Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

For mye vann

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 25-02-10, 15:58   #1
Cherry
Seniormedlem

Cherry sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

For mye vann

Det er noe som heter for mye vann også. Vanninntak handler om en balansegang mellom helt ok og for mye. Hvordan vet man hva for mye vann er?

Jeg føler meg ikke helt på topp og jeg lurer rett og slett på om det skyldes vanninntaket mitt. Jeg drikker mye vann. 4+/- liter om dagen og nå kjenner jeg meg som om...ja ikke helt i form. I tillegg spiser jeg ikke så veldig mye salt og krydret mat. Med vanninntaket begrenser matinntaket seg også, så vannet får mye rom å leke seg nesten alene. Jeg blir nesten redd for at nyre og lever blir overbelastet av vann.

Det kan legges til at jeg tisser mye som følge av vanninntaket. 1 gang pr halv liter kanskje.

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 25-02-10, 16:00   #2
Gerd
Jeg kan og jeg vil!

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: For mye vann

Men så lenge du drikker så mye vann, og tisser mye, så passer du vel på å få i deg salt?

For det anbefales i boka. Mye væske gjennom kroppen tar jo med seg næringstoffer også.

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 25-02-10, 17:23   #3
Cherry
Seniormedlem

Cherry sin avatar

Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Opprinnelig lagt inn av Gerd, her.

Men så lenge du drikker så mye vann, og tisser mye, så passer du vel på å få i deg salt?

For det anbefales i boka. Mye væske gjennom kroppen tar jo med seg næringstoffer også.

Nai. Lite salt i maten for tiden. Har lest om det nå. Ikke mer vann i dag værtfall. Har ikke tenkt å ende varig sjuk. Mye tissing er visstnok en indikasjon på altfor mye vann, for det er visstnok overskuddet som tisses ut. Resten tas opp i blodet.

Får begynne å drikke litt annerledes.

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 25-02-10, 18:12   #4
Areola
Supermoderator

Areola sin avatar

Medlem siden: Jul 2005
Areola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt av

Drikker du så mye fordi du er tørst, eller tvinger du det i deg?
(Økt tørste kan være et tegn på diabetes)

Gammel 25-02-10, 18:31   #5
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 57
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

4 liter fordelt utover dagen er ikke mye egentlig!
Men jeg er helt enig i at man kan drikke i meste laget. Har opplevd overvæskede pasienter og de kaster opp noe så inn i he......

Væske inn er lik væske ut! Du tisser ikke like mye som du drikker, men det er ikke så langt unna!

Lurer også på det samme som Areola. Har du vært hos legen og tatt andre blodprøver, elektrolytter(Na, K, Ca etc?)

Sist redigert av Kitt : 25-02-10 kl 19:37.
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 25-02-10, 19:35   #6
Elinee
Seniormedlem

Elinee sin avatar

Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Oslo
Elinee er på en erverdig vei

Men nå skulle jo jeg ta det rådet ditt om å drikke mye vann for strekkmerkene mine , Cherry. Jeg merker også at når jeg "tvinger" i meg vann, tisser jeg unormalt mye. Men jeg tenkte det var fint, slik at jeg hele tiden får renset kroppen?

Elinee er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse♥ Svar med sitat
Gammel 25-02-10, 19:54   #7
Cherry
Seniormedlem

Cherry sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Areola, her.

Drikker du så mye fordi du er tørst, eller tvinger du det i deg?
(Økt tørste kan være et tegn på diabetes)

Jeg drikker det fordi veilederen min har sagt det og jeg er lydig :P
Jeg tror han sier det fordi de kjører easylife på mitt treningssenter og under easylife er jo deltakerne pliktet til å drikke minst 3 liter vann om dagen.

Jeg merker at 4+ liter vann går ut over matinntaket mitt og siden jeg nå pga at jeg har dårlig strømkurs+dårlig komfyr ikke får laget varm mat ikke får i meg så mye krydder, ei heller mat som jeg er vant til tror jeg det blir i meste laget med så mye vann. Jeg merker at jeg føler meg mye bedre nå etter noen timer på tørk + langet innpå noen godt krydra grillribbeskiver .

Ja, vann er gull mot kroppen. Huden blir kjempeflott med mye vann + at den bevarer elastiteten når du mister vekta sånn at du slipper så mye løshud. Det er ikke dermed sagt at du skal gjøre som meg og lange innpå vann uten å innta salter og mineraler, mat og ting kroppen kan jobbe med . Ta det som ett godt tips og advarsel. 3 liter vann er en fin plass å begynne med.

Gammel 27-02-10, 20:58   #8
paprika
Medlem

paprika sin avatar

Medlem siden: Mar 2006
Hvor: Sandnes
Alder: 47
paprika er en juvelpaprika er en juvelpaprika er en juvel

De lærde strides når det gjelder det å helle i seg vann. Det har blitt mer og mer fokus på at man ikke skal drikke i vei dersom man ikke er tørst. Nyrene renser blodet, og i løpet av et døgn passerer ca 12 000 liter væske nyrene. Altså passerer det væske hele tiden, på nytt og på nytt. Drikker du for mye vann, kan du faktisk overbelaste nyrene, og det blir vanskelig for dem å gjøre jobben sin. Resultatet blir at du får giftstoffer ut i kroppen som vanligvis blir borte når de passerer nyrene. Det vil føre til at man ikke føler seg helt i form, Jeg vet at mange er uenige i at man skal begrense vanndrikkingen, men dette er faktisk medisinske fakta. Selvsagt er det også drikke for lite, så dersom man nesten aldri er tørst, bør man drikke litt på viljen. Tegn på at man får i seg for lite væske er mørk og konsentrert urin, at man bare tisser 2-3 ganger i døgnet og at huden er tørr. Skål!

Paprika, mamma til to
paprika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 27-02-10, 21:17   #9
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Alder: 68
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Cherry, her.

Det er noe som heter for mye vann også. Vanninntak handler om en balansegang mellom helt ok og for mye. Hvordan vet man hva for mye vann er?.

Når du spiser lavkarbo og i tillegg ketogent, er dietten i seg selv vanndrivende. Man trenger litt mer vann enn "normalt" for å opprettholde balansen.

Det er ingen fare med å drikke 4 liter vann pr dag. Det anbefales faktisk å ligge på 2.5 - 3 kg på ketogen diett. En ting som er viktig her, er at man sprer drikkingen over hele dagen, og ikke drikker en liter om gangen. Det er ikke bra å drikke for mye på en gang. I de tilfelle det har vært presseoppslag om folk som har fått problemer på grunn av mye vann har det alltid, og uten unntak, vært folk som har drukket flere liter vann på veldig kort tid.

Hvordan man vet det er for mye vann er ikke godt å si. Men får man smerter i nyre regionen er det et tegn på at noe ikke er slik det skal

Men med 4 liter behøver du ikke bekymre deg.

Om man er veldig tørst behøver det slett ikke bety at man har diabetes. Det er normalt å være tørst i ketose.

Gammel 27-02-10, 21:46   #10
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 45
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Jeg tror han sier det fordi de kjører easylife på mitt treningssenter og under easylife er jo deltakerne pliktet til å drikke minst 3 liter vann om dagen.

Får dere bøter om dere ikke gjør det?
Nei, altså. Som de andre sier her, man skal passe på å ikke gå tørst, ketose krever høyere væskeinntak, og det er viktig å fylle på med salter. Magnesiumtilskudd er alfa omega for meg, da jeg drikker fire fem liter vann om dagen. Og jeg ER tørst! Føles helt fint for meg å drikke så mye, men vi er så forskjellige.

Siste rest, nytt forsøk:

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 27-02-10, 22:07   #11
Cherry
Seniormedlem

Cherry sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Får dere bøter om dere ikke gjør det?

Vet ikke, har ikke prøvd easylife :P
Nei han sa de var pliktige til å drikke mye vann og siden han er pen og alt det der og jeg er en liten smule betatt så hører jeg etter *fnis*

Det går vel på den kilogarantien deres. De har sånn der "garantert ned x antall kg" uner kurset eller pengene tilbake og dersom deltakerne ikke går ned og ikke har fulgt opplegget så får de vel ikke pengene tilbake.

MEN, jeg lurer på hvordan de skal finne ut om deltakerne ikke har drukket nok vann

Gammel 28-02-10, 00:37   #12
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 48
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

siden han er pen og alt det der

Jeg er mer sånn atr jeg IKKE hører på det pene mennesker sier, siden de som regel sklir gjennom livet på rosa skyer og vet lite om livets realiteter....
Når det er sagt så er 4l vann en middels grei dag for mind el. Tror ikke du behøver å bekymre deg får du er oppe i 10-15l på dag.

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Vann? Paris Generell diskusjon 14 31-08-09 12:17
Vann Merre Andre dietter 5 12-08-09 16:36
Vann! Kanutten Kosttilskudd 10 22-05-09 21:52
Vann sara Lavkarbo generelt 3 08-05-09 11:44
Vann cilemora Dr Lindbergs 5 18-11-07 12:46

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:38.