Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Ny her! Min bakgrunn + spml *langt*

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 18-02-10, 09:31   #1
C-shine
Juniormedlem

Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Sør-Trøndelag
C-shine er på en erverdig vei
Exclamation

Ny her! Min bakgrunn + spml *langt*

Heisann alle kloke mennesker!
Da har jeg registrert meg her for å finne ut litt mer om lavkarbo-livsstilen.Ser at innlegget ble litt langt, men jeg håper dere har tålmodighet med meg. Det står sikkert svar på mye inne på de ulike trådene her, men jeg våger meg til å spørre litt allikevel

Først litt om meg selv:
Jente som nærmer seg 30 år (iiik), har en sønn på 18 mnd. Samboer, og jobber på kontor. Jeg er ca 1.57 høy, og idealvekta mi har alltid vært 60-65 kg. Det høres kanskje tungt ut, men da ser jeg stram og fin ut. Har alltid hatt flat mage, men har hofter og lår. Liker å ha litt muskler og former.

På første helsekontroll som gravid fikk jeg et lite sjokk da vekta viste hele 84 kg! Visste jo at "noen kg" hadde sneket seg på, men at det var så ille hadde jeg aldri trodd. I løpet av svangerskapet var jeg oppe i 100 kg - kan nesten ikke tro at det er sant. Ett år etter fødselen gikk jeg på vekta og veide fortsatt 90 kg, og da bestemte jeg meg for å ta tak.

Begynte å jogge 3-4 ganger i uka, og legge om kosten til "fornuftig mat" samt protein-shake. Søtsaker kun en dag i uka (i teorien i alle fall).
Jeg har nå gått ned 15 kg siden juni (Det meste forsvant på ca 4 mnd). Er 75 kg i dag og relativt fornøyd, men skulle gjerne kommet ned til 65 kg. Virker nå som kroppen har stabilisert seg og det krever mer for å gå ned.

Min hverdag:
Frokost - Kelloggs All bran + proteinshake
Mellommåltid - En neve mandler (+ proteinshake ikke konsekvent)
Lunsj: 2 grove knekkebrød med ost
Mellommåltid - Nøtter
Middag - "Vanlig" middag med familien
Kvelds - Allbran/yoghurt eller lignende + proteinshake

Det skal sies at jeg er litt småspist og kresen på mat. Ikke glad i brød og pålegg. Ofte resulterer det nok i at jeg får for lite kalorier i.l.a. en dag, evt får i meg feil type mat.

Jeg trener 4x4 intervalltrening på tredemølle 3 ganger i uka + litt styrke (burde trene mer vekter)

Ellers har jeg en stillesittende jobb, og lite aktivitet utenom trening.
Lørdag er "spisedag" og da pakker jeg innpå alt jeg har lyst på

Metoden min har jo fungert til nå, men det går tregt for tiden.
Har derfor blitt nysgjerrig på denne Low Carb metoden å gå ned i vekt. Har alltid prøvd å vært obs på de raske karbohydratene, men spiser både potet, brød osv. Fett har jo vært FY og vi bruker kun lett-margarin osv... "Typisk norsk" kosthold med andre ord.

Til saken:
Nå har jeg lest en del om LCHF og bestemt meg for å kutte ned på karbohydratene og øke fettmengden, men da er det noen spørsmål som melder seg

- Kan jeg fortsatt spise AllBran 92% fiber og melk + proteinshake som frokost eller er det for mye karb? Bør jeg da i så fall velge H-melk i stedet for skummet?
- Kan man legge inn noe karbohydrater så lenge det er typisk langsomme karber?
- Dersom jeg noen dager blander fett og karb, vil jeg da legge på meg mer enn hvis jeg hadde holdt meg til fettfattig lavkalorimåltider?

Det er vel egentlig dette med frokosten jeg lurer mest på, da jeg føler meg avhengig av et lettvint og raskt frokostmåltid.

Håper noen tok seg tid til å lese dette, og kanskje gi noen gode tips!

PS. Jeg er ikke på jakt etter en "mirakelkur" som gjør at jeg går ned 10 kg før påske! Jeg ønsker virkelig å kutte sukker og tomme kalorier fra kosten vår og få bedre helse, ikke bare bli slank - også pga min sønn.

C-shine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-02-10, 10:03   #2
Vettel
Seniormedlem

Vettel sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Fra Oslo, men bor i Gøteborg for tiden.
Vettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snill

Sv: Ny her! Min bakgrunn + spml *langt*

All-bran må nok droppes. Se på næringsinnholdet. Mange unngår alt som har mer enn 5 gram kh (karbohydrater) per 100 gram.

Til middagen dropper du ris, pasta, poteter og andre under-jorden grønnsaker. Spist alt annet.

Om du kan spise langsomme kh.. Tja. Det kommer ann på hvilken retning du vil ta. Les inne på de ulike lavkarboretningene så ser du. Men jeg ville unngått mest mulig karbohydratrik mat, spsesielt til å begynne med.

De dagene du spister mer karbohydrater, ville jeg unngått fett ja. Men da er du plutselig inne på de tradisjonelle rådene for slanking/kosthold. Og det er vel de fleste av oss her inne ikke så fan av, hehe!

Kanskje South Beach er noe for det? Les på det du!

Vettel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Less carbs, better carbs. Svar med sitat
Gammel 18-02-10, 10:09   #3
C-shine
Juniormedlem

Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Sør-Trøndelag
C-shine er på en erverdig vei

Takk for svar!
Skal sjekke ut South Beach Jeg er nok litt fan av "fitness-dietter", dvs low carb-low fat hehe. Tidligere når jeg har vært i god form har det gått mye i havregrøt og kylling og ris.... Men nå skal jeg prøve noe nytt! Så jeg får forske litt her inne og se hva som passer meg best

C-shine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-02-10, 10:13   #4
Charlott
Seniormedlem

Charlott sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 58
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Her, http://forum.lavkarbo.no/showthread....le+nybegynnere, kan du lese litt om det meste om lavkarbo
Forøvrig, hjertelig velkommen og lykke til!

Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Jeg er litt redd, spiseforstyrrelse-bakgrunn ... hotmama Ketolysekuren 2 22-01-10 10:20
Frem og tilbake er like langt ...? Jabba Ketolysekuren 2 24-09-09 11:28
Kan noen hjelpe meg? (langt) Sesti Ketolysekuren 15 03-09-08 19:25

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:28.