Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Desillusjonert og deppa!

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 07-03-10, 17:24   #1
Maja
Medlem
 
Maja sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Østlandet
Alder: 52
Innlegg: 211
Maja er ny på veien

Desillusjonert og deppa!

Nå er jeg frustrert! Har gått skikkelig på tryne i godteskålen noen ganger i det siste.

Jeg føler at jeg roter litt rundt når det gjelder kostholdsfilosofi. Jeg veksler mellom å være utålmodig etter å se resultater og det å prøve å finne noen jeg kan leve med og holde ut med i lengden.

Jeg har vært mye i ketose det siste halvåret og opplever at ketosegrensen min stadig flyttes nedover og at ketosen mister sin effekt. Nå må jeg godt under 20 g karbohydrat for å komme i ketose. Samtidig går jeg opp i vekt hvis jeg spiser for mye fett. Jeg klarer så vidt å holde vekten og unngå å gå oppover igjen ved å ligge veldig lavt i kh og samtidig telle kalorier. Har hatt en kostplan de siste ukene med ca 1300 kcal pr dag, hvor karbohydratene utgjør 15 g. Samtidig trener jeg veldig mye, 1 1/2 - 2 timer på treningssenter 6 dager i uken.

Jeg er veldig mye sulten og har det ikke særlig bra på dette opplegget. Men jeg nekter å gå opp igjen i vekt. Jeg har kjempet så hardt for å komme meg ned 20 kg og har 8-10 ønskekilo igjen, selv om jeg ser noenlunde normalvektig ut nå (vel og merke med klær på). Men helt normalvektig er jeg ikke, for min BMI er 26,5 og jeg gleder meg ikke til å gå i bikini på sydenferien om noen uker.

Hva skal jeg gjøre?? Hvilken kostholdsfilosofi skal jeg velge, når målet er å unngå sult og samtidig gå ned i vekt? Jeg blir ikke helt klok på kroppen min, for det virker som den gjør alt den kan for å komme opp igjen i vekt.

I dag er jeg megadeppa, kjempesliten, lei, frustrert og skikkelig desillusjonert! Hjeeelp!

__________________
Klem fra Maja

88 87 86 85 84 83 82 81 80 79 78 77 76 75 74 73 72 71 70 69 68 67 66 65 64 63 62 61 60 59 58
Maja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tiden generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-03-10, 17:31   #2
Elvi
Juniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2006
Alder: 46
Innlegg: 48
Elvi er på en erverdig vei

Sv: Desillusjonert og deppa!!

Sitat:

Hva skal jeg gjøre?? Hvilken kostholdsfilosofi skal jeg velge, når målet er å unngå sult og samtidig gå ned i vekt? Jeg blir ikke helt klok på kroppen min, for det virker som den gjør alt den kan for å komme opp igjen i vekt.

I dag er jeg megadeppa, kjempesliten, lei, frustrert og skikkelig desillusjonert! Hjeeelp!

Jeg har ingen råd til deg, men ville bare si at jeg leste et sted at kroppen vil i minst 2år etter vektnedgang kjempe seg tilbake til opprinnelig vekt. Etter den tiden må du fortsatt passe på, men ikke i samme grad som de første årene.

Elvi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 07-03-10, 17:38   #3
Maja
Medlem
 
Maja sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Østlandet
Alder: 52
Innlegg: 211
Maja er ny på veien

Sv: Desillusjonert og deppa!!

Opprinnelig lagt inn av Elvi, her.

Jeg har ingen råd til deg, men ville bare si at jeg leste et sted at kroppen vil i minst 2år etter vektnedgang kjempe seg tilbake til opprinnelig vekt. Etter den tiden må du fortsatt passe på, men ikke i samme grad som de første årene.

Ja, jeg regner med at det er det jeg ser nå, for jeg har tendenser til å gå veldig lett opp igjen. Prøvde meg litt på LCHF, men det gikk ikke bra. Kiloene raste på.

__________________
Klem fra Maja

88 87 86 85 84 83 82 81 80 79 78 77 76 75 74 73 72 71 70 69 68 67 66 65 64 63 62 61 60 59 58
Maja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tiden generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-03-10, 18:28   #4
Vettel
Seniormedlem
 
Vettel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Fra Oslo, men bor i Gøteborg for tiden.
Innlegg: 1.333
Vettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snill

Sv: Desillusjonert og deppa!!

1. Med kostplan på 1300 kalorier så er du sulten ja. Fordi du spiser for lite!
Løsning: spis riktig mat, til du er passe mett + masse vann.
2. 15 kh er kanskje for lite for deg. Ser noen har et bedre resultat av å ligge noe høyere, forsøk med 20 gram i første omgang.
3. Stress hjelper ikke! Nok søvn og mindre stress.
4. Spis mindre fett da hvis du går opp i vekt av det. Spis masse over-jorden grønnsaker, en god del fett og mye proteiner. (rent kjøtt, fisk, fugl, egg)

Og gjenta punkt nummer en igjen. 1300 kaloerier er alt for lite, derfor går du ikke ned, men opp -kroppen er i krise. Du trener 6 dager i uka for pokker!

__________________
FAILURE IS NOT AN OPTION!



Vettel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Less carbs, better carbs. Svar med sitat
Gammel 07-03-10, 18:29   #5
Vettel
Seniormedlem
 
Vettel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Fra Oslo, men bor i Gøteborg for tiden.
Innlegg: 1.333
Vettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snill

Sv: Desillusjonert og deppa!!

Konkret forslag: South Beach eller strikt Lindberg. (litt mer fett litt mindre kh) Eller en slakk atkins/ketolyse, litt mer karbohydrater og mindre fett.

__________________
FAILURE IS NOT AN OPTION!



Vettel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Less carbs, better carbs. Svar med sitat
Gammel 07-03-10, 19:21   #6
Maja
Medlem
 
Maja sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Østlandet
Alder: 52
Innlegg: 211
Maja er ny på veien

Sv: Desillusjonert og deppa!!

Takk for svar Vettel.

Enig i mye av det du skriver. Jeg har også tenkt at 1300 kcal er for lite, og jeg sprekker jevnlig på så lite mat. Det har sikkert sammenheng med den store treningsmengden. Jeg legger inn vekt og alder på apparatene jeg bruker hver dag (i tillegg trener jeg styrke annen hver dag) og grovt regnet forbrenner jeg nok 500-700 kcal på trening. Jeg vurderer å droppe ketosen og legge meg på 30-40 karber.

Akkurat nå er det psyken og skuffelsen som er det store problemet. Jeg hadde så store forhåpninger til en god vektnedgang frem mot sydenturen. Men jeg føler at kroppen ikke spiller på lag med meg fordi jeg har vært for utålmodig og kjørt på for hardt.

Dette er hva jeg har spist på en vanlig dag i det siste:
kl 8: 2 skiver nannah-brød med græddost, tomat og grov pepper
kl.11: Eggerøre av to egg og 20 g skinke
kl.15: 125 g ørret med agurk og 25 g seterrømme
kl.19: salat av rapid, agurk og tomat, tilsatt 150 g kyllingbiter i hjemmelaget tacokrydder toppet med 25 g seterrømme.
kl.22: 50 g skinkebiter, 50 g brokkoli, 50 g blomkål gratinert med fløte og revet ost.

Tilsammen gir dette 1300 kcal fordelt på 14 g kh, 108 g protein og 90 g fett. Tanken var at proteinmengden skulle være en god match med treningsmengden og at så lite karbohydrater skulle sikre meg en god fettforbrenning. På papiret synes jeg dette så strålende ut, men jeg må bare erkjenne at jeg snubler for ofte til å klare dette. Hva kan jeg gjøre annerledes? Det føles nesten som jeg er på vei inn i en liten spiseforstyrrelse fordi jeg har panikk for at vekten skal gå oppover igjen. Klarer jeg å slippe taket i tanken på at jeg MÅ være i ketose for å gå ned i vekt?

__________________
Klem fra Maja

88 87 86 85 84 83 82 81 80 79 78 77 76 75 74 73 72 71 70 69 68 67 66 65 64 63 62 61 60 59 58
Maja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tiden generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-03-10, 19:54   #7
Vettel
Seniormedlem
 
Vettel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Fra Oslo, men bor i Gøteborg for tiden.
Innlegg: 1.333
Vettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snill

Sv: Desillusjonert og deppa!!

Ett annet visdoms ord på lavkarbo.no: Vi teller ikke kalorier!

Vi har nok alle forsøkt, men feilet. Det er ikke slik kroppen fungerer, i allefall ikke for oss.
Ser på ketolyse, så skal du ha MINST 15 karb for damer, men noen må alikevel ha mer.

Du MÅ ikke være i ketose for å gå ned i vekt! For mange er dette vektstabiliserende, og det er ikke alltid vi selv er enig i vår egen kropp der, hehe!
Jeg er ikke i ketose, sikkert litt i blant, men tester ikke, og tar det som det kommer. Hører på kroppen rett og slett. Og går ned i vekt.

Maten i seg selv ser ok, men hvis du er sulten og sprekker, så er det for lite. Og for lite mat er IKKE bra.
Poenget med ketose, er at du skal spise såpass mye av de riktige tingene, at du er mett og ikke er fysen, har cravings, er sulten. Noen anbefaler at om man lider av dette så kanskje man må ha mer fett. Og det er det jo ikke mye av i din dagsplan. Og tilsetter du mer fett/rene proteiner så går du heller ikke ut av ketose, men blir mer mett og fornøyd, kroppen er mett og tror ikke det er krise lengere og "alle" er glade, hehe!

__________________
FAILURE IS NOT AN OPTION!



Vettel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Less carbs, better carbs. Svar med sitat
Gammel 07-03-10, 21:06   #8
arkine
Seniormedlem
 
arkine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: vestfold
Alder: 70
Innlegg: 1.154
arkine er virkelig snillarkine er virkelig snillarkine er virkelig snillarkine er virkelig snill

Sv: Desillusjonert og deppa!!

holder nok ikke med to år ,,jeg holdt vekta i to år så begynte den og stige sagte men sikkert og plutselig hadde jeg lagt på meg 15 kilo
så en må nok passe på resten av livet
sånn er det bare

__________________
start 18.01.2016

arkine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: røykfri,og snart slank,,håper jeg Svar med sitat
Gammel 08-03-10, 11:57   #9
Maja
Medlem
 
Maja sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Østlandet
Alder: 52
Innlegg: 211
Maja er ny på veien

Sv: Desillusjonert og deppa!

Jeg var ikke i ketose da jeg tryna skikkelig i godteskålen i går. Stixen var negativ til tross for lite karbohydrater. Men jeg har gått opp hele 1,5 kg fra i går til i dag!! Hvordan er det mulig å gå opp så mye? Det må jo være en del vann, selv om jeg ikke var i ketose i utgangspunktet??

Jeg har lest litt rundt om i andres journaler og ser at det er mange som spiser lite. Jeg har også vært innom noen tråder der det diskuteres om man kan gå ned i vekt på lavkarbo/ketolyse med et høyt kaloriinntak, bare man er i ketose. Det ser ut til at de fleste får et natulig lavt kaloriinntak etterhvert, fordi sultfølelsen forsvinner og behovet for mat blir mindre. Men sånn er det ikke for meg. Jeg er veldig mye sulten i ketose, og hvis jeg spiser meg mett går vekten raskt oppover.

Hvorfor skal dette være så vanskelig for meg? Hvorfor er min kropp så rar? Jeg vil også spise meg mett og samtidig gå ned i vekt!!

__________________
Klem fra Maja

88 87 86 85 84 83 82 81 80 79 78 77 76 75 74 73 72 71 70 69 68 67 66 65 64 63 62 61 60 59 58
Maja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tiden generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-03-10, 22:15   #10
nisse
Medlem
 
nisse sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 449
nisse er på en erverdig vei

Sv: Desillusjonert og deppa!

Opprinnelig lagt inn av Maja, her.

Jeg var ikke i ketose da jeg tryna skikkelig i godteskålen i går. Stixen var negativ til tross for lite karbohydrater. Men jeg har gått opp hele 1,5 kg fra i går til i dag!! Hvordan er det mulig å gå opp så mye? Det må jo være en del vann, selv om jeg ikke var i ketose i utgangspunktet??

Jeg har lest litt rundt om i andres journaler og ser at det er mange som spiser lite. Jeg har også vært innom noen tråder der det diskuteres om man kan gå ned i vekt på lavkarbo/ketolyse med et høyt kaloriinntak, bare man er i ketose. Det ser ut til at de fleste får et natulig lavt kaloriinntak etterhvert, fordi sultfølelsen forsvinner og behovet for mat blir mindre. Men sånn er det ikke for meg. Jeg er veldig mye sulten i ketose, og hvis jeg spiser meg mett går vekten raskt oppover.

Hvorfor skal dette være så vanskelig for meg? Hvorfor er min kropp så rar? Jeg vil også spise meg mett og samtidig gå ned i vekt!!

Hei. Du har jo gått ned en god del. Har selv gåt op 2kg på 2 dager...
De er vekk og litt til på en uke. Hva slags fett spiser du?
Mange tåler ikke så mye ost, fløte...
Hvor mye salt bruker du? Lykke til

__________________


nisse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 09-03-10, 07:53   #11
Smilla
Juniormedlem
 
Smilla sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 26
Smilla er på en erverdig vei

Sv: Desillusjonert og deppa!

Enig i det de andre sier her om mer mat/fett.
Men i tillegg synes jeg at du skal ta frem målebåndet fremfor vekten når det gjelder å finne ut om du går "ned eller opp". Da ser du om du går "ut eller inn" i stedet...
Min kvinnekropp er feks designet slik at jeg går 1-2 kg opp för/under menstruasjon OG EL, TO ganger på en syklus samler kroppen min vann og det ville värt utrolig kjipt om jeg da gikk ut fra at jeg har gått opp i vekt til tross for riktig mat for så å "gi opp for dette funker jo ikke!" og så sprekke...altså går jeg på vekten og vips: opp til to, TO, kg fra den ene dagen til den andre og det varer i mange dager...men da tar jeg frem målebåndet og ser at jeg faktisk har gått inn i cm til tross for "vektoppgang".
Jeg skriver opp cm rundt lår, mage og hofter en gang pr uke og går ikke bare ut fra vektens tall, for de vet jeg ikke stemmer alltid.
Var det ikke slik at jeg har bestilt en vekt som regner ut fett/muskler/vann osv for at jeg selv skal få mer oversikt, hadde jeg vurdert seriöst å pakke vekk den vanlige vekten som jeg til nå har brukt og bare brukt målebånd.
Kanskje en slik vekt (som måler muskelmasse/fett/vann) er noe for deg?
Dessuten ville jeg, om jeg var deg, bunkret opp i fryseren, "lavkarbogodt/kos (med sukrin, ikke annet sötstoff enn det!)" du kan unne deg iblant uten at du dermed har sprukket. Det funker ihvertfall for meg. Hadde jeg ikke hatt denne kosen å forsyne meg av i de öyeblikkene jeg er svak og kroppen binder vann, så hadde jeg helt sikkert sprukket og slukt en stoooor Freia Melkesjokolade....


Sist redigert av Smilla : 09-03-10 kl 08:36.
Smilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-03-10, 11:40   #12
Maja
Medlem
 
Maja sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Østlandet
Alder: 52
Innlegg: 211
Maja er ny på veien

Sv: Desillusjonert og deppa!

Ja, jeg har gått ned mye og er veldig glad for det. Men det en kun EasyLife pulverkur som har fått kiloene mine til å slippe. Jeg har prøvd lavkarbo flere ganger tidligere, uten resultat på vekten (men med positiv effekt på helsen). Og jeg har levd lavkarbo siden okt-09 og mer eller mindre vært i ketose hele tiden, uten at jeg går ned. Hvis jeg øker fettmengden, går jeg opp. Jeg velger likevel å leve lavkarbo, fordi jeg har insulinresistens og jeg vet at jeg ikke har godt av raske karbohydrater. Jeg kommer av den grunn til å leve lavkarbo resten av livet, men kommer selvfølgelig til å tillate litt mer karber når jeg har nådd vektmålet mitt (mot ca 15-20 g som jeg ligger på nå)..

Det virker som om kroppen tviholder på de siste kiloene. Jeg vet at jeg burde være fornøyd med 20 kilo ned og den flotte helsegevinsten det gir, men akkurat nå føler jeg at uttrykket "mye vil ha mer" passer godt på meg. Jeg blir ikke skikkelig happy og fornøyd før jeg er slank. Sånn jeg er nå er greit nok, men jeg er fremdeles litt kraftig med en BMI på 26,5. Jeg vet at det er FY å telle kalorier på ketolyse, men jeg har prøvd å ikke telle kalorier og å spise det jeg vil av den "lovlige" maten. Men da raser jeg oppover i vekt. Jeg har lest mye her inne og jeg har grublet mye over dette. Jeg ser at det er mange andre som ikke får resultater helt som de ønsker og jeg ser også at mange av dem som får gode resultater har liten apetitt og spiser lite mat, derfor går de fint ned i vekt. Nå er jeg en av dem som ikke mister sultfølelsen selv om jeg er i ketose og spiser mye fett. Jeg har alltid god apetitt og jeg trenger å spise ofte.

Jeg har ikke prøvd å kutte ut meieriprodukter helt, for da vet jeg ikke hva jeg skal spise. Jeg synes det er vanskelig å sette samme en god meny som jeg kan leve med uten meieriprodukter. Jeg har prøvd å kutte ut nøtter, uten at det har hatt effekt. Jeg skal prøve uten pepsimax for å se om det har innvirkning. Det har også vært prøvd på tidligere lavkarbokurer uten effekt. Men uansett så har ikke kroppen godt av aspartam, så det er et mål for meg å kutte ut brusen.

Jeg har målt meg regelmessig og det er klart at 20 kg ned har gitt store utslag. Jeg brukte tidligere str 46/48 i bukser, nå bruker jeg 38/40. Jeg har gått ned mye rundt midjen og over rumpen. På overkroppen har jeg ikke minket så mye. Jeg bruker en størrelse større på overkroppen. Men nå når vekten står stille, er det ganske uendret på målbåndet også. Jeg har hormonspiral og merker ingenting til mens og eggløsning (har ikke blødning lenger), så jeg har ingen månedlige svingninger med ekstra vann i kroppen.

Jeg bruker kun LoSalt (som hovedsaklig inneholder kalium i stedet for natrium) og jeg bruker reativt lite salt.

Jeg tenker å få tatt en fettprosentmåling på treningssenteret. Jeg tok en ved oppstart av EasyLife-kurset, så da har jeg noe å sammenligne med. Jeg hoppet av EasyLife etter 5 uker, fordi kostrådene deres etter endt pulverkur ikke er lavkarbo, derfor er jeg ikke fulgt opp med flere målinger. Jeg trener mye for tiden, så jeg antar at det har skjedd store endringer i kroppssammensetningen min.

Jeg får bare holde det gående så godt jeg klarer. Å holde vekten, når man har gått ned 20 kg, er jo også en stor jobb. Jeg hadde så store forventninger til å klare å komme helt i mål, så jeg er veldig skuffet og lei meg over at jeg ikke går videre ned nå. Men jeg skal ikke la skuffelsen knekke meg så mye at jeg går tilbake til høykarbo. Det er helt sikkert!!!

__________________
Klem fra Maja

88 87 86 85 84 83 82 81 80 79 78 77 76 75 74 73 72 71 70 69 68 67 66 65 64 63 62 61 60 59 58
Maja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tiden generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-03-10, 12:23   #13
droc
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 30
droc er ny på veien

Sv: Desillusjonert og deppa!

Hvis kroppen din hele tiden er i negativ energibalanse skrus stoffskiftet ned, stresshormoner frigjøres, kroppen tviholder på fettet og prøver å lagre mer og alt blir bare helt feil. Dette blir verre av hard trening og andre ting som fører til stresshormoner. Jeg tror følgende kan være en idé å prøve en stund, det kan godt hende det virker for deg:

- Spis mer fett. Spis hver gang du er sulten, og spis til du er fornøyd. Prøv å få i deg 100g protein om dagen, og fyll på med fett. Og mere fett.
- Gå en lang tur (1 time+) hver dag uten å bli anpusten. Kutt ut all hardtrening.
- Kutt ut koffein, alkohol, kunstige og naturlige søtstoffer og andre stimulerende midler.
- Lag all maten fra bunnen av med gode råvarer, så trenger du mindre tilsetninger.
- Sov så mye som mulig, minst 7 timer hver natt.
- Drikk mye vann.
- Vær forsiktig med salt.

Hvis dette gjør at du går ned i vekt er det jo fint. Hvis du holder deg der du er men du slipper å være sulten hele tiden har du fått et bedre liv. Går du betydelig opp i vekt på sikt fungerte det ikke...

Personlig greier jeg ikke punktet med å droppe trening, men det er fordi det er viktigere for meg å trene enn å gå ned i vekt. Så her i gården mistes det bare cm, ikke kg...

droc er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Så fett som mulig Svar med sitat
Gammel 09-03-10, 12:46   #14
Øyværing
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 10
Øyværing er på en erverdig vei

Sv: Desillusjonert og deppa!

Hei

Er du deppa, så har du det ikkje bra. Og då må du gjera noko for å få det betre - gjerne noko du kan gjera regelmessig. Sjølv har eg fleire slike ventilar - fysisk aktivitet er ein ting. Elles lærer eg meg eit nytt språk - og er svært fornøgd når eg har lært meg 20 nye gloser. Å oppnå ting - anten det er å jogga 3 kilometer lenger, få rydda opp i uthuset, oppdaga at tekst på eit framandspråk blir lettare å lesa - er viktig. Eg trur ikkje det er nok å "gjera noko du har lyst til" - men at ein må "få til noko ein har hatt lyst til" om ein skal trivast. Det å gå ned i vekt er sopass krevjande at ein i periodar må "finna lykka" på andre felt om ein skal vera fornøgd. Sjølv rasa eg ned 20 kilo, før eg møtte veggen. Så kom ein periode utan resultat på vekta - uansett kva eg gjorde. Då flytta eg fokus til andre felt, heldt meg til "vedlikehaldskost" og gjekk litt opp i vekt. Og så syntes eg at eg fekk til andre ting so godt at eg hadde lyst til å gå meir ned i vekt - og greidde det mykje enklare.

Elles: Kvardagens ritual. Sjå ut over havet i godveret medan ein drikk ein god kopp te. Gå ein tur i ro og mak, medan ein ser at våren og lyset byrjar koma. Livet er så mykje, og det er viktig å kjenna på det også, særleg i tider der ein synest ein oppnår for lite av det ein vil! Du har jo mange år på deg til å få av deg dei siste kiloane - men skal du få det til, må du finna ro og rytme. Trivast i kvardagen!

Øyværing er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-03-10, 15:18   #15
Smilla
Juniormedlem
 
Smilla sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 26
Smilla er på en erverdig vei

Sv: Desillusjonert og deppa!

Hormonspiral sier du... Muligens skyter jeg i löse lufta her, men min erfaring fra hormonspiral var at den, selv med sitt lille innhold av hormoner ifht andre hormonprevensjoner, påvirket meg enormt. Ikke det förste året, men så...PANG! Husker ikke hvordan det var med vekten på det aktuelle hormonspiraltidspunktet, men at den påvirket meg hormonelt og ikke minst PREMENSTRUELT 24/7 er helt sikkert, selv om jeg mistet mensen helt og ikke hadde noen syklus var jeg forvandlet til selveste PMS-dronningen! Jeg var deppa og sint og sur og og og...hele tiden.
Tilslutt måtte den bare ut for den forsuret livet mitt (og andre rundt meg...)!
Når den vel var ute av kroppen min kunne jeg, om ikke gynekologen hadde kastet den i söppla, trampet på den, HOPPET på den av reinspikka sinne over hvordan den hadde påvirket meg!
Så det jeg forsöker å si er at: kanskje er det hormonspiralen som kan väre problemet...? Kanskje påvirker den deg på en måte du ikke helt tenker over eller at den forstyrrer din kropp og dermed vekten?
For det er jo ikke alle som tåler tilsatte hormoner. Jeg tåler det ikke.
Alternativt finnes jo kobberspiral (selv om det har ulemper ifht mer blödning).
Du kan jo söke litt på nettet ang hormonspiral og vekt og påvirkning/effekt/bivirkninger.

Står litt her om bivirkninger og ser ökt vekt er nevnt, så det KAN jo påvirke at du i det minste ikke går NED i vekt?
Ökt apetitt er en bivirkning (og derfor går jo noen til og med opp i vekt av hormonspiral), du nevner at du stadig er sulten til tross for fett i kosten osv:
http://www.lommelegen.no/322029/hormonspiral

I et kort sök på nettet fant jeg mange på div forumer som har gått opp i vekt pga hormonspiralen.

Og her:
http://www.felleskatalogen.no/pasien...762/96569.html


Sist redigert av Smilla : 09-03-10 kl 15:54.
Smilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Deppa ... Mona_K Spørsmål og svar 33 09-05-10 22:52
Skikkelig deppa Minsten Generell diskusjon 16 16-11-09 16:01
Svimmel og deppa. Labomba Fysisk og mental helse 5 02-07-07 22:31
jeg ble deppa Snøhvit Lavkarbo generelt 21 10-07-06 14:10
Jeg er så deppa paprika Atkins kosthold 26 07-05-06 23:23


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no