følger:

HDL 1.4
LDL 6,3
Totkol 8.5

Jeg har jo hele tiden hatt fint kolesterol??
Da jeg ble testet for et halvt år siden var det perfekt! MEN når jeg tenker etter så HAR jeg spist litt lite fett de siste månedene samt at jeg har spist brødmat .. Og jeg HAR jo vært/ER pusk ennå.

Uansett, fikk en tykk standardlefse tilsendt i posten fra legen... Der står det blant annet:

Sitat:
Kostråd
Mengden mettet fett i maten reduseres til under 10% av det samlede energiforbruket (kaloriinntaket). Hovedkilder for mettet fett i kosten er kjøtt, kjøttprodukter (15-20%), margarin og melkeprodukter (40%). Begrens det totale fettinntaket til 30% av energi-/kaloriinntaket. Dekk 50% av energiinntaket fra karbohydrater - kornprodukter, frukt og grønnsaker. Øk inntaket av fet fisk, myke maragriner og olivenolje. Ha et moderat alkoholfrobruk. Et moderat forbruk av nøtter, 50-100 g daglig, kan redusere kolesterolnivået med ca 0,3 mmol/l.


Det er jo slik jeg har spist i det siste!

Et annet prøvesvar var magnesium i blodet.. Det var på 1.6 og det er for høyt!! Og for mye magnesium kan gi de samme symptomene som for lite... Man pisser altså ikke ut overflødig magnesium. Jeg tar forøvrig 600 mg pr dag.

Jaja, skal til legen på fredag, blir spennende å høre hva han sier.

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Etter som du blir klokere og klokere, vil du oppdage at det ikke er så enkelt som at lavt kolesterol er bra og høyt er farlig!

Jeg tenkte på om du hadde tatt en blodprøve for å finne ut om du hadde FH (familiær hyperkolosterolemi). Er greit å vite, lissom!

Både mamma og pappa går på kolesterolmedisiner.
Hva slags blodprøve tenker du på for å finne ut om det er familiært?? Må de også ta prøver?

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 10-08-11, 20:25   #11
unaturligslank
Medlem
 
unaturligslank sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 428
unaturligslank er på en erverdig vei

Sv: Høyt kolesterol

Hva med å øke inntaket av umettet fett og minske inntaket av mettet fett. Hva er verdiene dine for LDL og HDL?

De fleste får lavere kolesterol når de går ned i vekt (uavhengig av type diett)
Trener du?

__________________
Dag 0 dager uten sprekk!!


unaturligslank er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/Skaldeman 50+ Svar med sitat
Gammel 10-08-11, 20:28   #12
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Høyt kolesterol

Opprinnelig lagt inn av unaturligslank, her.

Hva med å øke inntaket av umettet fett og minske inntaket av mettet fett. Hva er verdiene dine for LDL og HDL?

De fleste får lavere kolesterol når de går ned i vekt (uavhengig av type diett)
Trener du?

Verdiene står der... Hvis det var meg du siktet til for tråden er litt smågammel. Klarer ikke trene, skal til lungelege for utredning av lunger og tilpasning av oksygenmaske om to uker.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 12-08-11, 13:32   #13
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Høyt kolesterol

Da har jeg vært hos fastlegen.

Han er VIRKELIG på min side! Han sa at jeg kjenner kroppen min best og har kunnskap nok til å gjøre det som må gjøres for å få ned kolesterolet så hvis lavkarbo funker så må jeg fortsette med det. Han sa dessuten at høyt kolesterol ofte kan være en pekepinn på at kroppen er i ulage og da må man fokusere på det problemet i stedet for å se seg blind på dette kolesteroltallet. Elsker fastlegen min!!

Jeg fikk dessuten en resept på et kolesterolsenkende middel som jeg fant ut at Nille her på lavkarbo har brukt, Hypocol. Når Nille bruker det fant jeg ut at det var mer enn nok trygt å bruke. Takk Nille!

Fastlegen mente også at det var er for tidlig for meg å begynne å jobbe igjen. Jeg har vært sykemeldt i et år nå og må da over på AAP. Det blir mindre å rutte med hver måned, men han mener det er viktigere å ta vare på helsen. Bare lurer på hva de kommer til å si på jobb når jeg skal være borte enda lengere....

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 12-08-11, 14:04   #14
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Høyt kolesterol

Flinke fastlegen din!

Ja, det blir litt mindre å rutte med på AAP, tro meg. Bare pass på at du får barnetillegg og evnt utløser forsikringer osv. Jeg får utbetalt ca 2500,- i måneden bare i barnepensjon fra pensjonskassen jeg var medlem i på jobben!
Helsa er viktigst i første omgang, men man må jo ta med seg det man kan få, ikke minst når man har barn å forsørge!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 13-08-11, 17:09   #15
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Høyt kolesterol

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Flinke fastlegen din!

Ja, det blir litt mindre å rutte med på AAP, tro meg. Bare pass på at du får barnetillegg og evnt utløser forsikringer osv. Jeg får utbetalt ca 2500,- i måneden bare i barnepensjon fra pensjonskassen jeg var medlem i på jobben!
Helsa er viktigst i første omgang, men man må jo ta med seg det man kan få, ikke minst når man har barn å forsørge!


Da har jeg tatt en avgjørelse... Det blir aap på meg etter at sykemeldingsperioden er over. Jeg klarer ikke begynne jobbe 100%. Jeg skal klare 30%. Jeg har snakket med sjefen og han sier at det er ok. Det er værre med de andre... Blir nok putring. Jeg skal jobbe hele neste uke, men jeg vet allerede nå at jeg ikke kommer til å klare det.
Fastlegen min var med på de teoriene jeg hadde om hva som feiler meg og skal sende notat til lungelegen før jeg skal til ham om to uker. Ikke at man skal ønske seg sykdom, men jeg håper at det er det som feiler meg for det er botemiddel for det og det kunne ha vært kjekt å vite hva som er i veien.

Hvis det er det som jeg håper/tror det kan være så er det fortykkelse av pleura. Dvs at den posen lungene ligger i rett og slett trutner av vann. Det kan forklare pustebesvær, det at vanndrivende virker, den følelsen a at noen sitter på brystkassen min, etc etc. ER det det, så kan det kjapt kureres med andre medisiner enn vanndrivende. Jeg skal i morgen gjøre et lite forsøk med å ta vanndrivende hver time. Jeg har hittil tatt annehver time, men så er jeg også helt ødelagt på slutten av hver periode.
Jeg SKAL bli frisk!!!!!!!

Jeg har ingen forsikringer å utløse, men hellet oppi det hele er at jeg akkurat har søkt om økning av barnebidraget samt det at poden har fått innvilget 2100 kr i stipend hver måned. Så sånn totalt sett går vi ikke ned så mye, det er bare ikke jeg som forvalter alt. Poden er forberedt på at han må handle inn klær etc selv; bruke av de pengene han får, jeg kan ikke bidra... VI SKAL KLARE DET!

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Høyt kolesterol på lavkarbo Manina Fysisk og mental helse 22 31-10-11 20:15
Lavkarbo og høyt kolesterol Vision Lavkarbo generelt 11 14-01-09 15:41
Høyt kolesterol forlenger livet! Lemen Nyheter / media 15 06-09-07 11:42
Høyt kolesterol Nille Fysisk og mental helse 11 22-11-05 21:28
Ketolyse og høyt kolesterol Thula Ketolysekuren 3 01-07-05 10:11


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no